Gå til innhold

Politiet nærmer seg en beslutning i KNM Helge Ingstad-saken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Her er litt fakta om den siste timen før havariet https://youtu.be/x3hSh6cN8Uc

 

Mangler det ikke noen fakta? Bl.a. at SOLA TS kalte opp VTS og gjorde trafikksentralen oppmerksom på skipet som kom i mot? Altså; At det kun var SOLA TS som oppdaget kollisjonsfaren, som tok initiativ og varslet både VTS og fregatten?

Jo, det er riktig, Sola TS ba først VTS om informasjon om motgående skip, VTS svarer først at de ikke veit, ikke har noen informasjon, og at motgående skip ikke hadde rapportert til VTS. Tiden går..., og VTS svarer etter noe tid at det muligens er Helge Ingstad...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Her er litt fakta om den siste timen før havariet https://youtu.be/x3hSh6cN8Uc

 

Mangler det ikke noen fakta? Bl.a. at SOLA TS kalte opp VTS og gjorde trafikksentralen oppmerksom på skipet som kom i mot? Altså; At det kun var SOLA TS som oppdaget kollisjonsfaren, som tok initiativ og varslet både VTS og fregatten?

Jo, det er riktig, Sola TS ba først VTS om informasjon om motgående skip, VTS svarer først at de ikke veit, ikke har noen informasjon, og at motgående skip ikke hadde rapportert til VTS. Tiden går..., og VTS svarer etter noe tid at det muligens er Helge Ingstad...

Da er vi enige.

Videoen fra VTS-skjermen som VG offentliggjorde, viste at radarekkoet fra KNM HELGE INGSTAD ikke var markert med identifikasjon, hastighet m.v. Årsaken til dette var nok at sende-funksjonen på AISen til KNM HELGE INGSTAD var avslått, og at VTS-operatøren ikke hadde sørget for å plotte radarekkoet manuelt.

Da losen på MT SOLA TS gjorde VTS-operatøren oppmerksom på skipet som kom i mot, fikk han til svar fra VTS-operatøren at ekkoet "plutselig dukket opp på skjermen".

Videoen viser også at det først var da, at VTS-operatøren sørget for å plotte ekkoet manuelt.

Plottet viser raskt at dette er et hurtiggående skip, ved at fartsvektoren øker til 17,5 knop. Det var nok den høye hastigheten som fikk VTS-operatøren til å trekke slutninger om at skipet som nærmer seg på tankskipets babord baug "muligens er KNM HELGE INGSTAD". Det er ikke mange farkoster som seiler med slik fart i Hjeltefjorden midt på natta.

Like etter kollisjonen ser vi at AIS-informasjonen også dukker opp på VTS-skjermen, formodentligvis fordi offiserene på KNM HELGE INGSTAD da valgte å aktivere sendefunksjonen igjen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Her er litt fakta om den siste timen før havariet https://youtu.be/x3hSh6cN8Uc

 

Mangler det ikke noen fakta? Bl.a. at SOLA TS kalte opp VTS og gjorde trafikksentralen oppmerksom på skipet som kom i mot? Altså; At det kun var SOLA TS som oppdaget kollisjonsfaren, som tok initiativ og varslet både VTS og fregatten?

Jo, det stemmer. Sola TS kontaktet først VTS og spurte om hvem som kom imot. VTS svarte at de ikke hadde noe informasjon om han, og at han ikke hadde rapportert til VTS. Etter noe tid kommer VTS tilbake og sier at det muligens er Helge Ingstad... (Som hadde rapportert)

Lenke til kommentar

Hadde "Sola TS" vært en ØY, og Helge Ingstad hadde krasjet med den, så hadde ingen vært i tvil om skyld og hvor flaut dette var, og alle på broen hadde blitt straffet! Hardt!

 

Men denne "øyen" anropte Helge Ingstad som var på direkte kollisjonskurs, og den eneste av dem som hadde mulighet til å styre unna, og ikke bare opplyste dem om hva som kom til å skje, men fortalte dem hvordan de skulle styre for å unngå kollisjon!!!

 

Hvor mange "øyer" er så hensynsfulle?

 

LIKEVEL klarte de inkompetente IDIOTENE å kjøre RETT PÅ!

 

Det er ikke mulig, og det skal ikke være mulig. Kanskje for en russisk tråler, med hele mannskapet under dekk i full fest og ingen på broen, men ikke på en fregatt i det norske forsvar.

 

Sterke ord fra Gatens Parliament, godt det er andre som skal dømme. Les heller havarikommisjonens foreløpige rapport, eller se filmene som er linket over. Saken er alvorlig, følgene potensielt katastrofale, men ALLE som har ansvar gjør av og til feil. Vi får være glade for at Havarikommisjonen er grundig, upartisk og svært respektert i de fleste miljøer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her mangler noe vesentlig. Nemlig en grundig analyse av hva som ble gjort for å sikre skipet og forhindre ytterligere skade på HI etter kollisjonen. Skipet skulle aldri ha ligget under vann. Vel er nok dette en egen sak utenfor havarikommisjonens ansvarsområde men det er ingen tvil i at håndteringen av sikringen av skipet og den langtekkelige bergingen er det som har kostet mest når det skal måles i kroner og øre. Håper ikke dette går upåaktet hen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sterke ord fra Gatens Parliament, godt det er andre som skal dømme. Les heller havarikommisjonens foreløpige rapport, eller se filmene som er linket over. Saken er alvorlig, følgene potensielt katastrofale, men ALLE som har ansvar gjør av og til feil. Vi får være glade for at Havarikommisjonen er grundig, upartisk og svært respektert i de fleste miljøer.

I denne saken er det vel på sin plass med litt sterke ord, fremfor det motsatte hvor man nærmest kunne bare latt den forbigå i stillhet. Det er vel nok av den innstillingen i Norge i dag, å ikke skulle såre selv komplett inkompetanse (sier ikke at det var tilfelle på HI). Det er ikke greit å benytte "alle kan gjøre feil" her. Da er man på feil sted. Særlig når resultatet virker å berøre en kultur og holdning som ikke burde være akseptabel på sjøen eller noen andre steder med trafikk og potensielt stor skaderisiko. Snakker om det som fremstår som særdeles arrogant kultur når man faktisk får både råd og tips om forestående stor fare og alternativ mulig unngående atferd.

 

Vi får bare håpe at havarikommisjonen er så grundig og upartisk som du mener slik at ansvaret ikke pulveriseres som så mange ganger tidligere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Man burde også se på regelverk og rutiner, jeg syns det virker uansvarlig å kjøre i stor fart innaskjærs uten ais om natten forbi en tankterminal av denne størrelsen. Konsekvensen kunne vært et meget stort utslipp av råolje, samt tap av liv. Så farten bør reduseres til 5-10 knop forbi der. AiS bør være på, og man behøver ikke la rekruttene styre om natten innaskjærs i stor fart, når de er opptatt med å flørte med den amerikanske kvinnelige offiseren. Det finnes ingen fornuftig grunn til å slå av AiS i fredstid innaskjærs, en halvtime fra basen. Forsvaret og myndighetene har latt dette skli ut totalt, det er galskap å la syltapper styre i mørket i høy fart, det kan de gjøre i simulator. Han som svarte på Helge Ingstads hørtes jo ut som en rekrutt som spilte Playstation.

Radiokommunikasjonen var Helt elendig, men hadde Fregatten holdt 5 knop og brukt AiS, så hadde selv disse typene klart å unngå sammenstøt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...