Gå til innhold

Verdens største hybridskip seiler for første gang: – Som å gå fra steinalderen til rakettalderen


Anbefalte innlegg

Alle har dagshyre. Fordi alle må være i beredskap tilfelle brann etc. Ikke bare offiserer.Men det er en annen sak.Om du regner at all jobber 24/7 så har forpleining enn lønn på typ 60kr timen. Men det gjør da ingen klokere og komme med disse tallene. Jeg la de frem i første post. Men du er bare rar altså.Jeg regnet bare hva dem får betalt/arbeidstid. vil du evaluere verdien av beredskap kos deg. Men er ikke det som var poenget. Poenget var at det var langt fra 250 stk på skuta som han regnet. Og de får nok i gjennomsnitt noe under 300kr timen.Så om du vil diskutere noe annet ang hvor mye beredskap osv er verd. Slå deg løs. men jeg er ikke intressert. Jeg vet tydeligvis mye mer en deg.Godnatt, vi har ikke noe mer og snakke om.

Hehe. For det første påstod du 650 kr timen, og dette stemmer selvsagt ikkje da han er på 24 timer i døgnet helt til turnusen hans er over.

Dette bekrefter du jo selv siden du snakket om beredskap.

 

 

For det andre blander du inn sjømannkatt som en del av lønnen. Dette stemmer jo heller ikkje, og omhandler bare hvor mye skatt det skal skattes.

 

Hva du prater med andre om legger ikkje eg meg opp i, da det var lønnen du påpekte eg kikket på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe. For det første påstod du 650 kr timen, og dette stemmer selvsagt ikkje da han er på 24 timer i døgnet helt til turnusen hans er over.

Dette bekrefter du jo selv siden du snakket om beredskap.

 

 

For det andre blander du inn sjømannkatt som en del av lønnen. Dette stemmer jo heller ikkje, og omhandler bare hvor mye skatt det skal skattes.

 

Hva du prater med andre om legger ikkje eg meg opp i, da det var lønnen du påpekte eg kikket på.

Ja da tjener de bare en 70kr timen på skuta da med den logikken. Men du om det.

 

Har aldri blandet inn sjømannsskatt som en del av lønnen... Det er du som klarer og tolke deg frem til...

 

Veldig nødvendig diskusjon.. Hjelpes.

Lenke til kommentar

Ja da tjener de bare en 70kr timen på skuta da med den logikken. Men du om det.

 

Har aldri blandet inn sjømannsskatt som en del av lønnen... Det er du som klarer og tolke deg frem til...

 

Veldig nødvendig diskusjon.. Hjelpes.

Du påstod kapteinen hadde 650 kr timen.

Dette er selvsagt feil da lønnen ikkje beregnes slik, og en ikkje kan dele på 84 timers arbeidsuke. Sånn til opplysning så får han faktisk betalt for å sove siden det er sjøvakt. På enkelte skip får maskingjengen til og med høyere lønn når de sover. Go figure liksom.

 

Du blandet inn sjømannsskatt, eller sjømannsfradrag som det idag heter når du ba meg finne frem kalkisen. Hva du ville med det vites ikkje, men ville no bare informere deg før du sprer mer feilinformasjon om hvor mye kapteiner tjener.

Lenke til kommentar

Du påstod kapteinen hadde 650 kr timen.

Dette er selvsagt feil da lønnen ikkje beregnes slik, og en ikkje kan dele på 84 timers arbeidsuke. Sånn til opplysning så får han faktisk betalt for å sove siden det er sjøvakt. På enkelte skip får maskingjengen til og med høyere lønn når de sover. Go figure liksom.

 

Du blandet inn sjømannsskatt, eller sjømannsfradrag som det idag heter når du ba meg finne frem kalkisen. Hva du ville med det vites ikkje, men ville no bare informere deg før du sprer mer feilinformasjon om hvor mye kapteiner tjener.

Haha ta deg en bolle a.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Vet du ikkje engang hvordan lønnen din er kalkulert ut? Hvordan vet du om den er bra da?

Den gangen eg jobbet turnus på skip visste eg den var ræva dårlig med tanke på 1-1 system.

Jo fult klar over hvordan hyre fungerer, men vet også vi regner ut ca timelønn med og ta månedlønn/antall timer vi jobber. Når vi snakker om det eller sammenligner. Ettersom det har vært mye snakk om at forpleiner lønnen er lav, og siden de jobber litt mindre enn resten av oss så delte vi også på færre timer.

 

Men kveruler alt du vil. Såklart har en kaptain mye mer ansvar enn en som vasker dasser og han en brannstasjon og møte opp ved krise. Men det er jo også reflektert i lønnen. En som vasker dasser må heller ikke stå opp midt på natta og krise vaske en dass om det skulle vært nødvendig. (Da blir det økonomisk kompensert i tilfelle) En kaptein har det fulle og hele ansvar. Derfor høyere lønn.

 

Men for og forenkle det hele tok vi arbeidstiden hans og delte det på lønnen hans for og få en ca times tid. Så synd det var horribelt for deg. Du er bare rar som jeg sier.

 

Du antar hva jeg vet og ikke, noe som er merkelig.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Jo fult klar over hvordan hyre fungerer, men vet også vi regner ut ca timelønn med og ta månedlønn/antall timer vi jobber. Når vi snakker om det eller sammenligner. Ettersom det har vært mye snakk om at forpleiner lønnen er lav, og siden de jobber litt mindre enn resten av oss så delte vi også på færre timer.

 

Men kveruler alt du vil. Såklart har en kaptain mye mer ansvar enn en som vasker dasser og han en brannstasjon og møte opp ved krise. Men det er jo også reflektert i lønnen. En som vasker dasser må heller ikke stå opp midt på natta og krise vaske en dass om det skulle vært nødvendig. (Da blir det økonomisk kompensert i tilfelle) En kaptein har det fulle og hele ansvar. Derfor høyere lønn.

 

Men for og forenkle det hele tok vi arbeidstiden hans og delte det på lønnen hans for og få en ca times tid. Så synd det var horribelt for deg. Du er bare rar som jeg sier.

 

Du antar hva jeg vet og ikke, noe som er merkelig.

Så eg kverulerer og er rar når eg påpeker at dere gjør feil?

Hårsår eller?

 

Dere kan ikkje ta lønnen, og dele på antall timer, da det ikkje er sønn lønnen er kalkulert ut.

 

Ring til forbundet så kan de sikkert forklare deg.

Lenke til kommentar

Har aldri sagt lønnen er kalkulert ut slik... Jøss...

 

Seriøst. Sinna på verden eller?

Du nevnte kapteinen hadde 650 kr.

Vanskeligheter med å ta feil eller?

Hehe. Merkelig altså.

Tror vi legger baller død eg, også håper eg på at neste gang så sier du ikkje at kapteinen tjener 650 kr timen. Noe som ville vært en formidabel lønn!

Lenke til kommentar

Du nevnte kapteinen hadde 650 kr.

Vanskeligheter med å ta feil eller?

Hehe. Merkelig altså.

Tror vi legger baller død eg, også håper eg på at neste gang så sier du ikkje at kapteinen tjener 650 kr timen. Noe som ville vært en formidabel lønn!

 

650kr timen er ikke mye om man trenger en rørlegger eller elektriker.

 

Se på hva en fisker på en stor fiskebåt tener i måneden. 100 000 er helt vanlig. Riktignok variabel utifra fangst og tidsforbruk til og fra felt. Hva de tjener på cruisebåter aner jeg ikke men med det ansvaret en kaptein har vil jeg nok tro at 650kr timen ikke er langt fra fasit.

Lenke til kommentar

Synst det er merkelig hva dere sier altså.

Eg har selv vært med å forhandle frem lønn til en masse med sjøfolk.

 

Og det er ikkje sånn den kalkuleres.

 

Hvordan eg kan bli dusten her er for meg uforståelig.

 

Skal du regne timelønnen til en sjømann er den utrolig dårlig da de i teorien er på jobb 24 timer, og blir kompensert for det.

Lenke til kommentar

Hvordan kan eg være dusten når du sprer feil informasjon?

 

Med din kalkulering tjener eg 446 kr timen, noe eg absolutt ikkje gjør

Så fint for deg da.

 

Men kaptein sover godt hver natt, da ligger båten til kai. Han jobber sin faste rutine, er en gang hvert skuddår det skjer noe.

 

Så er en fin måte og kalkulere hans timelønn. Da på den linja der så er arbeidstiden ganske forrutsigbar. 

 

Feks Rep`n som jobber til alle døgnets tider noenganger blir det igjen veldig feil og regne slik. Da det er bare 1 Rep og han må nesten komme når ting går i stykker.

 

Det var bare en enkel måte og se ca lønn. Synd du er så skada at du fortsatt ikke skjønner detta.

 

Spis pillene dine.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Så fint for deg da.

 

Men kaptein sover godt hver natt, da ligger båten til kai. Han jobber sin faste rutine, er en gang hvert skuddår det skjer noe.

 

Så er en fin måte og kalkulere hans timelønn. Da på den linja der så er arbeidstiden ganske forrutsigbar. 

 

Feks Rep`n som jobber til alle døgnets tider noenganger blir det igjen veldig feil og regne slik. Da det er bare 1 Rep og han må nesten komme når ting går i stykker.

 

Det var bare en enkel måte og se ca lønn. Synd du er så skada at du fortsatt ikke skjønner detta.

 

Spis pillene dine.

De fleste ombord jobber sine faste vakter, og sover godt når vakten er over, men det betyr ikkje at de er på fri, og kan dra hjem. Siden de også er kompensert for å være ombord.

Skjønner absolutt hva du vil frem til. Men er bare feil.

Bedre å snakke mnd hyre, eller dagshyre da.

 

Og du må jo være enda mer skadet som går rundt, og tror at timeslønnen ( om du kalkulerer den ut) til en sjømann er bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...