Gå til innhold

GUIDE: Apples MacBooker for studier Dette er bra og dårlig med MacBookene for studenter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"MacOS har en høy stilling hos mange."

Ja, lykke til når du skal ut i den virkelige verden, de fleste bruker win for enkelthets, pris og kompatibilitets skyld, og som tidligere (litt ennå) IT-ansvarlig ser jeg folk som tviholder på mac'er med haler av adaptre og emulatorer etter seg.. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her burde det stått noe om bruk av programvare ved studier.

En Macbook på teknisk studie vil bety at en må sette lit til terminaltjenester fra skolen. Det er som regel mer behagelig å kunne ha ting lokalt på en maskin så lenge den takler det.

 

edit: Mange kjøper også ChromeOS uten å skjønne forskjellen.

Det er ikke nødvendigvis et galt valg å kjøpe en Chromebook for studier hvis det ikke er behov for programmer som kun kan kjøre på windows eller mac. Jeg har selv en chroombook som jeg benytter til tekstbehandling, regneark, epost, surfing, se på bilder og enkel bilderedigering når jeg er på ferie. Den er også fin til å streame filmer samt veldig god batteritid(14timer på min modell) og vifteløs så jeg slipper støy og varme. Har også en stasjonær pc til bildebehandling og litt spilling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

... Jeg har selv en chroombook som jeg benytter til tekstbehandling ............

 

Litt off-topic, men hvordan fungerer norsk stavekontroll? Har brukt div alternativer til MS Word, men noen år siden sist jeg testet og da var det stavekontroll som hindret meg å bytte. F.eks godtok Open Office ikke sammensatte ord. 

Lenke til kommentar

Litt off-topic, men hvordan fungerer norsk stavekontroll? Har brukt div alternativer til MS Word, men noen år siden sist jeg testet og da var det stavekontroll som hindret meg å bytte. F.eks godtok Open Office ikke sammensatte ord. 

Jeg bruker Google docs og den har norsk stavekontroll. Dette kan du lett teste ut selv ved å bruke Chrome nettleser i windows og legge til docs. Det som er kjekt er at jeg har tilgang til dokumenter og regneark fra både windows pc'er og chromebooken min. Edit: Også tilgang til det samme fra mobiltelefonen min.

Endret av tflovik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruker folk fremdeles mac? Alle jeg kjenner som ble bitt av hypen for ca 10 år siden er for lengst tilbake på Windows. 

 

Gratulerer med dagens dummeste spørsmål. Ja, folk bruker naturligvis fremdeles Mac, veldig mange gjør det, faktisk. Vi kjenner åpenbart ikke samme folkene, heldigvis...  :roll:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har en jobb MacBook, men må kjøre Windows på den for å få gjort det jeg skal. Blir farlig varm om den belastes med simuleringer eller spillgrafikk, selv med økt viftehastighet. Museplata fungerer bare på plant underlag. Strømkablen går i oppløsning. Ville aldri betalt for et sånt produkt selv, byggekvaliteten er ofret til fordel for design.

 

 

Forhåpentligvis ikke en MacBook, men en MacBook Pro 15", da... Men likevel virker det som at jobbe din har gitt deg feil type maskin til jobben du skal gjøre.

Museplata burde gi deg grunn til å åpne maskinen og sjekke batteriet, om du ikke allerede har gjort det, da funksjonsfeilen du beskriver kan være tegn på at batteriet (som ligger rett under plata) holder på å svelle opp. Hvilken maskin og årsmodell er det snakk om?

Lenke til kommentar

"MacOS har en høy stilling hos mange."

Ja, lykke til når du skal ut i den virkelige verden, de fleste bruker win for enkelthets, pris og kompatibilitets skyld, og som tidligere (litt ennå) IT-ansvarlig ser jeg folk som tviholder på mac'er med haler av adaptre og emulatorer etter seg.. :p

 

Nå er det ikke "de fleste" andre som avgjør behovet og preferansene til den enkelte, eller hva som er enklest, mest lønnsomt eller mest kompatibelt i ulike situasjoner. Jeg og mange andre jeg kjenner har jobbet på og med Mac i den virkelige verden i årevis, og det fungerer helt glimrende. 

Adaptere er for øvrig ikke forbeholdt Mac-brukere, eller noe som alle Mac-brukere forholder seg til i det daglige. Og som (tidligere) IT-ansvarlig burde du vel vite forskjellen på emulatorer og virtualiseringsløsninger, men det ser ikke slik ut... ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner godt at mange studenter velger Mac. Jeg gjorde det samme selv, og har ikke angret et sekund på det. Jeg kjøpte selv en MacBook Air da jeg begynte å studere juss i 2011, den har jeg fortsatt, bruker den daglig, mer enn fire år etter at jeg fullførte. Den er mer enn åtte år nå, fungerer den helt fint og har fortsatt en batterikapasitet som kan måles i timer. Den er definitivt det beste kjøpet jeg noen sinne har gjort innen forbrukerelektronikk. Har dermed ingen problemer med å anbefale Mac til en student.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skjønner godt at mange studenter velger Mac. Jeg gjorde det samme selv, og har ikke angret et sekund på det. …..

 

Jeg er Windows bruker selv, men har også brukt Mac litt tidligere. For studioer som juss og andre ikke tekniske fag vil en Mac fungere akkurat like bra som en Windows PC. For mer tekniske studier er det ikke like opplagt. Der ville jeg i hvert fall sjekket med studiestedet om de anbefaler noe spesielt. Når det gjelder levetid for maskiner så vil en Windows-PC i samme prisklasse som Mac også kunne fungere i mange år. Jeg har selv en Thinkpad som er rundt 10 år og kjører Windows 10 uten problemer. Fungerer fortsatt fint til Office-program og surfing. 

Endret av se#
Lenke til kommentar

Og hadde du kjørt den med https://elementary.io så ville du sluppet å kontinuerlig lære deg Windows, siden det for lett bruk ikke er ikke umaken verdt når man kommer fra macOS (eller bruker Windows).
 

Jeg skjønner godt at mange studenter velger Mac. Jeg gjorde det samme selv, og har ikke angret et sekund på det. Jeg kjøpte selv en MacBook Air da jeg begynte å studere juss i 2011, den har jeg fortsatt, bruker den daglig, mer enn fire år etter at jeg fullførte. Den er mer enn åtte år nå, fungerer den helt fint og har fortsatt en batterikapasitet som kan måles i timer. Den er definitivt det beste kjøpet jeg noen sinne har gjort innen forbrukerelektronikk. Har dermed ingen problemer med å anbefale Mac til en student.


Det blir som å anbefale ThinkPad uten forbehold, fordi de var gode maskiner en gang i tiden, bortsett fra at Air var langt dårligere også da…
 

Litt off-topic, men hvordan fungerer norsk stavekontroll? Har brukt div alternativer til MS Word, men noen år siden sist jeg testet og da var det stavekontroll som hindret meg å bytte. F.eks godtok Open Office ikke sammensatte ord.

Bruk det frie LibreOffice. Faktisk godt over 8 år siden det tok over nå…
 

Pine: En ARM-basert laptop må være for de spesielt interesserte blant de spesielt interesserte, og gjør ikke akkurat tilfanget av gode applikasjoner større...

De fleste dugelige Linux-distroer har ARM64-versjoner, du avslører deg selv. Chromebooks hadde ingen problemer med å bli eneste økende i fallende marked med RK3288-prosessorer. Det er ingenting som er nyttig i formfaktoren man ikke får.

Viking: Trodde et øyeblikk at jeg var havnet på computermuseet, det er ikke hver dag man ser noen som prøver å selge deg en antikk laptop med VGA-port:
Vikings_X200_both-sides-1088x816.jpg

Hvis du ikke ser utstrakt bruk av disse fremdeles, og ikke vet hva det er, så er hver dag noe som forløper for din del uten å ha et like godt skriveredskap. Jeg vil si analogmodem er noe mer tilårskomment. Som sagt får man både moderne skjermer og hovedkort til noen av de nyere modellene. I avdelingen for veldig mye eldre maskiner finner du sist gang Apple hadde gode tastaturer på sine bærbare.
 

Fysiske brytere for kamera og mic er sikkert kjekt for den mest paranoide 0,01 prosenten av befolkningen, som synes det rettferdiggjør å betale dyrt for et utdatert produkt.

For ikke å si modem/trådløskort. Feil argument, feil tall, totalt ute å kjøre vedrørende elementær sikkerhet.
 

Ja, de fleste er nok bedre tjent med å kjøpe en Dell-laptop enn det generiske rælet du linker til, som hverken er spesielt billig etter at tollvesenet og fraktselskap har sagt sitt, eller spesielt smart om man ønsker norsk tastatur, support og reklamasjonsrett.

Poenget er altså operativsystemet. En Pinebook pro-bærbar til 199 dollar kan man kjøpe særs mange ganger og betale både frakt og moms før det skal slutte å være et bedre verktøy for mange, som det er. Fysisk ANSI oppsett er forresten lovet https://www.pine64.org/2019/05/06/may-2019-news/ For dem som ser på tastaturet når de skriver, kan man kjøpe DELL. Man trenger altså ikke å lære seg Windows for å slippe unna maskinvaren til Apple.
 
Netthandel fra utlandet er ikke villmannsland https://forbrukereuropa.no/nettkjop/
 
Man får ikke brukerstøtte bedre enn den, i eksemplet, Pine har. Apples brukerstøtte, har lenge vært gjenstand for harselas. Du bruker ordet "generisk" feil forresten. Har kun lenket til maskinvare som utklasser det Apple lager. Å konkurrere i vifteløst segment mot ARM er noe ikke engang Apple gjør, med egne maskiner… Dette er også grunnen til at hele macOS går på sparebluss.
 

Jeg konstaterer at du stadig har en fordreid virkelighetsoppfatning om Apple, kommer med de vanlige løgnene, bl.a om at "folk ikke vil ha macbooks lenger", og paranoide fantasier om "maskinvare som spionerer".

Hvilket stemmer, følg med i timen. https://www.businessinsider.com/apple-biggest-iphone-sales-decline-in-3-years-gartner-says-2019-2?r=US&IR=T https://www.laptopmag.com/articles/tim-cook-intel-mac-sales-decline
Ikke bare er det Apple driver med (telefoner) i nedgang, lønnsomheten er nedadgående for de bærbare, som betyr færre enheter når prisen kontinuerlig går oppover.

Første Apple-maskin på 18-plass på Amazon
Første Apple-maskin på 30-ende plass på Newegg
 
Annet enn Japan, er det tilbakegang over hele linja på produkter https://www.apple.com/newsroom/pdfs/Q3%20FY19%20Consolidated%20Financial%20Statements.pdf
 
Dette _med_ nylanseringer vis-a-vis sammenligningsgrunnlaget.

At programvare dessverre kan spionere, har man ingen garanti mot hverken med Linux, macOS eller Windows, spesielt ikke om man har for vane å laste ned «gratis» programvare fra ukjente/uverifiserte kilder på nettet.
https://www.bleepingcomputer.com/news/security/new-evilgnome-backdoor-spies-on-linux-users-steals-their-files/

Som nevnt, men å tenke på og/eller å vite noe om sikkerhet er for paranoide? Nå har oppegående Linux-distroer hatt pakkebrønner siden man skrev 1993, men å installere ting manuelt er et problem fordi det nær sagt må være det.
 

Du har rett, sikkerhet, enkelhet og ting som virker er ikke for "spesielt interesserte». Det er derfor jeg sitter her og skriver på en MacBook Pro, og kan føle meg rimelig sikker, nyte enkelheten og fleksibiliteten, og glede meg over at alt virker som forventet, år etter år. ;)

Nå er det kun nye MacBook Pro-maskiner å få i handelen, ikke at kvaliteten, eller programvarestøtten tilsier at det skulle skje fra før av. Hvis du har med touchbar så får du ikke oppgradert minne eller lagring, det må man regne fra på levetiden og gjensalgsverdien også. (altså alle maskinene i salg)
 

"Den siden av IT-verdenen", altså Linux, er den _noen_ av "folkene som driver databehandling befinner seg i".

Eller folk som vil ha sikkerhet og funksjonalitet, eller har en Android-telefon, eller en trådløsrouter, osv. Et marked Apple forresten nettopp trakk seg fra.

Endret av Spetsnaz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

.....

Bruk det frie LibreOffice. Faktisk godt over 8 år siden det tok over nå…

 

.......

 

Mulig det hadde byttet navn til LibreOffice sist jeg brukte det, som sagt noen år siden jeg testet sist. Men kanskje verdt å prøve på nytt. Husker det som på høyde med MS Word på mange måter. Det var bare stavekontrollen som var problem for mitt bruk.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Eller kunne bytte den ut uten å måtte betale en formue for en 'godkjent' disk..

 

Det var i 2015 og tidligere, dagens maskiner har fastloddet SSD.

Det betyr forøvrig at du er fullstendig fortapt om maskinen stopper opp og du har viktige data på den, det er ikke en gang en port på hovedkortet for å hente ut data med et spesialverktøy på 2018- og 2019-modellene.

 

Jeg skjønner godt at mange studenter velger Mac. Jeg gjorde det samme selv, og har ikke angret et sekund på det. Jeg kjøpte selv en MacBook Air da jeg begynte å studere juss i 2011, den har jeg fortsatt, bruker den daglig, mer enn fire år etter at jeg fullførte. Den er mer enn åtte år nå, fungerer den helt fint og har fortsatt en batterikapasitet som kan måles i timer. Den er definitivt det beste kjøpet jeg noen sinne har gjort innen forbrukerelektronikk. Har dermed ingen problemer med å anbefale Mac til en student.

 

Forskjellen på en Air 2011 og en Air 2019 er:

Tastaturet har blitt vesentlig dårligere og mer støyende.

Lagringskapasiteten er den samme.

Ladeporten er nå ikke lengre magnetisk, men river med seg maskinen om noen snubler i den.

Du må bruke en adapter for å koble til en minnepenn, eller kjøpe en minnepenn til 500 kr.

Skjermen er bedre.

 

Apple har altså gått bakover, mens alle konkurrenter har gått fremover, derfor gir det ikke så mye mening å anbefale Macbook til studier lengre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forskjellen på en Air 2011 og en Air 2019 er:

Tastaturet har blitt vesentlig dårligere og mer støyende.

Lagringskapasiteten er den samme.

Ladeporten er nå ikke lengre magnetisk, men river med seg maskinen om noen snubler i den.

Du må bruke en adapter for å koble til en minnepenn, eller kjøpe en minnepenn til 500 kr.

Skjermen er bedre.

 

Apple har altså gått bakover, mens alle konkurrenter har gått fremover, derfor gir det ikke så mye mening å anbefale Macbook til studier lengre.

 

Ikke enig.

 

Har prøvd det nye tastaturet, kunne ikke finne noe galt med det. Synes ikke at det var noe dårligere å skrive på enn det gamle, eller andre laptoptastaturer for den saks skyld. Om det er mer utsatt for problemer, spiller ikke det noen stor rolle all den tid det uansett er dekket av fem års garanti her til lands, jf. forbrukerkjøpsloven.

 

Nei, MacBook Air er tilgjengelig med vesentlig mer lagringsplass nå. Min var kun tilgjengelig med inntil 256 GB SSD, nå kan den utstyres med 512 GB eller 1 TB SSD.

 

Det var riktig nok synd Apple gikk bort fra magsafe, som på mange måter var en mye bedre ladekontakt, men jeg syns samtidig at det er vanskelig å kritisere dem for å gå bort fra en proprietær løsning til en fordel for en ny "industristandard". USB-C er den nye standarden, det blir noe usaklig å kritisere Apple for å være tidlig med å adoptere den nye standarden. Det finnes også plenty med løsninger der for de gangene man trenger flere og andre porter.

 

Maskinen har også blitt litt mindre og litt lettere, fått bedre prosessorer og mer batteritid. Den har touch-ID, bedre skjerm og bedre pekeplate. Synes alt i alt at dette er positivt. Det har nok gode grunner for seg at studenter fortsatt velger Mac, selv om de koster noe mer enn tilsvarende fra andre produsenter. Jeg har fortsatt ingen betenkeligheter med å anbefale Mac, du får en maskin som garantert varer studietiden ut og vel så det. All erfaring jeg har gjort meg med Mac så langt tilsier det.

Endret av eks
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke enig.

 

Har prøvd det nye tastaturet, kunne ikke finne noe galt med det. Synes ikke at det var noe dårligere å skrive på enn det gamle, eller andre laptoptastaturer for den saks skyld. Om det er mer utsatt for problemer, spiller ikke det noen stor rolle all den tid det uansett er dekket av fem års garanti her til lands, jf. forbrukerkjøpsloven.

 

Nei, MacBook Air er tilgjengelig med vesentlig mer lagringsplass nå. Min var kun tilgjengelig med inntil 256 GB SSD, nå kan den utstyres med 512 GB eller 1 TB SSD.

 

Det var riktig nok synd Apple gikk bort fra magsafe, som på mange måter var en mye bedre ladekontakt, men jeg syns samtidig at det er vanskelig å kritisere dem for å gå bort fra en proprietær løsning til en fordel for en ny "industristandard". USB-C er den nye standarden, det blir noe usaklig å kritisere Apple for å være tidlig med å adoptere den nye standarden. Det finnes også plenty med løsninger der for de gangene man trenger flere og andre porter.

 

Maskinen har også blitt litt mindre og litt lettere, fått bedre prosessorer og mer batteritid. Den har touch-ID, bedre skjerm og bedre pekeplate. Synes alt i alt at dette er positivt. Det har nok gode grunner for seg at studenter fortsatt velger Mac, selv om de koster noe mer enn tilsvarende fra andre produsenter. Jeg har fortsatt ingen betenkeligheter med å anbefale Mac, du får en maskin som garantert varer studietiden ut og vel så det. All erfaring jeg har gjort meg med Mac så langt tilsier det.

Tastaturet er ille nok til at jeg, som realfagsstudent (skriver ikke mye), syns det var ubehagelig å skrive kode på i en innlevering. Det bråker forøvrig som faen i forelesningene jeg har hatt med studenter som skriver notater på maskinen. Det er en klar sammenheng mellom antall Macbooker på en forelesning og støy.

At tastaturet går i stykker er absolutt et problem, hva gjør du etter dine fem år med reklamasjon er ute? Eller når det går i stykker for fjerde gang i løpet av to år?

 

Lagringsvalgene er bedre i dag, men minimumskapasiteten er den samme som i 2011, og prisen har ikke akkurat gått nedover på disse produktene. Det er bare et merke som tar 2200 kr for å oppgradere fra 128GB til 256GB i dag.

 

USB-C er absolutt den nye standarden, problemet er at stort sett alt av mus, tastatur, lagring, lydkort, SD-lesere, kamera, og så videre, fortsatt bruker USB A. Selv i boksen til en iPhone XS ligger det en USB A til Lightning, ikke USB C. Det er flott å støtte fremtiden, men hva med nåtiden?

Hvorfor må man akseptere å bære med seg et par dongler hvor enn man går fordi laptopen ikke har den mest brukte I/O-porten for data de siste 20 årene?

Apple var også glade i FireWire, men på den tiden hadde de i alle fall vett nok til å forstå at de måtte ha vanlig USB også, framfor å presse kundene til å kjøpe adaptere.

 

Prosessoren har blitt noe bedre, og maskinen er definitivt lettere, med større touchpad og bedre skjerm, men disse forbedringene har jo alle laptoper fått. Til tross for at maskinen strengt tatt bare har fått en ny skjerm og design har ikke prisen sunket, snarere tvert imot.

Lenke til kommentar

Tastaturet er ille nok til at jeg, som realfagsstudent (skriver ikke mye), syns det var ubehagelig å skrive kode på i en innlevering. Det bråker forøvrig som faen i forelesningene jeg har hatt med studenter som skriver notater på maskinen. Det er en klar sammenheng mellom antall Macbooker på en forelesning og støy.

At tastaturet går i stykker er absolutt et problem, hva gjør du etter dine fem år med reklamasjon er ute? Eller når det går i stykker for fjerde gang i løpet av to år?

 

Lagringsvalgene er bedre i dag, men minimumskapasiteten er den samme som i 2011, og prisen har ikke akkurat gått nedover på disse produktene. Det er bare et merke som tar 2200 kr for å oppgradere fra 128GB til 256GB i dag.

 

USB-C er absolutt den nye standarden, problemet er at stort sett alt av mus, tastatur, lagring, lydkort, SD-lesere, kamera, og så videre, fortsatt bruker USB A. Selv i boksen til en iPhone XS ligger det en USB A til Lightning, ikke USB C. Det er flott å støtte fremtiden, men hva med nåtiden?

Hvorfor må man akseptere å bære med seg et par dongler hvor enn man går fordi laptopen ikke har den mest brukte I/O-porten for data de siste 20 årene?

Apple var også glade i FireWire, men på den tiden hadde de i alle fall vett nok til å forstå at de måtte ha vanlig USB også, framfor å presse kundene til å kjøpe adaptere.

 

Prosessoren har blitt noe bedre, og maskinen er definitivt lettere, med større touchpad og bedre skjerm, men disse forbedringene har jo alle laptoper fått. Til tross for at maskinen strengt tatt bare har fått en ny skjerm og design har ikke prisen sunket, snarere tvert imot.

 

Fortsatt ikke enig.

 

Jeg er for øvrig jurist, vi skriver ganske mye. Jeg var ikke i stand til å høre eller merke noen betydelig forskjell på det nye tastaturet og det gamle tastaturet på den jeg prøvde (2015 MacBook, for noen år siden). Her er nok uansett den største faktoren brukeren, hvilket det er uansett hva slags tastatur det dreier seg om, noen skriver ganske rolig mens andre hamrer løs på tastaturet så det høres i hele gangen. Synes heller ikke det var noe dårligere å skrive på, var ikke meg i mot at tastevandringen var noe kortere. For meg fremstår dette som om en fjær som har blitt til ti høns. Tviler på at det blir et stort problem. Tastaturet er videre uansett dekket av garanti, selger har og kun har rett til å rette samme feil to ganger, før du med loven i hånd kan kreve ny vare, som da vil ha fem nye år, eller heve kjøpet.

 

Når det gjelder prisene på større lagringsplass kan jeg være enig i at det er stivt, men nå er det slik at folk stemmer med lommeboka på dette. Apple hadde neppe gjort det hvis ingen hadde gått for større lagring. Mengden Macer blant studenter taler vel for at dette ikke er noe stort problem.

 

Når det gjelder tilkoblingsutstyr så må jeg innrømme at det er fint lite bortsett fra lader jeg trenger å koble til. Minnepinner har jeg nesten sluttet med etter at jeg fikk Dropbox, iPhone synkroniseres også trådløst. Det eneste er SD-kortet til kameraet, det hadde vært greit om de beholdt den porten, men likevel ikke noen dealbreaker. De kunne sikkert beholdt en USB-A-port, men det er heller ingen dealbreaker for min del, som sagt, fint lite jeg kobler til. Har ikke noe imot å bruke en dongle eller overgang de få gangene jeg trenger å koble til noe som ikke er trådløst.

 

Likevel, dette er ikke første gangen Apple fjerner en tilkobling før de fleste andre, det ble omtrent like mye støy da de kvittet seg med floppy-driven og CD-rommen, uten at dette var noe flertallet av brukerne savnet, da hadde de stemt med lommeboka.

 

Uansett, hver sin smak. Selv om jeg ikke opplever det som er nevnt over som særlig problematisk, så kan det godt være at andre gjør det, ingen tvinger noen til å kjøpe noe maskinvare som helst, du velger selv hva du vil kjøpe av maskinvare. Likevel er min erfaring med Mac at det fortsatt er svært solide og holdbare maskiner som varer lenge. Alle i min omgangskrets som har byttet er også fornøyde med sine Macer, det eneste de som regel angrer på er at de ikke gjorde byttet før.

Endret av eks
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er for øvrig jurist, vi skriver ganske mye. Jeg var ikke i stand til å høre eller merke noen betydelig forskjell på det nye tastaturet og det gamle tastaturet på den jeg prøvde (2015 MacBook, for noen år siden). Her er nok uansett den største faktoren brukeren, hvilket det er uansett hva slags tastatur det dreier seg om, noen skriver ganske rolig mens andre hamrer løs på tastaturet så det høres i hele gangen. Synes heller ikke det var noe dårligere å skrive på, var ikke meg i mot at tastevandringen var noe kortere. For meg fremstår dette som om en fjær som har blitt til ti høns. Tviler på at det blir et stort problem. Tastaturet er videre uansett dekket av garanti, selger har og kun har rett til å rette samme feil to ganger, før du med loven i hånd kan kreve ny vare, som da vil ha fem nye år, eller heve kjøpet.

La meg gi et eksempel på hva jeg ville anbefalt en ny student uten spesielle krav i dag: https://www.power.no/data-og-tilbehoer/pc/baerbar-pc/asus-zenbook-14-ux431fa-an004t-baerbar-pc/p-985794/

 

Den koster 4000 kr mindre enn en MacBook Air, har dobbelt så mye lagring, kan oppgradere RAM, mye bedre tastatur, og et bedre utvalg porter, men 200 gram tyngre og svakere batteri og skjerm.

 

At du har reklamasjonsrett på tastaturet er vel og bra inntil du må levere inn maskinen og ta til takke med en lånemaskin med 2 timer batteri en uke før eksamen. Jeg kan (med erfaring fra andre siden av disken) si at Apple aldri godkjenner omlevering, men butikken må ta produktet inn, generelt må du krangle mye før du får omlevering godkjent fra Elkjøp/Power.

 

Hvis du har sammenlognet tastaturet mellom 2011 MBA og 2015 MBP vet du ikke hvor problemet ligger, det var i 2016 at Macbook pro fikk det problematiske tastaturet og i 2018 at Macbook air fikk det.

 

Det nye tastaturet er veldig stivt, og har knapt 1 mm vandring, i praksis er det litt mer ubehagelig enn å hamre fingrene på et bord av eik.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

La meg gi et eksempel på hva jeg ville anbefalt en ny student uten spesielle krav i dag: https://www.power.no/data-og-tilbehoer/pc/baerbar-pc/asus-zenbook-14-ux431fa-an004t-baerbar-pc/p-985794/

 

Den koster 4000 kr mindre enn en MacBook Air, har dobbelt så mye lagring, kan oppgradere RAM, mye bedre tastatur, og et bedre utvalg porter, men 200 gram tyngre og svakere batteri og skjerm.

 

At du har reklamasjonsrett på tastaturet er vel og bra inntil du må levere inn maskinen og ta til takke med en lånemaskin med 2 timer batteri en uke før eksamen. Jeg kan (med erfaring fra andre siden av disken) si at Apple aldri godkjenner omlevering, men butikken må ta produktet inn, generelt må du krangle mye før du får omlevering godkjent fra Elkjøp/Power.

 

Hvis du har sammenlognet tastaturet mellom 2011 MBA og 2015 MBP vet du ikke hvor problemet ligger, det var i 2016 at Macbook pro fikk det problematiske tastaturet og i 2018 at Macbook air fikk det.

 

Det nye tastaturet er veldig stivt, og har knapt 1 mm vandring, i praksis er det litt mer ubehagelig enn å hamre fingrene på et bord av eik.

 

Jeg prøver ikke på noen som helst slags måte å avskrive dine erfaringer med siste generasjon Mac-tastaturer, folk opplever ting helt forskjellig, det respekterer jeg. Men, med all respekt å melde synes jeg at dette fremstår som en fjær som har blitt til ti høns fordi det er Apple og det genererer masse klikk, kommentarer osv, tviler sterkt på at det hadde blitt så mye skriverier om dette hvis det hadde vært HP, Dell, Lenovo, Acer, Asus el.

 

Selv synes jeg ikke tastaturet var ukomfortabelt i det hele tatt, tvert om var det greit at tasteflatene var litt større og at de registrerte et trykk selv om man traff tasten nesten på kanten. Har for øvrig ikke nevnt MacBook Pro i denne sammenheng, det var en 2015 MacBook (12"), den første med det nye tastaturet jeg fikk prøve litt. MacBook Air med tredje generasjon av det nye tastaturet har jeg kun prøvd kort i butikken, syns heller ikke at det fremstod som noe dårligere enn det gamle som er på min. Likevel, dette høres ut som en smakssak og jeg har ingen problem med å respektere at du synes noe annet enn meg.

 

Disse tasteproblemene ser heller ikke ut til å ha påvirket salget av nye Macer nevneverdig heller, det har vært relativt stabilt de siste seks årene, noe som kan tyde på at brukernes dom er at dette enten er en bagatell, ellers så er de fornøyde med måten Apple håndterer dette på.

 

Når det gjelder juridiske rettigheter så har du dem selv om selger er vanskelig, det er bare å ta frem den tykke røde boka, bla frem forbrukerkjøpsloven kapittel 6 og lese opp sammen med selger til de skjønner poenget, det pleier å funke, dog heldigvis svært sjeldent at jeg må gå så langt. 

 

Når jeg omsider bytter ut min aldrende MacBook Air skal det svært mye til før jeg kjøper noe annet enn Mac. Tilsvarende er det ganske uaktuelt med en Windows-maskin, Windows 10 og Office 365 har jeg opplevd mer enn nok frustrasjon over på jobben til at jeg har blitt vaksinert mot det, jeg vil derfor ikke ha noe som helst å gjøre med det på privaten. Den mest krevende oppgaven jeg drar maskinen gjennom er å redigere en og annen råfil i Adobe Camera Raw, det klarer min nåværende maskin fortsatt helt fint, utenom dette ønsker jeg maskinen så lett og portabel som mulig, da var egentlig MacBook ("12) perfekt størrelse, så det var synd at den ble økset, men samtidig godt at de reduserte størrelsen på MacBook Air. Siden den gamle Macen min fortsatt fungerer helt fint, kan jeg godt fortsette å sitte på gjerdet til den tar kvelden og jeg må ha noe nytt eller det dukker opp noe som utløser en tilstrekkelig sterk "må ha" følelse til at det blir handel.

 

Anyways, prøver bare å nyansere dette. Dette er ikke så svart/hvitt som folk skal ha det til. 

Endret av eks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...