Gå til innhold

TU Media nærmer seg 10.000 digitale abonnenter. Vi takker for tilliten ved å gi de trofaste leserne mer innhold


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Foreslår at Tekna og NITO som eier Teknisk Ukeblad, legger med TU og lager et nytt teknisk medlemsblad for sine medlemmer. Ganske meningsløst med et medlemsblad som sperres for medlemmene.

 

Totalt uenig med deg. TU i papir leveres fremdeles til oss medlemmer. Dette er et tilegg som vi får til en svært bra pris.

 

Jobb med det partiet du stememr på for at digitale medier skal få samme momsregler som papir!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Totalt uenig med deg. TU i papir leveres fremdeles til oss medlemmer. Dette er et tilegg som vi får til en svært bra pris.

 

Jobb med det partiet du stememr på for at digitale medier skal få samme momsregler som papir!

Samme momsregler betyr for meg 25% mva på alt. Det er papir som er annerledes enn det meste annet, ikke omvendt.

 

Jeg ser ingen verdi i papirutgaven lengre. Foreslår at Tekna og NITO kutter ut det det miljøfiendtlige papirformatet og heller gir medlemmene andre goder eller lavere medlemsavgift. Helst sistnevnte, for da kan vi selv velge om vi vil bruke pengene på Ekstra, eller erstatte Norvegia med en god Sveitserost for eksempel (vi medlemmer har nok vidt ulike vurderinger)

Endret av Simen1
  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Totalt uenig med deg. TU i papir leveres fremdeles til oss medlemmer. Dette er et tilegg som vi får til en svært bra pris.

 

Jobb med det partiet du stememr på for at digitale medier skal få samme momsregler som papir!

Samme momsregler betyr for meg 25% mva på alt. Det er papir som er annerledes enn det meste annet, ikke omvendt.

 

Jeg ser ingen verdi i papirutgaven lengre. Foreslår at Tekna og NITO kutter ut det det miljøfiendtlige papirformatet og heller gir medlemmene andre goder eller lavere medlemsavgift. Helst sistnevnte, for da kan vi selv velge om vi vil bruke pengene på Ekstra, eller erstatte Norvegia med en god Sveitserost for eksempel (vi medlemmer har nok vidt ulike vurderinger)

Herlig en gang i mellom å lese papirutgaven (får den av min sønn). Dagbladet i digital form ser ut som søppel, mens avisen er god og med fremragende layout. Papir er best for dem som liker gå i dybden, som liker at en publikasjon er strukturert og vakker. Digitalt er den primitive løsningen som enkle mennesker tror er best!

 

I forhold til avisene, så er TU's digitale løsning bra og enda bedre er TU's søsterorgan i Danmark ing.dk!

Lenke til kommentar

Hei, og takk for alle innspill!

 

Noen presiseringer: Både Tekna og Nito har egne digitale publikasjoner for medlemmer. TU Media driver ikke med dette. All vår journalistikk er uavhengig av eiere og andre interesser.

 

Papirmagasinet Teknisk Ukeblad kommer ut 11 ganger i året, og er ikke et medlemsblad for Tekna og Nito, men et medlemsgode, da Tekna og Nito betaler for at medlemmene skal få bladet. Mottakere av bladet har også tilgang til en digital versjon av det samme innholdet.

 

tu.no publiserer nyheter og reportasjer fortløpende hver dag hele året. Mye av innholdet er åpent, men en økende andel finansieres av brukere som betaler for innholdet journalistene produserer. Denne forretningsmodellen er kommet for å bli. Vi har valgt å investere mye av abonementsinntektene i flere journalistårsverk for å kunne tilby mer og bedre innhold.

 

Målgruppa for TU Ekstra er alle som jobber med teknologi - fra ingeniører til ledere, politikere og byråkrater. Dette gjenspeiles også tydelig i demografien til abonnentene - her er det god spredning i yrkestilhørlighet.

 

Målet vårt er at innholdet skal fungere som et arbeidsverktøy, og av den grunn ser vi også at mange arbeidsgivere betaler abonnement for sine ansatte. Tekna- og Nito-medlemmer tilbys halv pris på Ekstra-abonnement.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, og takk for alle innspill!

 

Noen presiseringer: Både Tekna og Nito har egne digitale publikasjoner for medlemmer. TU Media driver ikke med dette. All vår journalistikk er uavhengig av eiere og andre interesser.

 

Papirmagasinet Teknisk Ukeblad kommer ut 11 ganger i året, og er ikke et medlemsblad for Tekna og Nito, men et medlemsgode, da Tekna og Nito betaler for at medlemmene skal få bladet. Mottakere av bladet har også tilgang til en digital versjon av det samme innholdet.

 

tu.no publiserer nyheter og reportasjer fortløpende hver dag hele året. Mye av innholdet er åpent, men en økende andel finansieres av brukere som betaler for innholdet journalistene produserer. Denne forretningsmodellen er kommet for å bli. Vi har valgt å investere mye av abonementsinntektene i flere journalistårsverk for å kunne tilby mer og bedre innhold.

 

Målgruppa for TU Ekstra er alle som jobber med teknologi - fra ingeniører til ledere, politikere og byråkrater. Dette gjenspeiles også tydelig i demografien til abonnentene - her er det god spredning i yrkestilhørlighet.

 

Målet vårt er at innholdet skal fungere som et arbeidsverktøy, og av den grunn ser vi også at mange arbeidsgivere betaler abonnement for sine ansatte. Tekna- og Nito-medlemmer tilbys halv pris på Ekstra-abonnement.

 

Litt underlig holdning av TU media, da faktisk vi som medlemmer, og betaler medlemsavgift, i Tekna eller Nito strengt tatt er "eierne" av TU media. Fra ett teknologisk perspektiv burde vel papirutgaven burde vært historie (med tanke på at Tekna har proklamert sin uforbeholdne støtte til FN's bærekraftprogram!). Det er lett å være enig i at journalister som leverer innhold må få kompensert for arbeidet. Men da forventer jeg også at nivået på artiklene høynes betraktelig fra det som leveres i dag, utover tabloidstandarden. Hvordan fikk journalister betalt før da det bare var papirutgaven, og gratis for medlemmer???

 

Angående demografi: Utdrag fra TU Media "Vårt primære nedslagsfelt er i målgruppen unge menn" - tja, jeg vil si at TU er litt på villspor, og ikke favner så bredt som dere liker å tro. Tror dere bør endre litt på visjonen til TU media og utfordre dere selv litt mer.

Lenke til kommentar

Litt underlig holdning av TU media, da faktisk vi som medlemmer, og betaler medlemsavgift, i Tekna eller Nito strengt tatt er "eierne" av TU media. Fra ett teknologisk perspektiv burde vel papirutgaven burde vært historie (med tanke på at Tekna har proklamert sin uforbeholdne støtte til FN's bærekraftprogram!). Det er lett å være enig i at journalister som leverer innhold må få kompensert for arbeidet. Men da forventer jeg også at nivået på artiklene høynes betraktelig fra det som leveres i dag, utover tabloidstandarden. Hvordan fikk journalister betalt før da det bare var papirutgaven, og gratis for medlemmer???

 

Angående demografi: Utdrag fra TU Media "Vårt primære nedslagsfelt er i målgruppen unge menn" - tja, jeg vil si at TU er litt på villspor, og ikke favner så bredt som dere liker å tro. Tror dere bør endre litt på visjonen til TU media og utfordre dere selv litt mer.

 

Da er det bare å gå til din fagforening og ta opp denne saken. Teknisk Ukeblad Media (TU Media) har et styre å forholde seg til. Det kan igjen rettledes av generalforsamlingen.

 

Det er underlig at lesere her på TU ikke forstår dette.

Lenke til kommentar

 

Hei, og takk for alle innspill!

 

Noen presiseringer: Både Tekna og Nito har egne digitale publikasjoner for medlemmer. TU Media driver ikke med dette. All vår journalistikk er uavhengig av eiere og andre interesser.

 

Papirmagasinet Teknisk Ukeblad kommer ut 11 ganger i året, og er ikke et medlemsblad for Tekna og Nito, men et medlemsgode, da Tekna og Nito betaler for at medlemmene skal få bladet. Mottakere av bladet har også tilgang til en digital versjon av det samme innholdet.

 

tu.no publiserer nyheter og reportasjer fortløpende hver dag hele året. Mye av innholdet er åpent, men en økende andel finansieres av brukere som betaler for innholdet journalistene produserer. Denne forretningsmodellen er kommet for å bli. Vi har valgt å investere mye av abonementsinntektene i flere journalistårsverk for å kunne tilby mer og bedre innhold.

 

Målgruppa for TU Ekstra er alle som jobber med teknologi - fra ingeniører til ledere, politikere og byråkrater. Dette gjenspeiles også tydelig i demografien til abonnentene - her er det god spredning i yrkestilhørlighet.

 

Målet vårt er at innholdet skal fungere som et arbeidsverktøy, og av den grunn ser vi også at mange arbeidsgivere betaler abonnement for sine ansatte. Tekna- og Nito-medlemmer tilbys halv pris på Ekstra-abonnement.

 

Litt underlig holdning av TU media, da faktisk vi som medlemmer, og betaler medlemsavgift, i Tekna eller Nito strengt tatt er "eierne" av TU media. Fra ett teknologisk perspektiv burde vel papirutgaven burde vært historie (med tanke på at Tekna har proklamert sin uforbeholdne støtte til FN's bærekraftprogram!). Det er lett å være enig i at journalister som leverer innhold må få kompensert for arbeidet. Men da forventer jeg også at nivået på artiklene høynes betraktelig fra det som leveres i dag, utover tabloidstandarden. Hvordan fikk journalister betalt før da det bare var papirutgaven, og gratis for medlemmer???

 

Angående demografi: Utdrag fra TU Media "Vårt primære nedslagsfelt er i målgruppen unge menn" - tja, jeg vil si at TU er litt på villspor, og ikke favner så bredt som dere liker å tro. Tror dere bør endre litt på visjonen til TU media og utfordre dere selv litt mer.

Hei,

 

Angående finansieringen av TU Media AS, så er det en interessant historie. Inntil for få år siden var det stillingsannonsene i TU (papir) - de gule sidene sikkert mange husker - som finansierte hele gildet. Så lukrativt var dette, at eierorganisasjonene i gode år kunne ta utbytte fra virksomheten. Uten å betale for abonnementene til medlemmene. I 2011 ga vi ut 42 utgaver av TU med gjennomsnittlig 1 million kroner bare i stillingsannonser pr. utgave. Det var tider. I ettertid må vi nok medgi at vi trolig var blant de "heldigste mediene på planeten" - mens det varte.

 

I dag er verden temmelig anderledes. Stillingsannonser på papir er nå nærmest en rarietet. Og eierforeningene betaler - naturlig nok - for abonnentene av TU (papir). Reglene for MVA er dessverre slik, at Nito og Tekna får en kjempesmell dersom de hadde endret medlemsgodet fra papir til digitalt. (Papir er uten mva, mens digitalt innhold fra oss og andre nisjemedier pt. belastes med 25% mva). Vi - med flere - har jobbet med den problematikken i årevis - foreløpig uten å få gjennomslag.

 

Men - vi kan ikke vente i flere år på "nullmoms" for digital utgave. Vi må tjene våre egne penger for å overleve. Derfor gir vi full gass på vårt digitale abonnement TU Ekstra, som vi nå selger til bedrifter og enkeltpersoner. Uten at det er et medlemsgode for medlemmer av eierorganisasjonene. Medlemmene får imidlertid 50% rabatt på vårt digitale abonnement, som også omfatter digi.no.

 

Medlemmer av Nito eller Tekna bør kontakte sine respektive foreningen for evt. å mene at TU ikke er et greit medlemsgode - eller for å påvirke på annen måte.

 

Hva angår ditt syn på tabloid journalistikk, så er det selvfølgelig din rett til å mene det du vil. Vi har aldri hatt flere (dyktige) journalister enn vi har nå, og satser på at det skal gi uttelling med god journalistikk. Samtidig skal vi favne bredt, slik at også de uten dyp teknologikompetanse skal kunne lese oss. Og her kan det selvsagt ligge en utfordring.

 

Visjonen du viser til stammer fra tiden da vi eide tek.no (overtatt av VG). Den skal vi sørge for blir slettet omgående. Takk for at du tipset oss om det.

 

vh

Jan M Moberg

Sjefredaktør og adm. dir.

TU Media AS

Lenke til kommentar

 

 

- vi kan ikke vente i flere år på "nullmoms" for digital utgave. Vi må tjene våre egne penger for å overleve. Derfor gir vi full gass på vårt digitale abonnement TU Ekstra, som vi nå selger til bedrifter og enkeltpersoner. Uten at det er et medlemsgode for medlemmer av eierorganisasjonene. Medlemmene får imidlertid 50% rabatt på vårt digitale abonnement, som også omfatter digi.no.

 

Medlemmer av Nito eller Tekna bør kontakte sine respektive foreningen for evt. å mene at TU ikke er et greit medlemsgode - eller for å påvirke på annen måte.

 

Hva angår ditt syn på tabloid journalistikk, så er det selvfølgelig din rett til å mene det du vil. Vi har aldri hatt flere (dyktige) journalister enn vi har nå, og satser på at det skal gi uttelling med god journalistikk. Samtidig skal vi favne bredt, slik at også de uten dyp teknologikompetanse skal kunne lese oss. Og her kan det selvsagt ligge en utfordring.

 

 

vh

Jan M Moberg

Sjefredaktør og adm. dir.

TU Media AS

 

Takk for utfyllende forklaring! Du har flere gode poenger her. Helt enig at det er utfordrende nå i dag å sørge for gode inntekter for igjen å levere innhold. Å holde presset mot politikerne for å likestille digitale og papirmedia bør absolutt fortsette. Jeg mener uansett at TU media sammen med Tekna og Nito bør jobbe videre med å finne gode betalingsmodeller for medlemmer, ev. hvis mulig gi større rabatt for de som velger å ikke motta papirutgaven. Det er kanskje uansett her den største (potensielle) lesergruppen er?

 

Angående innhold så kan jeg kun mene noe om de åpne artiklene og ledere som jeg synes personlig har hatt litt vel tabloide preg. Jeg håper ikke TU ender i kategorien Illustrert Vitenskap, men isteden leverer teknologiske artiker med høy kvalitet og fortsetter med å ta opp viktige saker innen vitenskap og teknologi. DET er viktig for rekrutteringen til teknologi og vitenskap! Selv om jeg personlig synes kvaliteten i TU ikke er helt der den kunne være, så skal jeg definitivt abonnere den dagen jeg kan lese gode og interessante kvalitetsartikler i TU, sponset eller ikke!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

- vi kan ikke vente i flere år på "nullmoms" for digital utgave. Vi må tjene våre egne penger for å overleve. Derfor gir vi full gass på vårt digitale abonnement TU Ekstra, som vi nå selger til bedrifter og enkeltpersoner. Uten at det er et medlemsgode for medlemmer av eierorganisasjonene. Medlemmene får imidlertid 50% rabatt på vårt digitale abonnement, som også omfatter digi.no.

 

Medlemmer av Nito eller Tekna bør kontakte sine respektive foreningen for evt. å mene at TU ikke er et greit medlemsgode - eller for å påvirke på annen måte.

 

Hva angår ditt syn på tabloid journalistikk, så er det selvfølgelig din rett til å mene det du vil. Vi har aldri hatt flere (dyktige) journalister enn vi har nå, og satser på at det skal gi uttelling med god journalistikk. Samtidig skal vi favne bredt, slik at også de uten dyp teknologikompetanse skal kunne lese oss. Og her kan det selvsagt ligge en utfordring.

 

 

vh

Jan M Moberg

Sjefredaktør og adm. dir.

TU Media AS

 

Takk for utfyllende forklaring! Du har flere gode poenger her. Helt enig at det er utfordrende nå i dag å sørge for gode inntekter for igjen å levere innhold. Å holde presset mot politikerne for å likestille digitale og papirmedia bør absolutt fortsette. Jeg mener uansett at TU media sammen med Tekna og Nito bør jobbe videre med å finne gode betalingsmodeller for medlemmer, ev. hvis mulig gi større rabatt for de som velger å ikke motta papirutgaven. Det er kanskje uansett her den største (potensielle) lesergruppen er?

 

Angående innhold så kan jeg kun mene noe om de åpne artiklene og ledere som jeg synes personlig har hatt litt vel tabloide preg. Jeg håper ikke TU ender i kategorien Illustrert Vitenskap, men isteden leverer teknologiske artiker med høy kvalitet og fortsetter med å ta opp viktige saker innen vitenskap og teknologi. DET er viktig for rekrutteringen til teknologi og vitenskap! Selv om jeg personlig synes kvaliteten i TU ikke er helt der den kunne være, så skal jeg definitivt abonnere den dagen jeg kan lese gode og interessante kvalitetsartikler i TU, sponset eller ikke!

 

Hei igjen,

 

Nito og Tekna er på ballen. De har jobbet med denne saken i flere år. De utgjør dessuten 4/6 av styret vårt, og er på ballen hele tiden. På mange av temaene du tar opp. Digitalt abo til medlemmene er nok det viktigste for de også. Så vi gir oss ikke med dette. Men det tar dessverre lang tid og gjør situasjonen (driften) krevende. Det er jo litt sprøtt å opprettholde et (stadig økende) opplag på snaut 160.000 papirblader i vår tid. Vi vet jo at mange medlemmer gjerne ville byttet papiret mot digital tilgang.

 

vh

Jan M M

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...