Gå til innhold

Tre av fire nordlendinger vil ha jernbane i landsdelen


Anbefalte innlegg

Vi nordmenn er rike, men ikke så rike. Husk at vi bor i en stor steinrøys med få folk! Land i Europa som har bra infrastruktur har gjerne 10 ganger befolkningen på samme areal, med mindre behov for sprengning, og kortere avstander. Det er mange ting vi kan bruke pengene på som vil smake mye bedre for folk flest enn mer jernbane i Nord!

Pengene må brukes der hvor dem gjør mest. Minst 80 % av infrastruktur-investeringer bør skje sør for Steinkjer, og minst 40 % på Østlandet. Dette representerer både befolkningen, og den hovedsaklige verdiskapningen. Da får også nordlendingene mye mer penger enn hva som representerer befolkningen.

 

Det vi først og fremst vil nyte godt av er dobbeltspor mellom Stavanger og Trondheim, og gode forbedringer mellom Oslo og Bergen. Om vi fikk dette til ville flytrafikken garantert gått mye ned i Norge. Hvis du kan reise tog mellom Stavanger og Oslo på 4-5 timer - da snakker vi!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kunnskapsløs kommentar! På grensen til tåpelig.

For min del hadde det vært helt nydelig om Nord-Norge kunne bruke inntektene fra fiske, strøm og olje på seg selv - istedet for at 90% av inntektene skal gå til lønning av statsansatte, universitetet, mediebransjen og næringslivstoppene sine hovedkontor i Oslo.

Osloregionen er den mest subsidierte regionen i landet. Det skjer nesten ingen direkte verdiskaping i Oslo.

Pengene som Oslo-regionen råder over kommer i all hovedsak fra verdiskaping gjort i olje, energi og fisk.

Kanskje sørnorge skal begynne å betale selv, og la vestlandet beholde sine oljepenger, og Nord-Norge beholde sine inntekter fra turisme, strømproduksjon, fisk og oppdrett? Vi har jo olje også, utenfor Lofoten.

https://www.faktisk.no/faktasjekker/o6k/finnmark-er-det-fylket-som-bidrar-mest-til-norsk-okonomi

 

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Om dette blir bygget skal vi faen meg ha tog til Ålesund og. Det bor 100 000 flere mennesker i Møre og Romsdal enn i Troms fylke. Reinspikka galskap.

 

Tungtransporten må bort fra veiene. Vet du hvor mange mil en lastebil må kjøre for å levere fisk fra Kirkenes til nærmeste norske godsterminal for omlasting til jernbane? Hvor mange mil er det fra Ålesund til nærmeste godsterminal for bane? Når du har sjekket det forstår du kanskje selv din egen reinspikka galskap.

Nå har de jo startet direktefly fra Tromsø til asia med fisk...

Lenke til kommentar

Du bør finlese disse tingene mer. For det er ikke påstanden "Vi er det fylket som reelt sett bidrar mest til AS Norge" som blir besvart av fakgtisk.no, en må gå inn på definisjonene og ikke bare svelge ting rått. F.eks. om en Oslo-eid bedrift fisker i Barentshavet, er bedriften da hjemmehørende i Oslo og verdiskapningen tilfaller da Oslo i beregningene fra SSB. Det er neppe slik de ser for seg utregningene i Finnmark, forsiktig sagt. I artikkelen snakkes det om olje/gass, men ikke fisk. Videre var det snakk tidligere om hva verdiskapningen for offentlige ansatte i Oslo kunne være. Gitt det er ganske mange av dem, ble dette ganske viktig. En valgte da å sette den lik deres egen lønn. Underbygging ble ikke fremlagt.

 

Verdiskapning er et hett tema, også på Nordvest-landet er dette en het potet.

 

Hele konklusjonen fra faktisk.no hviler derfor på nøye utvalgte definisjoner.

Endret av G0RJS955
Lenke til kommentar

Nå har de jo startet direktefly fra Tromsø til asia med fisk...

Dette er dyr transport som kommer av mangel på alternativer. Kan ikke like lett sende konvoier med lastebiler eller trege frakteskip til slik transport.

 

Et godstog med kjøle/frysevogner sendt via Russland hadde derimot vært økonomisk og god utnyttelse av toglinjen.

 

Mange her inne er så veldig opptatt av antall folk som bor i Nord, og tror det bare er persontrafikk som er aktuelt.

 

Kan tilnærmet garantere at dersom man kunne losset fisk i Harstad, Tromsø eller Kirkenes for sending direkte til kontinentet, og samtidig hektet på vogner for transport til Bergen og Stavanger, så hadde dette blitt gjort. Samme med det vi kunne sendt til Kina og Japan med tog.

 

Men om det må sendes til Fauske eller Bodø, lastes om og så distribueres, kjøres til Alnabru og ny distribuering og forsinkelser, så sier det seg selv at det er bedre å sende biler med 2 sjåfører som kan bytte på kjøring, hele veien nedover.

 

Det er også masse gods som kunne vært fraktet med jernbane, som ikke egner seg for fly eller små lastebiler. Frakt av steinmasser hadde fort blitt aktuelt.

 

Turister kunne fristes til f.eks. togreise nordover, både interrail og mere luksusklasser, og kanskje og sende bilen med togtransport. Og for de som ikke sender bilen oppover, ta Hurtigruta andre veien.

 

Det er langt å kjøre til Nordkapp, flytransport er sterkt begrenset og dyrt, og hurtigruta kanskje ikke like grei å ta begge veier. Togtransport ville vært et fint alternativ til bobilturismen, og kunne fraktet mere enn de rikeste turistene.

 

Men uansett, det er godstransport som er det aller viktigste, og persontransport en tilleggstjeneste.

 

Tror dog tog mellom Tromsø, Harstad, Narvik og Bodø ville blitt godt benyttet, og med tilknytning til Sverige via Kiruna så hadde hele regionen vunnet på dette. Hvem orker nå å kjøre til Narvik og så sette seg på toget til Sverige? Noe annet når de kunne tatt toget hele veien.

 

Hadde nok helt klart gått ut over flytrafikken, men det er nok ønsket av mange. Og mange hadde sikkert valgt toget fremfor privatbiler om man bare skal fra by til by.

Endret av Snowleopard
  • Liker 1
Lenke til kommentar

> Nei, søringer i stripedress skaper ikke verdier.

 

Pussig, når jeg ser kommentarene så virker det som om nordlendingene tror at de bidrar med noe som helst av verdiskaping. Der er jo halvparten av befolkningen ansatt i det offentlige og 40 % naver, så det er ikke mange igjen til bidra – og alt finansieres av oss sørpå.

 

> Tror du burde sjekke hvor verdiskapningen skjer.

 

Her er oljefeltene:

https://snl.no/Petroleumsfeltene_p%C3%A5_norsk_kontinentalsokkel

og det eksisterer allerede jernbane til de stedene som bidrar med noe.

 

Det nytter virkelig ikke å forklare dere i Oslo at det ikke er "verdiskapning" å selge caffe latte til hverandre. Oslo, Akershus og Bærum er landets desidert mest subsidierte kommuner, i og med skatteinngang, jada, noe utgang, bevares men ikke i nærheten fra hele landet. ALLE momskroner havner av en eller annen årsak der, Og alt til toll og avgiftsdirektoratet. Går det ikke inn å få det inn i hodet, at dette, og at alle store virksomheter velger å skatte til Oslo, der de har sitt norske hovedkontor, gjør at dere har landets mest kunstige verdiskapning. GÅR DET IKKE AN?!

Lenke til kommentar

Kostnadsnivået i Norge er helt spinnvillt. Hvor går pengene?

 

Er det de tekniske kravene som er for høye?

Er "råvareprisene" høyere?

Er lønningene så mye høyere?

Er fortjenesten til Entreprenørene så mye høyere?

Er vi for lite effektive?

 

Konsulentselskapene. Eller, rettere saget, vennene til de som sitter i regjering og i Statsbygg skal jo ha sitt vettu. Blåste lett 100 millioner på å utrede et vikingeskipmuseum. Mulitconsult - Norges største verdiskapning 2018 - for å taste på en pc og ringe litt rundt i forbindelse med stortingsgarasjen. Konsulentvirksomhet, der har vi noe å leve av etter olja. At det er her noen som gnikker hverandre må være hevet over en hver tvil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Tungtransporten må bort fra veiene. Vet du hvor mange mil en lastebil må kjøre for å levere fisk fra Kirkenes til nærmeste norske godsterminal for omlasting til jernbane? Hvor mange mil er det fra Ålesund til nærmeste godsterminal for bane? Når du har sjekket det forstår du kanskje selv din egen reinspikka galskap.

Du fjerner ikke tungtransporten med å lage en jernbane til Tromsø. Containerne skal jo fra Tromsø og ut i distriktene deromkring også, og til det må det brukes tungtransport.

 

Sverige kan bygge billigere bla fordi de ikke har vedtak om at alle nye strekninger skal være dobbeltspor slik som vi har.

på jernbaneverket.no står det vel også at traseen bygges for hastighet på 200km/t om jeg ikke husker feil, mao 50 km/t lavere enn det IC-strekningene.

Men for all del, det er bare å bygge.

Det vil lønne seg uansett hvordan man vender å vrir på det

Det er bra mye billigere å hogge skog, enn å grave tunnel.

 

Om 10 år har vi batteri- eller hydrogenvogntog og busser, kanskje også båter. Om 20 år kanskje også batteri eller hydrogenfly. Før banen er ferdig vil det altså være null stress å komme seg til Trondheim eller lenger sør miljøvennlig, så hele miljøaspektet for en slik bane er da ugyldig. Det vil gå med veldige mengder CO2 i en byggefase. Eneste fordelen med banen er at den kanskje kan frakte ting raskt (200km/t) til Bodø, mennesker og lette ting kan fraktes raskt med fly. Så hva er det vi egentlig skal betale 100mrd for? Valgstemmer?

For 50 år siden, sa de at vi i dag skulle ha flygebiler og kolonier på Mars.

 

Dersom ein fyrst skal bygge jernbane nordover så er det viktig at den er minst dobbeltspora slik at det er kapasitet til meir enn eit tog i døgnet.

Trenger jo bare dobbelsporet der togene møtes.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

 

 

Problemet med ideene dine, er at realiteten bak tungtransport har vært uendret siden 1700-tallet. Har du ikke tilgang til havet kan du ikke ha tilgang til båter, derav varer som kan fraktes over hele kloden.

Har du ikke vei kan ikke varene fraktes fra havnen og innover.

Har du ikke jernbane, kan du ikke ha noen form for sekundær og tertiær industri langt fra havet.

 

Dagens realiteter er at vi har et jernbanenett fra krigens dager, med små oppgraderinger. Og kapasiteten har vært 100% sprengt i flere tiår.

Et av de store problem med dagens jernbanenett, er at enkeltspor leder til at sjeldne møteplasser kun kan brukes til å møtes på. De ligger fort med timers mellomrom, noe som vil si at for å motgående trafikk kan du ikke ha mer en et tog per 2-3 timer. Det setter også enorme begrensninger på hvor mye gods du kan laste per togsett, og begrenser godslasting til å være en vei. 

Vis du blander godstransport og høyhastighetstog på samme linje får du også nye problemer: Du må nå ha forbikjøringsstrekker da det ikke er parallelle spor. Og godstog er fort lengre enn perrongene og sporene på de større holdeeplassene, noe som gjør de regionale sentrene til enorme flaskehalser for transport.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Problemet med ideene dine, er at realiteten bak tungtransport har vært uendret siden 1700-tallet. Har du ikke tilgang til havet kan du ikke ha tilgang til båter, derav varer som kan fraktes over hele kloden.

Har du ikke vei kan ikke varene fraktes fra havnen og innover.

Har du ikke jernbane, kan du ikke ha noen form for sekundær og tertiær industri langt fra havet.

 

Dagens realiteter er at vi har et jernbanenett fra krigens dager, med små oppgraderinger. Og kapasiteten har vært 100% sprengt i flere tiår.

Et av de store problem med dagens jernbanenett, er at enkeltspor leder til at sjeldne møteplasser kun kan brukes til å møtes på. De ligger fort med timers mellomrom, noe som vil si at for å motgående trafikk kan du ikke ha mer en et tog per 2-3 timer. Det setter også enorme begrensninger på hvor mye gods du kan laste per togsett, og begrenser godslasting til å være en vei. 

Vis du blander godstransport og høyhastighetstog på samme linje får du også nye problemer: Du må nå ha forbikjøringsstrekker da det ikke er parallelle spor. Og godstog er fort lengre enn perrongene og sporene på de større holdeeplassene, noe som gjør de regionale sentrene til enorme flaskehalser for transport.

 Ser du for deg at prisen på 140 mrd. er realistisk, om vi skal bygge ny dobbelsporet jernbane fra Trondheim og til Kirkenes og der de siste 1000 km. inneholder 50% i tunnel?

 

En annen ting. Ingen jernbaner med godstrafikk i dag klarer å konkurrere med godstransport etter veien. Så hvorfor skal dette foregå økonomisk bra i Nord-Norge?

 

https://www.aftenposten.no/norge/i/MgeJdK/Frykter-at-gods-pa-jernbane-vil-kollapse-fullstendig

 

efef471c09d21ddb09520b1b73a02190.png

312a40803089dd00dfcd8d489a0ab26e.png

e8e52ca0465d474f0f27d87908a346a6.png

fcf246d9a6eefc69c7f225d660a340b6.png

c78e23916652b9f5f186cb5e84f16e67.png

 

1d835c75dd25c287fb3e479ca2d66a9d.png

Endret av Slettet-t8fn5F
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

140 milliarder ER realistisk, så lenge man faktisk tar forbehold, og arbeider om problemene. Dog, ekspropierer du deg vei inn i selve Tromsø har du vel allerede sprengt budsjettet pga store logistiske problemer med å faktisk bygge helt inn ditt hen.

Har sett anslag: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1849438&page=1

140 milliarder er jo ikke allverden.

 

>Ingen jernbaner med godstrafikk i dag klarer å konkurrere med godstransport etter veien.

Vær så snill å les artikkelen du poster. Selvfølgelig går CargoNet nedeom og hjem når det de drifter legges når, og tjenestebilbudet reduseres. Det som er enda bedre er at de nevner mangelen på vedlikehold i Østlandet som et av mange viktige problemer. 

Det er litt som at Posten i dag blir mer og mer uspiselig etter at man mistet muligheten til å sende A-post.

 

Det som er spennende jo at 'Sørafor' er det snakk om 1000 lastebiler over Dovre. Mens i Nord er det allerede fort 500 lastebiler i døgnet på veien fordi man har ikke Jernbane før enn langt langt sør i Nordland. Man får ikke vogntogene av Norske veier før enn Toglinjene faktisk blir utbygd til realistiske nivå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

140 milliarder ER realistisk, så lenge man faktisk tar forbehold, og arbeider om problemene. Dog, ekspropierer du deg vei inn i selve Tromsø har du vel allerede sprengt budsjettet pga store logistiske problemer med å faktisk bygge helt inn ditt hen.

Har sett anslag: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1849438&page=1

140 milliarder er jo ikke allverden.

 

>Ingen jernbaner med godstrafikk i dag klarer å konkurrere med godstransport etter veien.

Vær så snill å les artikkelen du poster. Selvfølgelig går CargoNet nedeom og hjem når det de drifter legges når, og tjenestebilbudet reduseres. Det som er enda bedre er at de nevner mangelen på vedlikehold i Østlandet som et av mange viktige problemer. 

Det er litt som at Posten i dag blir mer og mer uspiselig etter at man mistet muligheten til å sende A-post.

 

Det som er spennende jo at 'Sørafor' er det snakk om 1000 lastebiler over Dovre. Mens i Nord er det allerede fort 500 lastebiler i døgnet på veien fordi man har ikke Jernbane før enn langt langt sør i Nordland. Man får ikke vogntogene av Norske veier før enn Toglinjene faktisk blir utbygd til realistiske nivå.

Man får ikke vogntogene vekk fra veien selv med jernbane. Kontraktørene foretrekke vogntog fremfor jernbane allerede i dag.

Dessuten om man hadde en terminal i nærheten av Tromsø, så måtte jo containerne fraktes ut til de som har behov for å sende produkter. De er ikke i Tromsø. De er flere hundre kilometer unna Tromsø.

 

Fergefri E39 er jo antatt å koste 340 mrd. og det er bare 1100 km med vei.

https://no.wikipedia.org/wiki/Ferjefri_E39

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Du kunne da i det minste presentere det du skriver, i stede for å bruke selvoppfyllende profetier som målformat for språket. 

At vogntogveksten er vill sier jo seg selv, når det per dags dato ikke finnes alternative. Godstransport på bane er ikke vedlikeholdt eller utbygd. Båt er en mulighet, men må ofte ned til sentrale strøk for videre eksport.

 

Du for også poeng for å nevne et prestiskeprojsekt som Fergefri E39. Kan godt ta første sitat fra wikipedia: "De tekniske løsningene for noen av fjordkryssingene er per 2017 ikke ferdig utviklet."

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Du kunne da i det minste presentere det du skriver, i stede for å bruke selvoppfyllende profetier som målformat for språket. 

At vogntogveksten er vill sier jo seg selv, når det per dags dato ikke finnes alternative. Godstransport på bane er ikke vedlikeholdt eller utbygd. Båt er en mulighet, men må ofte ned til sentrale strøk for videre eksport.

 

Du for også poeng for å nevne et prestiskeprojsekt som Fergefri E39. Kan godt ta første sitat fra wikipedia: "De tekniske løsningene for noen av fjordkryssingene er per 2017 ikke ferdig utviklet."

Det er nå mange plasser i sør-norge som har muligheter for godstrafikk på jernbane, men det benyttes ikke. Det er direkte naivt å tro man blir å benytte seg av det nordpå, når det er billigere å bruke tungtransport i form av vogntog.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...