Gå til innhold

[Løst] Noen tips til billig "reisekamera"..?


Anbefalte innlegg

Mye merkelige greier her.

 

Jeg er uansett tilbake fra reise. Tok med og brukte min Z6 med 24 - 70 f/4 og 50 f/1.8 i tillegg til at det ble en del mobilbilder der et større og dyrere kamera ikke var egnet. Fungerte bra nok, men noe billigere og mer lommevennlig hadde vært ideelt.

 

Så jeg er fremdeles på jakt etter et mindre kamera til fremtidige reiser og turer hvor størrelse er viktig.

 

Leste akkurat denne artikkelen om hva et lite reisekamera kan være.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bestilte GX9 med 12-32, 25 og 45-150. Ikke helt det jeg så for meg da jeg startet jakten på et lite reisekamera, men satser på at jeg blir fornøyd.

 

Noen som har noen formening om hva jeg kan selge 12-32 og 45-150 for? Telezoomen har jeg litt lyst på hvis den er så liten som den virker på bilder, men hvis det er mulig å få litt igjen for den så ryker den. Normalzoomen har jeg ingen interesse av.

Endret av Dr. Brodsky
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da har jeg fått kameraet!

 

Ble litt overrasket over hvor liten normalzoomen var og hvor stor 25mm'eren var, men jeg ser fremdeles 25mm'eren som det mest fornuftige objektivet for meg.

 

Ellers føler jeg meg litt snytt når det ikke følger med en skikkelig batterilader. Egentlig ikke et problem, men det var noe uventet.

 

Det som er et problem er at kameraet ikke godtar noen av mine SD-kort. Jeg har to Sony Extreme 32 GB micro SD HC 1 V30 U3 A1 med adapter. Ett av dem fungerer av og til. For eksempel SanDisk Ultra 128 GB SD XC 1 Class 10 fungerer ikke i det hele tatt. Hva er dette for noe? Sony-kortet som av og til fungerer er formatert i kamera. SanDisk-kortet får jeg ikke lov å formatere i kameraet. Alle kortene mine har ligget en god stund ubrukt (tørt, romtemperatur, men ikke noe videre beskyttet), da jeg ellers bruker XQD-kort, kan dette ha noe å si?

 

Nå høres dette kanskje noe negativt ut, men jeg er egentlig kjempefornøyd. 

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar

Jeg bestilte GX9 med 12-32, 25 og 45-150. Ikke helt det jeg så for meg da jeg startet jakten på et lite reisekamera, men satser på at jeg blir fornøyd.

 

Noen som har noen formening om hva jeg kan selge 12-32 og 45-150 for? Telezoomen har jeg litt lyst på hvis den er så liten som den virker på bilder, men hvis det er mulig å få litt igjen for den så ryker den. Normalzoomen har jeg ingen interesse av.

 

Gratulerer! Har en GX80 selv (samme kamera med en eldre sensor og med fast EVF), og selv om det ikke er et spesielt spennende kamera, var det nok det beste kompromisset jeg kunne valgt.

 

Jeg har mer eller mindre erstattet 12-32mm med Olympus 17mm f/1,8, og har vært inne på tanken på å selge zoomen, men tviler på at det er så lett. Det er drøssevis av det objektivet på markedet, siden det har kommet med alle GX-, GM-, og GF-modeller Panasonic har lansert siden 2013. Tenker det er like greit å beholde det så jeg har en pakkeløsning når kameraet etterhvert skal selges eller gis bort. Kvaliteten er jo faktisk heller ikke så gal, så tenker det kan brukes i situasjoner der a) lyset uansett er greit, b) litt zoom kan være kjekt, og/eller c) jeg er litt nølende med å utsette et dyrere objektiv for risiko. I ditt tilfelle ville jeg uansett beholdt til du eventuelt har kjøpt en annen zoom eller en liten prime (som 12, 14, 15, 17 eller 20)

 

Litt usikker angående 45-150mm. Det kan være litt inflasjon i den, siden mange kjøpte den GX9-pakka spesifikt for å oppgradere kamera og selge unna objektivene. Kan være markedet åpner litt etterhvert, men hvem vet. For et par måneder siden solgte jeg forøvrig et Olympus 40-150mm for 1500.

Endret av Okapi
Lenke til kommentar

Jeg har lagt ut begge objektivene for salg. Muligens priset litt høyt, men jeg har ikke hastverk. Har forøvrig ikke fått en eneste henvendelse, så er nok ikke de mest etterspurte objektivene på markedet.

 

Lurer litt på om jeg med tiden skal bytte ut 25mm'eren også og heller gå for to fastobjektiv, for eksempel Panasonic 20mm f1.7 II og Panasonic 42.5mm f1.7.

 

Men 25mm må nok gå en stund til, da Nikon 85mm f/1.8 S er neste på listen.

Lenke til kommentar

Det som er et problem er at kameraet ikke godtar noen av mine SD-kort. Jeg har to Sony Extreme 32 GB micro SD HC 1 V30 U3 A1 med adapter. Ett av dem fungerer av og til. For eksempel SanDisk Ultra 128 GB SD XC 1 Class 10 fungerer ikke i det hele tatt. Hva er dette for noe?

Har dårlig erfaring med micro-SD-kort når de brukes med adapter. Det er nok et kontaktpunkt som kan bli dårlig.

 

Ville uansett kjøpt nytt minnekort (vanlig SDHC/SDXC uten adapter), og pass på at du kjøper et anerkjent merke som Sandisk eller Lexar. Billigmerker har en tendens til å krasje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...