Gå til innhold

App med over 10 millioner nedlastinger lurer brukere til å betale for gratis oppdateringer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det burde være en kjennsgjerning at internett har vært fylt med slike ‘produkter’ av forskjellige kvaliteter de siste 30 år.

Nesten daglig møter jeg kunder som installerer lorteprogram som utgir seg for å være noe annet enn de faktisk er. To gode programmer jeg er nærmest avhengig av, CCleaner og Malwarebytes er innenfor kategorien, selv om programmene er absolutt fantastiske. Selv om de er gratis, framstår de ikke sånn for de som er ukjent med dem. Man får en og annen popup som anbefaler å ‘oppgradere’ -Noe som vil koste penger. Det er fullstendig unødvendig. Linkene for gratisversjonen er litt bortgjemt, men når man vet hvor de er...

-Men så har man andre programmer som f.eks. DriverUpdater som faktisk volder mer skade enn glede... ...Også har du sånt som den her ‘Samsung-appen’ som er direkte snyt.

-Meeen... ...egentlig poengløst å kommentere på artikkelen. Det fødes en ny idiot flere ganger i sekundet... ?

Lenke til kommentar

Det fødes en ny idiot flere ganger i sekundet... ?

 

I butikken du handler på er det ingen som selger deg melk som egentlig er vann og hvit maling. Det selges heller ikke salt blandet med veisalt. Eller olivensolje med mineralolje i.

 

Hvis de hadde solgt slikt så hadde en god del av oss identifisert det og styrt unna. Men en del folk, og særlig folk som ikke vet så veldig mye om råvarer, hadde gått rett på. At en ikke vet så skrekkelig mye om råvarer brukt i matlaging vil ikke si at en er idiot.

 

Akkurat som om det ikke er en urimelig antagelse å anta at produktene i Android-sjappa til Google er det de fremstår å være. Og at en ikke er idiot om en antar at når Google selger deg en oppgradering i sjappa si så er det det er.

 

Problemet her er at Google ikke har noen intensjon om å gjøre Android til noe annet enn et low/mid-end OS hvor du er på egenhånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I butikken du handler på er det ingen som selger deg melk som egentlig er vann og hvit maling. Det selges heller ikke salt blandet med veisalt. Eller olivensolje med mineralolje i.

 

Hvis de hadde solgt slikt så hadde en god del av oss identifisert det og styrt unna. Men en del folk, og særlig folk som ikke vet så veldig mye om råvarer, hadde gått rett på. At en ikke vet så skrekkelig mye om råvarer brukt i matlaging vil ikke si at en er idiot.

 

Akkurat som om det ikke er en urimelig antagelse å anta at produktene i Android-sjappa til Google er det de fremstår å være. Og at en ikke er idiot om en antar at når Google selger deg en oppgradering i sjappa si så er det det er.

 

Problemet her er at Google ikke har noen intensjon om å gjøre Android til noe annet enn et low/mid-end OS hvor du er på egenhånd.

Det er kanskje feil av meg å få det til å framstå som om ‘alle’ er idioter. -Det finnes unntak, jeg gir deg rett i det, menneh...

Lenke til kommentar

 

Det fødes en ny idiot flere ganger i sekundet...

I butikken du handler på er det ingen som selger deg melk som egentlig er vann og hvit maling. Det selges heller ikke salt blandet med veisalt. Eller olivensolje med mineralolje i.

 

Hvis de hadde solgt slikt så hadde en god del av oss identifisert det og styrt unna. Men en del folk, og særlig folk som ikke vet så veldig mye om råvarer, hadde gått rett på. At en ikke vet så skrekkelig mye om råvarer brukt i matlaging vil ikke si at en er idiot.

 

Akkurat som om det ikke er en urimelig antagelse å anta at produktene i Android-sjappa til Google er det de fremstår å være. Og at en ikke er idiot om en antar at når Google selger deg en oppgradering i sjappa si så er det det er.

 

Problemet her er at Google ikke har noen intensjon om å gjøre Android til noe annet enn et low/mid-end OS hvor du er på egenhånd.

God analogi, spesielt treffer avsnittet ditt om matlaging meg personlig.

Så får min nære omgangskrets ta stilling til hva de vil titulere meg som...analfabet er vel i hvert fall ikke å ta i.

 

Samtidig har Sandormen delvis rett, hvis ikke hadde ikke reklame for meningsløse produkter på TV fungert.

 

Men siste avsnittet er jeg mer nysgjerrig på.

Finnes det noe annet OS for mobiler, som er noe annet enn low/mid-end?

Jeg føler meg bastet og bundet av alle mobil-OS, med mindre man foretar en hack.

 

Det å i hele tatt ikke default kunne ha administrator-tilgang i et OS, vipper i retning av å være et leketøy/output-enhet.

 

Er selv nygjerrig på hva PureOS vil bringe på banen for mobiler, hvis det materialiserer seg i form av Librem5...

Endret av seventhwave
Lenke til kommentar

I butikken du handler på er det ingen som selger deg melk som egentlig er vann og hvit maling. Eller olivensolje med mineralolje i.

Mnja......

Var det ikke en stor melkeskandale i Kina for noen år siden? Blant alt som kalles maling er det mye rart i norske butikker.

 

....og når det gjelder olivenolje er det jaggu meg ikke enkelt å si hva som befinner seg i flasken. Bransjen har i senere år opparbeidet seg et ganske stygt rykte for å blande mye rart som ikke er olivenolje (og ihvertfall ikke Extra Virgin) i produktene. Kanskje de fleste nå vet at det er søppel om det koster 30 kr literen.....

 

Glykol i østerrisk rødvin anyone?

Lenke til kommentar

 

I butikken du handler på er det ingen som selger deg melk som egentlig er vann og hvit maling. Eller olivensolje med mineralolje i.

Mnja......

Var det ikke en stor melkeskandale i Kina for noen år siden? Blant alt som kalles maling er det mye rart i norske butikker.

Jess det c´var IIRC bly i baybymelk (eller var det morsmelks tilegg, uyansett NOT good er vel å være snill
Lenke til kommentar

I butikken du handler på er det ingen som selger deg melk som egentlig er vann og hvit maling. Det selges heller ikke salt blandet med veisalt. Eller olivensolje med mineralolje i.

 

Vann på flaske, dyr kaffe på utesteder, lydkabler (metallbit med gummi rundt) til 150 kroner som det koster mindre enn et par kroner å produsere, homeopatiske preparater, ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

I butikken du handler på er det ingen som selger deg melk som egentlig er vann og hvit maling. Det selges heller ikke salt blandet med veisalt. Eller olivensolje med mineralolje i.

 

Vann på flaske, dyr kaffe på utesteder, lydkabler (metallbit med gummi rundt) til 150 kroner som det koster mindre enn et par kroner å produsere, homeopatiske preparater, ...

Lydkabler til 150 kr er jo billigkabler. Er mange som betaler både 1500 kr, 15.000 kr og ennå mer for lydkabler.

 

Er det lureri? Tja det grenser vel til det for de dyreste kablene. Men kundene velger jo selv. Er det forskjell på kabel til 150 og 1500 kr? Og vil du klare å høre forskjellen? Eller hva med en kabel til 15.000?

 

Det er ikke noe fasitsvar. Og noen ganger så kan feks en skjermet kabel løse støyproblemer el jitter.

 

Huskeregel for å unngå å bli lurt er jo svært enkel. Bruk ørene. Er det forskjell i lyden, og gir forskjellen en bedre lyd? Om du ikke hører forskjell så sparer du de penga.

Lenke til kommentar

@bojangles: Er ikke gitt at du kan ta med alle mulige kabler hjem fra HiFi-butikken og teste ut på anlegget, for å avgjøre om du hører forskjell. 

 

Ikke at tipset ditt hadde vært så særlig mye bedre, selv om du kunne testet selv. Vi hører (dessverre) det vi vil høre. Forventes bedre lyd, hører vi det. Forventet dårlig lyd, er det kjempelett å høre. Nei, det eneste som fungerer er randomiserte blindtester. Og der pleier det forsåvidt å vise seg at ikke en gang eksperter hører forskjell. Med hjelp av instrumenter kan man fint måle forskjell, men de færreste klarer å pin-pointe dette i en randomisert blindtest. 

 

Nuvel, ble en avsporing. 

 

Det er lett å finne eksempler på fysiske produkter hvor vi blir villedet/lurt – såvell som på nett. Allikevel er det en stor tillits-forskjell; dagligvarebutikker finnes det mange av, og akkurat den jeg bruker fast, hadde jeg sluttet å bruke tvert, dersom de vannet ut varene sine, eller jukset på annet vis! De har lave marginer, og baserer sin daglige drift på kunder som handler om igjen og om igjen og om igjen. Dette til forskjell fra hvordan svindlere opererer; de er (stort sett) fornøyd med å svindle deg én gang, og går videre til neste offer så snart du er lurt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...