Gå til innhold

Vitnemål med noen E'er og D'er, og jobbmuligheter. Sjanseløs?


Anbefalte innlegg

Jeg har noen E'er og D'er på vitnemålet på bacheloren, men snittet ligger allikevel på C og jeg har kommet inn på master.

Hvor negativt vil dette slå ut i jobbsøking? Vil arbeidsgivere legge veldig mye vekt på E og D karakterer, eller er det ikke "så farlig"?

Samtidig vet jeg at en god del av de som har gått det studiet jeg går nå, sliter med å få relevant jobb noenlunde fort etter endt studie.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har noen E'er og D'er på vitnemålet på bacheloren, men snittet ligger allikevel på C og jeg har kommet inn på master.

Hvor negativt vil dette slå ut i jobbsøking? Vil arbeidsgivere legge veldig mye vekt på E og D karakterer, eller er det ikke "så farlig"?

Samtidig vet jeg at en god del av de som har gått det studiet jeg går nå, sliter med å få relevant jobb noenlunde fort etter endt studie.

 

Kommer jo an på hvor relevante fagene er for arbeidsgiver, er det folk med disse kvalifikasjonene de er ute etter vill det såklart slå ut negativt. 

Lenke til kommentar

Det kommer jo selvsagt an på studie og arbeidsgiver, men generelt er det ikke nødvendigvis negativt å ha litt spredning på karakterene i stedet for å ha bare C-er.

Det sier mer om deg og dine evner hvilke emner du har gode og dårlige karakterer i, så det kan være aktuelt å prøve å forbedre karakterer om du har dårlig karakter i noen emner som er ansett for viktige for studiet.

 

Edit: for å forklare det mer konkret: Det er bedre å ha A eller B i et viktig emne, og D eller E i et mindre viktig emne, enn å ha C i begge.

Endret av Deimos_Anomaly
Lenke til kommentar

Som afterall seier, sidan du går vidare på master så har karakterane frå bacheloren nesten berre betyning for å kvalifisere til masterutdanninga.

Når du fyrst har fått plass på master så er det karakterane frå masterstudiet som folk vil sjå.

Tilsvarande så er det ikkje mange arbeidsgivere som er spesielt interessert i å sjå karakterane dine frå vidaregåande no når du har bachelorgrad.

 

Den viktigaste karakteren din er karakteren på bachelor/master-oppgåva, det er den karakteren som liknar mest på kva ein arbeidsgjevar kan forvente av deg i praktisk jobbutføring.

Andre karakterar blir då mindre viktige, og vil stort sett berre bli brukt for å vege to veldig like kandidatar opp mot kvarandre.

 

 

Etter den fyrste fagrelaterte jobben din så vil du nok også oppleve at arbeidsgiver berre vil sjå dokumetnasjon på at du har mastergrad, og deretter legge nesten alt fokuset på arbeidsattesten din, referansane dine, og korleis du presterer på jobbintervjuet.

 

Karakterar er berre eit mål på kva du ein gong har lært, ikkje på kor flink du er til å bruke kunnskapen til praktisk arbeid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er åpenbart ikke heldig å stå med D'er og E'er på vitnemålet. C i snitt fanger et vidt spekter av karaktersnitt (fra 3.49 - 2.50 på en skala fra 1 - 5 hvor A = 5) så du kan ha ganske dårlige karakterer og fremdeles stå oppført med C i snitt. 

Videre vil betydningen av karakterer variere fra arbeidsgiver til arbeidsgiver og fra bransje til bransje. I bransjer hvor det er svært stor etterspørsel etter arbeidskraft så kan du slippe unna med relativt dårlige karakterer. I tillegg vil noen arbeidsgivere legge særlig vekt på enkelte spesielt relevante emner til en stilling, i tillegg til relevant kunnskaper/erfaringer du måtte ha ervervet andre steder.

Når det er sagt, så er jeg ikke helt enig med afterall og The Avatar. Noen arbeidsgivere vil kanskje kunne se vekk fra dårlige karakterer på tidligere utdanningsløp (f.eks Bachelor hvis du har en Mastergrad), MEN det er ikke nødvendigvis tilfellet. Jeg vet at mange selskaper vurderer karakterer fra videregående skole og bachelorgrad selv om du måtte ha en mastergrad. Noen vil kanskje si at dette virker latterlig - men de ønsker å se en kontinuitet i arbeidet ditt. Dette gjelder kanskje spesielt selskaper som rekrutterer innen tech og økonomi og som har mange søkere på stillinger (typisk attraktive konsulentselskaper eller innen finans).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...