Gå til innhold

Møt industrigründeren som vil bygge gigantisk batterifabrikk i Nordland


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå må TU snart slutte å sammenligne virkningsgrad på forbrenningsmotor, fra drivstoff til drivhjul, med virkningsgrad fra batterier til drivhjul. Mesteparten av tapet ligger jo "oppstrøms" av batteriet.

Hvorfor det? Er det litt flaut å forsvare forbrenningsmotorer som kjører på fossilt drivstoff når du hele tiden minnes på den dårlige virkningsgraden? :p

 

Nå er det jo for så vidt ikke *virkningsgraden* som er hovedproblemet med fossil brennstoff, det er utslippene av klimagasser. Greia er at når vi for eksempel skal finne et utslippsfritt alternativ til dieselmotoren så vil kombinasjonen vindkraft/elbiler beslaglegge veldig mye mindre areal enn for eksempel biofuel/forbrenningsmotor(faktor 200), eller dieselmotor på syntetisk diesel laget ved å trekke CO2 ut av atmosfæren(faktor 6)

Endret av Kahuna
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor det? Er det litt flaut å forsvare forbrenningsmotorer som kjører på fossilt drivstoff når du hele tiden minnes på den dårlige virkningsgraden? r 6)

Jeg forstår jo at du er stolt av virkningsgraden som el kraft blir produsert til. Globalt ligger det vel på under 40%.

 

Solceller ligger vel på 20% mens vindmøller klarer 40%%. Gode gasskraftverk oppimot 50% og kullkraft ca 45%.

 

Hadde disse vert mye høyere hadde verden vert bedre.

 

Motoren i en el bil kan sammenlignes med en gear kasse mellom kraftkilde og forbruker. På skip blir begge løsninger brukt.

 

Gear har som regel best virkningsgrad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår jo at du er stolt av virkningsgraden som el kraft blir produsert til. Globalt ligger det vel på under 40%.

 

Solceller ligger vel på 20% mens vindmøller klarer 40%%. Gode gasskraftverk oppimot 50% og kullkraft ca 45%.

 

Hadde disse vert mye høyere hadde verden vert bedre.

 

Motoren i en el bil kan sammenlignes med en gear kasse mellom kraftkilde og forbruker. På skip blir begge løsninger brukt.

 

Gear har som regel best virkningsgrad.

Troller som vanlig..

 

Hvorfor kommenterer du ikke det vesentlige? Altså klimagassutslippene som følger bruk av fossil energi?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forstår du ikke at virkningsgrad påvirker vårt energiforbruk og at økning av virkningsgrad reduserer klimagssutslipp?

Hvor mye må du effektivisere et gasskraftverk eller kullkraftverk før klimagassutslippene blir null?

 

Du vet det ikke er mulig. Vi må produsere kraften på fornybart vis.

Lenke til kommentar

Hvor mye må du effektivisere et gasskraftverk eller kullkraftverk før klimagassutslippene blir null?Du vet det ikke er mulig. Vi må produsere kraften på fornybart vis.

Poenget var virkningsgrad. Mener du at vi kan bruke en hvilken som helst energibærer bare utslippene fra bilens eksos er uten CO2?Da burde vi satse på trykkluft eller hydrogen. Det gir mindre virkningsgrad og det er plenty av materiale til å lage det.

 

Et gass kraftverk kan være like klimanøytralt som et menneske.

Lenke til kommentar

Poenget var virkningsgrad. Mener du at vi kan bruke en hvilken som helst energibærer bare utslippene fra bilens eksos er uten CO2?Da burde vi satse på trykkluft eller hydrogen. Det gir mindre virkningsgrad og det er plenty av materiale til å lage det.

 

Et gass kraftverk kan være like klimanøytralt som et menneske.

Som vanlig så fører det ingen steder å diskutere dette med deg. Du drar inn uvesentlige momenter, tar ting ut av sin sammenheng, tillegger meg synspunkter, poster absurditeter, kontrer spørsmål med motspørsmål og avledninger..
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...