Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Alkalose og kalsiumkramper


Anbefalte innlegg

Sliter med alkalose og kalsiumkramper. Har funnet ut hittil at små doser melk spredt hyppig gjennom dagen setter en stoppe for krampene, men uansett hva jeg prøver så forsvinner ikke alkalosen. 

 

Har prøvd tilskudd av natrium og kalium, men det hjalp ikke noe. Det hadde vært fint hvis noen her med kjennskap til problemet hadde noen tips og triks hvordan jeg løser det her. 



Anonymous poster hash: e560c...6bc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er sikker på at du har alkalose, vet du i tilfelle hvofor?

Jeg aner ikke. Hadde jeg vist det så hadde saken blitt en del lettere. 

 

Legen din har kompetanse til å diagnostisere deg med alkalose, men ikke kompetanse til å behandle den? Det gir ingen mening.

 

For du har vel ikke selvdiagnostisert deg, har du vel?

Legen klarte ingen av delene så jeg må klare meg uten legehjelp iallefall frem til 1juli. Vet du hva som hjelper mot alkalose?

 

Anonymous poster hash: e560c...6bc

Lenke til kommentar

Hvordan kan du være så sikker på at du har alkalose? Jeg vil fraråde deg å selvdiagnosere deg selv og avvise alt som ikke støtter din teori.

Jeg antar at blodprøvene legen tok ikke påviste det. Hvis du kommer å krever en diagnose så kommer du nok til å bli skuffet når du får en ny fastlege også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan kan du være så sikker på at du har alkalose? Jeg vil fraråde deg å selvdiagnosere deg selv og avvise alt som ikke støtter din teori.

Jeg antar at blodprøvene legen tok ikke påviste det. Hvis du kommer å krever en diagnose så kommer du nok til å bli skuffet når du får en ny fastlege også.

Jeg er forberet på at den nye legen også kan ha kompetansemangel. Jeg er heldigvis nå i gang med å behandle alkalosen med sitratbuffer-løsning og håper det vil fungere som en midlertidig løsning til jeg finner årsaken til alkalosen. Det hadde fortsatt vært fint med tips.

 

 

Anonymous poster hash: e560c...6bc

Lenke til kommentar

Legen klarte ingen av delene så jeg må klare meg uten legehjelp iallefall frem til 1juli. Vet du hva som hjelper mot alkalose?

 

Anonymous poster hash: e560c...6bc

Det er ikke sånn det funker. Hvis legen ikke diagnostiserte deg med alkalose, så har du ikke alkalose. Det er legen som diagnostiserer, ikke du. Og i hvert fall hvis nye legen heller ikke diagnostiserer deg med alkalose bør det gå opp et lys for deg.

 

Hør på legen din. Hvis du skal bytte tak på huset ditt hører du på taktekkeren, skal du gjøre noe med det elektriske anlegget er det elektrikerens ord som gjelder – og er du syk er det altså legen som er den med peiling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke sånn det funker. Hvis legen ikke diagnostiserte deg med alkalose, så har du ikke alkalose. Det er legen som diagnostiserer, ikke du. Og i hvert fall hvis nye legen heller ikke diagnostiserer deg med alkalose bør det gå opp et lys for deg.

 

Hør på legen din. Hvis du skal bytte tak på huset ditt hører du på taktekkeren, skal du gjøre noe med det elektriske anlegget er det elektrikerens ord som gjelder – og er du syk er det altså legen som er den med peiling.

Hvorfor svarer du når du ikke har peiling? Tror du en alkalose bryr seg om hva andre tenker om den? Du vet for lite om det her. 

 

Anonymous poster hash: e560c...6bc

Lenke til kommentar

Ja.

 

For å utdype litt er jeg ikke lege. Men jeg er gift med en, og bare gjennom å ha hørt det hun forteller fra jobb, skulle jeg kunne diagnostisere en alkalose. Jeg ville vært litt usikker på kategoriseringen, men jeg tror jeg skulle klart det også..

Så du mener det altså. Alkalosen min har ingen lege klart å diagnosere ennå, men alkalosen forsvinner ikke av den grunn.

 

Anonymous poster hash: e560c...6bc

Lenke til kommentar

TS,

 

Alkalose er stort sett en veldig midlertidig tilstand man har, og den er enten respiratorisk eller metabolisk betinget. Diagnosen stilles med en blodgass og kontrolleres alltid på sykehus til pH i blodet er normalisert. Man tar ikke blodgass på fastlegekontor, det er ihvertfall ikke vanlig praksis.

 

Det eneste som kan korrigere alkalose, er å korrigere underliggende årsak til dette. Det er ingenting man kan spise eller drikke for å nøytralisere dette, det MÅ gis intravenøst, og det gis kun dersom pH er langt over normalen og bikker på grensen til det farlige. Jeg har aldri opplevd at noen har fått noe for å nøytralisere en metabolisk eller respiratorisk alkalose.

 

Uansett hvort surt eller basisk man spiser, skal all mat gjennom magesekken som har en pH på rundt 1-2. Videre vil bukspyttkjertelen utskille basiske stoffer for å nøytralisere dette for å ikke brenne ut hele tarmen. Alt som til slutt blir absorbert av næring i tarmen er derfor relativt pH-nøytralt. Den eneste måten å korrigere acidose eller alkalose på er intravenøs behandling.

 

Jeg ville nok spurt legen min en gang til om det var "alkalose" han/hun sa, og spørre spesifikt til hva dette eventuelt kommer av. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

TS,

 

Alkalose er stort sett en veldig midlertidig tilstand man har, og den er enten respiratorisk eller metabolisk betinget. Diagnosen stilles med en blodgass og kontrolleres alltid på sykehus til pH i blodet er normalisert. Man tar ikke blodgass på fastlegekontor, det er ihvertfall ikke vanlig praksis.

 

Det eneste som kan korrigere alkalose, er å korrigere underliggende årsak til dette. Det er ingenting man kan spise eller drikke for å nøytralisere dette, det MÅ gis intravenøst, og det gis kun dersom pH er langt over normalen og bikker på grensen til det farlige. Jeg har aldri opplevd at noen har fått noe for å nøytralisere en metabolisk eller respiratorisk alkalose.

 

Uansett hvort surt eller basisk man spiser, skal all mat gjennom magesekken som har en pH på rundt 1-2. Videre vil bukspyttkjertelen utskille basiske stoffer for å nøytralisere dette for å ikke brenne ut hele tarmen. Alt som til slutt blir absorbert av næring i tarmen er derfor relativt pH-nøytralt. Den eneste måten å korrigere acidose eller alkalose på er intravenøs behandling.

 

Jeg ville nok spurt legen min en gang til om det var "alkalose" han/hun sa, og spørre spesifikt til hva dette eventuelt kommer av. 

Hadde du hatt kjennskap til det her så hadde du vist at svelging av syrer eller baser kan absolutt føre til alkalose/acidose eller eventuelt midlertidig korrigere en pH forstyrrelse. 

 

Anonymous poster hash: e560c...6bc

Lenke til kommentar

 

Hadde du hatt kjennskap til det her så hadde du vist at svelging av syrer eller baser kan absolutt føre til alkalose/acidose eller eventuelt midlertidig korrigere en pH forstyrrelse. 

 

Anonymous poster hash: e560c...6bc

 

 

Jeg velger å snu denne om - hadde du hatt kjennskap til kroppens fysiologi, så hadde du visst at uansett hva du drikker av syrer og baser - så endrer ikke dette blodets pH. Hvis du tar inn sterke syrer eller baser, så etser du i stykker vevet i tarmene. Hvis du tar inn svake syrer eller baser, nøytraliseres dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...