Gå til innhold

Stor skepsis til vaksiner i Europa


Anbefalte innlegg

At 0.0000....4% av barn omkommer etter fall fra trær spiller liten rolle dersom ditt barn faller ned fra et tre og dør.

 

Risikoen for langvarig sykdom etter vaksiner er kanskje liten, men den finnes, som nevnt tidligere finnes det personer i Norge som har fått vaksine som barn, og som har endt opp med livsvarig alvorlig sykdom.

 

Det er også helt innlysende at vaksiner redder veldig mange flere enn de skader, veldig mange flere, men de fleste er seg selv nærmest, og noen tenker altså slik at de heller unngår risikoen for å bli syke selv, eller at barna deres blir syke, enn å være med på å redde millioner av andre ved å la seg vaksinere.

 

Jeg mener selvfølgelig de bør vaksinere seg uansett, men å hevde at det ikke finnes en risiko for skade fra vaksinering blir også feil, den risikoen eksisterer i høyeste grad, selv om den rammer få.

 

La oss nå ikke begynne å dra tall ut av bakenden våres. I USA mellom 2009 og 2011 så var det 33 saker der allergisk reaksjon medførte anafylaksi, og 0 dødsfall. Å kalle vaksiner for en risiko er et tungt, offensivt og misledende slag mot vår folkehelse og kampen mot å utrydde slike sykdommer, og du burde vurdere nøye hvordan utsagnene dine blir tolket av besøkende som leser det du skriver.

https://www.aaaai.org/global/latest-research-summaries/Current-JACI-Research/What-is-the-risk-of-anaphylaxis-after-vaccination

 

Årlig dør 12000 (!) barn og unge i USA av skader. 100 er sykkelulykker, og drukning dominerer.

https://www.stanfordchildrens.org/en/topic/default?id=accident-statistics-90-P02853

 

I 1916 døde 6000 av polio i USA.

https://www.bbc.com/news/health-17045202

Endret av Gavekort
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La oss nå ikke begynne å dra tall ut av bakenden våres. I USA mellom 2009 og 2011 så var det 33 saker der allergisk reaksjon medførte anafylaksi, og 0 dødsfall.

Nei, la oss ikke det, du sitter og ser på kun allergiske reaksjoner for to år, de fleste som skades av vaksiner rammes nok ikke av allergi, men av autisme, ME og lignende.

 

Nesten halvparten av dødsfall rapportert til VAERS, det amerikanske rapporteringssystemet for vaksiner, er krybbedød, altså spedbarn som dør uten nærmere forklaring det første leveåret.

Komplikasjoner fra sykdom trolig forårsaket av vaksiner, slik som blodforgiftning, og lungebetennelse, trolig fra influensavaksiner, utgjør nær sagt alle andre dødsfall som er rapportert fra vaksiner i VAERS, allergiske reaksjoner som fører til død er som du selv nevner ikke representert i statistikken i det hele tatt.

 

Det er ytterst sjeldent man dør av vaksiner, enda sjeldnere er det at det skjer i løpet av minutter, for eksempel fra allergisk reaksjon.

 

Du utelater dog alle som blir syke senere, ofte lenge etter de har fått vaksinen.

 

Hvor mange som dør av polio, eller som døde av polio tidligere, er helt irrelevant, jeg har allerede stipulert at vaksiner redder millioner av liv, mens kun noen ytterst få blir syke av selve vaksinen, men det forekommer altså nå og da.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Nei, la oss ikke det, du sitter og ser på kun allergiske reaksjoner for to år, de fleste som skades av vaksiner rammes nok ikke av allergi, men av autisme, ME og lignende.

 

Det har aldri vært påvist autisme hos noen som har tatt vaksiner. Dette er svært skuffende at du som erklærte deg selv som "ikke en vaksinemotstander" presterer å gulpe opp patient zero når det kommer til bullshit argumenter fra motstanderbevegelsen. Jeg trenger ikke å dokumentere at vaksiner ikke forårsaker autisme, da det er en påstand blottet for bevis, som vært tapt siden tidenes morgen, og som bare eksisterer i form av krampetrekninger hos de som aldri vil være i stand til å innta fakta, endre sin mening eller tro på den vitenskaplige metoden.

 

Om dette mot formodning skulle være en nyhet for noen så er det gjort grundige vitenskaplige metastudier for å lege dette dype såret som var en forfalsket studie som i senere tid ble trukket.

Endret av Gavekort
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det har aldri vært påvist autisme hos noen som har tatt vaksiner.

Den påstanden er nok feil, det er sikkert mange som har tatt vaksiner som har fått påvist autisme, spørsmålet er om det finnes noen årsakssammenheng.

 

Det kom en rapport i 1998 som hevdet at det kunne finnes en sammenheng mellom MMR-vaksine og autisme, WHO utga senere sin egen rapport, som undersøkte hvorvidt MMR-vaksine kunne ha noen sammenheng med autisme, MS og enkelte andre sykdommer, men kom til at det ikke var empiriske bevis for noe slikt.

 

Likevel finnes det folk som hevder de har fått slike sykdommer, en av de er norsk og har MS, og knuste den norske staten i Høyesterett, selv om all forskning hevder at det ikke finnes noen sammenheng mellom MMR-vaksine og MS.

Lenke til kommentar

Den påstanden er nok feil, det er sikkert mange som har tatt vaksiner som har fått påvist autisme, spørsmålet er om det finnes noen årsakssammenheng.

 

 

 

Selvsagt så er det folk som har tatt vaksiner og i ettertid fått påvist autisme når nesten alle barn vaksineres, men dette er pedantisk flisespikkeri og er selvsagt ikke relatert til argumentet mitt. Du er vel ikke en av de som argumenterer basert på teknikaliteter, er du?

 

 

Det kom en rapport i 1998 som hevdet at det kunne finnes en sammenheng mellom MMR-vaksine og autisme, WHO utga senere sin egen rapport, som undersøkte hvorvidt MMR-vaksine kunne ha noen sammenheng med autisme, MS og enkelte andre sykdommer, men kom til at det ikke var empiriske bevis for noe slikt.

 

 

 

Hvilke rapporter?

 

 

Likevel finnes det folk som hevder de har fått slike sykdommer, en av de er norsk og har MS, og knuste den norske staten i Høyesterett, selv om all forskning hevder at det ikke finnes noen sammenheng mellom MMR-vaksine og MS.

 

Hva folk hevder er ikke vitenskap. Det er anekdoter. Min bestemor røyket hele livet og ble 92 år. Det betyr ikke at røyking er trygt. De fleste autistiske barn begynner å vise tegn til autisme når de er noen år gamle, som treffer sånn ca. på likt med barnevaksineringen. Anekdotene går typisk slik at "mitt spedbarn var friskt og fint, men etter vaksineringen så slo autismen inn". Er det en kausalitet her? Empirien sier nei, men anekdotene sier gjerne ja.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Selvsagt så er det folk som har tatt vaksiner og i ettertid fått påvist autisme..

Jeg svarer kun på dine påstander, at du tar feil, enten det er semantikk eller ikke, er neppe min feil, du påsto altså at det aldri har vært påvist autisme hos noen som har tatt vaksiner, du understreket til og med poenget, som var feil.

 

Det har aldri blitt påvist årsakssammenheng mellom vaksiner og autisme.

 

Hvilke rapporter?

Du lenker til en wikipedia-artikkel om den ene selv, som sto i The Lancet, som senere viste seg være forfalsket, trolig fordi en av legene hadde økonomisk motiv i form av egne patenter, og fordi rapporten var finansiert av advokater som ønsket å saksøke vaksine-produsentene.

 

Rapporten som kom senere, som ikke fant noen årsakssammenheng, ble bestilt av WHO, jeg husker ikke hvem som skrev den, men du finner den sikkert, det er jo også publisert en rekke andre studier som ikke har funnet noen årsakssammenheng mellom vaksiner og autisme, og forsåvidt en rekke andre ting det hevdes vaksiner kan forårsake.

 

 

Hva folk hevder er ikke vitenskap. Det er anekdoter.

Når de hevder det i en norsk domstol, å vinner, så er det trolig mer enn anekdoter.

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/torbjorn-fikk-ms-som-12-aring-etter-skolevaksine-knuste-staten-i-hoyesterett/60595159

Lenke til kommentar

Hva som skjer i domstoler har lite med hvordan vitenskap fungerer. Domstoler sammenligner hendelser på kryss, vitenskapen leter etter empiri. Anekdotisk bevisføring er ikke vitenskap.

 

 

Du lenker til en wikipedia-artikkel om den ene selv, som sto i The Lancet, som senere viste seg være forfalsket, trolig fordi en av legene hadde økonomisk motiv i form av egne patenter, og fordi rapporten var finansiert av advokater som ønsket å saksøke vaksine-produsentene.

Rapporten som kom senere, som ikke fant noen årsakssammenheng, ble bestilt av WHO, jeg husker ikke hvem som skrev den, men du finner den sikkert, det er jo også publisert en rekke andre studier som ikke har funnet noen årsakssammenheng mellom vaksiner og autisme, og forsåvidt en rekke andre ting det hevdes vaksiner kan forårsake.

 

Det er mange rapporter og metastudier som har avvist årsakssammenhengen, inkludert den forrige rapporten jeg linket til, så dette er ikke et bestillingsverk fra WHO.

 

Jeg vet ikke om du antyder noe her, men om vi er inneforstått om at vaksiner ikke forårsaker autisme så kan vi konkludere dette emnet og hoppe over til risiko/nytte-kostnadene med vaksiner, og hvorfor MMR-vaksinen er et netto gode for folkehelsen og ingen reell risiko for å påføre langvarige lidelser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om du antyder noe her, men om vi er inneforstått om at vaksiner ikke forårsaker autisme så kan vi konkludere dette emnet og hoppe over til risiko/nytte-kostnadene med vaksiner, og hvorfor MMR-vaksinen er et netto gode for folkehelsen og ingen reell risiko for å påføre langvarige lidelser.

Det kan vi godt gjøre, jeg aner ikke om vaksiner forårsaker autisme, men registrer kun at enkelte hevder dette.

 

Alle vaksiner er generelt et netto gode for folkehelsen, det forstår de aller fleste, men du tar feil når du hevder at vaksiner ikke har noen reell risiko, folk blir syke av vaksiner hele tiden.

 

Det er altså vunnet frem saker hvor det hevdes alvorlig sykdom etter MMR-vaksine, at du mener dette er feil ettersom det ikke er funnet bevis for slik sammenheng i forskningen, betyr ikke at de det gjelder ikke har blitt syke, høyst trolig av vaksiner.

 

Hva med alle kravene som har kommet etter vaksinen mot svineinfluensa, Pandemrix, det er 686 saker, hvor 115 har fått medhold så langt, og hvor det er utbetalt 234 millioner kroner i erstatning til de som er rammet.

 

I perioden 1988 til 1994 ble det gitt vaksine mot hjernehinnebetennelse, meningokokk-B, etter dette er det vel nesten 400 som har klaget, noen ytterst få har fått medhold i Høyesterett, og mange av de andre har anket i et massesøksmål mot Staten.

 

Det er helt tydelig at det finnes en reell risiko ved så å si alle vaksiner.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Det kan vi godt gjøre, jeg aner ikke om vaksiner forårsaker autisme, men registrer kun at enkelte hevder dette.

 

Da burde du revurdere hva du baserer din formening på, fordi du er predisponert for svært mange dårlige ideologier om du hører på hva folk hevder fremfor å tro på veletablert og hard empiri, som har gitt oss ting slik som vaksiner, penicillin og grundige testmetoder for å lage trygge medisin som minimerer risiko for bivirkninger.

 

 

Alle vaksiner er generelt et netto gode for folkehelsen, det forstår de aller fleste, men du tar feil når du hevder at vaksiner ikke har noen reell risiko, folk blir syke av vaksiner hele tiden.

 

Hva er "hele tiden", hva er "syk" og hva er håndfaste beviser du har brukt for å konkludere at det å vaksinere mitt barn er farligere enn å la han/hun leke utendørs?

 

 

Det er altså vunnet frem saker hvor det hevdes alvorlig sykdom etter MMR-vaksine, at du mener dette er feil ettersom det ikke er funnet bevis for slik sammenheng i forskningen, betyr ikke at de det gjelder ikke har blitt syke, høyst trolig av vaksiner.

 

Hvilke saker? Føler det er mye weasling her med ditten og datten skjedde av han og hun. Jeg vil gjerne at du dekker opp alle fremtidige konkrete påstander med kilder eller utdypende grunnlag.

 

 

Hva med alle kravene som har kommet etter vaksinen mot svineinfluensa, Pandemrix, det er 686 saker, hvor 115 har fått medhold så langt, og hvor det er utbetalt 234 millioner kroner i erstatning til de som er rammet.

 

 

Hvorfor snakker vi om svineinfluensavaksinen i en debatt om MMR? Vaksiner er ikke vaksiner.

 

 

I perioden 1988 til 1994 ble det gitt vaksine mot hjernehinnebetennelse, meningokokk-B, etter dette er det vel nesten 400 som har klaget, noen ytterst få har fått medhold i Høyesterett, og mange av de andre har anket i et massesøksmål mot Staten.

 

Det er helt tydelig at det finnes en reell risiko ved så å si alle vaksiner.

 

Se bort i fra at ME er en svært kontroversiell sykdom som bare kan bevises anekdotisk, og nocebo-effekten, så snakker vi igjen om en annen vaksine enn MMR.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da burde du revurdere hva du baserer din formening på, fordi du er predisponert for svært mange dårlige ideologier om du hører på hva folk hevder fremfor å tro på veletablert og hard empiri, som har gitt oss ting slik som vaksiner, penicillin og grundige testmetoder for å lage trygge medisin som minimerer risiko for bivirkninger.

... samt eteren, frenologi og planeten Vulkan. Vitenskap endrer seg hele tiden.

 

Dersom du tror dagens medisin er trygg og uten bivirkninger, er du mildt sagt desillusjonert.

 

Hva er "hele tiden", hva er "syk" og hva er håndfaste beviser du har brukt for å konkludere at det å vaksinere mitt barn er farligere enn å la han/hun leke utendørs?

 

 

Jeg har aldri hevdet at det er farligere å vaksinere barna, enn å la de leke ute, jeg hevder at begge deler er knyttet til risiko for helseskade.

 

Hvilke saker? Føler det er mye weasling her med ditten og datten skjedde av han og hun. Jeg vil gjerne at du dekker opp alle fremtidige konkrete påstander med kilder eller utdypende grunnlag.

 

 

Det er lenket til en slik sak bare et par innlegg tidligere, er du blind?

 

Hva du "vil" er revnende likegyldig for meg, hvorfor ikke begynne med deg selv, å dokumentere alt du selv skriver med kilder.

 

Hvorfor snakker vi om svineinfluensavaksinen i en debatt om MMR? Vaksiner er ikke vaksiner.

Fordi tråden omhandler skepsis til alle vaksiner, selv om du kanskje diskuterer kun MMR-vaksinen, eller gikk du glipp av det også?

 

Se bort i fra at ME er en svært kontroversiell sykdom som bare kan bevises anekdotisk, og nocebo-effekten, så snakker vi igjen om en annen vaksine enn MMR.

Likevel har flere vunnet frem mot staten, og mange hevder å ha blitt syke, selv om du ser ut til å tro at sykdommen de hevder seg rammet av nærmest ikke eksisterer, og at de kun innbiller seg å være syke.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Er det ikke en god del mennesker (oftest barn/ungdom) som faktisk har blitt syke av vaksiner? Flere hundre ble rammet av narkolepsi etter å ha tatt Pandemrix vaksine mot svineinfluensa i 2009. Over 100 har fått erstatning, mens 300 fikk avslag. Den såkalte MMR-vaksinen har vel også vært omstridt, og etterlatt seg en ofre i kjølvannet.

 

Helseaktørene bestrider gjerne at vaksiner er årsak, mens samtidig betaler staten i andre enden ut erstatninger og godtar "moderne" diagnoser som ME, som forekommer hypping blant unge for tiden.

 

Skal kanskje ikke avvise all vaksine-skepsis som ubegrunnet? :hmm:

https://www.fhi.no/nyheter/2017/pandemi/

 

"Fra pandemien startet i oktober 2009 til og med utgangen av 2012 ble narkolepsi bekreftet hos 72 pasienter i alderen 5-26 år. Gjennomsnittsalder ved symptomstart var 12 år. 56 av pasientene var vaksinerte og 16 var uvaksinerte. Det betyr at uvaksinerte personer også hadde risiko for å utvikle narkolepsi."

 

"Den totale forekomsten av narkolepsi i denne perioden var 1,40 per 100 000 personår."

 

Vi får se. HPV vaksinen (mot livmorhalskreft) som man pusher til alle jentunger fra 7.klasse, er kanskje neste medikament-skandale

 

Selv ikke direktøren i Kreftregistret ville anbefale HPV vaksinen til sitt barnebarn

 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/2009/04/02/86357/vil-ikke-vaksinere-mitt-barnebarn

https://www.kreftregisteret.no/Generelt/Nyheter/Kreftregisteret-er-ikke-imot-kreftvaksinen/

 

HPV-vaksinen er trygg.

 

Er jo bare å se på antallet unge uføre, som dobler og dobler seg hvert 5. år. Norge ligger i "verdenstoppen" på alle lidelser blant unge.

 

Det individene i alle fall har til felles, er vaksinasjons-programmer.

En annen ting de har til felles er at de drikker vann. Vi må advare mot å drikke vann.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Fra pandemien startet i oktober 2009 til og med utgangen av 2012 ble narkolepsi bekreftet hos 72 pasienter i alderen 5-26 år. Gjennomsnittsalder ved symptomstart var 12 år. 56 av pasientene var vaksinerte og 16 var uvaksinerte. Det betyr at uvaksinerte personer også hadde risiko for å utvikle narkolepsi."

Fra NPE

 

Vi har mottatt 686 saker som gjelder svineinfluensavaksinen.

 

115 er medhold

492 er avslag

234 millioner kroner er utbetalt i erstatning.

 

 

 

Det er godt du konkluderer med at den er trygg, for de fleste andre er uenig med deg.

Kreftregisteret er generelt positive til vaksinen, men sier ikke at den er "trygg" noe sted.

 

WHO har kommet til at det er en økt risiko for nevrologiske smertesyndromer og myalgi i visse populasjoner, og at at det kan være en økt risiko for Guillain-Barré, en potensielt dødelig sykdom.

 

De fleste er likevel enige om at HPV-vaksinen er blant de tryggeste som finnes, og at fordelene oppveier for ulempene ettersom den gir nærmest 100% beskyttelse mot vanlige kreftformer, men du er den eneste som likevel hevder at vaksinen er helt trygg.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...