Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

arbeidsgiver sier at jeg ikke har jobb likevel.


hostilekid

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg jobber for kommunen. Problemet som har oppstått er at arbeidsgiver ringer meg plutselig og sier at de ikke har behov for meg. Dette fordi arbeidsgiver hadde forutsett arbeidsbemanning behovet feil, og har således "overbooket" bemanning. Jeg skulle henhold til turnusen ha jobb. Dette er meget frustrerende fordi jeg hadde innrettet meg å ha en arbeidshelg. Har jeg krav på lønn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er tilkallingsvikar. Jeg studerer og jobber for kommunen vedsiden av studiene. Jeg har ikke mistet jobben. Problemet er bare at jeg gikk glipp av mange arbeidstimer og lønn. Synes det er rart at arbeidsgiver kan bare ringe meg, og si at de ikke har behov for meg denne helgen, når jeg har fått en "fast" turnus over sommeren. Dette er særlig irriterende fordi, som nevnt hadde innrettet meg til å ha jobb denne helgen. For å ta stilling til hvorvidt jeg har krav på noe, beror på en tolkning av den foreliggende arbeidsavtalen. Hva om den er taus om dette?

Endret av hostilekid
Lenke til kommentar

I arbeidsavtalen fremgår det stillingstørrelse som er inntil 100%. Hvem arbeidsgiver/arbeidstaker. Jeg har jobb der over sommeren til august. Lønn blir utbetalt etter innleverte timelister(ikke fast lønn). Arbeidsgiver har laget en turnus som de ansatte skal følge over sommeren. Jeg hadde i utgangspunktet jobb i helga etter denne turnusen, men har blitt nedprioritert fordi arbeidsgiver ikke hadde behov for meg. Problemet er at jeg kunne ha jobbet en annen plass over helgen, hvis arbeidsgiver hadde gitt meg beskjed i god tid at de ikke har behov for meg denne helgen.

Lenke til kommentar

Etter AML § 10-3 så skal du ha oversikt over arbeidsvaktene dine minst to veker i forvegen.

Det er med andre ord forseint å ringe mindre enn 14 dagar før for å informere om at arbeidsplanen er endra. Er du fyrst satt opp på vantlista så skal du ha arbeid og lønn etter den fastsatte planen.

 

MEN, så er det spørsmålet om kva som er avtalt. Kva står det i arbeidsavtalen din? Og kanskje viktigast, har du samtykka til å ikkje jobbe den helga?

 

Vil anbefale deg å ta dette med din tillitsvalgte eller direkte mot personalavdelinga i kommunen.

Det er mange mellomleiarar rundt omkring som ikkje er fullt oppdaterte på lov og avtaleverket.

Lenke til kommentar

Etter AML § 10-3 så skal du ha oversikt over arbeidsvaktene dine minst to veker i forvegen.

Det er med andre ord forseint å ringe mindre enn 14 dagar før for å informere om at arbeidsplanen er endra. Er du fyrst satt opp på vantlista så skal du ha arbeid og lønn etter den fastsatte planen.

 

MEN, så er det spørsmålet om kva som er avtalt. Kva står det i arbeidsavtalen din? Og kanskje viktigast, har du samtykka til å ikkje jobbe den helga?

 

Vil anbefale deg å ta dette med din tillitsvalgte eller direkte mot personalavdelinga i kommunen.

Det er mange mellomleiarar rundt omkring som ikkje er fullt oppdaterte på lov og avtaleverket.

 

 

Aml. § 10-3 gjelder kun når det arbeides til forskjellige tider på døgnet? Kan ikke se at det er grunnlag for å tolke den utvidende, men arrester meg gjerne :)

Lenke til kommentar

Arbeidsmiljøloven § 10-3 regulerer i utgangspunktet arbeidstid, ikke lønn. Spørsmålet om lønn er et spørsmål om kommunen har "avbestillingsrett" når de har bestilt arbeidskraften. 

 

Som hovedregel har man ikke noen slik avbestillingsrett i norsk rett, men reglene om plikt til tapsbegrensning kan gjøre at man slipper å betale lønn der beskjed blir gitt god tid i forveien. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...