Gå til innhold

[Løst] Utbytte i ASK og skatt?


Alarik

Anbefalte innlegg

Opprettet nylig aksjesparekonto og flyttet alle aksjene mine inn i den kontoen, fikk 600kr i utbytte her om dagen fra et av selskapene jeg har aksjer i og lurer på hvordan det er med skatt på dette. Har fortstått at verdiøkning på aksjer ikke skattes lengre men hvordan er det med utbytte? Vil det og bli skattefritt så lenge det reinvesteres før nyttår og ikke taes ut av ASK?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge pengene står i ASKen vil det ikke utløse skatt. Så du kan ha de 600 kronene på ASK-kontoen i 100 år uten at du må betale skatt. Eller du kan reinvestere pengene. Det er kun når du tar pengene ut av ASK at det utløses skatt, men da først ETTER at du har tatt ut innskuddet. Så satt du inn 50'000 kan du ta ut 600kr i utbytte i mange år før skatt må betales... 

Det er slik jeg har forstått det. Kan tenkes noen andre her er flinkere til å formulere det på en lettfattelig måte. 

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg var litt usikker på dette siden jeg er vant til at man må betale skatt på utbytte. Dette høres veldig bra ut siden jeg ikke har tenkt å ta noe ut før jeg pensjonerer meg, fint å kunne utsette skatten til den tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...