Gå til innhold

Vil gjenbruke byggematerialer: Roboter skal se forskjellen mellom farlig asbest og ufarlig eternit


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Asbest ødelegger lungevev permanent ved at det fysisk skader lungeceller som blir til unfunksjonelt arrvev i stedet for. Reduksjonen trer ikke i kraft umiddelbart. Arrdannelsen skjer nok over noen dager, men den er ugjenkallelig.

 

Du kan lese om konsekvensene av reduksjon i lungekapasitet her.

 

Redusert lungekapasitet reduserer livskvaliteten og evnen til å utføre fysisk arbeid. Reduseres det mye blir man nok ufør, avhengig av oksygen/respirator og risikerer kvelning ved forkjølelse. Forventet levetid reduseres. Så ja, jeg vil si asbest er alvorlig selv om man kanskje slipper unna med noen prosent redusert lungekapasitet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er asbest virkelig enormt farlig?

 

Har fått høre noen ganger om hvordan min far hadde sommerjobb med å kutte asbestplater med vinkelsliper, i en kjeller med kun vindu som utlufting.

Men han røyket vel så mye på den tiden at det blir bagateller i forhold :-)

 

Har forstått at mange som har jobbet med asbest nedvurderer risikoen, men hva jeg har lest av tall tyder på en signifikant sammenheng mellom asbeststøveksponering og kreft ihvertfall.

 

Epidemologisk er det visst omtrent 200 ganger flere som dør av kreft forårsaket av røyking på verdensbasis, enn av kreft forårsaket av asbest, men jeg vet ikke hvor mange fler mennesker som er eksponert for sigarettrøyk enn asbeststøv. Tipper det er mer enn 20 ganger fler som er eksponert for sigarettrøyk.

 

Det er visst også normalt med ganske lang tid fra eksponering til kreft begynner å vise seg - sån i størrelsesorden 40 år.

 

I tillegg kommer KOLS-relaterte problemer, som Simen1 nevner, så direkte helsebringende er det ihvertfall ikke.

 

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En dirgesjon, men jeg tenkte egentlig på asbestose og ikke kols. Det er ulike diagnoser men den resulterende reduserte lungekapasiteten gir samme helsekonsekvenser, som beskrives i linken.

 

Kreftfaren kommer i tillegg og den glemte jeg å nevne.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Er asbest virkelig enormt farlig?

 

Har fått høre noen ganger om hvordan min far hadde sommerjobb med å kutte asbestplater med vinkelsliper, i en kjeller med kun vindu som utlufting.

Men han røyket vel så mye på den tiden at det blir bagateller i forhold :-)

 

Røyking og asbest er en dårlig kombinasjon. Du sier ikke hvor gammel han ble, det hadde vært interessant å vite.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Røyking og asbest er en dårlig kombinasjon. Du sier ikke hvor gammel han ble, det hadde vært interessant å vite.

 

 Nå er det visst også slik at ikke-røykere som får lungekreft har en dårigere prognose enn røykere, av en eller annen grunn.

 

Ellers er ikke asbestfibre i seg selv giftige. - Men i motsetning til fibre fra f.eks. glassvatt-isolasjon har asbestfibre mothaker. Da greier ikke kroppen å dytte de ut fra vevet, og ender med å pakke fibrene inn i celle-vekst.

Dette er heller ikke farlig, bortsett fra  for de personene  der kroppen i noen tilfelle ikke greier å stoppe celleveksten igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var ikke artikkelen om at de skal sette ned en gruppe for å løse sensor-problemet? Vi får forhåpentligvis en oppfølgerartikkel om et års tid om hvilken sensor de har valgt, eller laget..

 

 

Selv hadde jeg nok startet med hyperspektrale kameraer og sett om asbest 'lyste opp' i visse bølgelengder. :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Har hørt om noen som døde av en annen type støv i lungene, etter å ha arbeidet med pakking av dyrefor.

 

https://www.lhl.no/lungesykdommer/lungefibrose/

 

Snøen som ble brukt i denne scenen i Trollmannen fra Oz, var asbest. Og Judy Garland døde relativt ung. 

 

wizard-of-oz-snow-scene.jpg

 

Det er også asbest i julepynt med "falsk snø" fra 30- og 40-tallet. 

 

Allerede i romertida skal de ha observert at de som arbeidet i asbest-gruvene, døde i ung alder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...