Gå til innhold

Apple splitter opp operativsystemet: Dette er iPadOS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

?

 

Ja jeg husket det. Folk skrøt at ipaddene og iphonene brukte samme operativsystem. Vi trodde vell at ipad skulle tilsutt bli macos, siden de nye brikkene til apple er så kraftige. At det ble ARM i stedet for x86 på disse macbærbarene. Håpet på x86 emulering i ARM.

 

De kunne ha for eksempel hadd intel cpu og en arm i lag for bedre strømsparing på maclaptopene. At de hadde fått noe til det samme som det gjøres med grafikkortene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Men har de fikset mus og tastatur støtte til Ipad?

Ja (og tastatur har har de hatt lenge)

Eneste er vel musepekeren må de for all del bytte ut. Skjønner ikke helt hva de tenkte der.

 

Ellers kan jeg vel si meg rimelig fornøyd med mye av det som kommer til både ios13 og ipadOS :)

Det at den får en desktop verdig safari er og etterlengtet (google appene suger på ipad så det skal bli godt å kunne bruke den nettbaserte versjonen)

 

Playstation 4 og xbox controll støtte er og bra de fikk til.

 

Eneste jeg venter på nå er utvided NFC støtte på iphone. (Spesielt til låssystem)

Lenke til kommentar

Jeg flirer. I en tid hvor man søker ett operativsystem som fungerer på alle formfaktorer kjører Apple nå altså iOS, iPadOS, watchOS, tvOS, og MacOS.

 

Til en viss grad enig, men reelt er det nok snakk om to OS'er - hvor det ene blir iOS, iPadOS, watchOS og tvOS. Det er nok samme kildekode i bunnen, men med forskjellige GUI tilpasset ulike oppløsninger/bruksområder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg flirer. I en tid hvor man søker ett operativsystem som fungerer på alle formfaktorer kjører Apple nå altså iOS, iPadOS, watchOS, tvOS, og MacOS.

Det er nok samme kjerne og samme API-kall med mer. Apple er på vei mot det andre ikke har fått til. Skriv logikken en gang, legg på det GUI du trenger for enheten og så kjør på alle enheter du har laget GUI til.

 

Sånn at desktop er desktop, laptop er laptop, PAD er PAD og telefon er telefon. Det er betydelig forskjeller i brukerflatene her. Da må ting tilpasses. Og ikke gjøre som MS som prøvde seg på nettbrett gui på server. En helvetes katastrofe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Husker dere "what's a computer?" reklamen for iPad Pro?

Jeg synes den er morsom i retrospekt. iOS og iPad skulle egentlig "kapre" markedet, omtrent sparke bena under alt som heter netbooks/UPPC, siden hvem trenger tastatur og hvem trenger mus? Har touch!

Så kommer cover med tattatur, så komme støtte for mus, så kommer enda mer OSX-lignende interface, sakte men sikkert, da man skjønner at hvis man skal være like produktiv så må man ha de rette verktøy, og tilbakestående liksom-multitask og virtuell tastatur gjør ikke susen. Så som amerikanere sier "add insult to injury" (sic) så ryktes det stadig mer at appene skal være cross-platform, i første omgang iOS sine på OSX. 

Så det Apple egentlig sier nå er at skal du ha like god og egnet verktøy for produktivitet så må du egentlig kicke opp specs, helst ha tastatur og mus, helst bygge om OSet slik at man får mer "wirndows-osx-ish" opplevelse.... mao, det du trenger er egentlig en laptop og ikke et nettbrett med 10x ting for at den skal klare å levere like mye som en laptop.

Bare at en laptop som yter bedre enn iPad Pro koster adskillig mindre enn iPad Pro med all tilbehør som gjør den litt mer produktiv slik enn laptop er. Markedsføring 10/10, teknisk gjennomføring 3/10.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er å få noen til å betale for de bærbare, all tid de er dårligere enn alle andre, samtidig som ipad overtar som bærbar plattform. Dette for å selge noe som ikke har bærbar-egenskaper overhodet, til ågerpris.

 

Apple drar i de bryterne som heter miljø- og forbruker-fiendtlig, og "glemmer" konseptet gorilla-arm.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Husker dere "what's a computer?" reklamen for iPad Pro?

Jeg synes den er morsom i retrospekt. iOS og iPad skulle egentlig "kapre" markedet, omtrent sparke bena under alt som heter netbooks/UPPC, siden hvem trenger tastatur og hvem trenger mus? Har touch!

Så kommer cover med tattatur, så komme støtte for mus, så kommer enda mer OSX-lignende interface, sakte men sikkert, da man skjønner at hvis man skal være like produktiv så må man ha de rette verktøy, og tilbakestående liksom-multitask og virtuell tastatur gjør ikke susen. Så som amerikanere sier "add insult to injury" (sic) så ryktes det stadig mer at appene skal være cross-platform, i første omgang iOS sine på OSX. 

Så det Apple egentlig sier nå er at skal du ha like god og egnet verktøy for produktivitet så må du egentlig kicke opp specs, helst ha tastatur og mus, helst bygge om OSet slik at man får mer "wirndows-osx-ish" opplevelse.... mao, det du trenger er egentlig en laptop og ikke et nettbrett med 10x ting for at den skal klare å levere like mye som en laptop.

Bare at en laptop som yter bedre enn iPad Pro koster adskillig mindre enn iPad Pro med all tilbehør som gjør den litt mer produktiv slik enn laptop er. Markedsføring 10/10, teknisk gjennomføring 3/10.

 

Slapp av, det er ingen som tvinger deg til å kjøpe den;)

Ipad pro er ikke for alle, men at det for mange kan være et godt alternativ istedenfor laptop er det ingen tvil om. Selv for proffe. Men for noen proffe er det kun et ganske genialt companion device og for andre vil det nok heller være et irritasjons moment.

 

Tastatur har vært tilgjengelig lenge før Ipad Pro kom så det kan du egentlig stryke ut.

Støtte for mus? Ja, jeg liker at de har gitt mus støtte som et alternativ. Til enkelte ting kan det være nyttig, men det er ingen andre som nailer touch og gestures like bra som ipad, Apple pencil er og ganske overlegen , og blir nå enda bedre i IpadOS.

 

For en som har faktisk brukt Ipad Pro som sitt hovedverktøy de siste årene så er det ganske uaktuelt å gå tilbake til laptop. Det ville ha følt som en nedgradering.

Greit, den er ikke perfekt, men nå er det ganske mye som blir rettet på nå som den får sitt eget OS, men fordelene med ipaden veier for meg uansett mye mer enn ulempene.

Å installert MacOS på den hadde heller ikke vært lurt, så jeg har glad dem lager et eget IpadOS som kommer til å bli skreddersydd Ipaden.

Nå hender det at jeg kjører både windows og mac på min Ipad Pro (fjernstyrer flere forskjellige pcer på jobb) og nettoppp her er must støtte en velkommen oppdatering. Men jeg synes nå IOS klares seg ganske bra på egenhand.

 

Det er mye bra som kommer i den nyeste IpadOS men det jeg kanskje savner er:

- XCode

- Autodesk sine CAD programmer (selv om det finnes helt ok alternativer som Onshape og Shapr3d) Det er mye jeg har designet på Ipaden og fått 3D printet på kontoret mitt på jobb. Men jeg skulle gjerne hatt både Revit, Autocad og Fusion360 på Ipaden min

Fant akkurat ut at Fusion360 kan visstnok kjøres i nettleseres, så det blir spennende å se hvordan det vil fungere i den nye Safari. Testet på ipaden min nå og det gikk ikke.

Lenke til kommentar

Slapp av, det er ingen som tvinger deg til å kjøpe den;)

Ipad pro er ikke for alle, men at det for mange kan være et godt alternativ istedenfor laptop er det ingen tvil om. Selv for proffe. Men for noen proffe er det kun et ganske genialt companion device og for andre vil det nok heller være et irritasjons moment.

 

Tastatur har vært tilgjengelig lenge før Ipad Pro kom så det kan du egentlig stryke ut.

Støtte for mus? Ja, jeg liker at de har gitt mus støtte som et alternativ. Til enkelte ting kan det være nyttig, men det er ingen andre som nailer touch og gestures like bra som ipad, Apple pencil er og ganske overlegen , og blir nå enda bedre i IpadOS.

 

For en som har faktisk brukt Ipad Pro som sitt hovedverktøy de siste årene så er det ganske uaktuelt å gå tilbake til laptop. Det ville ha følt som en nedgradering.

Greit, den er ikke perfekt, men nå er det ganske mye som blir rettet på nå som den får sitt eget OS, men fordelene med ipaden veier for meg uansett mye mer enn ulempene.

Å installert MacOS på den hadde heller ikke vært lurt, så jeg har glad dem lager et eget IpadOS som kommer til å bli skreddersydd Ipaden.

Nå hender det at jeg kjører både windows og mac på min Ipad Pro (fjernstyrer flere forskjellige pcer på jobb) og nettoppp her er must støtte en velkommen oppdatering. Men jeg synes nå IOS klares seg ganske bra på egenhand.

 

Det er mye bra som kommer i den nyeste IpadOS men det jeg kanskje savner er:

- XCode

- Autodesk sine CAD programmer (selv om det finnes helt ok alternativer som Onshape og Shapr3d) Det er mye jeg har designet på Ipaden og fått 3D printet på kontoret mitt på jobb. Men jeg skulle gjerne hatt både Revit, Autocad og Fusion360 på Ipaden min

Fant akkurat ut at Fusion360 kan visstnok kjøres i nettleseres, så det blir spennende å se hvordan det vil fungere i den nye Safari. Testet på ipaden min nå og det gikk ikke.

 

Når dette er sagt, må du også skjønne at de som bruker noe annet enn mus og tastatur (dvs touch og pencil mm) er nisjebrukere. De aller, aller fleste bruker PC med mus og tastatur og ikke trackball eller touchflate med stylus, av en grunn.

Her, I dette eksempelet med mus som er en "viruell finger" og ikke mus som så, med comboen der man har tastatur, har man - som sagt i dette helt konkrete tilfellet - gått "full circle" fra å si okay, vi trenger per def ikke laptop vi kan klare oss med tablet/mobil, til "tja... kanskje tablet, men med tastatur" til "vel, mus hadde og vært grei" og da har man per def en laptop. Jeg ser poenget ditt, men i akkurat dette tilfellet blir det litt som å påpeke det åpenbare at man har brukt nokså mye penger på å utvikle en "pro" tablet, for å så øke prisen betraktelig med tilbehør, og egentlig passert prismessig mye mer kraftige maskiner som MacBook eller Air, som hadde mest sannsynligvis gjort samme jobben enda bedre, og faktisk hatt fullverdige apper og ikke noe halvveis vingeklippet som mye av det på tablet er.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

...

 

Surface serien er kanskje en bedre laptop enn ipad men ipad pro er en mye bedre tablet enn surface serien (og har bedre penn;))

 

Å ha MacOS på en IPad Pro ville vært å gå i samme fella som Surface Pro. Iallefall slik macOS er idag. Da har jeg mer troa på Project Catalyst som gjør at de kan lage apper som funker på både IpadOS og MacOS bare ved å huke av for mac i Xcode og ta noen forbehold om hva som ikke vil funke bra på Mac.

 

Jeg har ofte kjørt MacOS på Ipaden min ved å bruke Astropad Studio. Både med apple pencil , mus og keyboard. Det funker, men jeg foretrekker mye heller Procreate og Affinity Designer direkte på Ipaden.

Gestures er hvor Ipaden brillierer som et pro verktøy og Procreate er et godt eksempel på det.

 

Det at den nå får eget OS, mus støtte og fullverdig nettleser er absolutt bra og på tide. Mus er så absolutt ønsket de gangene mus faktisk er bedre. Men Ipad Pro er ikke ment som en erstatning til laptopen men heller et alternativ eller companion til stasjonær/laptop.

 

Ipad Pro er langt unna perfekt men den blir nå bedre og bedre for hver oppdatering ;) Jeg ser iallefall frem til en "ny ipad" når public betaen blir sluppet.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Surface serien er kanskje en bedre laptop enn ipad men ipad pro er en mye bedre tablet enn surface serien (og har bedre penn;))

 

….

 

Ikke vanskelig å være enig i det hvis man ser på rendyrket tablet- og laptop-bruk, men mange ønsker seg litt av begge deler og da er valget mye mindre opplagt. Det er vel derfor vi ser endringer fra Apple nå. De utvider iOS med funksjoner som gjør at iPad blir mye konkurransedyktig som alternativ til en laptop.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+6132

Tja. Vil en egentlig at ipaden skal bli for mye lik en laptop? Her feilert trossalt surface litt. Touch og pen er vesentlig bedre opplevelse på ipad pro en surface pro.

Apper på ipad er mye bedre tilrettelagt for touch og penn en noen mac programmer er. Det er bare å bruke duet display, astropad/luna eller apple sin egen sidecar for å se at installert mac os på en ipad er en dårligere deal en å kjøre IpadOS. Det funker greit, men apper som er laget for ipad vil som oftes føles bedre å jobbe i på en ipad. Men for de gangene en faktisk må bruke mac os can sidecar eller remote desktop/ cloud desktop være en grei nødløsning

 

For mange (selv proffe) kan en Ipad pro erstatte en laptop eller være et bra tilleggs verktøy. For mange vil den aldri bli det.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...