Gå til innhold

Avis: Huawei har stoppet mobilproduksjon


Anbefalte innlegg

Om Kina og spionasje fra Kina virkelig var problemet, hvorfor tillatelse da andre produkter fra Kina?

Lenovo for eksempel, de er vel ikke på listen enda?

De har jo blitt "tatt" en del ganger de siste årene for å spionere på kundene sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare det at du evner å skrive at Kina aldri har diktert oss gjør at det er vanskelig å ta deg seriøst. Legg merke til at jeg ikke avviser dine anklager om USA og EU. Det er masse å ta tak i forhold til USA og EU. Men ingen land ønsker å innføre tankekontroll og rangering slik som Kina. USA og EU er i store trekk demokratiske, Kina er et diktatur. Et kynisk og intelligent diktatur som har forstått at økonomisk makt er det som skal til for å tvinge andre i kne.

 

I EU og USA kan du stå på torget og skrike at ymse ledere er noen rævhøl. I Kina forsvinner du i noen dager. Eller for godt. Så ja, det er mye å ta USA og EU på, men ingen ting så graverende som Kina.

I USA kan du ikke bare skrike og ymse ting, politiet kommer på flekken og det i mengder. De knebler deg og holder deg i ro og sjansen er stor for at du blir skadet som følge av overdrevet politimakt, sjansen er også stor for at du sitter inne en god del.

I USA kan du også forsvinne på lik linje som Kina, kommer an på hva det er snakk om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bare det at du evner å skrive at Kina aldri har diktert oss gjør at det er vanskelig å ta deg seriøst. Legg merke til at jeg ikke avviser dine anklager om USA og EU. Det er masse å ta tak i forhold til USA og EU. Men ingen land ønsker å innføre tankekontroll og rangering slik som Kina. USA og EU er i store trekk demokratiske, Kina er et diktatur. Et kynisk og intelligent diktatur som har forstått at økonomisk makt er det som skal til for å tvinge andre i kne.

 

I EU og USA kan du stå på torget og skrike at ymse ledere er noen rævhøl. I Kina forsvinner du i noen dager. Eller for godt. Så ja, det er mye å ta USA og EU på, men ingen ting så graverende som Kina.

Jeg har aldri avvist at Kina påvirker norsk politikk. Det er noe du dikter opp. Går du til mitt forrige svar ser du at jeg skriver at de gjør. Ikke prøv å late som du er dum og konstruer opp slikt. Blir veldig useriøst.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Kent_State_shootings

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Ferguson_unrest

 

 

USA har ingen problem med å sende inn militæret og skyte sivile. Politiet i USA har heller ingen problemer med å skyte sivile. 

 

Ingen tankekontroll i USA? Har du spurt en amerikaner om hva de synes om sosialisme? Amerikanere flest tenker sosialisme er ondskap og det vil de ikke ha. Her i Norge har vi sosialisme og har det utrolig bra. Trump fikk jo laget rapport på at Norge var dårlig, som var full av løgner. Hvem solgte kjemiske våpen til Irak? USA Hvem sa senere at Irak hadde WMD? USA. Var det fabrikkert? Ja. I USA så lurer de og forer befolkningen med løgner stadig vekk. Det er en illusjon at de ikke gjør, men de gjør. Metodene er annerledes, det er forskjellen. De gjør det mer skjult. 

 

Kina er ellers en ettpartistat, som også Singapore de facto er som eksempel. Ikke et diktatur. Lederen i Kina byttes med jevne mellomrom. De bytter eksempelvis leder oftere enn Tyskland gjør. Så igjen det at du ikke engang klarer å klassifisere styresettet i Kina viser jo litt. Du kritiserer Kina, men du virker ikke egentlig å vite hverken hva Kina er, eller hva de gjør, eller hvordan det fungerer.

 

Hvor kan du ha fått dette feilaktige bildet fra? Kan det tenkes at media har vist deg et feilaktig bilde av Kina? Sterkt påvirket av hvordan USA ønsker å fremstille Kina i deres kamp mot Kina?

 

 

I Kina kan du få husarrest ol. for å kritisere regimet. I Saudi-Arabia så halshugger de deg og viser deg frem på torget. Vi handler med Saudi-Arabia. Vi er indirekte alliert med Saudi-Arabia. Og siden USA vil forsvare Saudi-Arabia så vil vi også bli trukket inn på deres side.

 

https://rsf.org/en/ranking_table

 

Kan nevne at USA er rangert 48 her og er hele to kategorier dårligere enn Norge. Samme pressefrihet som i Romania. Og jeg vet ikke om du har sett nyheter fra Romania i det siste...

 

Det er også kun 12 land som har dårligere abuse score enn USA. Som er på 63. De klarer seg altså såvidt bedre enn Erdogan i Tyrkia når det gjelder vold mot journalister. Iran har eksempelvis mindre enn USA. Scoren til USA er 3x høyere enn i Norge. Og minst er best.

 

 

Så om du tenker pressefrihet er viktig... vel på tidde å stoppe å kjøpe amerikansk, fordi det er ikke så mye frihet der heller, selv om de er bedre enn Kina da.

 

Singapore er rangert 151 i pressefrihet. Du starter vel boikott mot Singapore og da? Dårlig yttringsfrihet, ettpartistat... ja på tide å gå til handelskrig mot dem. Du står fritt til å si hvorfor du ville/ikke ville gått til handelskrig mot dem.  

 

 

Du ser.... med en gang vi begynner med fakta, og vi skal behandle likt som likt, så faller argumentene mot Kina sammen. Fordi da kan vi bruke de samme argumentene mot 100 andre land også, og basert på disse argumentene vil vi da stå igjen med en liste på 10-20 land vi kan handle med.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Liker hvordan "patriotene fra sofakroken" fort forklarer hvordan det er viktig (ulikt de andre 99% av varene fra Kina) å holde rekkene strame og "støtte kampen mot diktaturet og bla bla bla ad nauseam".

 

Dette har aldri dreid seg om sikkerhet. Dette har kun dreid seg om penger. Slutt å spre vrøvl.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Liker hvordan "patriotene fra sofakroken" fort forklarer hvordan det er viktig (ulikt de andre 99% av varene fra Kina) å holde rekkene strame og "støtte kampen mot diktaturet og bla bla bla ad nauseam".

 

Dette har aldri dreid seg om sikkerhet. Dette har kun dreid seg om penger. Slutt å spre vrøvl.

Ingenting, jeg er enig.

 

Slutt å handle på Europris. Slutt å kjøpe PC/Mac. Slutt å kjøpe mobiltelefoner.

Slutt å kjøpe gass til dine gassgriller, eller kull. Slutt å abonner på whateverthefuck.

Slutt med det aller meste.

 

Men, tenk på om ting du gjør til vanlig, de har en sammenheng.

 

Heldigvis bor vi ikke i USA eller Kina, men vi er i nettet. Heldigvis, ellers så var vi fucked, og kunne ikke kjøpt hverken Apple eller Huawei.

 

Handel er bra. Av og til for noen svært få, men først av alt for absofuckinglutely alle sammen.

 

Overforbruk kommer fra dette, og det er sheit, men la oss kalle en spade for en spade.

Lenke til kommentar

Tjaa, Foxconn slutter Huawei produksjon, men ikke alt er så ille: Foxconn produserer jo fremdeles Apple, er jo fremdeles Foxconn, Taiwan selv om de har lurt seg til å flytte den til India av politiske grunner, eller at lønna der er enda lavere enn Kina. Behovet for å produsere mobiler går vel ikke ned selv om et merke fjernes.

 

Å dra Kina er et diktatur kortet som argument mot Huawei? Fungerer fint det, du har to valg: Samsung eller Sony, så vidt jeg vet er dette et av de få merkene som produserer smartelefoner utenfor Kina, men dog sikkert med deler som er produsert i Kina uansett.

 

Å dra USA er en fiende for resten av verden kortet? Det er vår nærmeste allierte, og tro meg, ut fra det jeg vet om Kina og spesielt all den fine korrupsjonen og greiene som foregår i Afrika og andre asiatiske land selv akkurat nå, så er jeg redd hva som kunne ha skjedd om dette var Kina. En jeg kjenner sa noe helt enkelt en gang om Kina og deres kultur til meg, som jeg virkelig tok til meg og husker den dag i dag, for det stemte jo så godt med alt jeg vet:

 

"Kinesere er ikke interessert i å levere kvalitet til kundene, eller følge kontrakter ærlig og oppriktig som oss, de ønsker bare å fylle pengesekken så mye som mulig"

 

Man drar ikke alle under en kam, er sikkert mange som leverer gode ting i Kina, men det er også mye svindling, juksing, stjeling, kopiering you name it. Jeg ser også store merker som har drevet med innovasjon og laget et godt produkt, så fått firma i Kina til å produsere dem, senere ha løsningen sin ute som et Kinesisk merke senere, mistenkelig, var det et kinesisk produkt som vestlige folk tok for å tjene penger, eller var det et vestlig produkt fabrikken kopierte for å tjene penger?

 

Dette har jeg opplevd med Hue fra Philips og IP-kamera, der innmaten er nesten 1:1, bare annen programvare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

La mg gi ett enkelt svar, som bør være nok for oppegående mennesker å reflektere seg til resten. Kina dikterer norsk utenrikspolitikk, Kina dikterer hvordan en skal oppføre seg i Norge når offisielle kinesere er på besøk. (Og Stortinget og regjeringen klarer ikke å stå imot).

FN har noe slikt roterende greier hvor et land får lov å ta opp saker som det landet mener er viktig. Det ble Norge sin tur. Norge skulle ta opp rettigheter for kvinner. Det ble ikke noe av, fordi USA hadde et land som de mente var slemme, så da tok Norge opp det istedenfor.

 

USA styrer norsk utenrikspolitikk på så mange områder. Alle større land gjør, inkludert Kina. Hvis vi ikke gjør som USA sier så straffer de oss. Hvis vi ikke gjør som EU sier straffer de oss. EU har ellers påtvunget oss tusenvis av direktiver. Så ifølge din logikk er EU mye slemmere enn Kina da? De styrer nasjonal politikk og.

 

Og nei, Kina dikterer ikke hvordan vi skal oppføre oss i Norge, og har aldri gjort.

 

Du virker ikke å ha så god oversikt over hvordan utenrikspolitikk fungerer og virker veldig fiendtlig innstilt mot Kina uten særlig god grunn. Joda Kina gjør mye galt. Det gjør nesten alle andre land i verden og. Vi kan ikke bare handle med Sveits og Sverige liksom. Hvis vi skal begynne et sted med land vi ikke handler med så finnes det og langt langt verre land enn Kina. Og om en skal utelukke Kina, så kan vi ikke utelukke USA fra handel heller. Og det blir jo dumt. Så logikken din er jo katastrofalt dårlig her.

 

Drap og tortur av uskyldige sivile? Det gjør USA.

Angrep av andre land for å påtvinge dem USAs styre? Det gjør USA, ikke Kina.

Kupp i andre land? Det gjør USA, ikke Kina.

Militærbaser i andre land for å kontrollere dem? Det gjør USA ikke Kina. Og du mener Kina er farlig? Samtidig så er USA inne og kupper/kriger mot de fleste land i Amerika, Midtøsten og Asia. De patruljerer hele kysten til Kina. Sett noen kinesiske militære fartøy utenfor USA sin kyst? Nei. kinesiske soldater in nærheten? Nei.

 

Det du sier er ikke logisk. Du kritiserer Kina for noe, men så mener du også at det ikke er ille om andre land enn Kina gjør det samme. Altså, du mener subjektiv at alt Kina gjør er mye verre enn alle andre. Uten noe grunnlag.

 

Du mener og at hva enn Kina gjør skal ramme private selskaper. Du evner altså ikke å skille stat og selskap. Du klarer ikke å respektere at private personer ikke er staten. Håpløst altså.

Det er rett og slett skremmende det du skriver her eller så er du bare kunnskapsløs.

 

Jeg kan bare informere deg at myndighetene(kommunistpartiet) i Kina forsvarer i dag om det som skjedde på Den himmelske freds plass der flere 10.000 av mennesker vart drept.

 

Mao som satt med makta i Kina fra 1949 til 1976 har 100 millioner menneske liv på samvittigheten sin, også dette forsvarer kommunist partiet i Kina i dag.

 

Du driver jo å komme med feilinformasjon her på tek.no, muligens blir du rapport til tek.no for spam.

Endret av jendor1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er rett og slett skremmende det du skriver her eller så er du bare kunnskapsløs.

 

Jeg kan bare informere deg at myndighetene(kommunistpartiet) i Kina forsvarer i dag om det som skjedde på Den himmelske freds plass der flere 10.000 av mennesker vart drept.

 

Mao som satt med makta i Kina fra 1949 til 1976 har 100 millioner menneske liv på samvittigheten sin, også dette forsvarer kommunist partiet i Kina i dag.

 

Du driver jo å komme med feilinformasjon her på tek.no, muligens blir du rapport til tek.no for spam.

 

Komme med feilinformasjon og bli rapportert for spam? En gang kjedet jeg meg veldig, og prokratsinerte, slik som jeg gjør nå. Da begynte jeg å komme med tulleargumenter for at jorda er flat på en tråd her på diskusjon.no, den står nå der fremdeles, så kan du vurdere om meninger som ikke stemmer med dine egne eller feilinformasjon blir fjernet.

 

Edit: er forsåvidt enig i at Kina har gjort mye for å bryte med menneskerettigheter, alt for mye, og i dag. De undertrykker bl.a. Tibet. Vi ødela jo forholdet til Kina noen år pga fredsprisen til Dalai Lama siden Kina var sure på at ikke myndighetene våre stoppet utdeling. Det sier jo noe om holdningene deres til frihet.

Endret av ddb2002
Lenke til kommentar

Vi ødela jo forholdet til Kina noen år pga fredsprisen til Dalai Lama siden Kina var sure på at ikke myndighetene våre stoppet utdeling. Det sier jo noe om holdningene deres til frihet.

 

Du tar feil. Det var fredsprisen til Liu Xiaobo.

 

Men å la HuogHei fra det Kommunistiske Diktaturet Kina bygge ut mobilnettet vårt er jo bare absurd naivt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du tar feil. Det var fredsprisen til Liu Xiaobo.

 

Men å la HuogHei fra det Kommunistiske Diktaturet Kina bygge ut mobilnettet vårt er jo bare absurd naivt.

 

Takk for den, noe må ha surret i hodet mitt siden det er flere år siden.

 

Jeg er enig her, jeg skjønte ikke hva som foregikk når kinesere vant anbud på Hålogalandsbrua. Ble stengt nylig på grunn av feil, lurer på om de ikke fant en kinesisk standard for skruer som lignet svært på den vestlige med samme navn men har mye billigere kvalitet på metallet.

 

Billigste alternativ, det er problemet. Finnes nok andre som kan bygge ut mobilnettet, men det koster mer. Det er synd, det er flere ganger jeg har sett offentlige prosjekter gå i vask fordi de valgte det billigste. Selv har jeg en innsikt i at man kanskje produserer tre valg, et billigste, et for dyrt og et kompromiss. Huawei gir en følelse av at de valgte det billigste, men fordi det ikke fantes et kompromissalternativ.

Endret av ddb2002
Lenke til kommentar

FN har noe slikt roterende greier hvor et land får lov å ta opp saker som det landet mener er viktig. Det ble Norge sin tur. Norge skulle ta opp rettigheter for kvinner. Det ble ikke noe av, fordi USA hadde et land som de mente var slemme, så da tok Norge opp det istedenfor.

 

USA styrer norsk utenrikspolitikk på så mange områder. Alle større land gjør, inkludert Kina. Hvis vi ikke gjør som USA sier så straffer de oss. Hvis vi ikke gjør som EU sier straffer de oss. EU har ellers påtvunget oss tusenvis av direktiver. Så ifølge din logikk er EU mye slemmere enn Kina da? De styrer nasjonal politikk og.

 

Og nei, Kina dikterer ikke hvordan vi skal oppføre oss i Norge, og har aldri gjort.

 

Du virker ikke å ha så god oversikt over hvordan utenrikspolitikk fungerer og virker veldig fiendtlig innstilt mot Kina uten særlig god grunn. Joda Kina gjør mye galt. Det gjør nesten alle andre land i verden og. Vi kan ikke bare handle med Sveits og Sverige liksom. Hvis vi skal begynne et sted med land vi ikke handler med så finnes det og langt langt verre land enn Kina. Og om en skal utelukke Kina, så kan vi ikke utelukke USA fra handel heller. Og det blir jo dumt. Så logikken din er jo katastrofalt dårlig her.

 

Drap og tortur av uskyldige sivile? Det gjør USA.

Angrep av andre land for å påtvinge dem USAs styre? Det gjør USA, ikke Kina.

Kupp i andre land?  Det gjør USA, ikke Kina.

Militærbaser i andre land for å kontrollere dem? Det gjør USA ikke Kina. Og du mener Kina er farlig? Samtidig så er USA inne og kupper/kriger mot de fleste land i Amerika, Midtøsten og Asia. De patruljerer hele kysten til Kina. Sett noen kinesiske militære fartøy utenfor USA sin kyst? Nei. kinesiske soldater in nærheten? Nei.

 

Det du sier er ikke logisk. Du kritiserer Kina for noe, men så mener du også at det ikke er ille om andre land enn Kina gjør det samme. Altså, du mener subjektiv at alt Kina gjør er mye verre enn alle andre. Uten noe grunnlag.

 

Du mener og at hva enn Kina gjør skal ramme private selskaper. Du evner altså ikke å skille stat og selskap. Du klarer ikke å respektere at private personer ikke er staten. Håpløst altså.

Nå får du slutte å komme med disse løgnene om Folkerepublikken Kina, Lunaris. Folkerepublikken Kina okkuperer fortsatt Tibet og Øst-Turkistan etter blodige konflikter for ikke mange tiår siden (og fortsatt foregår folkemord i stor skal under Folkerepublikken Kinas forsøk på å utradere opponerende tankesett - hundretusenvis lever i dag i eksil i nabolandene). De truer daglig Taiwan (offisielt kalt Republikken Kina) med maktovertagelse hvis de forsøker nærme seg vestlig tankesett, og mener Republikken Kina (Taiwan) er uløselig fra Folkerepublikken Kina og dermed dems av rett og skal innlemmes i Folkerepublikken før eller siden. Folkerepublikken Kina har etablert militær kontroll over flere øyer i Sør- og Øst-Kinahavet de seneste årene der de også bygger ut militære baser for dominans i konflikter mellom Taiwan, Japan, Vietnam og Filippinene. Øyer som ikke engang er dems, men er okkupert eller trues med okkupasjon. Mao styrte med jernhånd, og Jinping viderefører arven hans i det daglige styret av landet og regionen. Å snakke varmt om Folkerepublikken Kina vitner bare om kunnskapsløsheten din vedrørende politikken i regionen, målet og midlene de tar i bruk. Målet til Jinping er å spre ideologien de har bygget opp, og de gjør det på ingen måte uten trusler om krig, tortur eller arrest. Folkerepublikken Kina ler av menneskerettighetene, korrupsjonen gjennomsyrer alle samfunnsnivå, tusenvis dømmes årlig til døden (herunder også økonomisk kriminalitet hvis det ikke gagner Kommunistpartiet), og tortur og arrest er ikke ukjente virkemiddel for å holde befolkningen under kontroll. Sosial kontroll ved hjelp av teknologi er deres største prosjekt i senere tid. Den nye etterretningsloven pålegger kinesiske selskaper og innbyggere å stå landet til tjeneste i etterretningsøyemed, og dermed kan ethvert kinesisk selskap, eller vanlige kinesiske borgere, rundt om i verden bli tvunget til å spionere på landets vegne. Dette er hovedårsaken til at mange vestlige land, selskaper og organisasjoner nå er svært skeptiske til å samarbeide med kinesere. Dog har USA også sin egen agenda i det hele som jeg ikke vil gå nærmere innpå. https://www.fn.no/Land/Kina

Endret av qadr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det riktig at Huawei lager mobilene sine hos Foxconn? Vet dere det eller bare tror dere?

 

 

foxconn produserer også apple iphone, nokia, sony, microsoft xbox, osv, dvs de produserer varene sette på merkene og pakkene deretter sender disse avgårde til vesten og eu. dette kan virke som en konspirasjonsteori men tek.no har rett i denne saken. alle teknogeek vet om  dette men foxconn vil aldri nevne eller inrømme dette i media pga avtaler de har med eierne av de store merkevarene.

Lenke til kommentar

Om Kina og spionasje fra Kina virkelig var problemet, hvorfor tillatelse da andre produkter fra Kina?

Lenovo for eksempel, de er vel ikke på listen enda?

De har jo blitt "tatt" en del ganger de siste årene for å spionere på kundene sine.

 

værste er google med sin google map, google nexus kombinert med gps vet de i toerien hvor man befinner seg til enhver tid.  microsoft sin windows 10 er heller ikke så mye bedre med tanke på stejeling avbrukerdata, faceboob som selger brukerdataene vi genererer for profitt osv, når man sammenligner metodene så ser man at vi blir ravkjørt uansett

Lenke til kommentar

Det er rett og slett skremmende det du skriver her eller så er du bare kunnskapsløs.

 

Jeg kan bare informere deg at myndighetene(kommunistpartiet) i Kina forsvarer i dag om det som skjedde på Den himmelske freds plass der flere 10.000 av mennesker vart drept.

 

Mao som satt med makta i Kina fra 1949 til 1976 har 100 millioner menneske liv på samvittigheten sin, også dette forsvarer kommunist partiet i Kina i dag.

 

Du driver jo å komme med feilinformasjon her på tek.no, muligens blir du rapport til tek.no for spam.

10.000 mennesker ble ikke drept. NYT rapporterte 400-800 etter det skjedde. Protestantene selv sa en 2000. Det er noen folk i Vesten senere som har diktet opp 10.000. Myndighetene hevdet et par hundre. Kunnskapsløs? Du klarer ikke engang å finne riktige tall.

 

Partiet forsvarer ikke Mao

https://www.ips-journal.eu/in-focus/the-politics-of-memory/article/show/70-per-cent-good-30-per-cent-bad-2216/

 

De fleste som ledet partiet etter Mao ble forfulgt av Mao før hans død og virkelig ikke likte fyren. De var i krig med Mao og hans tilhengere. Og de vant. Og snudde Kina helt rundt siden. Det er helt annerledes. OG som du ser så har de offisielt sagt han har gjort mye galt. Han vant fortsatt borgerkrigen, så derfor sier de han gjorde bra ting og. Du har ingen anelse om hva du snakker om.

 

Feilinformasjon er det kun du som kommer med. Er du så redd for sannheten at du vil prøve å få innleggene mine slettet? Er det ikke slik Kina holder på? Kanskje du er som Trump... litt sjalu på kineserne?

Nå får du slutte å komme med disse løgnene om Folkerepublikken Kina, Lunaris. Folkerepublikken Kina okkuperer fortsatt Tibet og Øst-Turkistan etter blodige konflikter for ikke mange tiår siden (og fortsatt foregår folkemord i stor skal under Folkerepublikken Kinas forsøk på å utradere opponerende tankesett - hundretusenvis lever i dag i eksil i nabolandene). De truer daglig Taiwan (offisielt kalt Republikken Kina) med maktovertagelse hvis de forsøker nærme seg vestlig tankesett, og mener Republikken Kina (Taiwan) er uløselig fra Folkerepublikken Kina og dermed dems av rett og skal innlemmes i Folkerepublikken før eller siden. Folkerepublikken Kina har etablert militær kontroll over flere øyer i Sør- og Øst-Kinahavet de seneste årene der de også bygger ut militære baser for dominans i konflikter mellom Taiwan, Japan, Vietnam og Filippinene. Øyer som ikke engang er dems, men er okkupert eller trues med okkupasjon. Mao styrte med jernhånd, og Jinping viderefører arven hans i det daglige styret av landet og regionen. Å snakke varmt om Folkerepublikken Kina vitner bare om kunnskapsløsheten din vedrørende politikken i regionen, målet og midlene de tar i bruk. Målet til Jinping er å spre ideologien de har bygget opp, og de gjør det på ingen måte uten trusler om krig, tortur eller arrest. Folkerepublikken Kina ler av menneskerettighetene, korrupsjonen gjennomsyrer alle samfunnsnivå, tusenvis dømmes årlig til døden (herunder også økonomisk kriminalitet hvis det ikke gagner Kommunistpartiet), og tortur og arrest er ikke ukjente virkemiddel for å holde befolkningen under kontroll. Sosial kontroll ved hjelp av teknologi er deres største prosjekt i senere tid. Den nye etterretningsloven pålegger kinesiske selskaper og innbyggere å stå landet til tjeneste i etterretningsøyemed, og dermed kan ethvert kinesisk selskap, eller vanlige kinesiske borgere, rundt om i verden bli tvunget til å spionere på landets vegne. Dette er hovedårsaken til at mange vestlige land, selskaper og organisasjoner nå er svært skeptiske til å samarbeide med kinesere. Dog har USA også sin egen agenda i det hele som jeg ikke vil gå nærmere innpå. https://www.fn.no/Land/Kina

Land har kriget i alle tider. Kina okkuperte Tibet og Xinjiang og sånn er det. Alle grenser er basert på forrige fred. Skal vi late som om USA & Europa ikke har tatt utrolig store mengder land? Sånn er det bare, nå forsøker vi å hindre land i å ta fra andre, men Kinas grenser? Hva er de egentlig? De har endret seg hele historien de. Tusenvis av år. Så vanskelig å si at et området som tidligere har vært kinesisk og så ikke kinesisk hverken tilhører dem eller ikke.

 

Taiwan er Republikken Kina ja. Og vet du hva? Republikken Kina sier at hele Folkerepublikken Kina tilhører dem. Vet du hvorfor? Fordi det var borgerkrig..... De to er de to sidene i borgerkrigen som endte litt etter andre verdenskrig. Så selvfølgelig hevder begge at hele landet er deres. Norge og nesten hele verden ellers anerkjenner Folkerepublikken Kina og ikke Taiwan. Altså støtter Norge Folkrepublikkens krav på Taiwan. Så du får nesten ta det opp med Erna om du er misfornøyd. Du vet, selv Trump støtter Kinas krav på Taiwan?

 

Norge har etablert kontroll over øyer og deler av Sørpolen og bygget der. Ser ikke internasjonalt hysteri over det. Hvorfor får Norge lov å kolonisere øyer, men ikke Kina?

 

Jinpings Kina er utrolig forskjellig fra Maos.

 

USA bryr seg like lite om menneskerettigheter. Det er ille, men det har aldri stoppet oss fra å handle med dem eller være alliert med dem. Selvfølgelig mener jeg det som skjer i Kina er ille og vil at de skal endre det. Kinesiske folk fortjener det. Samme med amerikanske folk etc. Jeg stopper ikke å kjøpe produkt fra USA/Kina likevel, ikke du heller.

 

USA og underlegger sine selskaper etterretningstjenesten. Igjen stopper ikke meg eller andre i landet fra å kjøpe amerikansk.

 

Vi hadde en nordmann som ble arrestert for spionasje mot Russland. Norge sier de vet ingenting. Det å få borgere til å spionere er standard.

 

 

Altså Kina er ikke akkurat et eksempel for hvordan ting skal være. Jeg støtter ikke de tingene du nevner her som de gjør, det er galt, de må slutte. I forhold til handel driver de og på en måte jeg ikke liker, og jeg synes også det må slutte. Derimot, når har krig vært veien til fred? Når har noen brydd seg om f.eks menneskerettigheter for handel? Utenom Europa og selv til dels innenfor så er så godt som all handel med land som bryter menneskerettighetene. Selv Norge gjør. Det er ingenting ved Kina som du sier her som gir grunnlag for å blokkere dem. Ikke uten å ved samme logikk blokkere alle verdens land unntatt sånn 20 stk. Og da sliter vi i Norge.

Lenke til kommentar

Fint. Håper vi kan sparke bein på noen flere større kinesiske selskap før vi flytter all produksjon til alle andre land enn Kina.

 

Høres litt urimelig ut, nå? Huawei lager gode telefoner, og brødfø tusenvis av familier - det må da være bra?

Lenke til kommentar

Høres litt urimelig ut, nå? Huawei lager gode telefoner, og brødfø tusenvis av familier - det må da være bra?

Ikke når resultatet til slutt at Kina har økonomisk, og militær, makt over resten av verden. Kina er et land en skal frykte om en er glad i å tenke frie tanker.
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...