Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilsalg - kjøper signerer ikke salgsmelding


Anbefalte innlegg

For et par dager siden solgte jeg et vrak, til en kar på 21 år.

Kjøpsprosessen gikk raskt - han prøvekjørte bilen og deretter fikk jeg åtte lapper noen minutter senere. Bilen skulle han fikse og selge videre, og det virket som at han hadde gjort dette mange ganger før. Kjøpskontrakt sa han at ikke var viktig for han. Jeg fylte inn en salgsmelding, hvor han la inn sitt personnummer, men han hadde visstnok glemt BankID hjemme, men skulle fikse dette med en gang han kom hjem. Nå - to døgn etter, svarer han ikke på telefon, svarer ikke på meldinger, med unntak at han i går kveld sa at han skulle fikse dette straks. Noe som enda ikke har skjedd. Jeg har aldri solgt bil før, men ser nå i ettertid at jeg som eier vil være ansvarlig for alt som skjer med bilen, frem til han har signert.

 

Er dette en form for svindel av noe slag? Burde jeg true med å melde bilen stjålet om han ikke signerer snart, eller er jeg bare paranoid?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo ikke melde en bil du har solgt som stjålet, det vil ikke gjøre seg så godt for deg når det avdekkes.

Hvis en person kjører rundt i Norge/inn/utland i en bil som juridisk sett ikke tilhører han, som i teorien kan brukes til kriminelle handlinger, i en forsikring som ikke står i hans navn, og la meg stå til ansvar for parkeringsbøter og bompenger, så tror jeg at det går an å argumentere for det.

 

Uansett burde trusselen gjøre at enhver normal person, bruker to minutter av livet sitt på å logge inn og signere? Hvis man har ærlige hensikter da

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

(...) forsikring som ikke står i hans navn, og la meg stå til ansvar for parkeringsbøter og bompenger, så tror jeg at det går an å argumentere for det.

 

Uansett burde trusselen gjøre at enhver normal person, bruker to minutter av livet sitt på å logge inn og signere? Hvis man har ærlige hensikter da

Politiet gidder ikke gjøre noe og dette vet disse personene.

 

Du risikerer også gebyr for manglende forsikring, 150 kroner per dag.

 

 

Siden ny eier ikke samarbeider, må du søke Statens vegvesen om administrativ avregistrering. Du kan evt. fortelle kjøperen at du kommer til å gjøre dette for å få han til å fullføre salgsmeldingen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis en person kjører rundt i Norge/inn/utland i en bil som juridisk sett ikke tilhører han, som i teorien kan brukes til kriminelle handlinger, i en forsikring som ikke står i hans navn, og la meg stå til ansvar for parkeringsbøter og bompenger, så tror jeg at det går an å argumentere for det.

 

Uansett burde trusselen gjøre at enhver normal person, bruker to minutter av livet sitt på å logge inn og signere? Hvis man har ærlige hensikter da

Nå må du fortelle meg, hvem tilhører bilen? Kanskje vedkommende som betalte deg penger for å overta den..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå må du fortelle meg, hvem tilhører bilen? Kanskje vedkommende som betalte deg penger for å overta den..

Juridisk sett, tilhører bilen meg, sålenge ikke han har registert seg som eier av bilen. Jeg står fortsatt ansvarlig for alle skader, bompenger, parkeringsbøter og forsikring på bilen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Juridisk sett, tilhører bilen meg, sålenge ikke han har registert seg som eier av bilen. Jeg står fortsatt ansvarlig for alle skader, bompenger, parkeringsbøter og forsikring på bilen.

Er du sikker på det? Du har solgt bilen, det privatrettslige oppgjøret inkludert betaling har du jo selv sagt at er gjort. Det som gjenstår er å fullføre en innrapportering til myndighetene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bilen er solgt, du kan selvsagt ikke melde den stjålet. Vegvesenet ser jo at du har levert din del av salgsmelding (selv om du skulle finne på å trekke den) så du kan ikke hevde den er stjålet.

 

Du bør rett og slett gjøre som mobile999 skriver, sende en epost til vegvesenet og be om administrativ avregistrering. Søk det opp så ser du hva du må skrive.

Du må gjerne sende en sms til kjøper om at du gjør dette hvis han ikke bekrefter salgsmeldingen innen f.eks. 24 timer.

 

Du risikerer ikke gebyr for manglende forsikring, bilen er jo forsikret helt til kjøper bekrefter salgsmeldingen, og da er det uansett ikke ditt problem om kjøper ikke forsikrer bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan ikke hjelpe her, men jeg lurer på hvordan folk havner i denne situasjonen til å begynne med.

 

Når jeg selger bil, så signerer vi digital NAF kontrakt sammen, så krever jeg bevis på betaling (irreverserbar bankoverføring), før salgsmelding sendes inn på nett. Dette gjør vi sammen, og jeg gir ikke fra meg nøkler før dette er gjort.

 

Er ikke det standard praksis?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jo, dette er ganske standard praksis for oss som kjøper og selger bil innimellom, men jeg vedder en femmer på at TS ikke har solgt mange biler privat og ikke er helt sikker på hvordan det bør gjøres. Og TS har nok vært mest opptatt av at pengene kom på plass og vært litt naiv i forhold til salgsmelding (vi alle har vel en eller annen gang vært naive i forhold til noe vi ikke har helt greie på?) og tenkt at det ordner seg. Man går jo gjerne ut i fra at kjøper faktisk vil ha bilen i sitt navn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel ingen tvil om hvordan det skal gjøres. Men som alltid hjelper det lite å være etterpåklok. Hindsight is 20/20.

 

Sånn systemet er i dag vil jeg si at hvis kjøper ikke har BankID (evt på mobil) så blir det ingen handel.

 

Jeg solgte en bil selv nylig hvor kjøper ikke hadde dette. Vi opprettet digital omregistrering, men jeg skrev også ut en manuell en i tilfelle kjøper ikke gjorde sitt da han kom hjem. Uansett, i mitt tilfelle gikk alt i orden relativt kjapt.

Lenke til kommentar

Det er vel ingen tvil om hvordan det skal gjøres. Men som alltid hjelper det lite å være etterpåklok. Hindsight is 20/20.

 

Sånn systemet er i dag vil jeg si at hvis kjøper ikke har BankID (evt på mobil) så blir det ingen handel.

 

Jeg solgte en bil selv nylig hvor kjøper ikke hadde dette. Vi opprettet digital omregistrering, men jeg skrev også ut en manuell en i tilfelle kjøper ikke gjorde sitt da han kom hjem. Uansett, i mitt tilfelle gikk alt i orden relativt kjapt.

Husk at nå om dagen med nye regler må begge parter møte opp på trafikkstasjon med manuell salgsmelding og legitimasjon isåfall. Kan bli trøblete og at ny eier ikke 'orker' osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk at nå om dagen med nye regler må begge parter møte opp på trafikkstasjon med manuell salgsmelding og legitimasjon isåfall. Kan bli trøblete og at ny eier ikke 'orker' osv.

 

Mulig jeg misforstår deg, men salgsmelding kan leveres/godkjennes digitalt. Det har jeg gjort de siste to gangene jeg solgte bil. Tar 2 minutter.

 

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/salgsmelding-og-omregistrering/send-inn-salgsmelding

 

edit: Ah, du mente kanskje i det tilfellet hvor salgsmeldingen ikke kan leveres digitalt, feks ved at kjøper ikke har med bankid. Beklager.

Endret av jblas44
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...