Jump to content
Fulltronpet

Elsykkel og kraft.

Recommended Posts

Hallo.

Er litt bakker her vi bor og vil gi min datter en elsykkel til bursdag. Den sykkelen hun har nå blir lite brukt, gøy nedover men ikke så gøy oppover. Fant en samenleggbar (veldig greit siden vi besøker familie veldig ofte) elsykkel til 4000 spenn. Den har 14 tommers hjul, effekt på 250W , ikke gir og et batteri på 36V 10Ah. Har selvfølgelig passet på at sykkelen er innenfor loven. Hun blir 9 år og har vekt deretter. Klarer en sånn sykkel litt motbakke uten problemer?

Alle svar er velkomne.

Edited by Fulltronpet

Share this post


Link to post

Har ikke så god koll på elsykler, men noen spørsmål du kan stille er;

 

- hvor langt er det til nevnte familie? 

 

- regner med at hun vokser fortsatt?

 

- er hun glad i trening?

 

- er det veldig lange og bratte bakker?

 

(men tipper at en slik sykkel klarer motbakker uten problemer)

Share this post


Link to post
Guest Slettet-t8fn5F

El-sykkel er for de som ikke klare eller orker å sykle selv. En jente på 9 er IKKE i den kategorien.

  • Like 1

Share this post


Link to post

El-sykkel er for de som ikke klare eller orker å sykle selv. En jente på 9 er IKKE i den kategorien.

Det er poenget. Hun orker ikke å sykkle. Som sagt gøy nedover men ikke gøy oppover. Med en sånn sykkel blir det enklere å ta seg en tur ut. Og man må jo fortsatt tråkke med pedalene.

 

Takk for alle svar.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Det er poenget. Hun orker ikke å sykkle. Som sagt gøy nedover men ikke gøy oppover. Med en sånn sykkel blir det enklere å ta seg en tur ut. Og man må jo fortsatt tråkke med pedalene.

 

Takk for alle svar.

Husk at elsykler er mye dårligere/kjedeligere å sykle med på flatmark/nedoverbakke.

Viktig at hun får mye glede med syklingen sin :)

Share this post


Link to post

Det finnes sammenleggbare sykler uten motor også. Elektrisk sparkesykkel er ett annet alternativ.

Edited by Svein M

Share this post


Link to post

Har erfaring med el-sparke-sykkel og motorkraft. 250 watt og 36 volt kan nok virke til en niåring, men sykkelen veier jo også litt. Det kan hende det blir litt lite. Du bør spørre i butikken om det er mulig å prøve sykkelen før kjøp.

 

Angående argument om brukergruppe, så kan hvem som helst bruke hva som helst til enhver tid, det finnes ingen lover og regler om sånt.

 

Eller, det finnes kanskje noe hvis det blir for sterk motor, men det er jo en annen sak igjen.

 

Å komme seg fra a til b med minst mulig stress frigjør energi som da kan brukes på aktiviteter og trening som føles mer meningsfylt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Guest Slettet-t8fn5F

Har erfaring med el-sparke-sykkel og motorkraft. 250 watt og 36 volt kan nok virke til en niåring, men sykkelen veier jo også litt. Det kan hende det blir litt lite. Du bør spørre i butikken om det er mulig å prøve sykkelen før kjøp.

 

Angående argument om brukergruppe, så kan hvem som helst bruke hva som helst til enhver tid, det finnes ingen lover og regler om sånt.

 

Eller, det finnes kanskje noe hvis det blir for sterk motor, men det er jo en annen sak igjen.

 

Å komme seg fra a til b med minst mulig stress frigjør energi som da kan brukes på aktiviteter og trening som føles mer meningsfylt.

Nei bevares. Man kan jo også kjøpe elektrisk rullestol, i tilfelle der de ikke gidder å gå.

Share this post


Link to post

Nei bevares. Man kan jo også kjøpe elektrisk rullestol, i tilfelle der de ikke gidder å gå.

 

For min del, så var det en nesten livsvendende opplevelse å kjøpe elsparkesykkel. Jeg er i en livssituasjon der jeg ikke har bil av mange grunner. Det er både et bevisst valg og jeg har ikke råd. Jeg kunne hatt råd, men det ville nesten brutt budsjettet. Derfor har jeg vært tvunget til å sykle rundt omkring, og være avhengig av å følge busstider. Nå kan jeg komme meg hvor jeg vil, når jeg vil, uten å bruke energi på annet enn å følge med på fortau og vei. Litt energi koster det dog å spenne kropp for å holde balanse.

 

Dette gjør at jeg lettere å kan trene og gjøre aktiviteter på det jeg vil. Det blir lettere å strukturere hverdagen sånn som jeg ønsker, og ikke være tvunget til noe annet. Dette er en psykologisk faktor jeg tror veldig mange ønsker seg. Man må gå og holde tilbake energi fordi man kan bli nødt til å sykle eller gå steder til enhver tid. Når man slipper denne belastende faktoren, blir det lettere å bruke energi på trening på andre metoder. Det er et komplisert psykologisk tema, men jeg vet det er riktig.

 

En annen faktor er å kunne komme frem til møter og andre avtaler og gjøremål uten å være anpusten og svett (hvis oppoverbakker, motvind, høy varme osv), og å slippe å puste og pese i eksos, diesel og støv.

 

Bare det å ta seg en tur til parken blir uendelig mye enklere, å være ute, uten å måtte behøve å bruke energi på det. Så kan man heller trene på et tidspunkt man føler seg mer klar for det, senere.

 

Men for å gi deg ett poeng, har også tenkt, det kan faktisk føre til -mer- aktivitet å ha slik elektrisk kjøretøy. Det blir lettere å komme seg ut. Man kan kombinere bruken med lengre turer, gå visse avstander og få gratis tur visse avstander. Man kan jo tråkke -litt-, og sparke (elsparkesykkel), det pleier jeg å gjøre av og til hvis jeg vil bevege beinet litt og få litt blodsirkulasjon. Man bøyer låra, som er den største muskelgruppen, så det skal ikke så mye til før man får litt lett trening.

 

Så jeg anbefaler alle å kjøpe enten elsparkesykkel eller elsykkel. Det letter livet utrolig mye.

 

Bekymrer meg litt til hvordan det blir om vinteren, da ^^ Men jeg tipper de produserer piggdekk, det finnes til sykkel, så jeg tipper de lager dem til elsparkesykler også med tiden.

  • Like 2

Share this post


Link to post

El-sykkel er for de som ikke klare eller orker å sykle selv. En jente på 9 er IKKE i den kategorien.

 

Hva er dette for en kommentar? Her spør h*n om tips til elsykkel så svar på det eller la være. Regner med du bruker bil selv istedenfor å sykle/gå noen plasser. Elsykkel er fantastisk og man sykler plasser hvor men ellers ikke hadde giddet. Kjøpte selv en fulldempa elsykkel til 30 000 kr. Noe jeg ikke angrer på et sekund.

  • Like 3

Share this post


Link to post

Kjøpte selv en sammenleggbar elsykkel til verdi av ca 4000kr for noen år siden nede i tyskland. Den har funket veldig greit som fremkomst middel når vi har vært rundt å campet i bobil. Brukt den endel hjemme også hvor det er endel bakke. Den drar greit opp bakkene og vil tro den har noe Alla effekten som den sykkelen du vurderer. Vil hvertfall gjøre det mye lettere enn å sykle på en vanlig sykkel!

 

Går vell ann å prøvekjøre før evt kjøp?

Share this post


Link to post

Jeg er nederlender..etter Danmark verdens største sykkelland. I starten så mente mange at EL sykkel var for gamle folk. Så tok det helt av for folk som kjørte bil, og nå er det allemannseie. Fornuftig utfra det jeg leser at du skaffer en ELsykkel til din datter.

 

Kostnadene for en slik sykkel ligger ikke bare i anskaffelse, men også i vedlikeholdskostnader, og ikke minst batterikostnad/ levetid.

 

Jeg er litt motvillig til å anbefale merker, men bruksglede er en betydelig faktor. Jeg vil absolutt ikke anbefale billigsykler; de blir alt for dyre i lengden, og gir bare frustrasjoner.

Jeg vet ikke hvor du bor, men her i Mysen har vi verdens beste sykkelreparatør. Jeg anbefaler deg å ringe ham. Du kan godt si at en annen hollender som bor i Mysen har anbefalt deg dette. Han kan du stole på. Han har bare moro av å anbefale deg noe.

Til disse uvitende kritikerne: på de fleste sykler kan man helt eller delvis slå av hjelpefunksjonen...barn klarer å regulere det mye bedre enn eldre. Undersøkelser viser at de fleste skader skjer blant eldre....ikke barn eller ungdom...

Edited by monitor
  • Like 1

Share this post


Link to post
Guest Slettet-t8fn5F

Hva er dette for en kommentar? Her spør h*n om tips til elsykkel så svar på det eller la være. Regner med du bruker bil selv istedenfor å sykle/gå noen plasser. Elsykkel er fantastisk og man sykler plasser hvor men ellers ikke hadde giddet. Kjøpte selv en fulldempa elsykkel til 30 000 kr. Noe jeg ikke angrer på et sekund.

Jeg sykler mellom 3-5 000 km i året. Har kjørt vel 1 800 km med bil på 22 måneder.

Share this post


Link to post

Hva er dette for en kommentar? Her spør h*n om tips til elsykkel så svar på det eller la være. Regner med du bruker bil selv istedenfor å sykle/gå noen plasser. Elsykkel er fantastisk og man sykler plasser hvor men ellers ikke hadde giddet. Kjøpte selv en fulldempa elsykkel til 30 000 kr. Noe jeg ikke angrer på et sekund.

Hvordan er det med fulldempet til all slags bruk, lyst å invistere om noen år. Vil nok ha en form for terreng selv om det blir mest til pendling. Men ha muligheten til å komme til over alt. Tenker en fordel med terreng er bredde på dekk om vinter. Lett å låse dempere til vei kjøring? At sykkelen er tyngre og dekkene bredere, men med krank motor gjør jo bare den kombinasjonen perfekt tenker jeg.

 

har en hybrid i dag som tåler 90kg med 1,95 dekk.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...