Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

[Løst] Smerter i armen under spilling (PC, mus)


Janzen

Anbefalte innlegg

Over årene så har høyre armen blitt vond mens jeg spiller spill på PC'en.

Mer bestemt spill som krever fokus og reaksjon (For det meste call of duty).

 

Det startet med håndleddet, men det fikset jeg ved å bruke ett svetteband som støtte.

Men i det siste så er ubehagen så ille at jeg ikke kan spille i mer enn 20-30 minutter før jeg må gi meg.

 

Ubehagen går gjennom hele armen nå, men mest på toppen av armen, rett over biceps og rundt albuen.

Nå skal det også sies at siden dette ble verre så har jeg også startet med styrketrening (1 1/2 år siden).

Men mens jeg holder på og løfter vekter etc. etc. så merker jeg ingen ting av plagene jeg har under spilling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken mus bruker du og hvordan er underlaget til den ?

 

Kan være verdt å bruke en så lav mus som mulig og ha lav motstand på underlag uten at det blir for glatt. Pass på å rense mouseskates og ta pauser og spis mat, og ikke junk.

 

Bruker selv Logitech G300 (2012) og FUNC Surface 1030 uten noe problem. Du finner vel lignende ting i markedet (dette selges ikke nytt lengre).

Lenke til kommentar

Repetitive strain injury eller RSI er ikke unormalt som spiller. Håndleddstøtte hjelper enormt, og er det akutt kan du bruke en ispose/paracet.

Merk at ispose og paracet bare behandler symptomene og ikke er en god løsning over tid. Trening og avlastning er nok det beste over tid her.

Lenke til kommentar

Takk for svar. har vært hjelpsomt.

 

Hvilken mus bruker du og hvordan er underlaget til den ?

 

Kan være verdt å bruke en så lav mus som mulig og ha lav motstand på underlag uten at det blir for glatt. Pass på å rense mouseskates og ta pauser og spis mat, og ikke junk.

 

Bruker selv Logitech G300 (2012) og FUNC Surface 1030 uten noe problem. Du finner vel lignende ting i markedet (dette selges ikke nytt lengre).

Jeg bruker en Roccat LEADR, en relativt høg mus. Spiser minimalt med junk, hiver i meg ~3100 kalorier om dagen.

 

Bruk ellipsetrener, sykle/gå turer og begynn å svømme og ta badstue. Ta øvelser innimellom, sirkulér håndledd og myk opp armer og ledd. Koster lite og forebygger mye.

Nei takk, bruker ikke ellipsetrener. jeg er ganske aktiv med jogging, turer med hunder, sykling og styrketrening.

Lenke til kommentar

Det jeg merker med min musbruk er at håndbaken er stort sett i bordet. Dvs at at hele hånden ikke flyttes siden akselerasjonen er høy nok til å nå det jeg trenger når musen flyttes hurtig. Bare fingrene er stort sett i bruk for å bevege musen, ikke muskler lengre opp i hånden. Merker derfor også at hånden stort sett hviler og at det ikke er noe statisk muskelspenning eller rare vinkler som gir slitasje.

 

Du kan prøve å filme hånden din mens du spiller og så se på det konsentrert etterpå for å se etter uheldige stillinger og bevegelser som du normalt vil være for oppslukt i skjermen til å merke mens du holder på.

 

Noe som faktisk også kan hjelpe litt er å ta Omega-3 daglig og ikke spise ting du er allergisk mot.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser poenget ditt, men det er dem som har statisk spenning og aktiverer mye muskler unødvendig eller bruker musen veldig uergonomisk. Det er primært dette jeg tenker på, selv om det anatomisk sett er mer avansert som du riktig påpeker.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Nei takk, bruker ikke ellipsetrener. jeg er ganske aktiv med jogging, turer med hunder, sykling og styrketrening.

 

Såpass ja ^^ Hvis du er aktiv, og hvis det likevel er smerter som føles kronisk og som aldri virkelig blir borte i lengre perioder, burde du prate med lege og spesialist for å finne ut hva det er. Kanskje du er -for- aktiv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...