Jump to content
NTB - digi

700.000 i gebyr for svovelutslipp i norske verdensarvfjorder

Recommended Posts

Et slikt skip bruker vel 5 tonn fuel i timen med 20MW effekt. I løpet av 2 døgn brenner de 240 tonn. Bruker de diesel koster denne 7kr kiloen. Det blir vel 1,7 millioner. Tungolje koster halvparten. Det betyr vel at om de kjører med 20 MW inn Sognefjorden på tungolje så sparer de fort inn boten.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Bare småpenger i forholdt til foreksempel Australia.

 

I usa kan du som privatperson få en bot på opptil $50.000 eller 5 år i fengsel hvis du kaster foreksempel et bananskal på sjøen.

Sikker? Jeg leser det som at forbudet (food) kun gjelder i innsjøer og kun nermere enn 25 miles fra land.

Share this post


Link to post

 

"Bekymringsmeldingen ble fulgt opp med tilsyn om bord da skipet ankom Geiranger neste dag. Sjøfartsdirektoratets inspektører målte svovelinnholdet i skipets drivstoff og fikk utslag på 0,17 prosent. Grensen for lovlig svovelinnhold i verdensarvfjordene er 0,10 prosent.

– Vår dokumentasjon viser at skipet har gått inn i to verdensarvfjorder med svovelverdier som ligger langt over lovlig nivå, sier Bjørn Pedersen, avdelingsdirektør for regelverk og internasjonalt arbeid.

Fra 1. januar 2020 er det forbud mot å bruke drivstoff med mer enn 0,5 volumprosent svovel for alle skip."

 

 

0,5% er vel mye mer enn 0,10%?

Eller Snakker man om to forskjellige prosentsatser?

Share this post


Link to post

"Bekymringsmeldingen ble fulgt opp med tilsyn om bord da skipet ankom Geiranger neste dag. Sjøfartsdirektoratets inspektører målte svovelinnholdet i skipets drivstoff og fikk utslag på 0,17 prosent. Grensen for lovlig svovelinnhold i verdensarvfjordene er 0,10 prosent.

– Vår dokumentasjon viser at skipet har gått inn i to verdensarvfjorder med svovelverdier som ligger langt over lovlig nivå, sier Bjørn Pedersen, avdelingsdirektør for regelverk og internasjonalt arbeid.

Fra 1. januar 2020 er det forbud mot å bruke drivstoff med mer enn 0,5 volumprosent svovel for alle skip."

 

 

0,5% er vel mye mer enn 0,10%?

Eller Snakker man om to forskjellige prosentsatser?

I Sulphur Emmission Control Areas, hovedsaklig Nord Amerika, Nordsjøen og Østersjøen har grensen vært 0,1% siden 2015, for resten av verden er den 3,5% (!), men den blir justert ned til 0,5% i 2020.

Share this post


Link to post

I Sulphur Emmission Control Areas, hovedsaklig Nord Amerika, Nordsjøen og Østersjøen har grensen vært 0,1% siden 2015, for resten av verden er den 3,5% (!), men den blir justert ned til 0,5% i 2020.

Ah, man snakker om to forskjellige ting uten å tydeliggjøre det. Takk for fortydligen.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...