Gå til innhold

Snart kan Altibox-kunder bytte ut ruterne sine med Google Wifi


Anbefalte innlegg

I hvor stor grad får Altibox tilgang til dataene som Google samler inn om Altibox sine kunder som kjøper denne løsningen?

 

Akkurat den informasjonen har de jo allerede om de ville brukt den, siden alle er koblet til en altibox server en eller annen plass i landet. Så om du har ekstrem paranoia så skaff deg vpn gjerne med dobbel sikring da blir du ikke overvåker og kan gjøre akkurat hva du vil på internettet.... ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt Google wifi siden det ble lansert i USA. Kjøpte en 3pakk og installerte i heimen, ca 270m2 enebolig.

Har hatt mye forskjellig oppigjennom, det jeg har vært happy med før er linksys sine "blårutere" med

dd-wrt men disse er for trege etter dagens standard.
Har kjørt endel med andre routere i relativt høy prisklasse men med dårlig resultat.

 

Ja det finnes definitivt raskere produkter der ute men for meg med 100/100 fiber og relativt høy trafikk med en gammel nerd og 2 gutter på 14 og 16år i huset fungerer Google wifi veldig bra. Enkel å sette opp, stabil og rask nok til "normal" bruk.

Har litt dårlig dekning i garasjen så det blir nok en eller 2 noder til etterhvert.

Skjønner godt at altibox går inn på denne løsningen da det er et stabilt og velprøvd produkt som brukerne klarer å håndtere selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøpte en 3 pakk med google WiFi i 2017 når de kom ut, men endte opp med å ikke bruke de. Det var ikke en "avansert" modus der du kunne sette opp nettverket slik du ville. Den satt seg opp med et eget subnet, og jeg fikk problemer med kommunikasjon mellom wifi og LAN enheter. Det var rett og slett ikke mulig å sette den opp som en rent AP for mitt LAN, iallefall ikke i 2017. Har dette blitt bedre? Jeg har også betongskille mellom etasjene, og har kablet nett i mellom etasjene, men dette kunne google wifi heller ikke settes opp til å dra nytte av (i 2019). LAN porten på google wifi boksene var uplink på en enhet, og så tilgang til wifi subnet på de andre enhetene. Jaja, katta i sekken den gangen. Kanskje det har kommet med nye features i oppdateringer?

 

Greit at ting skal være "enkelt" for hvermannsen, men må jo være muligheter for en avansert modus også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøpte en 3 pakk med google WiFi i 2017 når de kom ut, men endte opp med å ikke bruke de. Det var ikke en "avansert" modus der du kunne sette opp nettverket slik du ville. Den satt seg opp med et eget subnet, og jeg fikk problemer med kommunikasjon mellom wifi og LAN enheter. Det var rett og slett ikke mulig å sette den opp som en rent AP for mitt LAN, iallefall ikke i 2017. Har dette blitt bedre? Jeg har også betongskille mellom etasjene, og har kablet nett i mellom etasjene, men dette kunne google wifi heller ikke settes opp til å dra nytte av (i 2019). LAN porten på google wifi boksene var uplink på en enhet, og så tilgang til wifi subnet på de andre enhetene. Jaja, katta i sekken den gangen. Kanskje det har kommet med nye features i oppdateringer?

Nei... dette er fremdeles slik. Skal du kjøre dem i mesh-modus må du nat'e gjennom første AP'n. Derfra og bak kan du da naturligvis henge switcher for kablet LAN, samt kablet forbindelse til de andre AP'ene så du får et kablet backbone og slipper å miste kapasitet etterhvert som du strekker ut trådløsnettet rundt i huset ditt, som en vanlig repeater-løsning vil gi.

 

Funker greit hos meg, men som sagt, har du en ruter/fw fra før ender du opp med dobbel NAT, og skal du nå en IP bak første AP/wifi-device fra utsiden/ruter må du mappe hver enkelt IP til sin port på utsiden. Ikke optimalt.

Lenke til kommentar

 

Fordi kvaliteten blir mye lavere, samt at det ikke blir en mesh løsning.

Du har rett i at det ikke er en ekte mesh-løsning, men lavere kvalitet kan jo diskuteres. -Det kommer jo an på bygningen og antall enheter man skal bruke samtidig. Skal ikke kverulere. Det er jo tross alt snakk om mesh-løsninger... ?

Det blir definitivt lavere kvalitet. Du er heldig hvis du får 50% av hastigheten med en repeater.

Lenke til kommentar

Altibox plasserer ruteren der du har din hoved TV. Ofte er stue og TVen plassert i enden av huset. Dermed monteres rutere der de har dårligst nytte med wifi, i enden eller hjørnet av huset. Dette pga kabel fra ruter til TV dekoder.

Feil, de plasserer den der det er avtalt med kunde å plassere den.

 

Forøvrig har "ruter" ingenting med trådløst nett å gjøre ;)

Endret av MariusJS
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjøpte en 3 pakk med google WiFi i 2017 når de kom ut, men endte opp med å ikke bruke de. Det var ikke en "avansert" modus der du kunne sette opp nettverket slik du ville. Den satt seg opp med et eget subnet, og jeg fikk problemer med kommunikasjon mellom wifi og LAN enheter. Det var rett og slett ikke mulig å sette den opp som en rent AP for mitt LAN, iallefall ikke i 2017. Har dette blitt bedre? Jeg har også betongskille mellom etasjene, og har kablet nett i mellom etasjene, men dette kunne google wifi heller ikke settes opp til å dra nytte av (i 2019). LAN porten på google wifi boksene var uplink på en enhet, og så tilgang til wifi subnet på de andre enhetene. Jaja, katta i sekken den gangen. Kanskje det har kommet med nye features i oppdateringer?

 

Greit at ting skal være "enkelt" for hvermannsen, men må jo være muligheter for en avansert modus også.

Hvorfor ikke bare kjøpe UniFi aksesspunkter?

Lenke til kommentar

Feil, de plasserer den der det er avtalt med kunde å plassere den.

 

Forøvrig har "ruter" ingenting med trådløst nett å gjøre ;)

Ok. Montør sa de plasserer den ved TV pga kabel til dekoder fra ruter. I tillegg ser jeg at de andre jeg kjenner med Altibox har det samme. Ruter ved Tv på dårligst plassering for dekning i huset.

Nå var det montør jeg viste til over.

 

Siden Altibox har ruter og trådløst i ett, som mye annet, så bruker jeg ruter.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Ok. Montør sa de plasserer den ved TV pga kabel til dekoder fra ruter. I tillegg ser jeg at de andre jeg kjenner med Altibox har det samme. Ruter ved Tv på dårligst plassering for dekning i huset.

Nå var det montør jeg viste til over.

 

Siden Altibox har ruter og trådløst i ett, som mye annet, så bruker jeg ruter.

 

Må være noen merkelige montører der hvor du bor da, her spurte de begge gangene jeg fikk montert Altibox ( 2 forskjellige adresser)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alle jeg kjenner som har Altibox har fått fritt valg av monteringspunkt, kjenner flere som fikk fiberen koblet rett i eget utstyr også.

Kommer litt an på og du kan risikere å betale ekstra for det. Har vært med på alt fra fri til tvunget plassering. Alt etter hvor i landet og om det var enebolig eller borettslag. Konklusjonen er at Altibox har ulik praksis landet over når det kommer til plassering av første aksesspunkt-
Lenke til kommentar

Hmmmm... Rart. Her spurte montør hvor TV var og monterte den ved siden av uten spørsmål. Nå spurte jeg ikke om annet sted heller. Han viste til det jeg har sagt.

Dere som har den annet sted enn hoved TV, tilbød montør da å strekke ethernet kabel fram til TV?

Ethernet frem til TV kunne man betale ekstra for, eller ordne selv.

 

Kommer litt an på og du kan risikere å betale ekstra for det. Har vært med på alt fra fri til tvunget plassering. Alt etter hvor i landet og om det var enebolig eller borettslag. Konklusjonen er at Altibox har ulik praksis landet over når det kommer til plassering av første aksesspunkt-

Nekter vel egentlig å tro at de hadde tatt noe ekstra for å montere akkurat det samme i et annet rom, er jo ikke snakk om mer arbeid, det å eventuelt dra kabel til dekoder må man jo selvsagt betale for, eller gjøre selv, men det er jo en enkel jobb.

Lenke til kommentar

Konklusjonen er at Altibox har ulik praksis landet over når det kommer til plassering av første aksesspunkt-

Er vel ikke altibox som står for infrastruktur, men fiberselskaper som tilbyr tjenestene til altibox... Lyse, viken etc ergo vil de forskjellige selskapene sikkert ha litt forskjellig praksis
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere som har den annet sted enn hoved TV, tilbød montør da å strekke ethernet kabel fram til TV?

Jeg har fiberdåsa rett innafor veggen der den kommer inn, i teknisk rom. Derfra drar jeg CAT6 til fw'n min hvor jeg plukker ut internett fra VLAN 102. (Benytter Get til tv, har kun internett fra Altibox.)

Lenke til kommentar

Nekter vel egentlig å tro at de hadde tatt noe ekstra for å montere akkurat det samme i et annet rom, er jo ikke snakk om mer arbeid, det å eventuelt dra kabel til dekoder må man jo selvsagt betale for, eller gjøre selv, men det er jo en enkel jobb.

Kommer an på typen installasjon det.

I eneboliger uten noen tidligere tilkobling får kundene ofte tilbud om å trekke inn blåserør selv mot at dem slipper en del av etableringskostnadene.

Evt. så tar montør inn blåserøret og trekker det frem til der kunden måtte ønske.

 

I borettslag, rekkehhus ol. så trekkes ofte blåserør til samme punkt i alle boenheter.

Kommer an på prisingen fiberleverandøren gir byggherren/sameiet, spares som regel litt på å trekke blåserør i sammen med strømkabler inn til sikringsskap. Da må kunden som regel ta ekstrakostnader med å trekke blåserør videre til der dem ønsker.

 

Skal dog sies at alle fiberleverandørene som tilbyr Altibox bygger og drifter sine egne fibernett og at kostnadene dermed varierer på hva de forskjellige leverandørene er villige til på egen kappe.

Lenke til kommentar

Skulle ha håpet at AP i ruteren hadde vært første leddet i mesh nettverket. Men det er det nok ikke. Da ender du opp med 2 SSID'er. Så det beste er vell og deaktivere AP i ruteren, eller bruke helt annen ssid på ønsket band.

 

Det og bruke samme SSID på AP og mesh nettverket blir vell ikke til og gå så bra. Det blir ikke handover antar jeg.

Endret av Toast Is Pimp!
Lenke til kommentar

Et ikke-problem som 99% av brukerne ikke aner eksisterer eller ikke har noe som helst forhold til.

 

Men god markesdføring overfor den lille klikken som skal ha det selv om det ikke gjør noe fra eller til og nok et eksempel på at nærmest bransjeintern informasjon blir presentert som noe stort og viktig.

 

Bare nevner det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...