Gå til innhold

Innstallasjon Win 10


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-t8fn5F

Du har glemt å ta med tiden for å lage installasjons mediet i den høyre.

Legger man til tiden for dette så er det ikke noe å hente tidsmessig på den ene kontra den andre metoden.

Skaff deg et bedre medie.

Tenk å fortsatt holde på sine feilaktige kunnskaper selv etter å ha blitt motbevist.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Laging av installasjonsmedium (som nevnt over) og hvor du installerer fra har veldig mye å si da.

Ola Nordmann som graver frem sin gamle USB 2 minnepenn fra skuffen med 6MB\S write speed og 4MB\S read vil vel sikkert bruke en time på å få overført alt.

 

Uansett mye enklere å bare gå å trykke på Reset og så er alt ordnet.

Skaff deg et bedre medie.

Tenk å fortsatt holde på sine feilaktige kunnskaper selv etter å ha blitt motbevist.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Skaff deg et bedre medie.

Tenk å fortsatt holde på sine feilaktige kunnskaper selv etter å ha blitt motbevist.

Du mounter jo en ISO i hyper-V eller bruker en deployment server.

Jeg vet at trådstarter ikke har noe medie og er å betrakte som en legmann/nygegynner. Har du noe mere vås å komme med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden du er i gang med dette, sjekk størrelsen på C: etter install, hvilke er større og hvor mye større?

På reset maskinen burde man også kjøre Diskopprydding etter install.

Kjører man en "keep nothing" så tømmes disken som windows er installert på. Kun windows igjen etter reset. Det som er hele poenget med "keep nothing" Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skaff deg et bedre medie.

Tenk å fortsatt holde på sine feilaktige kunnskaper selv etter å ha blitt motbevist.

Jeg ville nok brukt en helt vanlig usb 2 eller 3 minnepinne fra skuffen, og bruker det på nye maskiner jeg bygger for å få installert windows første gang.

 

Deretter er det nok i massevis med Reset for å få en clean windows installasjon. Denne funksjonen kom vel i Windows 8? Så har brukt den lenge nå.

 

På noen laptopper som er fulle av bloatware må man vist bruke windows sin Refresh tool får å få en clean installasjon uten all OEM bloatware. Men trenger fortsatt ingen minnepenn eller noe.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Siden du er i gang med dette, sjekk størrelsen på C: etter install, hvilke er større og hvor mye større?

På reset maskinen burde man også kjøre Diskopprydding etter install.

Disken på den med resett hadde mindre plass ledig, men ikke mye.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Trodde windows.old blir igjen på reset uansett, men så feil kan man ta.

Kjører alltid med minnepenn så, raskere for min del.

Man havner på samme installasjonsmeny som med minnepennen bare at man slipper minnepennen.

 

Men begge metoder er enkle da. Installerte DOS 5.0 og deretter Windows 3.10 på en eldre maskin her om dagen. Det var kos det med alle diskettene :D

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Trodde windows.old blir igjen på reset uansett, men så feil kan man ta.

Kjører alltid med minnepenn så, raskere for min del.

Nei ikke der, men den har en mappe på noen å 50 MB som heter $SysReset.

 

For øvrig kan man også ta en Fresh Start som gjøres via Defender.

 

e0aeebb772eed882e006cf517b1fd27f.png

Lenke til kommentar

Microsoft flyttet Refresh Tool (Aniversory Update) fra Update & security > Recovery til den nye Windows Security > Device performance & Health i Creators Edition.

 

Så hvorfor skal man gjøre clean installasjon med ISO/USB media om man har denne muligheten.

Den kan brukes offline eller online. Er man online vil man få lastet ned og installert siste windows 10 versjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du får bootet maskinen med det nye hovedkortet og kommer deg inn i windows så kan du gå på kontrollpanel og velge "Reset" og "keep nothing"

 

Så får du en clean installasjon av windows 10 uten å dalle med minnepenner å isofiler som i gamledager.

 

Ok, kan det være mulighet for dette, i såfall så slipper jeg å «bruke opp» en lissensnøkkel…..:-)

Vil det i såfall være så enkelt som å boote fra ssd som operativtsystemet ligger på, og at det burde funngere selv om jeg har byttet hk?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Ok, kan det være mulighet for dette, i såfall så slipper jeg å «bruke opp» en lissensnøkkel…..:-)

Vil det i såfall være så enkelt som å boote fra ssd som operativtsystemet ligger på, og at det burde funngere selv om jeg har byttet hk?

Kommer helt an på hvilken lisensnøkkel du har. Er det en OEM nøkkel, så skal den følge hovedkortet.

 

For øvrig er det mye raskere å ta en clean install.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Microsoft flyttet Refresh Tool (Aniversory Update) fra Update & security > Recovery til den nye Windows Security > Device performance & Health i Creators Edition.

 

Så hvorfor skal man gjøre clean installasjon med ISO/USB media om man har denne muligheten.

Den kan brukes offline eller online. Er man online vil man få lastet ned og installert siste windows 10 versjon.

Som du vet av annen tråd er maskinen nå oppe og går:-)

Den bootet rett fra SSD, og alt virker egentlig å fungere.

Er det uansett å foretrekke og tilbakestille pc, for å sikre seg alle drivere etc?

Lenke til kommentar

Som du vet av annen tråd er maskinen nå oppe og går:-)

Den bootet rett fra SSD, og alt virker egentlig å fungere.

Er det uansett å foretrekke og tilbakestille pc, for å sikre seg alle drivere etc?

Windows finner automatisk ny hardware (plug and play) så det er strengt tatt ikke nødvendig til tross hva mange andre mener.

Om du ikke merker noen problemer så er det ikke noe jeg personlig ville brukt tid på. Drivere vil installere og oppdatere seg fra windows update servere.

Men er man kontrollfreak og trenger peace of mind så er refresh windows kjekt for å starte med blanke ark og en eller flere drivere son ligger i nyere software centre pakker vil man kanskje installere manuelt.

Eks så er nvidia control senter ikke en driver men en applikasjon for å kontrollere display inkl driver versjoner.

Slike applikasjoner får man ikke fra windows update. Det er et skille mellom en enhetsdriver og software suites (hvor enhets driver er inkludert)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...