Gå til innhold

Slik har DNB oppnådd likestillingsmålet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Det jeg har veldig tro på er sosialantropologer inn i tech-stillinger. Og psykologer."

 

Jeg vil si at dette er ganske respektløst fra Spiten....

 

Det er litt på linje med å si, som leder av et arkitektkontor, at man tror at det vil være lurt å ansette noen psykologer eller sosialantropologer i stedet for arkitekter. Folk som forstår hva slags hus folk vil ha. Da underforstått, at arkitektene ikke forstår dette.

 

Jeg kan gå med på at enkelte programvareutviklere har litt tunnellsyn på det rent teknologiske, og at det kan finnes et slags argument for ideen til Spiten på den måten. Men det er likevel litt tynt. På et arkitektkontor finnes det også rene tekniske tegnere, og det finnes arkitekter som har mer eller mindre ansvar for de helhetelige visjonene for de ulike prosjektene.

 

Sånn bør det være innenfor programvareutvikling også. Jeg vet at faget og håndtverket programvareutvikling (inkludert design, programvarearkitektur og alt som hører med) ennå ikke har en allment akseptert status som en egen profesjon. Arkitektur ansees som en profesjon. Programvareutvikling gjør det, ennå, ikke. Men det er dit vi må.

 

Man kan kanskje se på ideen til Spiten som et eksperiment. Og kanskje kan det tilføre noe... Men generelt sett ser jeg på det som et slags sidespor.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Så ble folk ansatt etter evne/erfaring/kunnskaper der alle uansett kjønn konkurrerte på like vilkår og fikk jobb nettopp basert på sine egenskaper som arbeidstakere, eller er hele "bragden" her at man har kvotert inn folk basert spesifikt på kjønn?

Man kan enten ha likestilling der mangfoldet er (eventuelt) et produkt at helt uhemmet og totalt likestilt konkurranse på like vilkår, eller så kan man skryte av "mangfold" uten at det har noe som helst å si for faktisk likestilling. Så hvilken av delene snakker man om her? Jeg antar det sistnevnte, for ellers hadde slik selvskryt neppe vært nødvendig. I samme slengen hvordan er ståa med rørleggere, brannfolk, tømrere, taxisjåfører og andre mannsdominerte yrker, er det endringer på gang der å få litt mangfold der også? Eller la meg gjette - "mangfold" er ytterst nødvendig hvis årslønna er over 1 mill brutto. Eller? Så mange spørsmål, så få svar.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Spot on.

Det er ingen som klager over at det er for mange menn i murerbransjen liksom.

 

Og om man aldri diskriminerer i ansettelsesprosessen så vil mangfoldet jevne seg ut etter interesse og kvalifikasjoner, noe som er mye viktigere enn å ha en jevn andel kvinner eller minoriteter.

 

At man skal prøve å få en viss prosent av ditt og datt er virtue signaling på sitt aller verste.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

> Det kan ta et år før du blir god i jobben din uansett hvilken bakgrunn du har, og ingen har alt. Jobbene endrer seg også, sier Spiten.

 

I hvilket yrke blir du god etter ett år? Jeg har vært i en rekke bransjer, men alle har krevd vesentlig mer enn et år for å bli god.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...