Gå til innhold

[Løst] Min mors gamle XP


Anbefalte innlegg

Har nettopp reinstallert min mors gamle Compaq med Windows XP, og den fungerer nå bra til hennes behov. Oppdateringer er også nedlastet.

Jeg vet jo at det ikke er optimalt med et så gammelt OS, men hun har liksom vent seg til det og jeg ser ingen grunn til å kjøpe Windows 10 så lenge hun bare bruker maskinen til nettbank og E-post samt et par andre sider.

IE er imidlertid helt ubrukelig, og jeg har testet både Chrome og Firfox som nettlesere, men de maser begge hele tiden om at OS er for gammelt og at nettleseren ikke lenger støttes.

Finnes det en nettleser som ikke gjør dette og fremdeles fungerer med XP, eller kan man bare overse disse advarslene?

Takk på forhånd! :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får jo ikke lenger sikkerhetsoppdateringer til XP, så å ha nettbank som et av bruksområdene er jo potensielt en svært dårlig idé.

 

Hvis hun ikke bruker annet enn helt enkle ting uansett, hva med å sette opp Ubuntu e.l?

Takk for svar! Joda, har tenkt på Linux også, men hun er svært skeptisk til nye ting og er over 80 år. Jeg kommer uansett til å vurdere det.

 

Hvis hun fortsetter med XP og nettbank, hva er eventuelt faren ved det så lenge hun bruker ID på telefon eller kodebrikke?

Lenke til kommentar

Veldig snillt at du hjelper din gamle mor med hennes datamaskin.

 

Men XP bør ikke brukes i dag. Du har heldigvis to gode alternativer.

 

https://www.howtogeek.com/266072/you-can-still-get-windows-10-for-free-with-a-windows-7-8-or-8.1-key/

 

Slik jeg leser det kan du bruke Microsoft sitt eget verktøy til å lage en bootbar usb med windows 10. Innstallere og legge inn en Windows 7 nøkkel når du blir spurt om det. Det er jo egentlig et tilbud som er gått ut for lenge siden, men de vil tilsynelatende veldig gjerne ha folk over på Windows 10.

 

Du kan også innstallere Linux Mint. Det ser ganske windows aktig ut og hvis du bare legger et firefox eller chrome ikon på desktopen vil hun neppe bruke lang tid på å skjønne hvordan ting fungerer.

 

cinnamon.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja.... At hun uvitende logger inn via en phishing-side og uvedkommende da tømmer kontoen hennes?

 

Hun har 3 snarveier på skrivebordet som hun bruker, CDON, Nettbank og Gmail, og roter seg neppe bort på phishing sider, men hvis det dukker opp noen popups kommer hun nok til å klikk OK ja, så jeg ser den faren...

Lenke til kommentar

Fant ingen oppgradering fra XP til W10 og har bare min egen oppgraderingsnøkkel fra W7, men det er absolutt en tanke! Skal sjekke det nærmere! Det er dog også en ganske gammel Compaq og jeg er litt usikker på hva den takler av OS. Compaq er visstnok også hanske tilbakeholdende med driverstøtte. Er snakk om en CQ2100SC.

 

 

Veldig snillt at du hjelper din gamle mor med hennes datamaskin.

 

Men XP bør ikke brukes i dag. Du har heldigvis to gode alternativer.

 

https://www.howtogeek.com/266072/you-can-still-get-windows-10-for-free-with-a-windows-7-8-or-8.1-key/

 

Slik jeg leser det kan du bruke Microsoft sitt eget verktøy til å lage en bootbar usb med windows 10. Innstallere og legge inn en Windows 7 nøkkel når du blir spurt om det. Det er jo egentlig et tilbud som er gått ut for lenge siden, men de vil tilsynelatende veldig gjerne ha folk over på Windows 10.

 

Du kan også innstallere Linux Mint. Det ser ganske windows aktig ut og hvis du bare legger et firefox eller chrome ikon på desktopen vil hun neppe bruke lang tid på å skjønne hvordan ting fungerer.

 

cinnamon.png

Lenke til kommentar

både Ubuntu og Mint kan du kjøre live fra usb pinne, sånn at du kan teste om alt fungerer som det skal før du gjør noen endringer som helst på hardisken.

Er verdt et forsøk! Er ikke veldig kjent med Linux men kjører det på en gammel laptop jeg har og der funker det utmerket til det lille jeg bruker den til! :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan bruke Windows 10 uten å aktivere. Du får et vannmerke på skjermen, men bør fungere til hennes bruk. Du kan også kjøpe en lisens på ebay eller lignende for en skarve hundrelapp.

 

Blir nok å kjøpe en lisens i så fall. Hun er livredd for skumle meldinger av den typen, men takk for svar! :-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hun har nettbrett også, men sliter med bruken pga. gikt blant annet i fingerleddene og sliter med "sveiping" ;-)

Kjøp android og blu-tooth tastatur og mus. Cluet er at det er mye enklere å bruke nettbrett, enn pc.

Lenke til kommentar

Jeg installerte Linux til min 70 år gamle mor. Hun var veldig fornøyd. Alt bare virker og man får ikke opp meldinger som gjør dem usikre. Det beste av alt er at man behøver ikke å fortelle dem at det er noe nytt. Ikke si at "nå har du ikke Windows XP lenger". Det er ikke nødvendig, sett opp startskjermen med de ikonene de ønsker, så går alt av seg selv. Så det kan anbefales!

 

Det finnes flere Linux distroer som til og med kan være enklere å bruke enn Windows. F.eks Linux Mint, Ubuntu Mate eller vanlig Ubuntu med Gnome. Har installert Linux på mange HP Compaq maskiner. De har alltid i mine tilfeller samarbeidet greit med Linux. (Kanskje Mate er best til denne gamle PC'en siden den krever færre ressurser.)

 

Spesielt dersom det kun er nettleser og vanlig PC bruk som er kravet, da er det bankers. Da kan det bare surre og gå, så kan vi oppdatere for dem når det er nødvendig, en sjelden gang.

Endret av Stratleray
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg installerte Linux til min 70 år gamle mor. Hun var veldig fornøyd. Alt bare virker og man får ikke opp meldinger som gjør dem usikre. Det beste av alt er at man behøver ikke å fortelle dem at det er noe nytt. Ikke si at "nå har du ikke Windows XP lenger". Det er ikke nødvendig, sett opp startskjermen med de ikonene de ønsker, så går alt av seg selv. Så det kan anbefales!

 

Det finnes flere Linux distroer som til og med kan være enklere å bruke enn Windows. F.eks Linux Mint, Ubuntu Mate eller vanlig Ubuntu med Gnome. Har installert Linux på mange HP Compaq maskiner. De har alltid i mine tilfeller samarbeidet greit med Linux. (Kanskje Mate er best til denne gamle PC'en siden den krever færre ressurser.)

 

Spesielt dersom det kun er nettleser og vanlig PC bruk som er kravet, da er det bankers. Da kan det bare surre og gå, så kan vi oppdatere for dem når det er nødvendig, en sjelden gang.

 

Har nå lastet ned og testet Ubuntu Mate, og det kjører faktisk ikke så verst! Firefox bruker en del tid på å starte, men det er vel ikke så rart med Atom prosessor og 1GB Ram. Skal teste det litt mer. Forsøkte å laste ned et XP skin også, men det var ikke så lett å få innstallert for en Linux newbie ;-)

 

Takk uansett for tips! :-)

Lenke til kommentar

Det ordnet seg til Slutt. Min mor ville selvsagt ha alt som hun var vandt til, med Office og en del andre Windowsprogrammer, og dermed falt dessverre Linux ut.

Jeg hadde imidlertid en gammel jobb-PC som jeg har testet litt Linux på, og den hadde en Win7 Pro lisens påklistret. Lastet ned Windows 10 og la inn Win 7 nøkkelen og moderen ble fornøyd! :-)

Selv har jeg fått den gamle maskinen hennes til å teste mer Linux på!

Takk for alle innspill! :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...