Gå til innhold

Facebook-sjefen prøver å gjenvinne tillit: – Fremtiden er privat!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"I tillegg vil selskapet i tiden fremover satse mer på åpenhet i arbeidet med utvikling av tjenestene sine, som blant annet vil innebære større bruk av eksterne konsulenter og eksperter."

 

Hvordan fører dette til mer åpenhet egentlig? Jeg regner med at dei eksterne partene må signere en NDA uansett. Åpenhet er åpen kildekode, noe som ikke kommer til å skje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hjelper lite med kryptering når de sikkert kommer til å sitte på krypteringsnøklene uansett.

 

I utgangspunktet ja, men om du er i nærheten av personen som du skal kommunisere med, så kan dere utveksle en privat nøkkel mellom dere. Sannsynligvis blir dette en form for QR kode. Dette er en sikker måte å gjøre det på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hjelper lite med kryptering når de sikkert kommer til å sitte på krypteringsnøklene uansett.

Tror du at Facebook skal ha disse nøklene?

Skal Facebook eller noen andre kunne lese en kryptert melding, må de ha nøklene for å kunne gjøre det.

Nøkkene må opprettes hos de innvolverte (sender og mottaker).

Disse nøklene kan trygt utveksles over Internett med f.eks. Diffie-Hellman metoden.

Lenke til kommentar

Disse nøklene kan trygt utveksles over Internett med f.eks. Diffie-Hellman metoden.

 

Vanlige folk vil aldri forholde seg til nøkler, så hvem skal passe på de er og blir det store problemet.

Whatsapp og Signal bruker en metode der mobilen fungerer som "master enhet" som holder på nøklene, andre klienter må synke opp alle meldinger gjennom mobilen. Treg prosess, men har så langt ikke sett noe mer brukervennlig for normale folk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hver gang jeg ser det svette forskremte trynet der, så er min umiddelbare tanke: Feig grådig løgner!

Alle som innlater seg med hans "produkter" har seg selv å takke. For nå vet vi.

 

GKRVPRQ3JMZIPML7MR3EWU7V7A.JPG

Vet du hva hans produkter er for noe?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Ja. Og jeg har heldigvis aldri brukt hverken facebook, whatsapp, instagram eller de andre.

Jeg var på nippet på midten av 2000-tallet når alle mine kolleger hoppet på facebook, men takk og lov...

Du svarte ikke på det jeg spurte om, eller du sier bare "ja du vet" men samtidig sier du at du ikke er på Facebook. Hvordan kan du da vite hva det er og hva produktet til Facebook er for noe og samtidig har alle dere kunder seg selv å takke.

Slike påstander henger ikke på greip og du bes å utdype deg.

Du kan ikke hevde du forstår noe helt spesielt som ingen andre forstår, uten å utdype hva det er for noen du forstår og som ingen andre forstår.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Du svarte ikke på det jeg spurte om

 

Jo det gjorde jeg! Du spurte bare om "Vet du hva hans produkter er for noe?" - for så i din neste post å påstå at det du egentlig ville vite var mye mer:

 

"Hvordan kan du da vite hva det er og hva produktet til Facebook er for noe og samtidig har alle dere kunder seg selv å takke.

Slike påstander henger ikke på greip og du bes å utdype deg.

Du kan ikke hevde du forstår noe helt spesielt som ingen andre forstår, uten å utdype hva det er for noen du forstår og som ingen andre forstår"

 

Vel, hvis det var alt dette du ville vite, hvorfor spurte du ikke om det like godt med en gang så du du slapp å fremstå som en kranglefant?

 

Men OK, jeg skal utdype: I min post tenkte jeg at de som leser denne tråden er iallefall et minimum informert om facebook fra media, og at de da vil forstå at jeg snakker om alle skandalene Mark Zuckerberg og facebook har vært involvert i siste året. Slik at når jeg ironiserer over det, vil de forstå.

 

Men ikke alle tydeligvis. Du kan lese deg opp her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jo det gjorde jeg! Du spurte bare om "Vet du hva hans produkter er for noe?" - for så i din neste post å påstå at det du egentlig ville vite var mye mer:

 

"Hvordan kan du da vite hva det er og hva produktet til Facebook er for noe og samtidig har alle dere kunder seg selv å takke.

Slike påstander henger ikke på greip og du bes å utdype deg.

Du kan ikke hevde du forstår noe helt spesielt som ingen andre forstår, uten å utdype hva det er for noen du forstår og som ingen andre forstår"

 

Vel, hvis det var alt dette du ville vite, hvorfor spurte du ikke om det like godt med en gang så du du slapp å fremstå som en kranglefant?

 

Men OK, jeg skal utdype: I min post tenkte jeg at de som leser denne tråden er iallefall et minimum informert om facebook fra media, og at de da vil forstå at jeg snakker om alle skandalene Mark Zuckerberg og facebook har vært involvert i siste året. Slik at når jeg ironiserer over det, vil de forstå.

 

Men ikke alle tydeligvis. Du kan lese deg opp her.

Du vet altså ikke, men hevder du vet. Ikke noe nytt i det her inne. Neste!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kunne godt tenke meg å legge til en setning for slagordet som vises i bakgrunnen:

 

The future is private.

Facebook can never be a part of that!

 

Hele forretningskonseptet til Facebook bygger jo nettopp på at ingenting skal være privat.

Lurer på hva de skal finne på i stedet?

Flosklene om ende til ende kryptering er jo fullstendig irrelevant i den sammenheng.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jo det gjorde jeg! Du spurte bare om "Vet du hva hans produkter er for noe?" - for så i din neste post å påstå at det du egentlig ville vite var mye mer:

 

"Hvordan kan du da vite hva det er og hva produktet til Facebook er for noe og samtidig har alle dere kunder seg selv å takke.

Slike påstander henger ikke på greip og du bes å utdype deg.

Du kan ikke hevde du forstår noe helt spesielt som ingen andre forstår, uten å utdype hva det er for noen du forstår og som ingen andre forstår"

 

Vel, hvis det var alt dette du ville vite, hvorfor spurte du ikke om det like godt med en gang så du du slapp å fremstå som en kranglefant?

 

Men OK, jeg skal utdype: I min post tenkte jeg at de som leser denne tråden er iallefall et minimum informert om facebook fra media, og at de da vil forstå at jeg snakker om alle skandalene Mark Zuckerberg og facebook har vært involvert i siste året. Slik at når jeg ironiserer over det, vil de forstå.

 

Men ikke alle tydeligvis. Du kan lese deg opp her.

Du vet altså ikke, men hevder du vet. Ikke noe nytt i det her inne. Neste!

Siden denne delen av tråden etterhvert fremstår mer og mer som en Quiz, undrer jeg på hva som er rett svar?

 

>Vet du hva hans produkter er for noe?

Er korrekt svar: "De som benytter Facebook" ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...