Gå til innhold

Sunn snacks


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Popcorn mener jeg å ha lest at ikke skal være så ille og det er billig.

 

Kjøper du skikkelig popcorn salt/krydder så smaker hjemmelaget like godt som kino.

Du trenger da heller ikke bruke så mye av det for at det skal gi smak.

 

Husker ikke hva det krydderet/saltet heter, men skal lese på pakken når jeg kommer hjem om ønskelig.

Lenke til kommentar

Popcorn mener jeg å ha lest at ikke skal være så ille og det er billig.

 

Kjøper du skikkelig popcorn salt/krydder så smaker hjemmelaget like godt som kino.

Du trenger da heller ikke bruke så mye av det for at det skal gi smak.

 

Husker ikke hva det krydderet/saltet heter, men skal lese på pakken når jeg kommer hjem om ønskelig.

Ja, når du nevner det, så mener jeg å ha lest noe av det samme. Tusen takk!

Lenke til kommentar

OBH Nordica Big Popper er bra. Den lager mye i en batch og er stille. De små "kaffekannene" med bred tut fra f.eks Princess fungerer de også, men lager ganske lite og bråker som et uvær mens de spytter ut kjerner og popcorn overalt. Disse er viftebaserte så de roterer popcornet via luft, noe som sammen med viften lager støyen. Fordelen er at de ikke trenger noe matolje.

 

Jeg har en fra Princess til overs du kan få billig :)

 

Edit: leste i manualen til Big Popper at den kan lage opp til 4,5 liter popcorn av 3 ts vegetabilsk olje og 1,5 dl popcorn. Etter en popping må maskinen få hvile i 20 minutter.

 

En også listet opp 1 dl og 2 ts eller 0,5 dl og 1 ts.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Popcorn har visst mye stivelse, som blir til karbo. Og har mye salt.

 

Jeg har mer eller mindre kommet frem til at det ikke finnes sunn snacks. Spis sunn middag med grønnsaker, så blir du mindre godtesjuk utover kvelden. Det finnes ingen annen vei rundt enn at det krever disiplin. Trener du også så du får litt muskler, og litt utholdenhetstrening, hver dag, så tåler du godteriet litt bedre.

 

Spiser du sunn mat regelmessig, så får du mer overskudd, og i denne prosessen er det lettere å hente disiplin til å trene og spise sunt igjen, så det blir en god sirkel. Spiser du mye usunn drittmat, føler du deg oftere tom for energi, så du spiser bare mer og mer drittmat til du blir 500 kg, de må fjerne taket på huset og du må hentes ut med helikopter. Noe å prøve å unngå.

 

Hvis jeg skal anbefale noe innen "sunnhet", så er det som alltid å kjøpe renest mulig godteri, så som sjokolade, som stiller søtbehovet fortest mulig, og pepsi max i stedet for sukkerholdig brus, så du ikke spiser 3 poser seigmenn og 3 x 1.5 liter cola som Nils i Mot i brøstet og ender opp på sjukehus: 4:08 og 5:35



4:48: Hvis du legger hjernen i et glass med alkoholholdig drikke, da er'n borte om morra'n ^^ (Vet han mente cola light, men jeg trodde alltid han mente cognac ^^)

 

Men holde seg unna potetgull og sånt, blir bare rør.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Du sier at snacks ikke kan være sunt, men fortsetter å fremheve grønnsaker som sunt. Bestem deg.

 

Snacks betyr mellommåltid. Altså, et lite måltid mellom hovedmåltidene (frokost, lunsj, og middag). En rå gulrot er snacks, og sunt.

 

Trådstarter: Bytt ut godteriet med frukt og grønt. Grønnsaksstaver med, for eksempel, rømme eller naturlig yoghurt er sunt (smaksatt dipp kan også lages sunt med naturlige råvarer, uten tilsatt sukker og salt). Hvis sukkerabstinensene er for harde, så kan du prøve søt frukt som eple, banan eller mango. Husk at frukt i sin naturlige form har langt mindre sukkerstoff per 100gr enn juice og nektar, og inneholder store mengder vitaminer, mineraler og fiber som hjelper med generell helse og forbrenning.

 

Husk, alt i moderasjon. Det hjelper fint lite å bytte ut søtsaker med sunne ting hvis mengden inntatt søtstoff er det samme.

 

Hvis du har tenkt til å lage kaker og slikt som har mye sukker, så kan du bytte ut sukkeret med sukrin (erytritol). Dette har omtrent samme søtnivå som sukker (omtrent samme mengde i oppskrift som sukker) og skilles direkte ut i urin uten at det tas opp i kroppen (gir ikke vekt- eller blodsukkerøkning).

Endret av Dragen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

For meg er begrepet "snacks" noe som ikke innebærer at det er sunt. Da bruker jeg heller ordet mellommåltid eller lunsj.

 

https://ordbok.uib.no/snaks

 

"snacks m1; el. snaks m1 (engelsk flertall) smårett; godbit som spises utenom måltidene, snadder, knask"

 

Ser ut som jeg hadde rett, gitt! Jeg sier ikke at gulrøtter smaker vondt, men å påstå at dét er noe en som proklamerer tilnærmet avhengighet av søtsaker skal utelukkende gå over til, er urealistisk, da vet man ingenting om hvordan livet fungerer som helhet.

 

Det må skje gradvis, kroppen er vant til å få disse sukker-, salt og fettdosene hele tiden, da er det best å begynne å innføre måltider som innebærer sunnere mat og ta det derfra.

 

Bare fordi jeg skriver at snacks ikke er sunt, og grønnsaker er sunt, så har jeg ikke blandet de to begrepene. Så dét argumentet er irrelevant.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Lag noen skikkelige sandwich/smørbrød med godt pålegg, ost, løk, tomat osv. Du kan få tips ved å se på "ferdigmat" i butikken og føye til/fjerne ting.

Man kan smøre opp litt å ha i kjøleskapet og fordele utover dagen/kvelden.

Forøvrig er jeg av den oppfatning og sunt snacks ikke finnes, og at sunn god mat finnes men er svært begrenset.

Selv gikk jeg opp i vekt av å spise sunn næringsrik mat og gikk kjapt tilbake til kaffe og hveteboller.

Lenke til kommentar

Den gyldne måse har vel strengt tatt ikke mye med sunnhet å gjøre. Kjøtt, fett, sukker og salt. Amerikanere får en god del industrikjemikalier(!) med i "maten". En kan gå ned i vekt om en kun spiser begrensede mengder smågodt, Cola, Peppes og smultringer også uten at det nødvendigvis er så sunt.

Lenke til kommentar

Å spise hva man vil så lenge man holder seg under kalorigrensa er et varierende begrep. Kroppen trenger mineraler og næringsstoffer, hvis den ikke får det, vil man føle seg elendig og få mangelsykdommer. Hvis den får det den trenger, blir det lettere å holde fokus på sunne vaner.

 

Man kan spise 300 gram meierismør hver dag, 742 kalorier per 100 gram, og få i seg under et dagsbehov, men man vil jo konstant føle seg elendig på grunn av underernæring. Og mest sannsynlig dø en veldig tidlig død.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...