Gå til innhold

Intel Pentium 4 3,2 GHz EE


Anbefalte innlegg

Vel når man ser at det er marginale forskjeller på disse to ved std hastighet , er jeg ikke så sikker på at FX hadde slått en EE ved klokking da Intelprosessorne er kjent for å klokke mye bedre enn amd, hmm skulle jeg muligens teste dette hmmm

Det er allerede blitt gjort for P4 3.2GHz EE - ref. Tom's Hardware Guide's infamøse Athlon 64 FX-51 test som ble sammenlignet med overklokkede versjoner av P4 EE på 3.6GHz. Selv om disse resultatene i etterkant ble mystisk nok slettet, og at en overklokket versjon av Athon 64 FX-51 selvsagt ikke var med i samme testen, så viste den iallefall klart og tydelig at P4 EE skalerer like elendig som en vanlig P4 mhp. ytelse MHz for MHz. Det hjelper jo lite med en P4 på 4GHz hvis ytelsen flater ut ved ca. 3.6GHz, for en P4 på 3.2GHz er jo langt ifra dobbelt så rask som en P4 på 1.6GHz hvis man bare ser på GHz.... :thumbdown:

 

Det er jo nettopp pga. disse skaleringsproblemene at Intel kommer med Prescott, en ny P4 som skal skalere bedre MHz for MHz enn dagens (også inkludert EE selvsagt) :D

 

Det er jo en av kjempefordelene med Athlon 64 FX-51 (og de andre AMD64-prosessorene) at ytelsen skalerer lineært MHz for MHz. Dette hovedsaklig pga. at disse prosessorene har integrert minnekontroller som kjører på synkron hastighet med resten. P4 har ikke integrert minnekontroller og bruker i stedet en minnekontroller på brikkesettet, en såkalt FSB-arkitektur, noe som kan representere en stor flaskehals for ikke å snakke om at det blir betydelig større minneforsinkelser ('memory latency') sammenlignet med f.eks. Athlon 64 FX-51. Det kunne sikkert vært interessant med en test som viste dette, men resultatet er nok dessverre gitt på forhånd - en kraftig overklokket Athlon 64 FX ville ganske sikkert ha ydmyket en kraftig overklokket P4 EE mhp. ytelse MHz for MHz :thumbs:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
SNIP

 

Det kunne sikkert vært interessant med en test som viste dette, men resultatet er nok dessverre gitt på forhånd - en kraftig overklokket Athlon 64 FX ville ganske sikkert ha ydmyket en kraftig overklokket P4 EE mhp. ytelse MHz for MHz :thumbs:

Enig i det om skalering og det andre, men ikke nødvendigvis enig i det siste.

 

P4EE har vist seg å kunne klokkes langt. Vi fikk får opp i nesten 3.7 GHz uten volt eller noe mer kjøling enn en vanlig vifte (ok litt kraftig vifte da). Med volt og mer kjøling burde den nå 4 GHz glatt. Det burde vel være et tegn på at P4 (EE) 3.4 GHz kan komme?

 

Da må FX opp i 2.5 GHz+-. Det burde også gå, men jeg tror jenvt over at P4 er lettere å klokke enn Athlon64 / FX. I alle fall så langt, da dette fort kan endre seg.

 

Uansett du har helt rett i at K8 skalerer vesentlig bedre enn P4, men skalering er en ting. Om Intel kan kompensere med enda mer MHz så er det like bra. Til syvende sist er det ikke antall MHz eller skalering som teller, men ytelse uansett hvordan en får den. Jeg og sier bare brum brum og tar både i pose og spann ;)

Lenke til kommentar
Vel tror  Prescott  blir akkurat så "god" som Intel synest det er formålstjenelig at den blir , med det mener jeg at de sikkert starter på et nivå som gjør den inntresang nok i forhold til dagens P4  3,2 og så kommer det litt raskere etter hvert.

La oss si den første starter på 3,4 så kommer 3,6 - 3,8 osv.

 

God Jul.

enig

Hmm... Jeg må si ordleggingen i dette innlegget er litt merkelig. Det er hevet over enhver tvil at Intel alltid lanserer så bra CPU'er som de overhodet er i stand til å gjøre. Det er jo EE et meget godt bevis på! EE er ikke annet enn et paniskt forsøk fra Intel på å redusere forspranget som AMD har. Dersom Intel hadde vært i stand til å redusere forspranget ved å lansere en ordentlig CPU med god tilgjengelighet så hadde de gjort det. Men det var de tydeligvis ikke i stand til å gjøre. Det å tro at Intel faktisk holder igjen og ikke leverer det beste de kan tilby høres ut som "fornekting av virkeligheten" i mine ører.

 

Og til de som tidligere nevnte at EE er et like bra kjøp som AMD64 / FX: Rent prismessig kommer man nok ut forholdsvis likt om man går for top-modellen til AMD, men med AMD får man følgende fordeler:

  • Bedre ytelse i de fleste spill
  • Fremtidsrettet system som vil fungere veldig bra med 64-bits OS også.
  • Framtidsrettet platform: Det kommer garantert raskere AMD-cpu'er som passer på AMD64/FX sin sokkelen, slik at man senere kan oppgradere uten å måtte erstatte hovedkort og ram.

I fremtiden hadde jeg satt stor pris på om det kan bli en slutt på vrangforestillingen om at Intel ikke lanserer raskere CPU'er enn de "ønsker", og at de har "mulighet" til å lansere raskere cpu'er om de bare vil. Hadde Intel fått det som de ville, så hadde AMD blitt fullstendig skviset ut av markedet og Intel hadde fått monopol. Enkelt og greit. Om dere ikke klarer å se det kan dere ikke noe om økonomi.

 

Og helt til slutt vil jeg bare ønske alle en riktig god jul! :xmas:

Lenke til kommentar
Enig i det om skalering og det andre, men ikke nødvendigvis enig i det siste.

 

P4EE har vist seg å kunne klokkes langt. Vi fikk får opp i nesten 3.7 GHz uten volt eller noe mer kjøling enn en vanlig vifte (ok litt kraftig vifte da). Med volt og mer kjøling burde den nå 4 GHz glatt. Det burde vel være et tegn på at P4 (EE) 3.4 GHz kan komme?

 

Da må FX opp i 2.5 GHz+-. Det burde også gå, men jeg tror jenvt over at P4 er lettere å klokke enn Athlon64 / FX. I alle fall så langt, da dette fort kan endre seg.

 

Uansett du har helt rett i at K8 skalerer vesentlig bedre enn P4, men skalering er en ting. Om Intel kan kompensere med enda mer MHz så er det like bra. Til syvende sist er det ikke antall MHz eller skalering som teller, men ytelse uansett hvordan en får den. Jeg og sier bare brum brum og tar både i pose og spann ;)

Jepp, men det er jo noen galninger som har klart å overklokke Athlon 64 FX-51 til hele 3.3GHz da... Bare se her:

http://www.vr-zone.com/?i=161&s=1

 

:scared:

Lenke til kommentar

OK, her blir det kastet inn noen sinnsyke extremtester som ikke har noe med saken å gjøre , typisk.

Snorreh mener res er gitt på forhånd, ja det er mulig det men det som er spørsmålet er om FX da er istand til å klokkes kraftig som han sier og tar som en selvfølge ?

At EE vil klare å nå 4,0 er jeg ikke i tvil om men spørsmålet er om hvor høyt klarer man å kjøre FX med samme kjølingen og hva blir så res .

Det virker faktisk som om enkelte er "redde" for en slik test .

Lenke til kommentar

Hvorfor skal det dras inn alle mulige tulleelementer om overklokking med vannkjøling, nitrogen osv. Faktum er at BEGGE disse CPUene er så raske at (nesten) ingen vil overklokke de.

 

Videre gjenstår faktumet at P4EE er en papirprosessor som ikke er i salg. Videre er den dyrere og trengere enn FX-51 og Athlon 64 3400+ (som kommer i januar). FX-51 og 3400+ har samme antall MHz og derfor vet vi at den vil være raskere. Så kommer trolig Intel med P4EE 3.4 osv.

 

Forskjellene er også så små mellom P4EE og FX at det kun er målbart. Selv jeg begynner å bli lei disse endeløse diskusjonene mellom AMD-fans og Intel-fans (eller Zealots som de også kalles)...

Lenke til kommentar

Å unnskyld meg da , det var bare et spørsmål fra min side om hvorfor ikke disse to ikke kunne klokkes mot hverander da dette vittelig har vert normalt å gjøre med andre , at jeg da foreslo vannkjøling var fordi dette begynner å bli svert utbredt her på forumet og de fleste som klokker bruker dette. Å jo det er svert inntresangt hva disse yter i overklokket tillstand for oss som klokker . Men atter engang blir det avfeiet med at dette ikke er inntresangt da det kommer nye prosessore snart. Det vil si at forumet Overklokking kan legges ned da det i all fremtid vil komme nye cpuèr med jevne mellomrom og det derfor ikke er inntr å klokke disse mot hverandre.

 

GOD JUL !

Lenke til kommentar

Publisert: 22/12-2003

 

 

". I skrivende stund er det heller ikke mulig å få tak i en P4 Extreme Edition her til lands, til tross for at det er flere måneder siden prosessoren ble annonsert. Det er grunn til å tro at Intel egentlig ikke ønsker å selge noen eksemplarer av denne prosessoren, men at formålet med den hovedsakelig var å ta fokus vekk fra AMD sin Athlon 64-lansering."

 

 

Gammel nytt,

 

jaja:Skrevet: 04/12/2003 : 15:07

 

 

Bruker

Innlegg: 308

 

Advarsel: (0%)

Lurer på hvilke marked intel ser for seg med disse prosessorene 3,2ee og 3,4 ee

,er det bare for å vise at det skjer ting i produksjonsprossesen og i utviklinga,disse prossesorene er koster nok over 8000 kr stk,hvem kjøper vell det?samtidig står prescott på trappene,skjelden noen kjøper en toppcpu i serien,når det er en ny serie på vei.Er det etstimert produksjontall for disse to cpu`ene?

Saamtidig vil nok prisen på dem holde seg høy en god stund.

 

Dette innlegget har blitt redigert av guttorm, 04/12/2003 : 15:11

 

 

Jeg støtter en vankjølt overklokking av prossesorene,det hadde vert rått å sett dem mot en annen ,mens ytelsen var tynt til det maximale.Det trenger ikke være de aller nyeste heller,som dere nevner er de svært dyre,men når de får noen 6mnd på nakken,så er det vell ikke så kritisk,selv om de er lånt.Tidligere etterlyste jeg overklokking av "billigprossesorene" med vannkjøling,men neida.

Det skulle ikke forundre meg og at innen 2 år ,så er det like vanlig å har vannkjøling,som vifte kjøling.Hvorfor ikke bidra i overgangsfasen?

 

 

EDIT: GOD JUL OG GODT NYTT ÅR :xmas:

Endret av guttorm
Lenke til kommentar
Ja jeg skjønner bare ikke hvorfor dette plutselig ble så vanskelig , er det noen som er redd for at EE skal slå FX ?? Noe må det da vere :wow::wow:

Det er mulig at det ikke er så mange som bruker vannkjøling som du tror. Jeg skal love deg at P4 3.2 EE må over 4GHz for å slå en FX51 med vannkjøling etter de resultatene jeg har sett.

Lenke til kommentar
Ja jeg skjønner bare ikke hvorfor dette plutselig ble så vanskelig , er det noen som er redd for at EE skal slå FX ?? Noe må det da vere :wow::wow:

Kan ikke se noen som mener det er "vanskelig" å sammenligne overklokkete P4EE mot A64 FX51. Så vidt jeg ser er alle for en slik sammenligning.

 

Det er vel heller ingen som er redd for at A64 FX51 skal miste ansikt mot spøkelset P4EE. P4EE er ennå ikke sendt ut i stort opplag til tross for lansering for 3 mnd siden. (22 sept). P4EE er mer en spøkelseprosessor enn jeg hadde forestilt meg. Trodde virkelig intel kunne levere disse både tidligere, flere og til en mindre ekstrem pris, men det kan de tydeligvis ikke. Dette begynner å minne mer og mer om da PentiumIII 1GHz ble "lansert".

 

For de som ikke husker den historien: 0,1V høyere spenning en standard på de lavere modellene + spesielle kjølebehov (=overklokket), 6 mnd fra "lansering" i mars 2000, til de første begrensede leveransene til Dell, og ytligere 3 mnd før resten av verden fikk grei tilgang til de. Når de først kom så viste de seg å bli ustabile allerede ved 1,03-1,06GHz. Til sammenligning gikk Athlon 1GHz "som varmt hvetebrød" fra første dag, til og med til 20-30% under intels pris på 1GHz'en.

 

P4EE er altså ikke første gang intel har papirlansert en CPU for å ikke miste ansikt.

 

Men for all del overklokk i vei, bryr meg ikke om hvem som slår hvem (tipper det blir P4EE pga mye mer overklokkbare chipsett). Det som bryr meg er hvem som klarer å gi meg mest i form av ytelse, minst mulig varmeutvilking og mest mulig fancye greier (64bit vs HyperThreading) til en pris på ca 2000kr for CPU + HK. Foreløpig er ingen av nykommerene i nærheten. Tipper det blir en A64 3000+ på meg en gang utover våren, eller en A64 S939, eller en Prescott om de skulle overraske med lav varmeutvikling)

Lenke til kommentar

Er er det bare meg eller blir overklokkings biten av testen ganske svakt gjennomført. Jeg syns alltid det er sånn når hardware.no gjennomfører overklikkinga. Jeg syns overklokking.no skulle fått testet cpuen skikkelig, da med vann eller vapo for å se hva de kan klare. Jeg syns ikke det kan kalles "testing" av overklokkings egenskaper med ei slapp vifte med kjøleblokk.

 

Jeg liker testene på hardware godt, men jeg syns når man bare halvveis gjennomfører testing av overklokkings egenskaper så kan man like gjerne la det være, så kan de sende cpuen til overklokking.no å la de ta seg av den biten i eventuelt en egen artikkel.

 

mvh Sycrob

Endret av Sycrob
Lenke til kommentar

Tja for det første så er vannkjølingen til en vanlig P4 akkurat den samme som du trenger til en EE , for det andre så skulle det vere så problematisk så kunne begge vert klokket til maks med luftkjøling det hadde jo ikke vert noen problemer.

Når det gjelder klokking så er det jo flere som er "imot" dette bla sies det Sitat: "Hvorfor skal det dras inn alle mulige tulleelementer om overklokking med vannkjøling, nitrogen osv. Faktum er at BEGGE disse CPUene er så raske at (nesten) ingen vil overklokke de." Sitat slutt.

 

Dette kaller jeg for sludder og vås , selvfølgelig er det noen som er inntrisert , vil vel gå så langt som å si at de fleste som kjøper en av disse vil prøve å klokke den, det er jo innlysende. Selv har jeg en 3,2 her jeg behov for den?? Nei seff ikke, jeg hadde klart meg utmerket med en 2,6.

Liker jeg og teste ut hva de beste prosessorne klarer?? Ja selvfølgelig , derfor kjøpte jeg en 3,2 før å teste denne ut.

I tillegg finnest det jo en EE hos hardware dette måtte jo vere en gjylden mulighet til å teste den mot FX i klokket tillstand, men nei :wow::wow::wow:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

skal man ikke teste produktene slik de kommer fra fabrikken !

ikke hvor mye man kan klare og presse cpu eller gpu opp i..

 

hvis man kjøper en bil,betyr det noe da om man kan trimme den til 400hk..

hvis kjøperen ikke vil trimme den..!

sikkert dum sammenligning men skal det være 2 tester av en cpu fordi noen/mange liker og overklokke...

 

sier ikke at det er noe feil og teste hardware,men de fleste kjører vel normalt speed(mhz)..

 

ps:håper jeg ikke er frekk nå !

 

god jul :xmas:

Lenke til kommentar

Er enig i det du sier snekkern. For meg er det slik at alt som kan klokkes skal klokkes ;).

 

Men det jeg reagerte litt på i artikkelen er det de sier om volt. P4 tåler da litt voltøkning uten at det skal bli problemer av den grunn. Er ingen som skal ha en cpu i mange år allikevel, så om levetiden blir redusert noe så har jo ikke den en dritt å si i mine øyne. Men alt er vel smak og behag, men for meg er jo noe av sjarmen med pc å yte godt over det som finnes av orginal hardware i butikkene :p

 

Happy clocking, og ha en riktig god jul alle sammen.

 

mvh Sycrob

Lenke til kommentar

Neida du er ikke frekk men vi har et forum her som heter overklokking og som skriker etter nye ting å legge ut , det skulle da vere en gylden annledning til dette nå . Dessuten har det vert vanlig praksis i de aller fleste tester av cpuèr og grafikkort og minnebrikker at man tester de opp mot andre og ser hvor godt/dårlig dem klokker , nettop derfor finner jeg det betimelig at det plutselig ikke var mulig her , jeg synest det lukter litt rart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...