Gå til innhold

Sette opp høyere inntekt på skattekort = ekstra skattepenger neste år?


Pac

Anbefalte innlegg

Hvis jeg ønsker å intensjonelt skatte litt mer enn jeg trenger slik at jeg unngår sjanse for baksmell og samtidig sparer opp litt penger så jeg får igjen på skatten neste år; er det bare å gå inn på skattekortet og fylle inn høyere inntekt enn man har der da? Vil det automatisk bli sjekket hvor mye jeg faktisk tjente i slutten av året og da utbetale tilbake det jeg har skattet for mye? Eller er det sjanse for at pengene blir "borte" dersom jeg ikke er flink nok til å sjekke opp i det i slutten av året selv?

 

Og det lønner seg vel med tanke på skatt å ha litt gjeld? Har studielån og litt billån. Kanskje greit å ikke betale ned de for fort (siden de uansett har lav rente) hvis jeg da skatter mindre pga det? Og på samme måte er det kanskje ulempe å oppgi at jeg har dyr bil der man fyller inn motorvogn verdi? For da blir det vel mer å skatte av?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke svare på alle spørsmålene men du taper ikke penger for å skatte for mye. Dette er penger du får igjen med en liten rente.

 

Men alltid greit å sjekke skattekortet for eventuelle feil. I verste fall kan du tape tusener på å ikke føre opp forskjellige poster. Skatteetaten vet mye, men ikke alt.

Lønn har de som regel orden på, da alt blir sendt inn.

Lenke til kommentar

Hvis jeg ønsker å intensjonelt skatte litt mer enn jeg trenger slik at jeg unngår sjanse for baksmell og samtidig sparer opp litt penger så jeg får igjen på skatten neste år; er det bare å gå inn på skattekortet og fylle inn høyere inntekt enn man har der da? Vil det automatisk bli sjekket hvor mye jeg faktisk tjente i slutten av året og da utbetale tilbake det jeg har skattet for mye? Eller er det sjanse for at pengene blir "borte" dersom jeg ikke er flink nok til å sjekke opp i det i slutten av året selv?

 

Og det lønner seg vel med tanke på skatt å ha litt gjeld? Har studielån og litt billån. Kanskje greit å ikke betale ned de for fort (siden de uansett har lav rente) hvis jeg da skatter mindre pga det? Og på samme måte er det kanskje ulempe å oppgi at jeg har dyr bil der man fyller inn motorvogn verdi? For da blir det vel mer å skatte av?

 

1. Si ifra til arbeidsgiver så kan de legge inn at du skal skatte f.eks 1000kr ekstra i måneden over det som skattekortet legger opp til.

2. Ja du får fradrag for renteutgifter, men det er fremdeles ikke lønnsomt, uavhengig av renten. Eksempelvis om du har 10 000 i renteutgifter kan du få rundt 2800 mindre i skatt. Da er det selvsagt mer lønnsomt å ikke betale 10 000 i renter.

3. Du skal oppgi reell verdi for bilen din. Det er hele prinsippet med selvangivelsen at man oppgir korrekte opplysninger, noe annet er straffbart.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

1. Si ifra til arbeidsgiver så kan de legge inn at du skal skatte f.eks 1000kr ekstra i måneden over det som skattekortet legger opp til.

(...)

Kan man fortsatt gjør det?

 

Vet man kunne det tidligere, men når jeg spurte om det i fjor fikk jeg beskjed om å endre skattekortet mitt på skatteetatens nettsider fordi regnskapsavdelingen kun skattet av det som sto der.

Usikker på om de gjorde seg vanskelige eller om de ikke har lov til å skatte mer enn det som er oppgitt.

 

Det tok meg 5 min å endre det, satt opp forventet inntekt og innen neste lønning økte skatten jeg betalte.

Lenke til kommentar

Hvorfor låne bort dine egne penger gratis til staten? Da er det bedre å sette inn den tusenlappen på en høyrentekonto, f.eks Avida, hvor du får 2,3% rente på pengene. Da går du ihvertfall ikke i minus. 

Det beste er selvfølgelig å ikke betale skatt i det hele tatt, men sette alt inn på høyrentekonto og betale all skatten før 30.april. Da har du fått et helt år med gratis renter finansiert av staten. 

 

Og det lønner seg ikke å oppgi feil bil på selvangivelsen. Straffeskatt er ikke gøy. Skatteetaten henter vel uansett de dataene fra veivesenet sine systemer? 

 

Sjelden økonomisk fordelaktig å ha lån. Men i noen tilfeller, f.eks. der man har noen millioner i huslån til 1,99% rente og 2,3% rente på sparepenger er det fordelaktig å ikke betale ned lånet

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor låne bort dine egne penger gratis til staten? Da er det bedre å sette inn den tusenlappen på en høyrentekonto, f.eks Avida, hvor du får 2,3% rente på pengene. Da går du ihvertfall ikke i minus. 

Det beste er selvfølgelig å ikke betale skatt i det hele tatt, men sette alt inn på høyrentekonto og betale all skatten før 30.april. Da har du fått et helt år med gratis renter finansiert av staten.

Men det er ikkje lov å oppgje feil opplysningar.

 

Og det lønner seg ikke å oppgi feil bil på selvangivelsen. Straffeskatt er ikke gøy. Skatteetaten henter vel uansett de dataene fra veivesenet sine systemer?

Verdt å nemne at for at det skal bety noko så må du ha nok kapital til at du betalar formueskatt. Dvs. at du må ha formue over 1.48 millionar for at endring av formue gjennom bil og den slags skal bety noko. Og då må det nesten vere snakk om ein dyr bil du ikkje har lån på, sidan 400k verdi i bil og 400k i lån går i null.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...