Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Blå/sort arm etter blodprøve


Anbefalte innlegg

Hei! Tok blodprøve hos legen for fem dager siden. Hun som tok prøven slet med å tappe blod/finne blodåra, og måtte gjøre flere forsøk før de fikk blodet de trengte.

 

Da jeg kom tilbake på jobb besvimte jeg plutselig på kontoret. Aldri besvimt eller hatt noe fobi for å ta blodprøve, men å besvime kunne visst skje allikevel, i følge legen.

 

Dagen etterpå våkna jeg opp med gedigne blåmerker, som etterhvert har blitt større og ømmere de siste dagene. Var innom legekontoret, der de tok en kjapp kikk på armen, og sa "det er noe som kan skje".

 

Sliter allikvel med å stole på legen min (de har alltid ekstremt hastverk og bryr seg mer om betalingsterminalen enn pasientene)..

 

Har noen andre opplevd lignende? Bør jeg få undersøkt armen grundig? Er redd for blodpropp eller infeksjoner.

 

Dag 1 etter blodprøven:
post-518819-0-83724800-1554733172_thumb.jpeg

 

Dag 2:
post-518819-0-62148900-1554733174_thumb.jpeg

 

Dag 5:
post-518819-0-64697600-1554733176_thumb.jpeg

 

Anonymous poster hash: 48733...69b

post-226106-0-23384300-1554732993_thumb.jpeg

post-226106-0-36584800-1554732999_thumb.jpeg

post-226106-0-15077000-1554733003_thumb.jpeg

Endret av Omnia vincit amor
Flettet og fikset bilder.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sett likens ut noen ganger etter blodprøve selv. Tipper det er ganske normalt. Får du lett blåmerker?

 

Selv får jeg veldig lett blåmerker og det kan være tegn på en sykdom (som jeg har sjekket meg for og ikke har) så skader ikke å få det sjekket.

 

Så og slik ut bakpå en fot engang jeg datt ut av vinduet på en bil i fylla. Gikk bort etter noen dager.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

...og måtte gjøre flere forsøk...

 

...men å besvime kunne visst skje allikevel...

 

...gedigne blåmerker...de tok en kjapp kikk på armen, og sa "det er noe som kan skje"...

 

Har noen andre opplevd lignende? Bør jeg få undersøkt armen grundig? Er redd for blodpropp eller infeksjoner.

 

Blodkar kommer i mange fasonger. Noen av de er det vanskeligere å få tatt en prøve fra. Du er nok en eier av slike blodkar.

 

Sannsynlig opparbeidet du deg et høyt stressnivå og økt blodtrykk. Når du kom til jobben slappet du av og da sank blodtrykket, og sammen med den, bevisstheten.

 

Helt riktig, det er slik som kan skje.

 

Ja, i hopetall. En gang i tiden når jeg tok titalls av blodprøver daglig (på pasienter), skjedde det daglig at det oppstod slike blødninger du har.

 

Med mindre du har koagulasjonsforstyrrelse eller spiser medisiner som påvirker koagulasjonen (blodfortynnende), er det er ingen mening å undersøke armen. Du trenger ikke å være engstelig for blodpropp eller infeksjoner. Dette går over av seg selv i løpet av noen uker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke uvanlig å få blåmerker, men når de er så store som i ditt tilfelle tyder det på at personen som har tatt prøven har vært noe uforsiktig og lagd en større rift i blodkaret slik at du har blødd under huden. Det er dog helt ufarlig, og ikke noe som må undersøkes. Det kan være verdt å nevne det neste gang du skal ta blodprøve slik at en mer erfaren kan ta blodprøven.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette ser ut som en uerfaren person som tok blodprøven din. 

Har fått sånn selv men da fordi jeg tok blodgass. Han som tok den var kjempeflink og informerte meg om at det gjorde vondere enn en vanlig blodprøve, og han var veldig forsiktig. Fremdeles hadde jeg vondt i håndleddet i en uke etterpå og fikk sånne stygge blåmerker som deg TS. Tar du ofte blodprøver TS? Noen folk får bare blåmerker lettere enn andre også, og på noen er det vanskeligere å finne blodåren deres, så det kan ta noen stikk eller de vrir nålen inni armen din for å komme til blodåren, og da kan du veeeldig lett få blåmerker, hadde en venninne som alltid hadde blåmerker etter vanlige blodprøver pga dette. Jeg har også tatt masse blodprøver (jeg er en av de småpsycho pasientene som vil se på, det gjør ikke vondt for å være ærlig og ser fascinerende ut, også funnet ut av at en butterflynål er å foretrekke når de skal fylle flere glass, da er sjansene mindre for at de beveger nålen når de bytter glass), men har ALDRI fått så heftige blåmerker. 

Du kommer til å bli OK! Bare gi kroppen din nok hvile og næring så kommer du deg nok kjapt. 

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar :-)

 

Har sett likens ut noen ganger etter blodprøve selv. Tipper det er ganske normalt. Får du lett blåmerker?

Aldri hatt noe problem med blåmerker tidligere, og tror ikke jeg har det nå. Skal en god støy til for at jeg får blåmerke.

 

Blodkar kommer i mange fasonger. Noen av de er det vanskeligere å få tatt en prøve fra. Du er nok en eier av slike blodkar.

 

Sannsynlig opparbeidet du deg et høyt stressnivå og økt blodtrykk. Når du kom til jobben slappet du av og da sank blodtrykket, og sammen med den, bevisstheten.

 

Helt riktig, det er slik som kan skje.

 

Ja, i hopetall. En gang i tiden når jeg tok titalls av blodprøver daglig (på pasienter), skjedde det daglig at det oppstod slike blødninger du har.

 

Med mindre du har koagulasjonsforstyrrelse eller spiser medisiner som påvirker koagulasjonen (blodfortynnende), er det er ingen mening å undersøke armen. Du trenger ikke å være engstelig for blodpropp eller infeksjoner. Dette går over av seg selv i løpet av noen uker. 

Stemmer godt at jeg var stresset (ikke pga blodprøven, men ting jeg snakket med legen om i forkant). Også har jeg nok opparbeidet litt stress i løpet av blodprøven, etter all pirkinga i armen.

 

 

Det er ikke uvanlig å få blåmerker, men når de er så store som i ditt tilfelle tyder det på at personen som har tatt prøven har vært noe uforsiktig og lagd en større rift i blodkaret slik at du har blødd under huden. Det er dog helt ufarlig, og ikke noe som må undersøkes. Det kan være verdt å nevne det neste gang du skal ta blodprøve slik at en mer erfaren kan ta blodprøven.

Legen/sykepleieren som tok blodprøven var nok uerfaren, ja. En annen prøvde etterpå, og fikk det til på første forsøk.

 

Dette ser ut som en uerfaren person som tok blodprøven din. 

Har fått sånn selv men da fordi jeg tok blodgass. Han som tok den var kjempeflink og informerte meg om at det gjorde vondere enn en vanlig blodprøve, og han var veldig forsiktig. Fremdeles hadde jeg vondt i håndleddet i en uke etterpå og fikk sånne stygge blåmerker som deg TS. Tar du ofte blodprøver TS?

Tar ikke blodprøver ofte nei, er lenge siden sist. Har heller aldri hatt noen fobi/problemer med det tidligere.

 

Igjen, takk for alle svar! :-D

Lenke til kommentar

Det du ser på bildet er helt vanlig og skjer ofte, det er rett og slett blod som er lekket fra blodårene og går under huden. Sånt skjer når man stikker hull på blodårene ved blodprøvetakning. Overhode ikke farlig, er tvert imot helt almindelig.

 

Blodkar kommer i mange fasonger. Noen av de er det vanskeligere å få tatt en prøve fra. Du er nok en eier av slike blodkar.
 
Sannsynlig opparbeidet du deg et høyt stressnivå og økt blodtrykk. Når du kom til jobben slappet du av og da sank blodtrykket, og sammen med den, bevisstheten.
 
Helt riktig, det er slik som kan skje.
 
Ja, i hopetall. En gang i tiden når jeg tok titalls av blodprøver daglig (på pasienter), skjedde det daglig at det oppstod slike blødninger du har.
 
Med mindre du har koagulasjonsforstyrrelse eller spiser medisiner som påvirker koagulasjonen (blodfortynnende), er det er ingen mening å undersøke armen. Du trenger ikke å være engstelig for blodpropp eller infeksjoner. Dette går over av seg selv i løpet av noen uker.

 
Blodtrykket reguleres hurtig og langsomt. Hurtig blodtrykksregulering skjer via nervesystemet som får blodkarene til å trekke seg sammen, dette skjer iløpet av sekunder. Langsom regulering er gjennom volum-kontroll av nyrene.
 
Stress er nerve-mediert blodtrykksregulering, og blodtrykket faller ikke så mye når man slapper av at man besvimer, men det er faktisk en stress reaksjon som kan utløse en vasovagal mekanisme som fører til plutselig blodtrykksfall i noen sekunder :)

Endret av Omnia vincit amor
Fletting.
Lenke til kommentar

Blodtrykket reguleres hurtig og langsomt. Hurtig blodtrykksregulering skjer via nervesystemet som får blodkarene til å trekke seg sammen, dette skjer iløpet av sekunder. Langsom regulering er gjennom volum-kontroll av nyrene. 

 

Stress er nerve-mediert blodtrykksregulering, og blodtrykket faller ikke så mye når man slapper av at man besvimer, men det er faktisk en stress reaksjon som kan utløse en vasovagal mekanisme som fører til plutselig blodtrykksfall i noen sekunder :)

 

Du har i stort sett rett i din påstand. Det er enda noen mekanismer som påvirker blodtrykket som kan gjøre seg gjeldende i TS sin opplevde situasjon. Ellers vet vi ikke hva TS har spist denne dagen, om han går på medisiner, om han er litt dehydrert, etc.

Uansett er det jo en ganske åpenbar årsakssammenheng mellom legebesøk, prøvetaking og besvimelse. Siden endogen besvimelse til 99% består av blodtrykksfall er det mest interessante å spørre seg hvorfor han fikk et blodtrykksfall. I denne sammenhengen er det mest sannsynlig at stress er involvert. Lavt blodsukker, rusmissbruk og hodetraume kan også være en årsak, men det sier TS ikke noe om.

Lenke til kommentar

Det er ikke uvanlig å få blåmerker, men når de er så store som i ditt tilfelle tyder det på at personen som har tatt prøven har vært noe uforsiktig og lagd en større rift i blodkaret slik at du har blødd under huden. Det er dog helt ufarlig, og ikke noe som må undersøkes. Det kan være verdt å nevne det neste gang du skal ta blodprøve slik at en mer erfaren kan ta blodprøven.

 

Opplevde noe uvanlig en gang i utlandet. Var nødvendig å få en pose væsketilførsel pga. dehydrering etter turistdiaré. Det var på et internasjonal legekontor betalt av reiseforsikringen. Legen ga væsken inn typisk i hånden slik man ofte møter pasienter som er innlagt på sykehus. Han var så forsiktig med stikkingen at jeg ikke fikk blåmerke der etterpå en gang.

 

Dette anser jeg som en veldig uvanlig opplevelse, da slik stikking i hånd nesten alltid pleier å gi blåmerke om sykepleiere setter det. Ihvertfall så har jeg sett mange pasienter med blå hånd etter slik stikking.

 

Selv har jeg kun opplevd den typisk krone til femkrone størrelsen blåmerker etter blodprøvetaking, så jeg må være velsignet med greie nok blodårer. Det finnes også ganske mange tilnærmingsmåter å få tatt blodprøve på innsiden av albuen. Har til og med sett noen prøve liten nål med slange og en vinge å holde nålen i, men det var nok en legestudent som hadde behov for å øve seg på en blodåre langt ute på siden av innsiden på albuen.

 

Jaja, trådstarte kan nå skøye med at bussen kjørte over armen hans eller noe liknende skøyerhistorier som høres mer troverdig ut  :wee:

 

Anonymous poster hash: 45833...778

Lenke til kommentar

Det er ikke uvanlig at det brukes en nål med "vinger og slange" (butterfly) når man skal ta mange rør på en gang, da dette gir mindre bevegelse i nålen ved bytte av glass. Jeg har tatt blodprøve av noen hundre personer det siste året, og siden vi bruker det til forskning er det ofte mange glass som blir tatt (opp til 25 stk av en person, men sjeldent mer enn 10). Da er butterfly gull verdt fordi jeg ikke vil at donoren skal få vondt eller bli blå. Ved få rør (> 6) er det dog ikke noe problem å bruke vanlig nål og hylse uten slange.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg fikk væsketilførsel så ble standard nål brukt for dette. Legen var bare veldig nøye og tok seg tid kunne det virke som, så da ble det ikke blåmerke i hånden.

 

Hva er materiellkostnaden for butterfly? Kan pasienter som skal ha la oss si 3 prøveglass be om å få det på sitt legekontor i og med at det medfører mindre smerte for pasient fra rikking rundt på nålen? Evt. be om å få betale de små ekstra materiellkostnadene for det? Mange blant helsepersonell er likevel sykt flinke til å holde ordinær nål i ro på rett plass i blodåren. Skulle ønske at alle var like flinke på blodprøvetaking  :)



Anonymous poster hash: 45833...778
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...