Gå til innhold

NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år


Anbefalte innlegg

Om du ikke har en Tesla med gratis lading koster en El bil nesten det samme å kjøre som en liten diesel bil.

I følge TeslaBjørn bruker de mest økonomiske El biler rundt 250 W/km noe som blir 2.50kr pr mil hvis du lader hjemme som koster 2-3 ganger mindre enn ladestasjoner, noe som gjør at lader du hjemme kan en VW polo diesel kjøre like billig, lader du på ladestasjoner kan en Volvo V70 diesel kjøre billigere på langkjøring. Hadde det ikke vært for bomstasjoner og kommunist veiavgiften(som alle burde betale) hadde ingen kjøpt El bil.

Siden det er vitenskapelig fakta at tog og buss bruker mer energi pr. passasjer burde de vært forbudt.

I følge Teslabjørn er den mest effektive elbilen Hyundai Ionic som bruker 12,1kwh pr 100km. Ved en hastighet på 80kmh

Selv har jeg fått en V70 diesel ned på 3,8l pr 100km. Det er sjeldent man kommer ned i disse tallene med mindre man går inn for det, men er fremdeles 1,21kr pr mil mot 5,7kr pr mil. Er mere realistisk å sette forbruk til 22kwh og 7l pr 100km som blir 2,2kr mot 10,5kr

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror faktisk mer på TeslaBjørn som faktisk har kjørt mange 100 tusen km med el bil og han oppgir forbruk på rundt 250 w/km. om du følger han på youtube.

Ladder du hjemme koster det min 2.50kr. pr mil på enkelte ladestasjoner kan det koste opptil 10 gangen noe som er dyrere enn bensin.

Får du strøm hjemme under 1 kr. kw med alle avgifter får du vise det.

Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk mer på TeslaBjørn som faktisk har kjørt mange 100 tusen km med el bil og han oppgir forbruk på rundt 250 w/km. om du følger han på youtube.

Ladder du hjemme koster det min 2.50kr. pr mil på enkelte ladestasjoner kan det koste opptil 10 gangen noe som er dyrere enn bensin.

Får du strøm hjemme under 1 kr. kw med alle avgifter får du vise det.

 

jeg har kjørt leaf i 2 år. på sommer kommer du under 1,5 kwt/mil. på vinter kan du kommer opp til 2,5 kwt/mil. Snitt på 2 kwt/mil er ikke for mye å ta i. Enda så finnes det mer effektive biler, men det er mer enn godt nok for meg, med 2000 mil per år tilsvarer det ca 4000 kwt.

Lenke til kommentar

Bruker du varme apparat /ACså sliter du med å komme under 25kwh strøm og 4,3l disel pr 100km  (sjekket brutterns V70 som han hadde kjørt 100k) er mer realistiske tall. fyller du på de billigste dagene er differansen minimal. Står du i kø  så vill el bilen øke overtaket.

Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk mer på TeslaBjørn som faktisk har kjørt mange 100 tusen km med el bil og han oppgir forbruk på rundt 250 w/km. om du følger han på youtube.

Ladder du hjemme koster det min 2.50kr. pr mil på enkelte ladestasjoner kan det koste opptil 10 gangen noe som er dyrere enn bensin.

Får du strøm hjemme under 1 kr. kw med alle avgifter får du vise det.

Den tørsteste av alle bilene på markedet er Audi E-tron på 25,3kwh pr 100km ved kjøring i 90kmh. Så å si et forbruk på rundt det blir litt mye. Model x bruker rundt 25 på motorvei 100kmh. Model x bruker også under 20 på landevei 70-80kmh.

Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk mer på TeslaBjørn som faktisk har kjørt mange 100 tusen km med el bil og han oppgir forbruk på rundt 250 w/km. om du følger han på youtube.

Ladder du hjemme koster det min 2.50kr. pr mil på enkelte ladestasjoner kan det koste opptil 10 gangen noe som er dyrere enn bensin.

Får du strøm hjemme under 1 kr. kw med alle avgifter får du vise det.

 

W/km er en meningsløs enhet. Vi snakker om kWh/km, eller normalt kWh/100 km. Mulig at en Tesla model x nærmer seg 25 kWh/100 km eller 2.5 kWh/mil på en småkald dag. Og da snakker vi kanskje en liten femmer i strøm per mil. Men det er jo meningsløst å sammenligne en model x og en Polo. Prøv heller en liten elbil, kanskje en BMW i3, eller kanskje en VW UP. Da kan du kutte strømforbruket med ganske mange prosent.

Lenke til kommentar

W/km er en meningsløs enhet. Vi snakker om kWh/km forskjellen er 1000. k er kilo som betyr 1000. som i kg som er 1000 gram. Så k er 1000.

 

Hvis du har sett noe av TeslaBjørns videoer oppgir han ofte forbruket i ?W/km som ofte er hva bilene oppgir.

En Tesla model x nærmer seg 45 kWh/100 

Endret av Maxopp
Lenke til kommentar

Bruker du varme apparat /ACså sliter du med å komme under 25kwh strøm og 4,3l disel pr 100km (sjekket brutterns V70 som han hadde kjørt 100k) er mer realistiske tall. fyller du på de billigste dagene er differansen minimal. Står du i kø så vill el bilen øke overtaket.

Jeg kjører E-nv200 på jobb, fullastet med utstyr bak og ligger somoftest rundt maks tillat totalvekt. Jeg har ligget på 23kwh pr 100km i vinter. Bilen har stått på 30gC og vifte på tre gjennom hele vinteren men blir ikke mer enn rundt 21gC i kabinen. Den har ikke varmepumpe så ligger rundt 2-3kw i effekt når det er kaldt ute. Biler med varmepumpe bruker rundt 500-1000w. AC bruker enten 300 eller 600w i E-nv200. Bilen er som et seil når det kommer til aerodynamikk. Det at broren din får volvoen ned på 4,3 tyder på langkjøring rundt 70-80kmh. Varmeapparatet fører ikke til økt forbruk på en fosilbil.

Lenke til kommentar

martin91 hvor mye av varmen drar du fra strømnettet før du kjører? Bruttern kjørte rundt 7 mil vær vei til jobb.

Som jeg har sagt tidligere hadde jeg hatt råd/mulighet til el bil hadde jeg kjøpt det , med solcellepanel på taket og solfanger til varmevann hadde vell strømregningen min vært nærmere 0.

Problemet er staten starter i feil ende, hadde de startet med solcelle/solfanger hadde vi hatt et overskudd som kunne vært solgt til elbiler.

Lenke til kommentar

martin91 hvor mye av varmen drar du fra strømnettet før du kjører? Bruttern kjørte rundt 7 mil vær vei til jobb.

Som jeg har sagt tidligere hadde jeg hatt råd/mulighet til el bil hadde jeg kjøpt det , med solcellepanel på taket og solfanger til varmevann hadde vell strømregningen min vært nærmere 0.

Problemet er staten starter i feil ende, hadde de startet med solcelle/solfanger hadde vi hatt et overskudd som kunne vært solgt til elbiler.

 

Vi har meir enn nok straum her i Norge, om vi ikkje hadde brukt all straumen på å rafinere ut bensin/diesel/olje. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så trist, de må gjerne stå å klø seg for min del. Elbil folket er ikke spesielt miljøbeviste, de er snyltere og det må alle betale for. I tillegg så har vi nå helt oppegående Hydrogen biler, som er ett mye bedre alternativ. Selv skal jeg bruke opp min Diesel bil (euro 6 ) Innen den tid håper jeg at det er blitt bygget ut Hydrogen stasjoner og alle lade stasjoner står igjen, som ett gufs fra fortiden. Batterier er ikke milø vennlige eller bære kraftig. Matrialene kommer fra særdeles lite miljø vennlig gruve drift, stort sett gravd ut av slaver og kommer til å bli ett enormt miljø problem.

For de som husker litt eller kan litt historie, så har vi gjort mye smart fø, som viste seg å ikke være så smart alikevel, el biler og batterier kommer til å bli en del av den historien.

Den nærmeste historien burde være Hydrogen, produsert ved hjelp av hav vind møller, IKKE LAND MØLLER. Men det passer vel ikke inn i en så kaldt miljø bevisst hjerne, de går jo med sky lapper.

 

Så mye tull du klarte å få inn her skal du være stolt av.. Ikke mange som klarer å skrive en hel kommentar basert på 0 fakta

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

martin91 hvor mye av varmen drar du fra strømnettet før du kjører? Bruttern kjørte rundt 7 mil vær vei til jobb.

Som jeg har sagt tidligere hadde jeg hatt råd/mulighet til el bil hadde jeg kjøpt det , med solcellepanel på taket og solfanger til varmevann hadde vell strømregningen min vært nærmere 0.

Problemet er staten starter i feil ende, hadde de startet med solcelle/solfanger hadde vi hatt et overskudd som kunne vært solgt til elbiler.

 

Vi har meir enn nok straum her i Norge, om vi ikkje hadde brukt all straumen på å rafinere ut bensin/diesel/olje. 

Om du hadde settt på faktisk strømforbruk vi har i Norge, Til rafffinering av drivstoff. (Tatt i fra el nett). Så ville du sett att her i Norge hadde vi ikke hatt så mye mere strøm å rutte med. Vi har faktisk bare to raffinerier her i Norge. Slagentangen og Mognstad. De fleste oljeplattformer er selvforsynte med strøm, de produserer strøm ved hjep av gass som de utvinner selv. Petroleums industrien derimot, bruker MYE mere strøm til å produsere blandt annet plast og klor. (Ineos, Rafnes , Borealis og Herøya bruker vel ca 1% av Norges totale strømforbruk). Klor fabrikken alene ca 0,5% Videre så bruker vi også store mengder strøm til aluminium og magnesium produksjon. Produkter du finner mye av i elbiler...

Lenke til kommentar

 

Så trist, de må gjerne stå å klø seg for min del. Elbil folket er ikke spesielt miljøbeviste, de er snyltere og det må alle betale for. I tillegg så har vi nå helt oppegående Hydrogen biler, som er ett mye bedre alternativ. Selv skal jeg bruke opp min Diesel bil (euro 6 ) Innen den tid håper jeg at det er blitt bygget ut Hydrogen stasjoner og alle lade stasjoner står igjen, som ett gufs fra fortiden. Batterier er ikke milø vennlige eller bære kraftig. Matrialene kommer fra særdeles lite miljø vennlig gruve drift, stort sett gravd ut av slaver og kommer til å bli ett enormt miljø problem.

For de som husker litt eller kan litt historie, så har vi gjort mye smart fø, som viste seg å ikke være så smart alikevel, el biler og batterier kommer til å bli en del av den historien.

Den nærmeste historien burde være Hydrogen, produsert ved hjelp av hav vind møller, IKKE LAND MØLLER. Men det passer vel ikke inn i en så kaldt miljø bevisst hjerne, de går jo med sky lapper.

 

Så mye tull du klarte å få inn her skal du være stolt av.. Ikke mange som klarer å skrive en hel kommentar basert på 0 fakta

Tja, han er faktiskk inne på noe... El biler er ikke miljøvennelige å produsere. El biler er også "en del av historien" allerede. De første el bilene ble startet masse produsert på slutten av 1800 tallet. Verdens første bil som kjørte over 100 kmt var også el bil. (1899).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En varmeovn som står på hele tiden på 2kw trekker 2kw i timen og 48kwh i døgnet

En elbil med 48kwh batteri kan trekke hele 22kw i to timer om det ikke er en smart ladeboks som sier at den må roe ladingen litt. For eksempel når det kommer hjem 10 biler og alle slår på platetoppen for å lage middag. Da vill smarte ladebokser be bilene vente til lengre ut på kvelden/natta med full effekt

Altså, jeg forstår det om det er snakk om hurtiglading, men jeg kan ikke si at det er nødvendig. Lading er over natta jobb. Bilen min kan også stille inn når den skal lade og det kan mange andre også. Og man kan lade på 10a.

 

Å hurtiglade så ofte er (påstått) å være slitsomt for batteriet også om det gjøres så ofte

Endret av Limbeck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når bom pengene og andre avgifter slår til for alvor på el-bilene også, så er det slutt på at folk kjøper el-biler. Er vel en årsak til at el-biler slipper unna bom penger og andre avgifter, at det er mange ulemper å eie el-bil i forhold til fossil bil. Men man for vel en god forklaring på dette fra el-bil eiere som vanlig.

Endret av jendor1
Lenke til kommentar

Når bom pengene og andre avgifter slår til for alvor på el-bilene også, så er det slutt på at folk kjøper el-biler. Er vel en årsak til at el-biler slipper unna bom penger og andre avgifter, at det er mange ulemper å eie el-bil i forhold til fossil bil. Men man for vel en god forklaring på dette fra el-bil eiere som vanlig.

Det er faktisk en meget god forklaring på dette. Incentivene for kjøp og bruk av elbil er et målrettet og bevisst virkemiddel for å få folk til å kjøpe elbiler i en tid der elbiler fortsatt er relativt dyre å produsere og således også dyre å kjøpe. Dette vil jo åpenbart endre seg i nær fremtid ettersom teknologien blir billigere og flere produsenter kaster seg på. Da blir det naturlig med en gradvis opptrapping av avgifter og utfasing av fordeler. Poenget er selvsagt at elbiler er supert for lokalmiljøet spesielt og hvorvidt folk kjøper bilene pga miljøhensyn er irrelevant for så lenge du kjøper dem vinner vi alle med bedre luft.

 

Det er veldig artig med folk som anser elbileiere som snyltere. Er de som velger å få barn også snyltere på staten? Staten punger jo ut med kontantstøtte og finansiering av barnehager, foreldrepermisjon med mer!

 

Elbilene blir bedre og bedre, utvalget av biler øker voldsomt og prisen går nedover. I løpet av et par år vil vi se en gradvis inntrapping av avgifter som en naturlig konsekvens av dette. Får man til timing og implementasjon riktignok(ikke som i Danmark feks) så kan dette elbilprosjektet bli en kjempesuksess :)

 

For de som spår ebilsalget ned i bøtta når avgiftene kommer kan man jo se på prishistorikken til Tesla Model S. Da den først kom i 2012 kunne man få en bra speccet bil til under 500 000,-. I dag må man fort bla godt over 800 000,- for en Model S. Folk kjøper den likevel. Hvorfor det? Jo fordi folk liker å kjøre elbil. Stillegående, fullt dreiemoment til en hver tid og betydelig mindre kompleks konstruksjon med mye færre slitedeler som kan gå i stykker. For de aller fleste av oss vil vi bli møtt med en fulladet bil hver morgen og hurtiglading gjør vi et lite knippe ganger i løpet av året når vi drar på langtur. Jeg bruker mindre tid av livet mitt på å "fylle på tanken" nå enn da jeg kjørte diesel eller bensinbil.

Endret av ardevd
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan skalerer et slikt system? Setter produktene som er tilgjengelig i dag noen grenser på hvor mange biler som kan kobles på en lastbalansert kurs?

Egentlig ikke, f.eks på Zaptec sitt system kan man fint tilkoble 100 biler på en 3x63A 230V (25kW). Da får kun 18 ladet samtidig, siden minste effekt er 1,4kW, men på f.eks en flyplass ville ikke det vært noe problem. I et borettslag bør man nok ikke "overbooke" så kraftig. En 3x63A 400V kurs kan selvsagt håndtere flere samtidige biler, da kan 30 lade samtidig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk mer på TeslaBjørn som faktisk har kjørt mange 100 tusen km med el bil og han oppgir forbruk på rundt 250 w/km. om du følger han på youtube.

Ladder du hjemme koster det min 2.50kr. pr mil på enkelte ladestasjoner kan det koste opptil 10 gangen noe som er dyrere enn bensin.

Får du strøm hjemme under 1 kr. kw med alle avgifter får du vise det.

 

250Wh/km stemmer nok bra på Tesla Model X, det stemmer bra for vår ihvertfall. Det gir som du sier en milpris på 2,50, noe som er godt under en tredjedel av vår gamle Touran 2.0TDI. Den kostet rundt 9,- pr. mil. 6,50 spart pr. mil over 3000 mil pr. år er oppunder 20.000 kroner det. Årlig. Over de 10 årene jeg regner med å beholde bilen er det altså nesten 200.000 spart på drivstoff. 

 

Ja, hurtiglading er dyrere på kommersielle stasjoner. Jeg betaler i snitt 3,90 pr. kWh der. Så da blir milkostnaden oppimot 10 kroner, marginalt mer enn Touranen. Siden jeg starter dagene med fullt batteri ladet på billig hjemmestrøm eller gratis solstrøm (på hytta) vol dog ikke en hurtiglading i ny og ne innvirke mye på totalkostnadene. Kjører jeg 45 mil kommer de 35 første fra billig strøm og de 10 siste fra kommersiell hurtiglader. Da blir snittet 4,11 pr. min, fortsatt under halvparten av Touranen. 

 

Vi har en Model 3 på gang også, den havner nok LANGT under i forbruk. Folk kjører allerede Oslo-Charlottenberg og retur med forbruk godt under 1,3kWh/mil. Tipper årssnitt på kanskje 1,7kWh/mil. Da blir kostnaden nesten en sjettedel av Touranen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...