Gå til innhold

Finner ikke HDD i windows!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan du prøve å bytte sata signalkabel mellom harddisk og hovedkort - og bytte sata-port på hovedkortet?

Bare for å eliminere om det er noe feil med kabel og/eller porten.

Gjør en ting av gangen, f.eks først prøv med gammel kabel på ny port. Deretter prøv ny kabel på samme port. Og til slutt ny kabel på ny port.

 

Husk å slå av maskinen på hovedbryter før du diller inni maskinen. Gjerne "tøm" maskinen helt også, altså ved å slå av hovedbryter på strømforsyning for deretter å trykke på "PÅ"-knappen i front av PC noen ganger. 

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du prøve å bytte sata signalkabel mellom harddisk og hovedkort - og bytte sata-port på hovedkortet?

Bare for å eliminere om det er noe feil med kabel og/eller porten.

Gjør en ting av gangen, f.eks først prøv med gammel kabel på ny port. Deretter prøv ny kabel på samme port. Og til slutt ny kabel på ny port.

 

Husk å slå av maskinen på hovedbryter før du diller inni maskinen. Gjerne "tøm" maskinen helt også, altså ved å slå av hovedbryter på strømforsyning for deretter å trykke på "PÅ"-knappen i front av PC noen ganger. 

Nå har jeg prøvd alt det du sa, og fremdeles er alt det samme... både prøvd med ny sata, og bytta om på den gamle... fremdeles ingenting i BIOS eller inne i windows....

Lenke til kommentar

Ser du disken i diskbehandlig. Mulig den bare har mistet stasjonsbokstaven.

Men vistes den i bios tidligere og nå er borte derfra (og ikke syns i diskbehandling) er det nok blitt en feil på den. Vel og merke om du har eliminert signalkabelfeil og byttet sataport.

Spindelmotoren i disken kan godt snurre selv om datasignaleringen til den er kaputt.

Lenke til kommentar

Ser du disken i diskbehandlig. Mulig den bare har mistet stasjonsbokstaven.

Men vistes den i bios tidligere og nå er borte derfra (og ikke syns i diskbehandling) er det nok blitt en feil på den. Vel og merke om du har eliminert signalkabelfeil og byttet sataport.

Spindelmotoren i disken kan godt snurre selv om datasignaleringen til den er kaputt.

Nei den er vekk i diskbehandling, og den synes ikke i BIOS.... Ja har prøvd begge deler...

om den skulle være kaputt, kan jeg hente filene fra den på en eller annen måte?

Lenke til kommentar

Nei den er vekk i diskbehandling, og den synes ikke i BIOS.... Ja har prøvd begge deler...

om den skulle være kaputt, kan jeg hente filene fra den på en eller annen måte?

Det er vanskelig. Det er ikke lengre bare å bytte kretskort da det er parret og avstemt/kalibrert i firmware mot platelagrer og lesehoder.

IBAS f.eks demonterer slike disker og flytter over platelagrene til annet spesialutstyr for lesing til et image.

Lenke til kommentar

Det er vanskelig. Det er ikke lengre bare å bytte kretskort da det er parret og avstemt/kalibrert i firmware mot platelagrer og lesehoder.

IBAS f.eks demonterer slike disker og flytter over platelagrene til annet spesialutstyr for lesing til et image.

okej skjønner.... synd, for hadde hele film samlingen min der, og backup har jeg vært for dum til og ikke ta.... På neste disk, hvordan backup burde jeg bruke for å være sikker?

Endret av Yippee007
Lenke til kommentar

Det enkleste er å kjøpe to disker og sette de opp i raid 1. Da kan 1 av diskene feile uten at du mister noe.

 

Men det er mange grader av backup, det er hvor langt man skal ta det.

 

Jeg bruker selv et NAS med raid 6 mellom 4 disker. Da kan 2 disker feile. Videre gjør jeg manuell backup av det viktigste fra her (baby bilder osv) til en separat disk som jeg oppbevarer (i en litt spesiell boks) i brannsafe for å være sikret hvis huset brenner. Manuell backup går kanskje fort med software som synkroniserer valgte mapper mellom disker, og utelater filene som allerede finnes på mottakende disk.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Det enkleste er å kjøpe to disker og sette de opp i raid 1. Da kan 1 av diskene feile uten at du mister noe.

 

Men det er mange grader av backup, det er hvor langt man skal ta det.

 

Jeg bruker selv et NAS med raid 6 mellom 4 disker. Da kan 2 disker feile. Videre gjør jeg manuell backup av det viktigste fra her (baby bilder osv) til en separat disk som jeg oppbevarer (i en litt spesiell boks) i brannsafe for å være sikret hvis huset brenner.

spør litt dumt, hva er Raid?

Takker for svar alle sammen :) skal nevne at jeg har byttet til win 10 for 1 uke siden, og synes fra dag 1 ikke ting har vært som det skal, treg harddisk m.m.....

Lenke til kommentar

Dersom disken ikke kommer opp i bios, så kommer den ikke opp i Windows heller.

 

Dersom du har forsøkt andre kabler og porter på kontrolleren, så er det sannsynligvis disken, men det kan være verdt å prøve den i en annen maskin eller med en SATA-USB adapter eller lignende.

Det finnes en del software som klarer å hente ut data fra disker som er kaputt, men når disken ikke registreres så er det nok vanskelig.

 

Jeg ville prøvd en billig SATA-USB adapter fra Kina, de er ofte ikke så nøye på I/O feil så lenge disken spinner, det kan være du får tilgang med en slik.

 

Har du mulighet til å koble dette til en linux-boks, å kjøre ddrescue, så kan det meste reddes, med mindre disken er helt død.

 

Å flytte platene eller lignende, er nok bare å glemme, som det står ovenfor er det vanskelig å få det til uten spesialutstyr, og å sende det bort koster nok med enn det er verdt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom disken ikke kommer opp i bios, så kommer den ikke opp i Windows heller.

 

Dersom du har forsøkt andre kabler og porter på kontrolleren, så er det sannsynligvis disken, men det kan være verdt å prøve den i en annen maskin eller med en SATA-USB adapter eller lignende.

Det finnes en del software som klarer å hente ut data fra disker som er kaputt, men når disken ikke registreres så er det nok vanskelig.

 

Jeg ville prøvd en billig SATA-USB adapter fra Kina, de er ofte ikke så nøye på I/O feil så lenge disken spinner, det kan være du får tilgang med en slik.

 

Har du mulighet til å koble dette til en linux-boks, å kjøre ddrescue, så kan det meste reddes, med mindre disken er helt død.

 

Å flytte platene eller lignende, er nok bare å glemme, som det står ovenfor er det vanskelig å få det til uten spesialutstyr, og å sende det bort koster nok med enn det er verdt.

Takk så mye for svar! :) kan du anbefale en adapter? og et software som virker?

Lenke til kommentar

uansett om den starter når jeg kobler i den som er?

Hører du disken snurre?

 

Edit: Ser at du allerede har skrevet det. Uansett, verdt å prøve. Prøv også en helt annen SATA-port. Skal ikke se bort fra det er flere porter som kan være gående. Det har jeg vært borti. Se om du finner den i BIOS hvis du setter den i den porten som systemdisken er koblet til.

 

Hvilket hovedkort har du?

 

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Hører du disken snurre?

 

Edit: Ser at du allerede har skrevet det. Uansett, verdt å prøve. Prøv også en helt annen SATA-port. Skal ikke se bort fra det er flere porter som kan være gående. Det har jeg vært borti. Se om du finner den i BIOS hvis du setter den i den porten som systemdisken er koblet til.

 

Hvilket hovedkort har du?

 

okey, skal prøve... takker så mye :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...