Gå til innhold

Finner ikke HDD i windows!


Anbefalte innlegg

Takk så mye for svar! :) kan du anbefale en adapter? og et software som virker?

 

 

Nei, egentlig ikke, du må se hva du finner til en overkommelig pris, SATA til USB adaptere selges nesten "overalt".

 

Det er selvfølgelig ingen garanti for at det virker, men min erfaring er i hvert fall at slike jalla-adaptere ikke er like kresne som SATA-kontrolleren på hovedkortet dersom det er I/O (input/output) feil på disken.

I og med at den spinner opp, så er den jo ikke helt død, så det kan være en mulighet?

 

Dersom den dukker opp med USB, kan det være du fremdeles må kjøre noe software, som ddrescue, for å få ut så mye som mulig av dataene dersom disken er skadet, det finnes sikkert alternativer for Windows, men kjenner ikke noe til det.

 

Aller først burde du nok bare prøve disken i en annen maskin dersom du har mulighet, for å se at det er disken, ikke strøm, kabler, kontroller e.l. som er problemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmål !

 

Forsvant disken idet du oppgraderte windows til 10 ?

Var alt okay før ?

Hvilken versjon gikk du fra ?

 

 

UEFI er slik at man ikke nødvendigvis ser disker i BIOS.

Man har også noe som heter «storage spaces» i windows 10 som kan ha tatt over disken, storage spaces populert disk synes ikke i diskbehandling.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Nei, egentlig ikke, du må se hva du finner til en overkommelig pris, SATA til USB adaptere selges nesten "overalt".

 

Det er selvfølgelig ingen garanti for at det virker, men min erfaring er i hvert fall at slike jalla-adaptere ikke er like kresne som SATA-kontrolleren på hovedkortet dersom det er I/O (input/output) feil på disken.

I og med at den spinner opp, så er den jo ikke helt død, så det kan være en mulighet?

 

Dersom den dukker opp med USB, kan det være du fremdeles må kjøre noe software, som ddrescue, for å få ut så mye som mulig av dataene dersom disken er skadet, det finnes sikkert alternativer for Windows, men kjenner ikke noe til det.

 

Aller først burde du nok bare prøve disken i en annen maskin dersom du har mulighet, for å se at det er disken, ikke strøm, kabler, kontroller e.l. som er problemet.

har bestilt adapter nå :) ddrescue burde jeg laste det ned?

 

Spørsmål !

 

Forsvant disken idet du oppgraderte windows til 10 ?

Var alt okay før ?

Hvilken versjon gikk du fra ?

 

 

UEFI er slik at man ikke nødvendigvis ser disker i BIOS.

Man har også noe som heter «storage spaces» i windows 10 som kan ha tatt over disken, storage spaces populert disk synes ikke i diskbehandling.

Den forsvant ikke når jeg bytta til windows 10, men når jeg skulle gjennopprette, så feile den på ca 84% og jeg fikk bedskjed bae om og starte på nytt, prøvde igjen og det samme skjedde... etter det var disken borte vekk..

 

Gikk fra win 7

 

Takk for svar!

Endret av Yippee007
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...