Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nye skiver og klosser, hvor tett er FOR tett.


Anbefalte innlegg

Skiftet nye skiver og klosser foran på 90mod Golf.

Aldri gjort det før men etter mange YT videoer, smøring av glide"pinner", smøring av klosser (hvor de sitter i kaliperen)tilbake pressing av stempel og slike ting er eg tilslutt ferdig.

Det eg nå lurer på er: synes de nye klossene sitter voldsomt nært inntil de nye skivene.

Eg kjørte noen km uten å bremse for så å kjenne på skivene om de var varme. Førersiden var pisselunka minus, ingen problem med å holde hånda inntil, passasjersiden var så godt som kald.

Er førersiden ett problem?

Endret av IcedInsanity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, bremseklosser bør kjøres inn noen mil så :) Nye klosser kan være helt inntil skiver en liten stund.

 

Førersiden var pisselunka minus, ingen problem med å holde hånda inntil

 

 

Forsvinner etter et par nedbremsinger, tipper jeg.

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nye skiver og klosser bør kjøres inn før du tar noen videre grep.
Finn deg et sted med liten trafikk.

Kjør opp til 50-60, brems halvhardt ned til nesten null, mest for å få litt lunk i bremsene men også å sjekke at bilen bremser jevnt.
Kjør så opp til 80-100, brems hardt ned til nesten null. Gjenta. Kjør så i minst 5 gjerne 10 minutter og mer før du er ferdig. Det er vitkig ikke å stå rolig rett etter denne manøveren, for bremsene skal være bra varme og kan legge igjen merker på skiven.
Etter dette skal begge sider være helt like på temperatur. Er de ikke det, tar du å demonterer den som blir varm, og trykk stempel inn og ut til det glir greit. Sjekk under støvhetten til stempelet om det ligger mye drit der. I så fall rengjør du der, og smører med fettfri smurning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...