Gå til innhold

Råd og veiledning til min framtid


Sixstars

Anbefalte innlegg

Kort om meg. Er 26-år og har to jobber. Har kjæreste og barn. Kjæreste jobber vikariat.

Den første jobben min er salgsrelatert med fastlønn og jeg får ca 20k i netto hver måned. (Ish 200t uten tillegg)

 

Den andre jobben er i produksjon og jeg jobber annenhver helg og drar inn 4K hver måned. Jobber bare annenhver helg der.

 

De fleste månedene har jeg utbetalt 25k. Noen ganger 1-3k mer.

 

Min største utdanning er studiespesialisering. Ingen realfag i bakhodet, men har en snitt på 4,4 eller 4,5 med aldersspenn. Har fem år i Forsvaret, og nesten 3år salgserfaring.

 

Nå ønsker jeg meg en bedre lønnet jobb. Jeg er vekke hjemmefra ganske mye, og kunne tenkt meg en A4 hverdag.

 

Lønn kan kompensere for arbeidsmengde. Arbeidsmiljø, lønn og egentid motiverer meg.

 

Jeg har lyst til å bli så mye, men er stadig usikker. Endrer tanker om hva jeg skal studere stadig vekk; byggingeniør, hms ingeniør, sykepleier, barnevern, ergoterapi, regnskap osvosv

Vurderte her om dagen om jeg skulle søke lærlingsplass som elektriker. Fordi det kunne jeg tenkt meg. Men er litt usikker på om det er verdt det mtp at lærlinger tjener så lite.

 

Hva synes dere om å slutte i jobben min, og søke lærlingplass i en bedrift, og gå til fagbrev som elektriker om fem år?

 

Eller bare ta en bachelorgrad, og bli ferdig innen 3år?

Litt vanskelig da kjæreste jobber vikariat, og vi har barn.

Men det er en mulighet for det når hun får en fast stilling.

 

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lyst til å bli så mye, men er stadig usikker. Endrer tanker om hva jeg skal studere stadig vekk; byggingeniør, hms ingeniør, sykepleier, barnevern, ergoterapi, regnskap osvosv

 

Virker som det første du må gjøre er å eliminere det som bare fenger, men hvor du ikke har noen fremtid. Dette er enkelt: Du leser om temaet for å teste interessen.

 

Eksempel: For temaet regnskap er det naturlig å lese om årsregnskap. Lån/kjøp ei eldre/brukt studiebok, f.eks. Årsregnskap av Trond Kristoffersen, og sett igang.

Lenke til kommentar

Du virker jo temmelig reflektert, så det virker som ett av de beste tipsene du kan få, er å fortsette å holde en egendialog som du har gjort her. Hvis du fortsetter å skrive og reflektére over pluss og minus for alle yrker du kontemplérer, så vil du før eller siden klare å finne ut det beste valget. Det tar tid, men et livsvalg som dette er mer enn verdt å bruke noen uker og kanskje måneder på å finne ut av.

 

Vil også skrive at du bør ikke undervurdére økonomien du har nå. Det er en solid lønn. Hvis du holder på den i mange nok år, så vil du ha mulighet til å være gjeldfri midtlivs. Det er mer enn hva mange får til.

 

Hvis du basérer dine valg på hva andre syns, lever du ikke et ekte liv. Du må finne dine egne svar og ta egne valg. Da må du vrenge hjernen og finne egne svar.

 

Et annet råd er å bruke 5 minutter på å sette deg inn i følgende situasjon:

 

Du tar førstepremien i Vikinglotto, og vinner 100 millioner kroner. Skriv ned 10 til 20 punkter om hva du ville gjort i et tidsperspektiv fra da du fikk beskjeden til resten av livet.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Skal på andregangsintervju på Right Price Tile om noen dager. Der er det fastlønn + provisjon.

Jeg hadde en prat med ei studieveileder angående min karrierevei, og hun foreslo blant annet å formalisere min salgserfaring ved å søke om fagbrev i salgsfaget. Kanskje det...

 

Eller er det å hoppe i en bachelor nivå, og etter tre år hoppe inn i det.

 

Noe annet som jeg har tenkt på er å kanskje ta forkurs matte og fysikk for ingeniører, og deretter søke meg inn på en av de litt mer tunge, men bedre betalte jobbene.

 

Men så er det ikke nødvendig at teori jobbene er det som gir meg best livskvalitet. Arbeidsmiljø og lønn går hånd i hånd for at jeg ellers skal trives.

 

Basert på mine erfaringer, og personlighet er jeg veldig fysisk anlagt, liker å gjøre ting etter boka, er en sympatisk person ovenfor andre, men er opptatt av rettferdighet.

Lenke til kommentar

Nå ønsker jeg meg en bedre lønnet jobb. Jeg er vekke hjemmefra ganske mye, og kunne tenkt meg en A4 hverdag.

 

Lønn kan kompensere for arbeidsmengde. Arbeidsmiljø, lønn og egentid motiverer meg.

 

Jeg har lyst til å bli så mye, men er stadig usikker. Endrer tanker om hva jeg skal studere stadig vekk; byggingeniør, hms ingeniør, sykepleier, barnevern, ergoterapi, regnskap osvosv

Vurderte her om dagen om jeg skulle søke lærlingsplass som elektriker. Fordi det kunne jeg tenkt meg. Men er litt usikker på om det er verdt det mtp at lærlinger tjener så lite.

 

Hva synes dere om å slutte i jobben min, og søke lærlingplass i en bedrift, og gå til fagbrev som elektriker om fem år?

 

 

Det er jo himla stor forskjell på endel av de yrkene du har listet opp her. Er du sikker på at du kunne trives i alt fra ergoterapaut/barnevern til byggeingeniør. Disse yrkene krever ganske forskjellige personlige egenskaper av deg.

 

Jeg ville begynt med å eliminere det som ikke er aktuelt, og tenke videre på det som fortsatt er mulig. Om det er fagbrev eller bachelor spiller ikke så stor rolle, så lenge det er en jobb du kan like, lønnen er akseptabel for din del og muligtene for jobb er gode. For fagbrev ser det jo ut som det er flere veier til dette, og her vil du jo faktisk ha en lønn samtidig med at du jobber mot fagbrevet. Om det er lønn som ufaglært eller lærlinglønn, så vil jo det være relativt kortvarig.

 

https://fagbladet.no/nyheter/slik-tar-du-fagbrev-pa-jobb-med-full-lonn-6.91.548385.4d6b00dced

 

Om du studerer til bachelor, er det jo også fint mulig å kombinere dette med deltidsjobb på noen titalls prosent. Og jobben kan fint være relevant i forhold til studier, spesielt om studiet er noe helserelatert. For ingeniørstudier er det noe vanskeligere å få relevant deltidsjobb.

Lenke til kommentar

Barnevern vil jeg veldig gjerne inn på.

Men da er jeg avhengig av at kjæresten lander på en av jobbene hun har søkt på! Hvis hun får mer jobb, kan jeg ta en bachelor og jobbe litt ved siden av! Lett

 

Men, hvis vi ikke er så heldige, så må jeg gjøre noe annet.

 

1.Enten fortsette i samme jobbsyklus ett år til

 

2. Håpe på lærlingplass som elektriker, og ha en jobb nr2, grunnet den lave lønnen.

Ev Flytte med kjæreste der hun får jobb i Stavanger eller Haugesund. Men da må jeg skaffe meg jobb der. Eventuelt søke lærlingplass der, og jobbe/studere til elektriker.

 

3. Kjæreste får jobb her hvor vi bor eller Haugesund, og jeg kan begynne på min bachelor.

 

Jeg har søkt barnevern i Gjøvik, sykepleier i Lillehammer, og ergoterapi i Sandes.

 

Huff, det er skummelt og samtidig spennende å vente på hvilke avgjørelser vi blir nødt til å ta. Men en utdanning skal jeg ta, fordi jeg er overbevist om at med en riktig utdanning/fagbrev, vil jeg stille sterkt i jobbmarkedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...