Gå til innhold

Nesten seks av ti nye biler var elbiler i mars


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri tvilt på at raffenrier bruker mye energi, og mye av det i form av strøm. Denne videoen dokumenterer imidlertid ikke at det brukes mer strøm pr. km på å lage drivstoff enn hva elbiler bruker.

 

Detaljer du mangler:

1: Hvor mye av elektrisiteten raffineriene bruker, går til drivstoffraksjonen? (I.e. raffenrier produserer mange produkter, så ikke all energien kan allokeres drivstoff for biler)

 

2: Av energien som brukes til å raffinere hvor mye kommer fra elektrisitet og hvor mye er varme fra andre kilder enne elektrisitet. Mye energi i et raffineri brukes til å destillere oljen. Detter krever mye varme, men varmen kan komme fra andre kilder som f.eks tunge oljefraksjoner eller gass.

 

Subsidiært: For det oppgitte forbruket, hvor mye drivstoff (og andre produkter produseres)

 

Forøvrig var ikke dette akkurat en videre god referanse. Dette er et underholdningsshow på youtube. Jeg hadde forventet litt mer etterprøvbare kilder.

 

Se her: https://www.cfr.org/blog/do-gasoline-based-cars-really-use-more-electricity-electric-vehicles-do

for en annen beregning.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Du forstår virkelig ikke dette ?

 

100.000.- er veldig mye penger, selv om det kanskje er lommerusk for deg.

 

Du får er fullt brukbar fossil-bil for 5000.-

5000? Nei? 5 første treff på finn var ulike varianter av delebiler, biler uten skilter, uten EU-godkjenning.. For 5000 får du en utgiftspost som ikke kan brukes til noe. Og for så vidt et godt eksempel på hvordan fortsette å ha dårlig råd..

Jeg har faktisk vært med på å kjøpe en gammel Nissan til 5000 for et par år siden, og den gikk i et par år uten spesielle problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har faktisk vært med på å kjøpe en gammel Nissan til 5000 for et par år siden, og den gikk i et par år uten spesielle problemer.

Og jeg har vært med på det motsatte, at en bil kjøpt for litt over vrakpanten gikk 'greit' noen måneder og så led en stille død.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For 5000 får du en utgiftspost som ikke kan brukes til noe.

Og jeg har vært med på det motsatte, at en bil kjøpt for litt over vrakpanten gikk 'greit' noen måneder og så led en stille død.

 

Du påsto at "For 5000 får du en utgiftspost som ikke kan brukes til noe." og nå sier du at det faktisk går an ? Du får bestemme deg.

Lenke til kommentar

Jaha? Høres du ut som jeg mener det er greit at en bil kun går noen måneder før den ikke går lenger?

Jeg kjøpte min første bil for 5,000,- når jeg var 17 i påvente av lappen når jeg ble 18. Den ble kjørt med i 4 år, og den ble solgt videre etter den tid. 

 

Det er null stress å få biler til å fungere lenge, hvis man har muligheten til å fikse utenfor verksteder og dermed ikke ser noe problem med at enkelte biler har litt "små-jukk" å gjøres på, som er selve grunnen til at de blir solgt rett over vrakpant. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jaha? Høres du ut som jeg mener det er greit at en bil kun går noen måneder før den ikke går lenger?

Hva du synes er helt opp til deg, men du motsier deg selv.

Jeg kan bare håpe du har nok medmenneskelighet til og hjelpe den stakkaren som er en av "dei som har minst" så han fikk ordne et brukbart fremkomstmiddel og jeg håper også at du ikke lo uhemmet av skadefryd når bilen til din kjenning tok kvelden.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hva du synes er helt opp til deg, men du motsier deg selv.

Jeg kan bare håpe du har nok medmenneskelighet til og hjelpe den stakkaren som er en av "dei som har minst" så han fikk ordne et brukbart fremkomstmiddel og jeg håper også at du ikke lo uhemmet av skadefryd når bilen til din kjenning tok kvelden.

Nå er du bare dust. Du renner over av grove insinuasjoner her, om ting du ikke aner *noe* om.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...