Gå til innhold

Volkswagen står foran en el-revolusjon. Vi besøkte fabrikken der det skal skje


Anbefalte innlegg

Skal jeg be moren min flytte nærmere meg? Eller kanskje jeg bare skal slutte å besøke henne? Skikkelig miljøvennlig.

 

Har du noe å komme med som ikke innebærer å gjøre alle fattige ved å unødvendig begrense måten vi lever livene våre på? Ved å gå over fra dieselbil til elektrisk reduserer jeg energibruken med 2/3. Overgang fra kullkraft til sol- og vindkraft vil tillate andre å fortsette å leve livene sine som før, bare med lavere CO2-utslipp og bedre luftkvalitet.

Hva er viktigst og opprettholde levestandarden eller global oppvarming ?

 

Vi vil ikke oppnå klimamålene med de klimatiltakene som vi gjør nå, det eneste som vil hjelpe er og forbruke mindre. Alle vil på en eller annen måte bli berørt på en måte som ikke er populært.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er viktigst og opprettholde levestandarden eller global oppvarming ?

 

Vi vil ikke oppnå klimamålene med de klimatiltakene som vi gjør nå, det eneste som vil hjelpe er og forbruke mindre. Alle vil på en eller annen måte bli berørt på en måte som ikke er populært.

Det er en falsk motsetning. Det går fint an å beholde vår levestandard samtidig som vi innfører tiltak for å redusere global oppvarming men på samme måte som noen benekter at våre klimagassutslipp påvirker klimaet så er det noen i motsatt ende av spektrumet som prediker at det eneste som nytter er drastiske tiltak som at alle må bli fattige.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Passat er en vesentlig mindre bil med mye mindre motorer, så det er en dårlig sammenligning. Men ok. Du har nok glemt utslippet under produksjon (raffinering) av dieselen. Raffineriene bruker enorme mengder energi, Slagentangen bruker mer enn hele Oslo by alene. Dette fører selvsagt til ekstra utslipp, som må regnes med. Skal du regne med CO2-utslipp fra produksjon av strøm må du nesten ta de med under produksjon av diesel også. Hvis ikke blir det å sammenligne pærer og grapefrukt ;)

Du kan regne ca. 3200g/liter når produksjonen regnes med, da havner Passaten på 205g/km. Men altså ingen videre god sammenligning. Skal du se på VW er Phaeton mye nærmere i størrelse og motorstyrke, den ligger på 0,926l/mil. Altså ca. 296g/km.

 

Dette blir som å diskutere hvor lang er en fisk.

 

Poenget er at tesla S er en bil med høyt energiforbruk. Mye høyere enn Passat som gjør samme jobben men som har mindre motor. Den er 500 kilo lettere så den trenger ikke så mye. Kunne valgt en Mercedes e klasse som har identiske yttermål men som sagt dere vil aldri bli enige.

 

Jeg har en bil med 2 liter bensinmotor. Den har et utslipp på 148g/km. Hadde jeg kjørt den på naturgass hadde den hatt ca 120 g/km eller det samme som en tesla. Som sagt CO2 gevinst er marginal når folk kjøper tesla. Skal du slå deg på brystet å si at du kjører en bil som er klimavennlig ,sitt på med naboen. Å kjøre to stykk i en fossil bil er som regel bedre enn alene i en tesla.

 

Lokal forurensing om det er et problem det er el biler bra på. Bare synd mange ødelegger det fullstendig ved å montere piggdekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...

Jeg har en bil med 2 liter bensinmotor. Den har et utslipp på 148g/km. Hadde jeg kjørt den på naturgass hadde den hatt ca 120 g/km eller det samme som en tesla.

...

Hvor lavt hadde CO2-utslippet på bilen din blitt hvis du kjørte den på vannkraft, solkraft eller vindkraft?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en falsk motsetning. Det går fint an å beholde vår levestandard samtidig som vi innfører tiltak for å redusere global oppvarming men på samme måte som noen benekter at våre klimagassutslipp påvirker klimaet så er det noen i motsatt ende av spektrumet som prediker at det eneste som nytter er drastiske tiltak som at alle må bli fattige.

Nei, vi kan ikke opprettholde levestandarden hvis vi skal få redusert den globale oppvarmingen.

 

Ta foreksempel tiltaket med og bytte ut bilparken med elektriske biler, hva skjer med fossilbilene ? de havner ikke hos huggeren de blir videresolgt og når markedet er mettet blir bilene eksportert til u-land og fortsetter med utslippene der, det eneste vi oppnår er og flytte problemene til andre land og antall biler på jorden får en eksponentiell vekst

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, vi kan ikke opprettholde levestandarden hvis vi skal få redusert den globale oppvarmingen.

 

Ta foreksempel tiltaket med og bytte ut bilparken med elektriske biler, hva skjer med fossilbilene ? de havner ikke hos huggeren de blir videresolgt og når markedet er mettet blir bilene eksportert til u-land og fortsetter med utslippene der, det eneste vi oppnår er og flytte problemene til andre land og antall biler på jorden får en eksponentiell vekst

Jo det kan vi!

 

Hva med elbilene? Jeg kjøper ny elbil nå og selger min gamle elbil til noen andre, som selger sin gamle bil til noen andre igjen, som kanskje akkurat har skrotet sin gamle bil. En rekke med biler altså, vi fyller på med nye biler i den ene enden og skroter vrakene i den andre enden. De beste vrakene eksporteres sikkert til u-land men heller ikke de lever evig. På et eller annet tidspunkt vil u-landene få våre gamle elbiler.

Lenke til kommentar

Hvor lavt hadde CO2-utslippet på bilen din blitt hvis du kjørte den på vannkraft, solkraft eller vindkraft?

Det er vanskelig å si. Hadde jeg kjørt på en ledning eller tauet bilen med en vinsj hadde utslippet blitt lavt.

 

Det samme om jeg kunne klart meg med et lett batteri. Men med samme effektive rekkevidde som i dag måtte jeg hatt et 120kwh batteri. Hvor mye CO2 og energi man bruker på å lage et slikt batteri vet jeg ikke. Bilen hadde blitt tung og hatt høyt energiforbruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo det kan vi!

 

Hva med elbilene? Jeg kjøper ny elbil nå og selger min gamle elbil til noen andre, som selger sin gamle bil til noen andre igjen, som kanskje akkurat har skrotet sin gamle bil. En rekke med biler altså, vi fyller på med nye biler i den ene enden og skroter vrakene i den andre enden. De beste vrakene eksporteres sikkert til u-land men heller ikke de lever evig. På et eller annet tidspunkt vil u-landene få våre gamle elbiler.

Hvis vi har en naturlig syklus på bilparken så ja, men utskiftingen går relativt fortere så det er en formidabel mengde med brukte biler til salgs og den mengden stiger hurtig. Vi eksporterer allerede store mengder kjøretøyer til u-land og den øker. De eldre bilene blir ikke skrotet for de er 100% utslitte og når det kommer flere nyere biler til u-landene vil de litt eldre bli solgt til en som er dårligere stilt en den tidligere eieren.

 

https://www.vikoperdinbil.se/salja-trasig-bil/bilar-till-afrika/

 

Til og med de gamle Peugeot 504 lever i beste velgående ennå.

 

ANE_131209940_AR_-1_0.jpg

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hvis vi har en naturlig syklus på bilparken så ja, men utskiftingen går relativt fortere så det er en formidabel mengde med brukte biler til salgs og den mengden stiger hurtig. Vi eksporterer allerede store mengder kjøretøyer til u-land og den øker. De eldre bilene blir ikke skrotet for de er 100% utslitte og når det kommer flere nyere biler til u-landene vil de litt eldre bli solgt til en som er dårligere stilt en den tidligere eieren.

 

Til og med de gamle Peugeot 504 lever i beste velgående ennå.

 

ANE_131209940_AR_-1_0.jpg

Og din løsning er? Globalt miljødiktatur?
Lenke til kommentar

Og din løsning er? Globalt miljødiktatur?

Min løsning ?

 

La elbiler overta på en naturlig måte, så vi ikke får en overflod med brukte fossilbiler som har ingen verdi i Norge, men stor verdi som en eksportartikkel.

Eventuelt må vi skrote fullt brukbare nyere biler i et stort omfang, som bileiere vil tape store summer på.

 

 

For at vi skal kunne gå fra 30 prosent elbilandel i 2018 til kun elektriske biler i 2025, må det blant annet bli økte muligheter til å eksportere «dagens» teknologi

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Min løsning ?

 

La elbiler overta på en naturlig måte, så vi ikke får en overflod med brukte fossilbiler som har ingen verdi i Norge, men stor verdi som en eksportartikkel.

Eventuelt må vi skrote fullt brukbare nyere biler i et stort omfang, som bileiere vil tape store summer på.

Du vil altså *redusere* elbilsalget? Det var bærekraftig..

 

Og du er bekymret for at vi må skrote full brukbare biler? Var du ikke akkurat bekymret for at de skal gå ut av landet?

 

Du henger ikke veldig sammen nå..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du vil altså *redusere* elbilsalget? Det var bærekraftig..

 

Og du er bekymret for at vi må skrote full brukbare biler? Var du ikke akkurat bekymret for at de skal gå ut av landet?

 

Du henger ikke veldig sammen nå..

Fikk du ikke med deg "eventuelt" eller forstår du ikke betydningen av ordet ?

 

Spør en gang til, hvorfor bytter vi til el-biler ?

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette blir som å diskutere hvor lang er en fisk.

 

Poenget er at tesla S er en bil med høyt energiforbruk. Mye høyere enn Passat som gjør samme jobben men som har mindre motor. Den er 500 kilo lettere så den trenger ikke så mye. Kunne valgt en Mercedes e klasse som har identiske yttermål men som sagt dere vil aldri bli enige.

 

Jeg har en bil med 2 liter bensinmotor. Den har et utslipp på 148g/km. Hadde jeg kjørt den på naturgass hadde den hatt ca 120 g/km eller det samme som en tesla. Som sagt CO2 gevinst er marginal når folk kjøper tesla. Skal du slå deg på brystet å si at du kjører en bil som er klimavennlig ,sitt på med naboen. Å kjøre to stykk i en fossil bil er som regel bedre enn alene i en tesla.

 

Lokal forurensing om det er et problem det er el biler bra på. Bare synd mange ødelegger det fullstendig ved å montere piggdekk.

Oj, bombe. En større bil bruker mer energi enn en mindre en. Hvem skulle trodd det? ;)

 

Men nei, en Tesla bruker langt mindre energi enn en Passat. Typisk forbruk for Model S inkl. tap i ladeprosessen og overføringsnettet er 250Wh/km. En liter bensin inneholder 9,7kW. En bil som bruker en halv liter bensin på mila bruker altså 485Wh/km, og det er før vi har regnet med noe som helst energibruk i raffinering og frakt. Jeg tror ikke du finner en eneste bensinbil i den størrelsen som bruker 0,5l/mil på spritmonitor.de, nærmeste er vel Prius som lå på 0,52l/mil sist jeg sjekket. Så energiforbruket til Model S er i verste fall halvparten av en mindre bil, mer realistisk en tredjedel. 

 

Din bensinbil slipper neppe ut 148g/km. Fabrikktall for forbruk er umulig å oppnå i Norge som årssnitt, og skal du ta med utslipp for produksjon av strøm må du som sagt også gjøre det for produksjon av bensin. Hvis ikke bil tallene 0g/km for elbiler. 

 

Om du vil sammenligne Tesla med Passat så foreslår jeg heller Model 3. Den er omtrent på samme størrelse som Passat, dvs. Passaten er en centimeter eller to kortere. Vekten på dagens Modell 3 er 1856kg, men det kommer en lettere utgave til høsten. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Oj, bombe. En større bil bruker mer energi enn en mindre en. Hvem skulle trodd det? ;)

 

Men nei, en Tesla bruker langt mindre energi enn en Passat. Typisk forbruk for Model S inkl. tap i ladeprosessen og overføringsnettet er 250Wh/km. En liter bensin inneholder 9,7kW. En bil som bruker en halv liter bensin på mila bruker altså 485Wh/km, og det er før vi har regnet med noe som helst energibruk i raffinering og frakt. Jeg tror ikke du finner en eneste bensinbil i den størrelsen som bruker 0,5l/mil på spritmonitor.de, nærmeste er vel Prius som lå på 0,52l/mil sist jeg sjekket. Så energiforbruket til Model S er i verste fall halvparten av en mindre bil, mer realistisk en tredjedel.

 

Din bensinbil slipper neppe ut 148g/km. Fabrikktall for forbruk er umulig å oppnå i Norge som årssnitt, og skal du ta med utslipp for produksjon av strøm må du som sagt også gjøre det for produksjon av bensin. Hvis ikke bil tallene 0g/km for elbiler.

 

Om du vil sammenligne Tesla med Passat så foreslår jeg heller Model 3. Den er omtrent på samme størrelse som Passat, dvs. Passaten er en centimeter eller to kortere. Vekten på dagens Modell 3 er 1856kg, men det kommer en lettere utgave til høsten.

Ang 148 gram så er det det jeg måler. Jeg kjører typisk 750km på 46 liter. Jeg resetter trippteller og registrerer antall liter. Har gjort dette i 30år.

Ser liten forskjell på sommer vinter. Litt mere forbruk pga breie sommer dekk 0.03l/100km

Merker også lite til klima bruk.

Har aldri hatt en bil som bruker mere enn oppgitt.

 

 

Tesla vs passat. Ser poenget ditt men se det fra et globalt perspektiv.

Du starter regnestykket etter du har laget strømmen.

La oss si du har en tesla 3 og en passat 170hk TDI. Begge bilene bruker det fabrikken oppgir.

Tesla bruker 17kwh pr 100km og Passaten bruker 4.1 liter pr 100km

Du har et diesel aggregat med et spesifikt forbruk på 235g/kwh og en generatorvirkningsgrad på 95%

Du har 100liter diesel og lurer på om du skal lade teslaen eller fylle dieselen på passaten

Lader du teslaen vil du ha 85kg diesel som du får 4kwh ut av hver kilo diesel. Totalt 340 kwh

Når teslaen bruker 17kwh pr 100km så kommer du 2000km

Fyller du 100 liter på passaten kommer du 100l/4.1l/100km 2500km

Du må ha en diesel motor med under 190g/kwh for at teslaen skal komme lenger. Da skal du ha en rimelig stor diesel motor.

Motoren i passaten har et forbruk på ca 300g/kwh når belasting er som i kjøresyklus. Det betyr at tilført masse er 4.1l 0.85 som er 3485gram

Deler du det på¨300g/kwh får du 11kwh pr 100km. Så det betyr at passaten er 30% mere energieffektiv enn teslaen.

At denne fordelen går tapt pga dårlig motorvirkningsgrad er en annen sak

Endret av Trestein
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ang 148 gram så er det det jeg måler. Jeg kjører typisk 750km på 46 liter. Jeg resetter trippteller og registrerer antall liter. Har gjort dette i 30år.

Ser liten forskjell på sommer vinter. Litt mere forbruk pga breie sommer dekk 0.03l/100km

Merker også lite til klima bruk.

Har aldri hatt en bil som bruker mere enn oppgitt.

 

 

Tesla vs passat. Ser poenget ditt men se det fra et globalt perspektiv.

 

Du starter regnestykket etter du har laget strømmen.

La oss si du har en tesla 3 og en passat 170hk TDI. Begge bilene bruker det fabrikken oppgir.

Tesla bruker 17kwh pr 100km og Passaten bruker 4.1 liter pr 100km

Du har et diesel aggregat med et spesifikt forbruk på 235g/kwh og en generatorvirkningsgrad på 95%

Du har 100liter diesel og lurer på om du skal lade teslaen eller fylle dieselen på passaten

Lader du teslaen vil du ha 85kg diesel som du får 4kwh ut av hver kilo diesel. Totalt 340 kwh

Når teslaen bruker 17kwh pr 100km så kommer du 2000km

Fyller du 100 liter på passaten kommer du 100l/4.1l/100km 2500km

Du må ha en diesel motor med under 190g/kwh for at teslaen skal komme lenger. Da skal du ha en rimelig stor diesel motor.

Motoren i passaten har et forbruk på ca 300g/kwh når belasting er som i kjøresyklus. Det betyr at tilført masse er 4.1l 0.85 som er 3485gram

Deler du det på¨300g/kwh får du 11kwh pr 100km. Så det betyr at passaten er 30% mere energieffektiv enn teslaen.

At denne fordelen går tapt pga dårlig motorvirkningsgrad er en annen sak

Aldri i verden om Passaten bruker 0,41l/mil. Spritmonitor.de sier 0,686l/mil for Passat 170hk TDI. Med 870 biler er nok statistikken ganske korrekt. Det stemmer også bra ift. vår gamle Touran 2.0TDI som lå på rundt 0,7l/mil i årssnitt. Vesentlig høyere forbruk vinterstid, sikkert pga. dieselvarmeren. 

 

0,686l/mil er 67% høyere enn tallene dine så da blir nok konklusjonen stikk motsatt ;)

 

Om du insisterer på å bruke urealistiske fabrikktall så har Model 3 en oppgitt WLTP-rekkevidde på 560km. Med 75kWh utnyttbart blir det 134Wh/km. 

 

Ellers er det vel ingen bombe at en større motor i en bil har bedre virkningsgrad enn en liten aggregatmotor. Generelt gjelder at jo større motor, jo mer effektiv. Skal du lade effektivt bør du derfor brenne dieselen i et oljekraftverk som igjen lager strøm til lading. Da får du ut vesentlig mer energi enn med et aggregat. Så en slik sammenligning blir uansett meningsløs, og mye av poenget med elbiler er jo å slippe forbrenningsmotorer med sin elendige virkningsgrad. Må man lade med aggregat hele tiden er det derfor bedre å kjøpe noe annet. Jo færre konverteringer av energi, jo bedre. Selvsagt. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Aldri i verden om Passaten bruker 0,41l/mil. Spritmonitor.de sier 0,686l/mil for Passat 170hk TDI. Med 870 biler er nok statistikken ganske korrekt. Det stemmer også bra ift. vår gamle Touran 2.0TDI som lå på rundt 0,7l/mil i årssnitt. Vesentlig høyere forbruk vinterstid, sikkert pga. dieselvarmeren. 

0,686l/mil er 67% høyere enn tallene dine så da blir nok konklusjonen stikk motsatt ;)

Om du insisterer på å bruke urealistiske fabrikktall så har Model 3 en oppgitt WLTP-rekkevidde på 560km. Med 75kWh utnyttbart blir det 134Wh/km.

 

Jeg brukte teslaer tall mot vw. Brukte tall for 204 hk modell med bakhjulsdrift og 55 kWh (minste) batteripakke?

 

En moderne diesel bil bruker mye mindre enn 0,69. Hadde en BMW 320 som leiebil en periode. Den brukte 0,5l PR mil

 

Poenger er at eletriske biler er avhengige av høy virkningsgrad på strømproduksjon.

 

Nå var det ikke flere enn et par tesla 3 på spritmonitor som hadde 18kwh i forbruk.

 

Poenget er at energien som går ut på akslingen fra dieselmotoren er mindre enn det el motoren må produsere pga høyere verkt på el bilen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har eid to 320d (en F31 og en E91). De lå på 0,65-0,70 begge to (blanda kjøring), der F31 brukte ørlite mindre enn E91

 

Min kjøring er nok optimal 90 km PR dag. To kaldstarter ingen motorvarmer. Hadde en femmer som brukte 0,55 i årsgjennomsnitt. Det fikk jeg ned i 0,43 og over 1400 km på en tank.

 

Husker godt i 1993 at en fyr kjørte jorden rundt 40 000 km i en Audi 80 TDi med 85 km/h i snitt og brukte o,385 liter PR mil.

 

Så det er mulig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min kjøring er nok optimal 90 km PR dag. To kaldstarter ingen motorvarmer. Hadde en femmer som brukte 0,55 i årsgjennomsnitt. Det fikk jeg ned i 0,43 og over 1400 km på en tank.

 

Husker godt i 1993 at en fyr kjørte jorden rundt 40 000 km i en Audi 80 TDi med 85 km/h i snitt og brukte o,385 liter PR mil.

 

Så det er mulig.

Du driver nok ikke med så mye grisekjøring som andre sikkert gjør ;)

Lenke til kommentar

Min kjøring er nok optimal 90 km PR dag. To kaldstarter ingen motorvarmer. Hadde en femmer som brukte 0,55 i årsgjennomsnitt. Det fikk jeg ned i 0,43 og over 1400 km på en tank.

 

Husker godt i 1993 at en fyr kjørte jorden rundt 40 000 km i en Audi 80 TDi med 85 km/h i snitt og brukte o,385 liter PR mil.

 

Så det er mulig.

 

Ja, men du kan ikke ekstrapolere dine erfaringer og late som om alle gjør det samme som deg. Dere bruker statistikker til å motbevise hverandre, og deretter så "later du som" alle gjør som deg, fordi du har "leid en 3-serie". Enten så får dere bruke offisielle tall og statistikker, eller så får dere ikke diskutere det i det hele tatt

 

.. og hva inni hampen har en fyr i en Audi 80 som kjørte rundt jorden med noe som helst å gjøre? Hvordan er dette et jævla argument i det heletatt?!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...