Gå til innhold

Volkswagen står foran en el-revolusjon. Vi besøkte fabrikken der det skal skje


Anbefalte innlegg

I mange land er vel ikke el bil et miljøtiltak. Man flytter jo bare energiproduksjon fra bensin/diesel til kull med de fordeler og ulemper det medfører.

Store fordelar. Ingen lokale utslepp og mindre CO2-utslepp. Visste du forresten at 55% av kraftproduksjonen i Tyskland i mars var fornybar? 14% var kjernekraft, 24% kolkraft og 7% gasskraft. Kraftproduksjonen vert raskt reinare. Dieselen er den same som før.

 

Sist jeg var i Tyskland så jeg ingen teslaer. Tror heller ikke det blir mange av dem der.

Er det veldig mange år sidan sist du var i Tyskland? Eg ser fleire kvar gong eg er der, og har sett fleire tyske Tesla på tur i Noreg. 2,5% av alle bilar selde i Tyskland i februar i år var ladbare og Tesla Model 3 var den klårt mest populære av dei.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men du vet?

 

Jeg skal fortelle deg ett par fakta. I tiår før tesla ble til, mens musk sprang rundt i kortebukse og helt sikkert med bygdas kuleste sprettert, så snakka folk elbil. Det var mange som forsket på elbil og batterier. Noen bygde elbil og det fantes de som kjøpte elbil. Teknologien var svak men ble konstant videreutviklet. Kanskje er du gammel nok til å ha hørt om noe som het Buddy, eller kanskje til og med Think, norske bidrag i nyere tid. Eller en av de mange mange utenlandske modellene. Alle smertelig klar over den største bøygen, batteriene. Alle visste også om hva som var i kjømda, en lovende teknologi som ble kalt på folkemunnen litium-ion eller litium-polymer. En teknologi som hadde vert kjent i lang tid men bl.a ansett som rissikabel pga brannfaren. Det var imidlertid en enorm forskning på teknologien med hensikt å kunne erstatte bly og ni baserte batterier, bla finansiert av amrikanske myndigheter. Interesant midt opp i det hele , rundt årtusen skiftet kom den første priusen og honda insight. Lenge før Tesla. Ikke m. Lion battterier riktignok men i riktig rettning.

 

Det er med andre ord Tesla som kommer til dekket bord og ett forventningsfullt marked på hva som skal komme, og som med penger og lån og oppkjøp av andres kompetanse som kan begynne å tilby elbiler i luksus rådyr segmentet der andre har hatt som hensikt å kunne tilby elbil til folk flest. I grunnen det eneste geniale som Tesla har gjort i og med at det betydde rask intekt. Men det er ikke Tesla som har beredd grunnen for elbilen slik vi ser den i dag. De har absolutt vert en del av det siden rundt 2006, men jeg er på nippet til å dra frem ukvems ord om noen skulle forfekte historien med å si hva du gjør og det er ufattelig urettferdigt gjort mot de som faktisk har gjort jobben, for ikke å si ekstremt lite innsiktsfullt. Tesla lager ok biler til en høy pris, hadde de vert så gode som du forfekter hadde de laget ok biler til en lav pris. Du får med andre ord hva du betaler for. Hadde Leaf kostet like mye som en X hadde nok teknologien inne vert av ett annet kaliber også. Faktisk ville jeg ha trodd deg mer om du sa att Nissan var de som snudde markedet på hodet men heller ikke de har gjort jobben alene.

Det var da voldsomt til påstander å slenge rundt med. Nei, Tesla utviklet ikke produktene sine med helt ny og aldri tidligere sett teknologi, men slik du ordlegger deg høres det jo nesten ut som de tok drivverket fra en Think og slang på et nytt karosseri. Tesla har ikke bare vært blant de første som faktisk implementerte teknologien som ble forsket på i et faktisk produkt som kan kjøpes, men har også stått for store utviklinger på motor, inverter og batterifronten. At produkter som ble lansert tilbake i 2012 fremdeles slår konkurrenter på objektive parametre som rekkevidde, effektivitet og ladehastighet viser vel greit at de har klart å utvikle teknologi som har bidratt til å endre markedets oppfatning av elbiler. For hvis ikke kunne vel alle andre bare ha slengt inn i et tilfeldig drivverk en eller annen professor skrev en paper om "flere tiår før Tesla ble til". 

 

Den ok-bilen til en lav pris som du etterlyser vil mange si er nettopp Model 3. Den er forøvrig den første bilen jeg kjenner til som bruker en PMSRM (permanent magnet switched reluctance motor) i drivverket sitt. Toyota og Honda som du nevner, står ellers med hendene halvveis i boksa og har inntil nå trodd at hydrogen var veien å gå fremfor batteribiler.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er er jo en batterpakkefabrikk. Den setter sammen pakker fra celler som kommer fra andre produsenter. Den gjør ingenting for å fikse mankoen på battericeller.

 

Det var stilt tvil på følgende utgang fra missi : «VAG har adressert batteriforsyningen for lenge siden og har alle de kontrakter de trenger for å få levert nok batterier til å nå sine ambisiøse mål.»

 

1) Kontrakter er signert med leverandører for 80 mrd euro

2) de Vries bekrefter også at : Jeg kan ikke utelukke at vi kommer til å lage egne batterier fra bunnen av. Vi er i samtaler, sier de Vries, som unngår å gå mer i detalj.

 

For meg ser det tvert imot ut til at de har adresserert dette , er seriøse på problemene, og har planer og forankret beslutninger for å unngå avhengigheter av andre som kan bli flaskehalser.

Endret av syar2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Store fordelar. Ingen lokale utslepp og mindre CO2-utslepp. Visste du forresten at 55% av kraftproduksjonen i Tyskland i mars var fornybar? 14% var kjernekraft, 24% kolkraft og 7% gasskraft. Kraftproduksjonen vert raskt reinare. Dieselen er den same som før.

Er det veldig mange år sidan sist du var i Tyskland? Eg ser fleire kvar gong eg er der, og har sett fleire tyske Tesla på tur i Noreg. 2,5% av alle bilar selde i Tyskland i februar i år var ladbare og Tesla Model 3 var den klårt mest populære av dei.

Fakta som dette lar seg lett sjekke.

 

https://www.best-selling-cars.com/germany/2018-q3-germany-best-selling-car-brands-and-models/

 

Det viser at tesla solgte 1600 biler i Tyskland i hele 2018. Total salget i Tyskland var 2400000 biler. På promille nivå.

 

Tyskland bruker minimalt med strøm i forhold til oss. Dette veit du sikkert bedre men eg trur deira strømforbruk er ca 5 ganger høyere enn Norges og befolkning er 15 ganger høyere.

 

Hadde dei kjørt bilene sine eletrisk hadde kunn fossile kilder kunnet øke sin produksjon.

 

Om tyskerne bruker mindre strøm vil en større del være fornybart fordi de 100% sikkert hadde redusert ytelsen på kullkraftverket om folk reduserte strømforbruk.

 

Dette vet selvfølgelig både tyske politikere og den jevne befolkning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Store fordelar. Ingen lokale utslepp og mindre CO2-utslepp. Visste du forresten at 55% av kraftproduksjonen i Tyskland i mars var fornybar? 14% var kjernekraft, 24% kolkraft og 7% gasskraft. Kraftproduksjonen vert raskt reinare. Dieselen er den same som før.

Er det veldig mange år sidan sist du var i Tyskland? Eg ser fleire kvar gong eg er der, og har sett fleire tyske Tesla på tur i Noreg. 2,5% av alle bilar selde i Tyskland i februar i år var ladbare og Tesla Model 3 var den klårt mest populære av dei.

Fakta som dette lar seg lett sjekke.

 

https://www.best-selling-cars.com/germany/2018-q3-germany-best-selling-car-brands-and-models/

 

Det viser at tesla solgte 1600 biler i Tyskland i hele 2018. Total salget i Tyskland var 2400000 biler. På promille nivå.

 

Orsak at eg trudde du var smart nok til å forstå at det var snakk om mars 2019. Eg trudde det var tindrande klårt når eg snakka om Model 3, og spesielt når eg presiserte mars i år, men eg skal notere meg for ettertida at du er fullstendig kunnskapslaus når det gjeld bilar. Du har i alle fall ikkje sjekka nokon fakta som eg har oppgjeve.

 

Som du sjølv har funne ut er det seld tusenvis av Tesla i Tyskland gjennom åra, so det finst mange av dei på vegen. Dersom du har vore i ein trafikkert tysk by nyleg, er det godt gjort å ikkje har sett nokon.

 

Edit: Lenkja di syner ikkje ein gong heile 2018, men 1. til 3. kvartal 2018.

 

Tyskland bruker minimalt med strøm i forhold til oss. Dette veit du sikkert bedre men eg trur deira strømforbruk er ca 5 ganger høyere enn Norges og befolkning er 15 ganger høyere.

Legg merke til at eg skreiv om produksjon, ikkje forbruk. Tyskland er den største krafteksportøren i Europa.

 

Hadde dei kjørt bilene sine eletrisk hadde kunn fossile kilder kunnet øke sin produksjon.

Nei, det stemmer ikkje. Det er stadige flaskehalsar i nettet som dei må løyse ved å auka forbruket. Kan hende eit fjernvarmeverk må redusere effekta på ein elkjel og fyre med gass i staden. Det er mykje meir energieffektivt å lage varme med gass enn å drive ein bil med diesel. Eller dei kan eksportere litt mindre. Kjernekraftverka må òg regulere ned stadig oftare pga høg produksjon av fornybar energi. Dei har ingen CO2-utslepp.

 

Om tyskerne bruker mindre strøm vil en større del være fornybart fordi de 100% sikkert hadde redusert ytelsen på kullkraftverket om folk reduserte strømforbruk.

Dei brukar stadig mindre straum og annan energi. Men det viktigaste er å redusere CO2-utsleppa. Ved å drive bilane med straum i staden for diesel sparer dei både energi og reduserer CO2-utslepp, sjølv om straumen til tider kjem frå kol- eller gasskraft. Endret av Sturle S
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Orsak at eg trudde du var smart nok til å forstå at det var snakk om mars 2019. Eg trudde det var tindrande klårt når eg snakka om Model 3, og spesielt når eg presiserte mars i år, men eg skal notere meg for ettertida at du er fullstendig kunnskapslaus når det gjeld bilar. Du har i alle fall ikkje sjekka nokon fakta som eg har oppgjeve.

Som du sjølv har funne ut er det seld tusenvis av Tesla i Tyskland gjennom åra, so det finst mange av dei på vegen. Dersom du har vore i ein trafikkert tysk by nyleg, er det godt gjort å ikkje har sett nokon.

Legg merke til at eg skreiv om produksjon, ikkje forbruk. Tyskland er den største krafteksportøren i Europa.

Nei, det stemmer ikkje. Det er stadige flaskehalsar i nettet som dei må løyse ved å auka forbruket. Kan hende eit fjernvarmeverk må redusere effekta på ein elkjel og fyre med gass i staden. Det er mykje meir energieffektivt å lage varme med gass enn å drive ein bil med diesel. Eller dei kan eksportere litt mindre. Kjernekraftverka må òg regulere ned stadig oftare pga høg produksjon av fornybar energi. Dei har ingen CO2-utslepp.

Dei brukar stadig mindre straum og annan energi. Men det viktigaste er å redusere CO2-utsleppa. Ved å drive bilane med straum i staden for diesel sparer dei både energi og reduserer CO2-utslepp, sjølv om straumen til tider kjem frå kol- eller gasskraft.

No kallar du meg kunnskapsløs i alle svara dine så at eg ikkje kan noko om bil kan ikkje være nokon overraskelse.

 

Eg spurte taxisjåføren om det var mye el biler i området. Han visste om en tesla, den gikk som drosje. Dette var desember 2018

 

Hvilken bil som er mest solgt uke 43 2015 er ikke veldig interessant. Tror dessuten at teslaer levert i februar er bestilt lenge før de er levert. Om det kommer to skipslaster med prius og blir levert uke 15 til tyske kunder havner disse selvfølgelig høyt oppe på salgstatesikken den uken.

 

Vi får se når 2019 er omme hvor stor markedsandel tesla har i Tyskland. At det blir omsatt noen i februar er jo flott. Salget gikk jo ned 37% fra 2017 til 2018

 

Fikk en slik bil bak meg i dag. Det er heilt klart at paven ikkje treng å spesialbestille bil neste gang. Om tyskerens liker dette designet vil tiden vise

 

Tyskland har bygget flere store fosile kraftverk siste årene. Flere hundre megawatt med store stempelmotorer.

 

Med din logikk kommer de sikkert ikke til å bli brukt om Tyskland elekrifiserer bilparken sin.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det var da voldsomt til påstander å slenge rundt med. Nei, Tesla utviklet ikke produktene sine med helt ny og aldri tidligere sett teknologi, men slik du ordlegger deg høres det jo nesten ut som de tok drivverket fra en Think og slang på et nytt karosseri. Tesla har ikke bare vært blant de første som faktisk implementerte teknologien som ble forsket på i et faktisk produkt som kan kjøpes, men har også stått for store utviklinger på motor, inverter og batterifronten. At produkter som ble lansert tilbake i 2012 fremdeles slår konkurrenter på objektive parametre som rekkevidde, effektivitet og ladehastighet viser vel greit at de har klart å utvikle teknologi som har bidratt til å endre markedets oppfatning av elbiler. For hvis ikke kunne vel alle andre bare ha slengt inn i et tilfeldig drivverk en eller annen professor skrev en paper om "flere tiår før Tesla ble til". 

 

Den ok-bilen til en lav pris som du etterlyser vil mange si er nettopp Model 3. Den er forøvrig den første bilen jeg kjenner til som bruker en PMSRM (permanent magnet switched reluctance motor) i drivverket sitt. Toyota og Honda som du nevner, står ellers med hendene halvveis i boksa og har inntil nå trodd at hydrogen var veien å gå fremfor batteribiler.

 

Påstander og påstander, du vil vel ikke betvile at elbilen er mer enn hundre år gammel eller at, som hekomo påstår, at "Tesla skapte markedet." og  "Før Tesla var ikke elbiler noe folk tenkte på." er en noe drøy påstand å komme med. Det ville nok jeg heller kalt en "voldsom påstand å slenge rundt seg med."

 

Og Model 3 er fortsatt en dyr bil i vårt lille land med >460knok's pr bil inkludert en del feil og missnøye blant ganske mange kunder (en missnøye prosent du ikke finner i like stor grad hos andre leverandører). En helt kurrant bil er det dog allikevel. ... Jeg gjentar.. En helt kurrant bil er det dog allikevel. (Ikke alle fanboys som får med seg en realist komme med ros uten att det gjentas). Men en "lav pris" er det ikke.

 

Og når det gjelder "lav pris" så er det også noen noen som prøver seg på å opplyse om M3 pris i $$$, og det i laveste kjente numeriske verdi. Men det er da vitterlig en enda mer skrellet utgave enn det vi har her til lands og før eventuell Norsk pris er kjent (selv om de blir ganske like). Men for all del, helt flott om den kommer til den prisen, skal ikke si noe på det, men det er en smule patetisk å snakke om pris på den utgaven og sammenligne det med hva som faktisk er tilgjengelig.

 

Hvordan du imidlertid velger å tolke ordleggingen min på for å fremme ett motargument mot ett poeng som ikke var der, se dèt, det  kan jeg derimot ikke hjelpe deg med. (ref. DIN voldsomme think påstand). Men jeg undres, om enn bare aldri så lite, er det Tesla teknologi alle andre har under sine pansre?

Endret av EremittPåTur
  • Liker 4
Lenke til kommentar

dette er kun fordi produksjonen er flyttet fra Korea til Polen og de har hatt litt hikke i oppstart av den nye fabrikken. Antall batterier er sikret og vil komme i fullt monn til I.D.

Oookay.. Så at de har problemer med å skaffe et 5-sifret antall batteripakker i tide i dag lover bra for at de skal kunne skaffe 6- eller 7-sifret antall batteripakker i året 6-7 år fra nå?

 

Kanskje vi i stedet for 'Elon-time' skal begynne å si 'VAG-time' når vi mener 'forsinket'?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

No kallar du meg kunnskapsløs i alle svara dine så at eg ikkje kan noko om bil kan ikkje være nokon overraskelse.

 

Eg spurte taxisjåføren om det var mye el biler i området. Han visste om en tesla, den gikk som drosje. Dette var desember 2018

Du spurde taxisjåføren i ein eller annan tysk landsby?

 

Sjekka forresten lenkja di til det du påstår var bilsalet i Tyskland i heile 2018. Det viste seg å vere 1. til 3. kvartal 2018.

 

Vi får se når 2019 er omme hvor stor markedsandel tesla har i Tyskland. At det blir omsatt noen i februar er jo flott. Salget gikk jo ned 37% fra 2017 til 2018.

Du kan i det minste bruke faktiske tal, og ikkje dei tala du fann for 1. til 3. kvartal 2018, som du påstår gjeld heile året. Eg tykkjer dette er ganske uinteressant. Poenget er at det er seld tusenvis av Tesla i Tyskland frå 2012 til i dag. Eg er der ganske ofte og ser stadig fleire kvar gong eg er der. Eg skal ein tur i påska. Kan telje då.

 

Tyskland har bygget flere store fosile kraftverk siste årene. Flere hundre megawatt med store stempelmotorer.

Eit stort fossilt kraftverk i Tyskland er på fleire GW og dei brukar turbinar. "Fleire hundre MW" med stempelmotorar høyrest ut som lokale gasskraftverk til.topplast, fordi dei er raske å regulere. Dei går neppe kontinuerleg med høg last.

 

Dersom du ladar ein elbil med kraft produsert frå ein slik gass-peaker, er CO2-utsleppet ca halvparten av ein dieselbil. Ei stor forbetring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Oookay.. Så at de har problemer med å skaffe et 5-sifret antall batteripakker i tide i dag lover bra for at de skal kunne skaffe 6- eller 7-sifret antall batteripakker i året 6-7 år fra nå?Kanskje vi i stedet for 'Elon-time' skal begynne å si 'VAG-time' når vi mener 'forsinket'?

Når produksjonen er ferdig flyttet så kan vi regne med at alt går på skinner ja.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du spurde taxisjåføren i ein eller annan tysk landsby?

Sjekka forresten lenkja di til det du påstår var bilsalet i Tyskland i heile 2018. Det viste seg å vere 1. til 3. kvartal 2018.

Du kan i det minste bruke faktiske tal, og ikkje dei tala du fann for 1. til 3. kvartal 2018, som du påstår gjeld heile året. Eg tykkjer dette er ganske uinteressant. Poenget er at det er seld tusenvis av Tesla i Tyskland frå 2012 til i dag. Eg er der ganske ofte og ser stadig fleire kvar gong eg er der. Eg skal ein tur i påska. Kan telje då.

Eit stort fossilt kraftverk i Tyskland er på fleire GW og dei brukar turbinar. "Fleire hundre MW" med stempelmotorar høyrest ut som lokale gasskraftverk til.topplast, fordi dei er raske å regulere. Dei går neppe kontinuerleg med høg last.

Dersom du ladar ein elbil med kraft produsert frå ein slik gass-peaker, er CO2-utsleppet ca halvparten av ein dieselbil. Ei stor forbetring.

Landsbyen hette Bremen. Dei har sikkert ikkje hørt om tesla så langt ute på landsbygda.

 

Beklager om tallene var feil. La ikkje merke til det. Skal Google dei på nytt. Fant at det var solgt ca 2000 teslaer i Tyskland i fjor.

 

Et slik dieselkraftverk har et CO2 utslepp på ca 600 g/kWhel. Kjører du 100 km på 20 kwh blir det 120g/KWh.

 

Korleis dette er halvparten av ein diesel bil forstår eg ikkje.

 

Har heller ikkje regnet med 10% tap i ledningsnett, et par % i spenningsomformere og virkningsgraden i fra lader til batteri

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Du spurde taxisjåføren i ein eller annan tysk landsby?

Sjekka forresten lenkja di til det du påstår var bilsalet i Tyskland i heile 2018. Det viste seg å vere 1. til 3. kvartal 2018.

Du kan i det minste bruke faktiske tal, og ikkje dei tala du fann for 1. til 3. kvartal 2018, som du påstår gjeld heile året. Eg tykkjer dette er ganske uinteressant. Poenget er at det er seld tusenvis av Tesla i Tyskland frå 2012 til i dag. Eg er der ganske ofte og ser stadig fleire kvar gong eg er der. Eg skal ein tur i påska. Kan telje då.

Eit stort fossilt kraftverk i Tyskland er på fleire GW og dei brukar turbinar. "Fleire hundre MW" med stempelmotorar høyrest ut som lokale gasskraftverk til.topplast, fordi dei er raske å regulere. Dei går neppe kontinuerleg med høg last.

Dersom du ladar ein elbil med kraft produsert frå ein slik gass-peaker, er CO2-utsleppet ca halvparten av ein dieselbil. Ei stor forbetring.

Landsbyen hette Bremen. Dei har sikkert ikkje hørt om tesla så langt ute på landsbygda.

 

Eg såg ein tysk Tesla med HB-skilt (Hansastadt Bremen) i Noreg i fjor sommar. Køyrer langt denne taxien?

 

Beklager om tallene var feil.

Eg noterer meg at det du kallar fakta eigentleg tyder "feil".

 

Et slik dieselkraftverk har et CO2 utslepp på ca 600 g/kWhel. Kjører du 100 km på 20 kwh blir det 120g/KWh.

 

Korleis dette er halvparten av ein diesel bil forstår eg ikkje.

OK, du trollar eller prøver deg på ein dårleg aprilspøk.

 

Alle oljebaserte kraftverk til saman stod for 0% av kraftproduksjonen i Tyskland i fjor. Dersom du fjernar alle andre kjeder frå diagrammet her, so ser du kor lite:

https://energy-charts.de/energy.htm?source=all-sources&period=monthly&year=2018

 

Etter å ha fjerna alt anna, kan du leggje til "Import balance". Det som går under grafen er eksport. Då vart brått kraftverka dine redusert til ein eller to rekkjer med pikslar.

 

Det du har funne er naudaggregat . Tilsvarande reservekraftverka til Statnett. Det er billigare å installere eit naudaggregat enn å oppretthalde N-1 i alle situasjonar. Tyskland har verdas mest stabile kraftforsyning. Dei tek forsyningstryggleiken seriøst.

 

Har heller ikkje regnet med 10% tap i ledningsnett, et par % i spenningsomformere og virkningsgraden i fra lader til batteri

Eller det faktum at desse "kraftverka" berre går for å balansere nettet når det er ein risiko for at det bryt saman. Til dømes fare for at ein feil medfører straumbrot i eit stort område. Tyskland har mange slike, men dei er siste skanse. Samanliknar du faktisk produksjon med installert effekt i 2018, ser du at kapasitetsfaktoren til oljebaserte kraftverk i Tyskland er 1%. Endret av Sturle S
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Eg såg ein tysk Tesla med HB-skilt (Hansastadt Bremen) i Noreg i fjor sommar. Køyrer langt denne taxien? Eg noterer meg at det du kallar fakta eigentleg tyder "feil". OK, du trollar eller prøver deg på ein dårleg aprilspøk.Alle oljebaserte kraftverk til saman stod for 0% av kraftproduksjonen i Tyskland i fjor. Dersom du fjernar alle andre kjeder frå diagrammet her, so ser du kor lite:https://energy-charts.de/energy.htm?source=all-sources&period=monthly&year=2018Etter å ha fjerna alt anna, kan du leggje til "Import balance". Det som går under grafen er eksport. Då vart brått kraftverka dine redusert til ein eller to rekkjer med pikslar.Det du har funne er naudaggregat . Tilsvarande reservekraftverka til Statnett. Det er billigare å installere eit naudaggregat enn å oppretthalde N-1 i alle situasjonar. Tyskland har verdas mest stabile kraftforsyning. Dei tek forsyningstryggleiken seriøst. Eller det faktum at desse "kraftverka" berre går for å balansere nettet når det er ein risiko for at det bryt saman. Til dømes fare for at ein feil medfører straumbrot i eit stort område. Tyskland har mange slike, men dei er siste skanse. Samanliknar du faktisk produksjon med installert effekt i 2018, ser du at kapasitetsfaktoren til oljebaserte kraftverk i Tyskland er 1%.

Av og til lurer jeg på hva du egentlig formidler. Har jeg påstått at jeg har kjørt rundt i Bremen og leita etter teslaer?

 

Poenget var at tetthet på tesla er under ein promille i Tyskland. Eg må sjå mellom 1000 og 10000 biler før eg statistisk skulle treffe på ein tesla. Dei sel ca 2000 biler i året der nede og at ein av dei kan ha vêr på tur i Norge er vel ikkje usannsynlig.

 

At det er dokumentasjon på at tesla selger meir enn det statestikken seier kan eg ikkje sjå.

 

Eg har sett ein svenskregistrert rolla royce i Norge uten at det indikerer at det er fleire rolle royce biler i Sverige en registreringsstatestikken deira seier eller at dei er svært populær i nordsvenske byer

 

At eg bruker tal frå eit diesel kraftverk var av den enkle grunn at eg ikkje hadde tall for gass.

 

Har du CO2 tall for gass så dokumenter dei i stedet for å skrive ein avhandling om diesel kraftverk som blir lite brukt.

 

Den tyske Internett sia spritmonitor.de bruker akkurat samme tall som eg bruker. Tesla S bruker 20 kWh PR 100 km og har CO2 utslipp på 120 gram PR km. Har du andre tall må du dokumentere dei.

 

Trolling eller ikkje, bare dokumenter korleis du kjem fram til at ein diesel bil slepper ut dobbelt så mykje CO2 som ein tesla på gass kraft. Det bør være enkelt for eit universalorakel.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Den tyske Internett sia spritmonitor.de bruker akkurat samme tall som eg bruker. Tesla S bruker 20 kWh PR 100 km og har CO2 utslipp på 120 gram PR km. Har du andre tall må du dokumentere dei.

 

Trolling eller ikkje, bare dokumenter korleis du kjem fram til at ein diesel bil slepper ut dobbelt så mykje CO2 som ein tesla på gass kraft. Det bør være enkelt for eit universalorakel.

 

Akkurat det er ikke noe vanskelig. Jeg tok en titt på en sammenlignbar bil, Audi A7, på Spritmonitor. Gjennomsnittet for utgavene med dieselmotor er 0,781l/mil. Raffinering og forbrenning av 1L diesel slipper ut ca. 3200g CO2. Det blir ca. 2500g/mil eller 250g/km. Altså noe over det dobbelt av Model S-tallene dine. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Akkurat det er ikke noe vanskelig. Jeg tok en titt på en sammenlignbar bil, Audi A7, på Spritmonitor. Gjennomsnittet for utgavene med dieselmotor er 0,781l/mil. Raffinering og forbrenning av 1L diesel slipper ut ca. 3200g CO2. Det blir ca. 2500g/mil eller 250g/km. Altså noe over det dobbelt av Model S-tallene dine.

 

Om du sammenligner med en vw Passat diesel fra mellom 2012 og 2019 er snittforbruk 6,4 liter PR 100 km

 

En liter diesel slipper ut 2,66 kilo CO2. Det skulle bli 170 gram PR kilometer. Gjennomsnitt for dieselbiler i Europa er 160.

 

En liter diesel er ikke det samme som en kilo. Hvordan får du teslaen under 85gr PR km?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...