Gå til innhold

NRK-lisensen havner nå over skatteseddelen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Studenter betaler 0 kr, da de sannsynligvis tjener inntil 150k. Om du tjener mer så har seg selv å takke, da studiestøtten er mer enn nok til å leve av.

Studenter betaler 200 kroner hvis de tjener inntil 150k. De betaler 0 kroner dersom de tjener under frikortgrensen (55 000 kroner).
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Spent på hva differansen på totalsum blir i forhold til dagens lisensløsning. 

 

Tror i grunnen det blir mye bedre enn det er nå ihvertfall. Er mange som ikke betaler, og med en gang alle betaler en del så blir det plutselig en større sum NRK kan bruke på alt de produserer. 

Lenke til kommentar

Stemmer, men når 5 personer i bokollektiv må betale 4000 kr så blir det jo litt mye.

 

Hvor finner du info om at det stemmer med en skatt pr bolig?

Nåh, jeg vet om folk i bokollektiv som tjener bedre enn snittlønn, så bokollektiv i seg selv er vel ikke grunn til å si det er litt mye. (iom alle kan ha sin egen enhet de sitter og ser på, selv om det i seg selv egentlig ikke er en grunn - de med inntekt skal betale, enkelt og greit. Hvor man bor har jo ingenting med saken å gjøre, likt med tjenester som sykehus osv.

 

Håper dog de regulerer og justerer satsene noe

Endret av K.S
Lenke til kommentar

En god del av de som ikke betaler i dag, betaler ikke fordi de ikke skal betale. At man nå lemper lisensen over på skatteseddelen fordi folk bruker alternative media, er som at de skal ta veiavgift over skatteseddelen fordi man bruker alternativ transport til bil.

 

Det er en urimelighet at de som ikke benytter seg av NRK sine tilbud skal måtte betale for det. Det være seg TV, nett eller radio.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hvor finner du info om at det stemmer med en skatt pr bolig?

 

Dette var noe NRK nevnte i reportasjen jeg så. Se hva Quote skrev for å få det til å gi mening. Alle i husstanden skal etter det jeg forstå betale. 

Lenke til kommentar

Nå er ikke dette noe NRK bestemmer.

 

Forøvrig er jo du et eksempel på hvorfor omleggingen er bra. Per i dag er det veldig mange som jukser seg unna. Denne omleggingen tetter smutthull og senker administrasjonskostnadene. Det er bra.

Burde ikke da prisen for folk flest gå ned, ikke opp?

350k er ikke topplønn akkurat, dette rammer alle gjennomsnittsfamilier, som nå må betale 3400 istedenfor 3000. Eller enda mer, om det er ungdommer med jobb i hus.

Nå når alle unnasluntrere må betale skulle man tro prisen pr hode ville gå ned?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette var noe NRK nevnte i reportasjen jeg så. Se hva Quote skrev for å få det til å gi mening. Alle i husstanden skal etter det jeg forstå betale. 

 

Når alle skal betale, så betyr det ikke en skatt pr bolig. Da betyr bolig ingenting annet enn hvor mange som har inntekt som bor der. Har f.eks 3 stk inntekt så betaler de hver sin skatt utifra inntekt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Når alle skal betale, så betyr det ikke en skatt pr bolig. Da betyr bolig ingenting annet enn hvor mange som har inntekt som bor der. Har f.eks 3 stk inntekt så betaler de hver sin skatt utifra inntekt. 

 

Ja, det forstår jeg. Det var jo heller å samle det man betaler i en sum, da ble det 4000. 

Lenke til kommentar

Studenter betaler 0 kr, da de sannsynligvis tjener inntil 150k. Om du tjener mer så har seg selv å takke, da studiestøtten er mer enn nok til å leve av.

 

 

Om man skulle være heldig/uheldig å tjene over 160k i året som student blir man dobbelt straffet med mindre omgjøring av lån samt ekstra skatt. Jeg har vært student og måtte jobbe for å tjene penger til livets opphold. Det var definitivt ikke en luksustilværelse, selv om jeg et år tjente litt over 160k og dermed ikke fikk omgjøring. Jeg skal takke meg selv for et hardt leiemarked og en mor som var aleneforsørger med lav inntekt. For en tåpelig kommentar.

 

Derimot vil et studentkollektiv på fem personer, uten TV, og som dermed ikke betalte lisens tidligere, og som tjener innenfor inntektsgrensene for å få støtte fra Lånekassa (182.575 kroner i 2019) måtte betale totalt 4000 kroner i NRK-skatt.

 

Lenke til kommentar

Hvor mye vil de blinde måtte betale?

 

Må de blinde subsidiere de som ikke er blinde?

 

Er dette isåfall rettferdig?

 

 

"Problemet" er at det ikke spiller noen rolle når det finansieres igjennom skatt, da må vi heller diskutere hele skattesystemet - da ingen av oss kan velge hva skatten vi betaler skal gå til.

 

Så jeg antar at eneste fornuftige løsning er å legge ned NRK.

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...