Gå til innhold

Nå har endelig EKG-funksjonaliteten kommet til vår Apple Watch 4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Vil denne klokka kunne varsle pårørende ved feks. hjertestans, eller måler den bare om man faller?

Finnes andre klokker fra feks. Samsung som varsler ved hjertestans?

Lenke til kommentar

Vil denne klokka kunne varsle pårørende ved feks. hjertestans, eller måler den bare om man faller?

 

Finnes andre klokker fra feks. Samsung som varsler ved hjertestans?

 

Jeg lurer på det samme.

Og i tillegg om det finnes noen som senser at du besvimer og (feks etter å ha fånyttes bedt deg bekrefte til klokken om du er oppegående) kontakter pårørende.

Det siste har jeg tenkt mer og mer på etter å ha "mistet" mange jeg kjenner til hjerneblødning. Får man det når man er alene så er det sannsynligvis resten av livet på institusjon, blir man funnet tidlig så kan det gå ganske bra.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg lurer på det samme.

Og i tillegg om det finnes noen som senser at du besvimer og (feks etter å ha fånyttes bedt deg bekrefte til klokken om du er oppegående) kontakter pårørende.

Det siste har jeg tenkt mer og mer på etter å ha "mistet" mange jeg kjenner til hjerneblødning. Får man det når man er alene så er det sannsynligvis resten av livet på institusjon, blir man funnet tidlig så kan det gå ganske bra.

Det finnes en app fra diabetesguard som kan være nyttig. Feks. om man ikke slår av vekkeklokken så går alarmen til pårørende.

Kan også kobles til vaktselskap om man ikke har venner eller familie for en liten kostnad.

 

Det finnes også noen lignende apper som er av varierende kvalitet.

Lenke til kommentar

Man trenger ikke en klokke for å finne ut om man har atrieflimmer. I mange tilfeller vil det være tilstrekkelig å legge en pekefinger på håndleddet og kjenne etter pulsen din. Slår den jevnt er det OK. Er det ikke jevnt kommer du deg til lege.

Dette EKG'et i iKlokken er en avansert pulsmåling som er vel og bra, men den kan aldri erstatte et skikkelig EKG.

Lenke til kommentar

Tja, hypokonderi er jo en ganske seriøs lidelse. Så jeg vill ikke si meg helt enig, men absolutt positive ting også!

Om noen kan reddes ved at de oppdager problemet med denne klokka før de faller om og dør er vel det utelukkende positivt? Aner ikke hva feilmarginen på klokka er, hvor mange som får falske positiver. Men aner at det ikke er mange siden den er godkjent av amerikanske helsemyndigheter. Ønsker du å redusere presset på landets fastleger er det vel en bedre løsning å redusere alle som må få godkjent sykefravær av legen sin. Det er en ganske bortkastet ressursutnyttelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man trenger ikke en klokke for å finne ut om man har atrieflimmer. I mange tilfeller vil det være tilstrekkelig å legge en pekefinger på håndleddet og kjenne etter pulsen din. Slår den jevnt er det OK. Er det ikke jevnt kommer du deg til lege.

Dette EKG'et i iKlokken er en avansert pulsmåling som er vel og bra, men den kan aldri erstatte et skikkelig EKG.

 

Er det ikke også slik at uregelmessig puls er noe man kan ha når man er avslappet? 

 

Edit: Til en viss grad selvfølgelig, er den plutselig kjempe rask, så kjempe treig osv uten grunn så er det jo åpenbart noe

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Man trenger ikke en klokke for å finne ut om man har atrieflimmer. I mange tilfeller vil det være tilstrekkelig å legge en pekefinger på håndleddet og kjenne etter pulsen din. Slår den jevnt er det OK. Er det ikke jevnt kommer du deg til lege.

Dette EKG'et i iKlokken er en avansert pulsmåling som er vel og bra, men den kan aldri erstatte et skikkelig EKG.

En EKG er i mange tilfeller null verdt og vil ikke gjøre utslag selv ved alvorlig hjertesykdom. Klokka/moderne utstyr kan uansett være til god hjelp da det ikke er alt som gir utslag de 10 minuttene man er hos legen.

Lenke til kommentar

Går det an å ha Apple Watch Celluar med eget eSim uavhengig av tvilling?

Er det noen mobilselskaper som tilbyr at jeg oppretter nytt nummer, og har kun eSIM på det nummeret?

Tanken er at klokka skal brukes av mine foreldre på 70 år, og da kun som trygghetsalarm for fall + EKG.

De blir veldig forvirret hvis klokka skal fungere som mobil. Det er nok kaos som det er med at de eier iPhone og iPad og det styret som er der med Handoff-funksjon som reaktiverer seg selv ved hver oppdatering.

 

Ønsker derfor å få klokka på eget mobilnummer som er et hemmelig nummer, til så lav kostnad som mulig.

Lenke til kommentar

Går det an å ha Apple Watch Celluar med eget eSim uavhengig av tvilling?

Er det noen mobilselskaper som tilbyr at jeg oppretter nytt nummer, og har kun eSIM på det nummeret?

Tanken er at klokka skal brukes av mine foreldre på 70 år, og da kun som trygghetsalarm for fall + EKG.

De blir veldig forvirret hvis klokka skal fungere som mobil. Det er nok kaos som det er med at de eier iPhone og iPad og det styret som er der med Handoff-funksjon som reaktiverer seg selv ved hver oppdatering.

 

Ønsker derfor å få klokka på eget mobilnummer som er et hemmelig nummer, til så lav kostnad som mulig.

 

Jeg aner ikke om det er noen som tilbyr kun eSim, men klokken får betydelig kortere batteritid når den skal være tilkoblet hele tiden. Normalt brukes bare LTE når iPhone er utenfor rekkevidde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil denne klokka kunne varsle pårørende ved feks. hjertestans, eller måler den bare om man faller?

 

Etter det jeg har forstått så sender Apple Watch varsel til pårørende på grunnlag av puls og akselerasjon. Ved hjerteSTANS vil begge kriteriene for varsling naturlig nok være oppfylt (syncope). Det som er mer spennende er at Apple nå samarbeider med flere av de største sykehusene i USA om oversending av EKG til overlegen for analyse dersom hjerteRYTMEforstyrrelser blir registrert.

 

Finnes andre klokker fra feks. Samsung som varsler ved hjertestans?

 

Håper ikke NOEN her på Tek er dumme nok til å stole på andre teknologifirma enn Apple når det gjelder egne helsedetaljer. Men som programmerere sier: Make something idiot-proof, and someone will make a better idiot...

 

En EKG er i mange tilfeller null verdt og vil ikke gjøre utslag selv ved alvorlig hjertesykdom. Klokka/moderne utstyr kan uansett være til god hjelp da det ikke er alt som gir utslag de 10 minuttene man er hos legen.

 

Kunne ikke sagt det bedre selv! Hilsen allmennlege.

Endret av WH8YZ81U
Lenke til kommentar

 

Går det an å ha Apple Watch Celluar med eget eSim uavhengig av tvilling?

Er det noen mobilselskaper som tilbyr at jeg oppretter nytt nummer, og har kun eSIM på det nummeret?

Tanken er at klokka skal brukes av mine foreldre på 70 år, og da kun som trygghetsalarm for fall + EKG.

De blir veldig forvirret hvis klokka skal fungere som mobil. Det er nok kaos som det er med at de eier iPhone og iPad og det styret som er der med Handoff-funksjon som reaktiverer seg selv ved hver oppdatering.

 

Ønsker derfor å få klokka på eget mobilnummer som er et hemmelig nummer, til så lav kostnad som mulig.

Jeg aner ikke om det er noen som tilbyr kun eSim, men klokken får betydelig kortere batteritid når den skal være tilkoblet hele tiden. Normalt brukes bare LTE når iPhone er utenfor rekkevidde.

Det enkleste er å kontakte Telenor eller de som tilbyr e-sim og spørre.

 

Ang batteritid, den vil selvfølgelig bruke mer strøm siden alt da skjer via klokken, men min Serie 4 er tilkoblet nett hele tiden, har prøvd den en hel dag uten å ha med telefonen, knapt merkbar forskjell på batteritid, den bruker jo utrolig lite strøm generelt, nå feks er det 14 timer siden jeg tok den ut av laderen, har 74% igjen.

 

Edit, evt deaktivere alt av varsler som ikke ønskes.

Endret av Oddmi
Lenke til kommentar

 

Man trenger ikke en klokke for å finne ut om man har atrieflimmer. I mange tilfeller vil det være tilstrekkelig å legge en pekefinger på håndleddet og kjenne etter pulsen din. Slår den jevnt er det OK. Er det ikke jevnt kommer du deg til lege.

Dette EKG'et i iKlokken er en avansert pulsmåling som er vel og bra, men den kan aldri erstatte et skikkelig EKG.

 

Er det ikke også slik at uregelmessig puls er noe man kan ha når man er avslappet? 

 

Edit: Til en viss grad selvfølgelig, er den plutselig kjempe rask, så kjempe treig osv uten grunn så er det jo åpenbart noe

I utgangspunktet skal den alltid være jevn. Uregelmessig hjerterytme kan man ha i perioder eller permanent. Det kan være farlig, men er også noe man kan lenge fint med, så lenge man følges opp av lege.

Lenke til kommentar

 

Man trenger ikke en klokke for å finne ut om man har atrieflimmer. I mange tilfeller vil det være tilstrekkelig å legge en pekefinger på håndleddet og kjenne etter pulsen din. Slår den jevnt er det OK. Er det ikke jevnt kommer du deg til lege.

Dette EKG'et i iKlokken er en avansert pulsmåling som er vel og bra, men den kan aldri erstatte et skikkelig EKG.

En EKG er i mange tilfeller null verdt og vil ikke gjøre utslag selv ved alvorlig hjertesykdom. Klokka/moderne utstyr kan uansett være til god hjelp da det ikke er alt som gir utslag de 10 minuttene man er hos legen.

Alt er null verdt om det ikke brukes på rett tidspunkt. En avansert pulsmåler som iKlokke kan også hjelpe legen, men det er ikke i nærheten av en skikkelig EKG. Det er som å sammenligne iPhone med Macbook Pro.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...