Gå til innhold

Nå har endelig EKG-funksjonaliteten kommet til vår Apple Watch 4


Anbefalte innlegg

Alt er null verdt om det ikke brukes på rett tidspunkt. En avansert pulsmåler som iKlokke kan også hjelpe legen, men det er ikke i nærheten av en skikkelig EKG. Det er som å sammenligne iPhone med Macbook Pro.

 

Her føler jeg en ganske signifikant nyansering må til. 12-lead EKG som jeg bruker på mine pasienter på legekontoret gir meg en rekke informasjon som ingen smartklokke uten perifert tilleggsutstyr noen sinne ville kunne gi. Imidlertid har nå helsemyndighetene både i USA og store deler av Europa (Norge inkludert) klarert Apple Watch som medisinskteknisk utstyr. Denne sertifiseringen får ingen utstyr uten at 1. utstyret gir relevante målinger og 2. har en praktisk diagnostisk nytteverdi.

 

I tilfellet til Apple Watch er dette snakk om hjerteRYTMEforstyrrelser der jeg bare trenger en 2-3-lead EKG for å kunne sette diagnosen. Frem til i dag har dette bare vært mulig med ambulant EKG som koster norske skattebetalere millioner i året å opprettholde tilbudet for.

 

Så dersom du har respekt for din egen helse, din fastlege og norske skattebelatere: Skaff deg Apple Watch OMGÅENDE. Det finnes INGEN andre store teknologifirma enn Apple som er tryggere til å passe på dine sensitive helseopplysninger (eller noen andre opplysninger for den saks skyld).

 

Og som en GEDIGEN bonus gir alle kjøp av Apple produkter sansynlighet for økende verdi av oljefondet, da den største aksjeposten i oljefondet er Apple-aksjer!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Har den egentlig det?

Jeg ser ikke at Norge er oppført under land som har "Inkluderte apper: EKG" i listen over tilgjengelige funksjoner.

Funksjonen dukker dessverre ikke opp hos meg, noen andre som kan bekrefte å ha aktivert funksjonen?

Den har funksjonen, etter å ha oppdatert både telefon og AW 4 så var det bare å følge bruksanvisning i Helseappen, appen dukket også opp i klokken.
Lenke til kommentar

 

Tja, hypokonderi er jo en ganske seriøs lidelse. Så jeg vill ikke si meg helt enig, men absolutt positive ting også!

Om noen kan reddes ved at de oppdager problemet med denne klokka før de faller om og dør er vel det utelukkende positivt? Aner ikke hva feilmarginen på klokka er, hvor mange som får falske positiver. Men aner at det ikke er mange siden den er godkjent av amerikanske helsemyndigheter. Ønsker du å redusere presset på landets fastleger er det vel en bedre løsning å redusere alle som må få godkjent sykefravær av legen sin. Det er en ganske bortkastet ressursutnyttelse.

Jeg lest at hjerte målingene er 90-95% riktige så jeg har tro på at den fungerer optimalt i så henseende!

Lenke til kommentar

 

Alt er null verdt om det ikke brukes på rett tidspunkt. En avansert pulsmåler som iKlokke kan også hjelpe legen, men det er ikke i nærheten av en skikkelig EKG. Det er som å sammenligne iPhone med Macbook Pro.

 

Her føler jeg en ganske signifikant nyansering må til. 12-lead EKG som jeg bruker på mine pasienter på legekontoret gir meg en rekke informasjon som ingen smartklokke uten perifert tilleggsutstyr noen sinne ville kunne gi. Imidlertid har nå helsemyndighetene både i USA og store deler av Europa (Norge inkludert) klarert Apple Watch som medisinskteknisk utstyr. Denne sertifiseringen får ingen utstyr uten at 1. utstyret gir relevante målinger og 2. har en praktisk diagnostisk nytteverdi.

 

I tilfellet til Apple Watch er dette snakk om hjerteRYTMEforstyrrelser der jeg bare trenger en 2-3-lead EKG for å kunne sette diagnosen. Frem til i dag har dette bare vært mulig med ambulant EKG som koster norske skattebetalere millioner i året å opprettholde tilbudet for.

God nyansering :)

Jeg forsøkte å få noen tilsvarende frem på en ikke-medisinsk måte. En iKlokke kan ikke erstatte en 12-lead EKG, men en 12-lead EKG er ikke praktisk mulig å ha på 24 timer i døgnet. Det er heller ikke mulig med 24-timersmåling med iKlokke så den kan ikke erstatte Holter-monitorering, men den kan gi en god serie med spot-tester (så fremt brukeren husker å måle da).

Lenke til kommentar

 

 

Har den egentlig det?

Jeg ser ikke at Norge er oppført under land som har "Inkluderte apper: EKG" i listen over tilgjengelige funksjoner.

Funksjonen dukker dessverre ikke opp hos meg, noen andre som kan bekrefte å ha aktivert funksjonen?

Den har funksjonen, etter å ha oppdatert både telefon og AW 4 så var det bare å følge bruksanvisning i Helseappen, appen dukket også opp i klokken.

Jeg har utført oppdateringene, men nå viser det seg at det har med hvor klokken er kjøpt og ikke hvor den er registrert. Jeg kjøpte min i en offisiell apple-store i et land som ikke har støtte enda. Det står helt sikkert et eller annet sted i liten skrift, men det er ganske kjipt av apple-store, i land hvor det åpenbart er en del turister, ikke informerer kundene om at de kjøper en versjon av produktet som etterlever lover og regler i det landet de kjøpes i.. for alltid.

 

Så hvis noen vurderer å kjøpe en brukt så er det selvsagt viktig å ha kvitteringen, men også viktig å vite hvilket språk den er skrevet i.

 

Kanskje det finnes måter å få oppdatert dette gjennom apple?

Lenke til kommentar

 

Jeg lurer på det samme.

Og i tillegg om det finnes noen som senser at du besvimer og (feks etter å ha fånyttes bedt deg bekrefte til klokken om du er oppegående) kontakter pårørende.

Det siste har jeg tenkt mer og mer på etter å ha "mistet" mange jeg kjenner til hjerneblødning. Får man det når man er alene så er det sannsynligvis resten av livet på institusjon, blir man funnet tidlig så kan det gå ganske bra.

Det finnes en app fra diabetesguard som kan være nyttig. Feks. om man ikke slår av vekkeklokken så går alarmen til pårørende.

Kan også kobles til vaktselskap om man ikke har venner eller familie for en liten kostnad.

 

Det finnes også noen lignende apper som er av varierende kvalitet.

Takk for tips :D

Lenke til kommentar

 

 

Tja, hypokonderi er jo en ganske seriøs lidelse. Så jeg vill ikke si meg helt enig, men absolutt positive ting også!

Om noen kan reddes ved at de oppdager problemet med denne klokka før de faller om og dør er vel det utelukkende positivt? Aner ikke hva feilmarginen på klokka er, hvor mange som får falske positiver. Men aner at det ikke er mange siden den er godkjent av amerikanske helsemyndigheter. Ønsker du å redusere presset på landets fastleger er det vel en bedre løsning å redusere alle som må få godkjent sykefravær av legen sin. Det er en ganske bortkastet ressursutnyttelse.

Jeg lest at hjerte målingene er 90-95% riktige så jeg har tro på at den fungerer optimalt i så henseende!

Det tallet er ubrukelig for å estimere hvor bra det vil fungere i realiteten.

For å finne ut om effekten av dette vil være positiv må du ha sensitivitet (sannsynlighet for å fange opp en sykdom/symptom hos en som faktisk har det, spesifisitet (sannsynlighet for et positivt svar er riktig) og prevalens (forekomst av sykdom i en gitt populasjon).

Det er derfor umulig å si noe om at det skal være riktig i 90-95% av tilfellene. Ser du for eksempel på testene for HIV så ha en studie rapportert sensitivteten ca. 99% og det blir estimert at det er et falsk positivt resultat i 1:50 000 tester. Gjør du en screening i et område der du vet at HIV er godt utbredt kan du stole på at testen fanger opp de aller fleste tilfellene og at de positive resultatene er reelle.

Tester du for eksempel norske kvinner som ikke har vært i utlandet som er mellom 50 og 70 år så vil risikoen for at et positivt resultat er reelt fort bli 50:50.

Hvem er det som kjøper Apple Watch? Er det yngre mennesker som er overvektige? Er det eldre mennesker? Er det folk med historie med hjerteproblemer? Er det hobbymosjonister? Er det topptrente utøvere? Lever de sunt eller usunt? Har de underliggende genetiske problemer?

Dersom unge friske mennesker uten genetiske problemer som lever en sunn livsstil dominerer kjøpene og bruken av EKG-funksjonen vil antallet riktige "diagnoser" synke.

Screening i stor skala utenfor risikogrupper fører til mye støy. Apple Watch kan fungere strålende om vi har nok informasjon og at vi forstår hva vi begir oss ut på, dersom feil personer bruker den uten relevant kunnskap vil det føre til at en belastning på helsevesenet med folk som har selvdiagnostisert seg selv. Dersom du er interessert vil jeg anbefale denne artikkelen som bruker mammografiundersøkelser som eksempel: https://plus.maths.org/content/understanding-uncertainty-visualising-probabilities

 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2146552

https://nhi.no/sykdommer/blod/hiv-og-aids/hiv-infeksjon-forekomst/

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...