Gå til innhold

FOTOESSAY: Slik er P30 Pro-kameraet sammenlignet med konkurrentene


Anbefalte innlegg

Takker for en fin sammenligning.

 

Jeg er litt overrasket over hvor mye bedre Samsung er på vidvinkel, sammenlignet med Huawei.

 

Er nok grunnen til at Huawei kun sammenlignet vidvinkel med iPhone under presentasjonen de hadde av P30 :D mens alle andre bilder i mørke osv, hadde de med S10, merkelig nok :)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser at flere her er "imponert" over denne P30 Pro.
Jeg er dog ikke imponert i det heletatt.
Etter å ha sammenlignet bildene, har P30 Pro gjennomgående mer magenta enn de andre modellene.

Ser du på bildet av "Den Nasjonale Scene" (er det riktig for meg som ikke er fra Oslo?), kan du tydelig se om du sammenligner exempelvis P30 Pro med Iphone Xs at trærene til venstre er langt klarere på Iphone.(ja, faktisk alle andre er klarere, uten magenta halo effekt runt greinene.

Jeg liker rett og slett ikke det jeg ser av P30 Pro.

NB! Jeg ser på bildene, ikke mulighetene med zoom og vidvinkel, etc..

Lenke til kommentar

Jeg ser at flere her er "imponert" over denne P30 Pro.

Jeg er dog ikke imponert i det heletatt.

Etter å ha sammenlignet bildene, har P30 Pro gjennomgående mer magenta enn de andre modellene.

 

Ser du på bildet av "Den Nasjonale Scene" (er det riktig for meg som ikke er fra Oslo?), kan du tydelig se om du sammenligner exempelvis P30 Pro med Iphone Xs at trærene til venstre er langt klarere på Iphone.(ja, faktisk alle andre er klarere, uten magenta halo effekt runt greinene.

 

Jeg liker rett og slett ikke det jeg ser av P30 Pro.

 

NB! Jeg ser på bildene, ikke mulighetene med zoom og vidvinkel, etc..

 

Du klager nå over noe av det letteste du kan fikse digitalt på et bilde...

Lenke til kommentar

Nokia er like kinesisk som Huawei, min venn.

 

Hvilke kinesere er det som driver HMD Global, selskkapet bak Nokia telefonene med Android One?

Det er Foxconn som lager telefonene, er Apple kinesisk eller amerikansk?

 

Grunnlagtdesember 2016, Helsingfors, Finland
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg spesielt opptatt av kamera på mobil, men jeg registrer likevel andre steder på nettet at Nokia 9 gruser denne kineseren så det holder.

 

Hvorfor er ikke Nokian tatt med her ?

 

Trur nok Huawei P30 Pro er bedre enn Nokia 9 "Pureview".

 

Nokia 9 er mer i sjangeren Sigma DP foveon og kanskje de elldre Ricoh GR, litt for sært for de fleste men gjør en del ting meget bra.

Lenke til kommentar

 

Nå er ikke jeg spesielt opptatt av kamera på mobil, men jeg registrer likevel andre steder på nettet at Nokia 9 gruser denne kineseren så det holder.

 

Hvorfor er ikke Nokian tatt med her ?

 

Nokia er like kinesisk som Huawei, min venn.

Nokia eies av hdm global som er et finsk selskap, om du mener den er like kinesisk fordi den blir laget i Kina så er dette også delvis feil de produserer telefoner i mange forskjellige land Brazil Tyskland Finland Hong Kong og ja også Kina og fra 2020 Skal de også produseres i India?

 

Så da vet du det "min venn"

Lenke til kommentar

 

Trur nok Huawei P30 Pro er bedre enn Nokia 9 "Pureview".

 

Nokia 9 er mer i sjangeren Sigma DP foveon og kanskje de elldre Ricoh GR, litt for sært for de fleste men gjør en del ting meget bra.

Usikker

 

https://youtu.be/8n0-4NsV6u4

Får ikke mye zoom med den nokiaen der.

 

5 kamera som alle er fast blender og fast brennvidde.

Alle er 12 mp f1.8 og 28mm.

Tre er monokrome, to gir farger.

Tar flere sekunder per bilde pga prosessen med å legge sammen 5 bilder.

 

Problemet er at den bruker 1/2.9" størrelse sensorer.

 

Huawei sin p30 pro har 3 forskjellige kamera.

Men Hovedkamera er til sammenligning 40 mp (hvor 4 piksler kan brukes sammen for å få et 10mp bilde med bedre lysstyrke)

Sensoren er i RYB ikke RGB, så den samler inn noen ekstra prosent lys.

Linsen er også på f1.6 så enda litt mere lys.

 

Men mest av alt, sensoren er 1/1.7" stor. Altså mye større.

Lenke til kommentar

Sett den. Les beskrivelsen; This video was made in collaboration with Nokia Mobile

De fleste store youtube folka blir sponset av den produsenten de lager video for, og han gjør det jo helt klart i videoen at han har redigert de i ettertid. For min del ser disse bildene mye bedre enn noe jeg har sett fra P30 hitill. Så om man har litt tid til bilder og ikke bryr seg om mobil zoom så hadde det vært et enkelt valg for meg, men fingeravtrykk leser under skjermen og så treg kamera program funker ikke. Da ville jeg heller ventet på neste modell.
Lenke til kommentar

Og når jeg nevnte mobil zoom så tenker jeg om jeg vil zoome så er det som regel om jeg har bestemt meg for å gå ut å ta bilder og da her jeg med et kamera i tillegg til mobil?Men selfølgelig alle har forskjellige preferanser og bruk for et mobilkamera ?

Lenke til kommentar

Hva er zoom?  :tease:

 

Nokia 9 har noe som tilsvarer 27mm på fullformat. 28mm er en meget populær brennvidde blant fotografer. Selv kunne jeg ha tenkt meg noe som tilsvarer 35-40mm. Jeg tar ikke landskapsfoto og arkitekturfoto med en mobil, der bruker man skikkelig kamera og stativ.

Mobilen er for å bevare minne. Ta snapshots av familie og venner etc. og da hadde det vært bedre med 35mm. Selfi kamera bør være 28mm eller mindre. 

 

 

 

Nokia 9 tråd: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1842132&do=findComment&comment=24851441

Lenke til kommentar

 

Sett den. Les beskrivelsen; This video was made in collaboration with Nokia Mobile

De fleste store youtube folka blir sponset av den produsenten de lager video for, og han gjør det jo helt klart i videoen at han har redigert de i ettertid. For min del ser disse bildene mye bedre enn noe jeg har sett fra P30 hitill. Så om man har litt tid til bilder og ikke bryr seg om mobil zoom så hadde det vært et enkelt valg for meg, men fingeravtrykk leser under skjermen og så treg kamera program funker ikke. Da ville jeg heller ventet på neste modell.

Nå har ingen tatt særlig mange raw bilder med huawei p30 pro da...

Og sammenligninger må også skje under samme forhold, umulig å si hvem som er best om en får ta bilde under optimale forhold mens den andre tar bilder midt på natten.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hvem bryr seg om hvordan kameraet på en mobiltelefon er? Og spesielt i mørket? Skal man ta gode bilder, så har man annet utstyr...

Nei, det er kvaliteten på skjermen som betyr mest på en telefon, spør du meg.

 

Mobilen har man  så å si alltid med seg, i motsetning til speilrefleksen. Og ikke alle har behov for proft utstyr, men får her gode muligheter til å leke seg med gode fotomuligheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvem bryr seg om hvordan kameraet på en mobiltelefon er? Og spesielt i mørket? Skal man ta gode bilder, så har man annet utstyr...

Nei, det er kvaliteten på skjermen som betyr mest på en telefon, spør du meg.

 

Folk som tar bilder med mobilen vel... Jeg drasser ikke rundt på ett dedikert kamera når jeg i de fleste tilfeller uansett kan ta ekstremt bra bilder med mobilen som er gode nok som både bakgrunnsbilder på 4K skjermer og kan printes ut å ha på veggen.

Kvaliteten på hele pakken jeg ser på. Skjerm, kamera, batteri, software osv..

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...