Gå til innhold

Hvilkent RAID-kort til server


Anbefalte innlegg

I forrige uke fikk jeg endelig ut fingeren med å bygge en ny maskin. Den gamle blir nedgradert til en server. Det er et ASUS P8Z68-V PRO. Ikke det sprekeste hovedkortet målt i dagens standard men gjør susen. etterhvert kunne jeg kanskje tenkt meg å byttet det ut med en Xeon-basert server men må gjøre susen frem til da. 

 

Jeg trenger uansett et dediker RAID-kort. Jeg har per i dag en 10TB disk i serveren men kan tenke meg å få satt inn flere disker i RAID 5 eller RAID 6 for å ha en viss failrate på diskene. Har dere  noen tips til RAID-kontroller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Sletttet+98134

Ut i fra hva jeg leser på linken din støtter hovedkortet ditt allerede RAID. Hvor mange disker ser du for deg å ta i bruk og hva skal du kjøre på denne? (OS).

Lenke til kommentar

Ut i fra hva jeg leser på linken din støtter hovedkortet ditt allerede RAID. Hvor mange disker ser du for deg å ta i bruk og hva skal du kjøre på denne? (OS).

Foreløbig Windows 10 men jeg skal bytte ut med Microsoft Hyper-V 2016 core server om ikke så lenge (jeg har Plex server på den så må koordinere litt med de som har tilgang). 

 

På Hyper-V serveren skal jeg virtuelle noen testmaskiner men ha iallefall en fildelingsserver med mine dokumenter, bilder og tilsvarende som deles lokalt på hjemmenettverket samt Plex til et par bukere.

 

edit: hvis jeg bruker SATA-utgangene på hovedkortet og bytter til Xeon-maskin så må jeg vel bygge RAIDet på nytt også?

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

OK, så ingenting som krever heftig I/O. Da ville jeg prøvd med onboard RAID-kontroller i første omgang. Du sier ikke noe om hvor mange disker du skal bruke så du får jo vurdere antall SATA2 / SATA3-porter opp mot hva du trenger av ytelse.

Lenke til kommentar

Det er en fordel å finne ut hva du skal bruke maskinen til?

Dersom du skal benytte den som NAS med Plex eller en annen løsning hvor software tar seg av redundans, så ville jeg gått for et LSI kort flashet til IT-mode, altså at diskene presenterer individuelt for OS'et, uten noen form for hardware-RAID. Dette er den mest vanlige løsningen med for eksempel FreeNAS.

Dersom du absolutt skal kjøre Windows Hyper-V så er nok det beste hardware-RAID, ville fremdeles kjøpt LSI kort, men kjørt RAID direkte på kortet.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

edit: hvis jeg bruker SATA-utgangene på hovedkortet og bytter til Xeon-maskin så må jeg vel bygge RAIDet på nytt også?

 

Ja, det må du nok. Et godt tips siden du skal kjøre Plex så bruk en CPU som støtter quick sync (da får du hw transcode i Plex).

Lenke til kommentar

Ja, det må du nok. Et godt tips siden du skal kjøre Plex så bruk en CPU som støtter quick sync (da får du hw transcode i Plex).

Takk for tips. edit: det ser ut som prosessoren som brukes per i dag støtter dette, ref produktarket til prosessoren.

 

Det er en fordel å finne ut hva du skal bruke maskinen til?

Deling av filme rog serier til maks 5-6 stykker på Plex og hjemmeområde med dokumenter, regneark og bilder på hjemmenettverket. Det vil bli redigert en del bilder på en klientmaskin i LR og PS men det prosseseres jo på klientmaksinen.

 

OK, så ingenting som krever heftig I/O. Da ville jeg prøvd med onboard RAID-kontroller i første omgang. Du sier ikke noe om hvor mange disker du skal bruke så du får jo vurdere antall SATA2 / SATA3-porter opp mot hva du trenger av ytelse.

Sikter på enten RAID 5 eller RAID 6 så blir maks 6 harddisker.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Det hovedkortet støtter ikke RAID 6, så du må nok greie deg med RAID 5. Hvis jeg husker rett, så støtter HK RAID 1, RAID 0, RAID 5 og RAID 10.

 

Og det skal ikke være nødvendig å bygge raidet på nytt så lenge det nye hovedkortet har Intel brikkeset, noe det vil ha hvis du skal ha Intel Xenon-basert HK.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Jeg har uansett backup av de viktigste tingene både i skyen og diverse fysiske harddisker så om jeg mister den ekstra sikkerheten redundansen det er i RAID 6 er ikke det noen krise. 

 

Såfremt du bare skal kjøre Plex og litt labbing og du har viktige data lagret andre steder så trenger du strengt tatt ikke RAID6. Det tar selvsagt lang tid å rebuilde et RAID5 dersom en disk feiler, og feiler en til under rebuild så mister du alt - men er dette data du lett kan gjenskape så klarer du deg fint med RAID5.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Å kjøpe et brukt Areca 1882/1883 kontroller, er kanskje det beste du kan gjøre. Kjempegod hastighet i Raid-6 og støtter de fleste OS. Lett å legge til disker og hva det måtte være. Det er mitt tips :)

 

RAID-kontroller til 9.000 (ny) på en boks som skal kjøre Plex / Hyper-V? Det er vel litt overkill.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Å kjøpe et brukt Areca 1882/1883 kontroller, er kanskje det beste du kan gjøre. Kjempegod hastighet i Raid-6 og støtter de fleste OS. Lett å legge til disker og hva det måtte være. Det er mitt tips :)

 

Jeg tror jeg har sett du har anbefalt det merke før. Da er det denne du tenker på, ikke sant? 

 

Jeg bruker 1224-8i, den funker flott for meg. Og bare å flytte over kortet til et nytt HK, og RAID er oppe og går med en gang.

 

Er det denne så er det litt mer spiselig pris på den enn den Nizzen foreslo  ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...