Gå til innhold

Hydrogenselskap: Tafatt av Equinor å utsette CO2-rensing av hydrogen [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Kan du forklare relevansen? Jeg har bare sånn Android telefon.

Med seilskute ville frakten fort ta en 8 til 12 måneder, fra andre siden av kloden litt avhengig av hvilken vei det blåser :)

Åjaaa, nei mine telefoner kommer med den transsibirske jernbanen tror jeg :).

Lenke til kommentar

Det er null problem å seile rundt jorda med en 40-100 fots seilbåt på et halvt år. Altså 3 mnd for rundt halve jorda. Større seilskuter har gjerne høyere masjfart også regner jeg med de dropper øyloffing..

Alt for mange tenker kaptein sabeltann-skuter med stort mannskap når forslaget kommer opp. Verden trenger noen til å vise hva som er mulig med ny teknologi på sjøen, i likhet med det Tesla har gjort for bilbransjen. Et 100+ meters gods-seilskute med moderne skrog, automatiserte seil, uten mannskap om bord, men med mannskap som overvåker og fjernstyrer.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det er null problem å seile rundt jorda med en 40-100 fots seilbåt på et halvt år. Altså 3 mnd for rundt halve jorda. Større seilskuter har gjerne høyere masjfart også regner jeg med de dropper øyloffing..

 

Alt for mange tenker kaptein sabeltann-skuter med stort mannskap når forslaget kommer opp. Verden trenger noen til å vise hva som er mulig med ny teknologi på sjøen, i likhet med det Tesla har gjort for bilbransjen. Et 100+ meters gods-seilskute med moderne skrog, automatiserte seil, uten mannskap om bord, men med mannskap som overvåker og fjernstyrer.

Du klarer jorden rundt med seilbåt i løpe av en drøy måned, men da får du ikke med deg noe verdens ting utenom dehydrert mat og en halv tannbørste, og gjør ditt fornødne i en sammenleggbar bøtte.

 

Et moderne containerskip har med seg 20.000 containere, og skal du ha tilsvarende mengde på en seilbåt tror jeg ikke det går veldig fort, og fordeler du dette på 20.000 båter er det veldig ineffektivt. Tror nok alternativet er jernbane.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er lurt å gape over for mye i starten. Akkurat som Tesla startet med en relativt liten og lett 2-seter med lavt produksjonsvolum og på den måten viste at det er mulig å produsere noe helt annet enn det andre har gjort før. De startet ikke med Semien. Tilsvarende mener jeg det er lurt å satse på en liten flåte med middelstore fraktskip med seil for å vise at det er mulig og skaffe seg troverdighet og investorer til å satse på fullskala containerskip.

 

Forøvrig har man samme "debatt" innen skipsfarten som innen luftfarten angående massive størrelser med HUB-er vs mer direkte ruter med ikke fult så store fartøy. Seil passer nok ikke i de største klassene med det første.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...