Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

tramadol actavis 50 mg kapsler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Har noen av dere erfaring med å løse opp tramadol actavis 50 mg kapsler for å ta deldose av dem?

 

 

Anonymous poster hash: 01dc0...0db

Tramadol doseres vanligvis i 100 mg. Dette får du beskjed om av legen; og spør du om forklaringen så er den så enkel som at noen stoffer må man faktisk ta korrekt dose av for at de skal ha riktig effekt.

 

Så du kan med fordel legge akkurat den ideen på hylla. Ellers er vel freak.no rette plassen for denne slags type spørsmål, da noen bruker tramadol (om det har etternavnet 'actavis' eller 'normon' eller hva så er det det samme) i tillegg til alkohol (og valium) for å dempe smerter, slappe av fysisk, OG psykisk.

 

Når det er sagt skal IKKE valium blandes med alkohol, noe du kan lese deg frem til av pakningsvedlegget.

 

Gjør det.

 

Nå.

 

Les.

 

Pakningsvedlegget.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei, men kapsler som ikke er depot kan ofte åpnes opp ved å vri forsiktig. Inni er det enten pulver eller kuler. Slike kuler skal aldri knuses, med mindre det står i pakningsvedlegget. Pulveret eller kulene kan du deretter dosere som du vil, direkte i glasset eller i tomme kapsler.

 

Åpne ALDRI depotkapsler (retard, depot, XR, etc), ettersom dette kan føre til en overdosering.

 

50mg er den laveste dosen, og skal man dele denne opp ytterligere er kan kanskje over i paracet-banen.

Dette er forskjellige typer medisiner, det går ikke an å klassifisere effekten på den måten. Det er avhengig av personen og hva slags type smerte man har. Endret av Emancipate
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei! Takk for svar alle sammen.

 

Leste på OUS sin knuse/deleliste at 'Tramadol kapsler' kan løses opp i væske og i følge MAMBA kan man ta deldoser av kapsler med pulver som innhold etter å ha løst opp pulveret dersom man har kjennskap til om løseligheten av virkestoffet er forenlig med en slik manipulering. OUS sin knuse/deleliste spesifiserer at rådene er gitt med tanke på at man skal ta hele dosen, så jeg vet ikke om det som står der sier noe om 'løseligheten av virkestoffet er forenlig med en slik manipulering'.

 

Ifølge de som det står på pakningsvedlegget at man skal kontakte ved spørsmål så skal de kun svelges hele og ikke i noen tilfeller deles eller løses opp.

 

Føler meg litt usikker på dette. Ville bare ta deldose fordi det er en ny medisin, med plan om å gå opp i dosen dersom jeg ikke er allergisk eller får store bivirkninger.

 

Får se hva jeg gjør, virker som at begge deler er greit. Har lest at man også gir 50 mg tramadol intravenøst, så jeg kan ikke tenke meg at et litt hurtigere opptak ved å ta flytende innhold skal være farlig.

 

Hadde vært enklere å bare helle ut halvparten av pulveret, men MAMBA anbefaler å løse opp kapsler med løst pulver som innhold før å ta deldose. Kan ikke tenke meg at det skal være problematisk med en litt ujevn dosering av virkestoff versus hjelpestoffer egentlig, annet enn at dosen blir litt uforutsigbar, men har ikke så mye kunnskap om det.

 

Uansett, takk for svar.



Anonymous poster hash: 01dc0...0db
Lenke til kommentar

Tramadol actavis skal ikke deles eller manipuleres, det står på norsk legeforening om tramadol dosering:

 

«Depottablettene og kapslene tas med eller uten mat. Ikke tygg, del eller knus depottablettene, og svelg dem hele, ellers vil legemidlet frigis for raskt i kroppen din, og dette kan medføre overdosering.» Kilde: https://legeforeningen.no/Fagmed/Norsk-revmatologisk-forening/Pasientinformasjon/pasientinformasjon-om-legemidler/tramadol-kaps/

 

MAMBA (Manipulering av medisin for barn) er ment for svakere/mildere medikamenter. Det skal ikke gjøres med sterke medikamenter som tramadol, fordi det kan før til overdosering eller reaksjon fordi det blir tatt for for raskt opp i blodet.

 

MAMBA er heller ikke ment for kapsler som har pulver, siterer:

 

«Dersom en kapsel ikke inneholder tellbare granulat, skal den ikke åpnes og tas delmengde av uten å ha rådført seg deg med farmasøyt.» Kilde: https://www.legemidlertilbarn.no/helsepersonell/MAMBA/Sider/default.aspx

 

Det vil si at tramadol actavis ikke skal manipuleres da den inneholder pulver og ikke tellbare granulater (kuler).

 

50mg er heller ikke stor dose, så om du er redd for reaksjon så skal det være trygt å prøve en tablett for å se om kroppen er allergisk for noen av virkestoffene i tramadol actavis.

 

Vanlig døgndose er inntil 400mg, så en tablett vil ikke gjøre skade om man ikke tåler virkestoffet. Bivirkninger vil du heller ikke klare å oppnå på kun 1 tablett, da minimumdose er 1x50mg per 6 time (dvs totalt 150mg per døgn). Kilde: https://www.felleskatalogen.no/m/medisin/pasienter/pil-tramadol-actavis-588026

 

Oppsummert er konklusjonen ikke del opp eller manipuler dosen av tramadol.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

Føler meg litt usikker på dette. Ville bare ta deldose fordi det er en ny medisin, med plan om å gå opp i dosen dersom jeg ikke er allergisk eller får store bivirkninger.

Anonymous poster hash: 01dc0...0db

En ting som du kan ha i bakhodet, er at enkelte stoffer vender kroppen seg til _uhyggelig_ kjapt.

 

Av den grunn mener jeg at det er bedre å ta en 'skikkelig' dosering, istedenfor å 'trappe opp'.

 

For mitt vedkommende (jeg veier under 80 kilo), så kan jeg ikke ta Tramadol i mer enn kun to dager (eller fem tabletter på tre dager), før det mister effekten.

Det virker med andre ord for meg slik at jeg kan ta det maks to ganger i uken, før jeg må 'trappe opp'.

 

Jeg tror derfor at hvis man starter på en så liten dose at man ikke merker effekten, så risikerer man at kroppen vender seg til stoffet kjappere enn man trapper opp dosen, og så lurer man seg selv til å tro at det ikke virker.

 

Kan være farlig, fordi noen legemidler - som tramadol, og som valium - får en sterkere effekt hvis man blander dem med alkohol, og det er vanskelig å forutsi *hvor kraftig* forsterkningen kan bli.

 

Så ikke misbruk legemidler på den måten, ta heller en skikkelig, foreskrevet dose - det har legen skrevet på pakningen, tilpasset nettopp DEG og DITT behov (hvis du har fått det fra lege...), og ikke eksperimenter med legemidler.

 

Pleier ikke være veldig genialt... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...