Gå til innhold

Multicom reparasjon


Medo

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

 

Kjøpte en ny gaming bærbar hos Multicom for en stund siden. Etter ca. 3 mnd sluttet tastaturet og fungere på noen utvalgte taster (ca 50% av tastene), viftene hylte i sleep mode, og pcen rebootet randomly (ofte i tillegg til blue screens).

 

Den ble sendt til reparasjon, og fungerte fint en stund, men Mulitcom var uvillig til å kommentere på spørsmål om hva som er blitt reparert.

 

Nå har det hele begynt om igjen, tastaturet, viftene, rebooting, i tillegg et nytt problem, veldig lav lyd. 

Pcen er altså 7 mnd gammel.

 

Problemet er at jeg studerer for tiden i utlandet, og kan liksom ikke ha en PC som bare fungerer av og til.

Jeg har spurt om ny pc, men Multicom svarer ikke på slike emails.

 

Forslag til hva en kan gjøre i denne situasjonen?

 

Mvh

Endret av Medo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nok sende den inn en gang til, men om feilen dukker opp enda en gang etter det kan du kreve å få hevet kjøpet, dvs. å få pengene tilbake.

this. Send den f.eks til mor/far via posten slik at de kan videresende den til Multicom på service. 

Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpsloven sier at selger har ansvar for frakt og kostnader forbundet til dette.

At man er i utlandet endrer ikke dette.

 

Jeg har selv sendt inn produkter fra utlandet til norge på reklamasjon. Det ble litt diskusjon, men butikken måtte gi seg.

Kan du gi meg link til dette?

 

Takknemlig for alle svar. 

Endret av Medo
Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpsloven sier at selger har ansvar for frakt og kostnader forbundet til dette.

At man er i utlandet endrer ikke dette.

 

Jeg har selv sendt inn produkter fra utlandet til norge på reklamasjon. Det ble litt diskusjon, men butikken måtte gi seg.

Men det kan tenkes andre veien også:

 

§ 54.Plikt til å begrense tapet. Lemping av ansvaret

En part som påberoper seg kontraktsbrudd fra den andre partens side, skal ved rimelige tiltak begrense sitt tap. Forsømmes dette, må han eller hun selv bære den tilsvarende delen av tapet.

Erstatningen kan settes ned dersom den vil virke urimelig for den ansvarlige parten ut fra tapets størrelse i forhold til det tap som vanligvis oppstår i lignende tilfeller, og forholdene ellers.

 

Ergo moms\importavgift kan bli ekstra utgift for selger der det er tilfelle.

Beste å sende fra norge hvis det er laptop, er større sansynlighet for skader hvis man sender fra kina\usa.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke at kjøper kan påberope seg §54. Noen hundrelapper ekstra i porto er ikke urimelig i forhold til kostnaden ved å reparere eller erstatte noe ved reklamasjon.

(Moms/importavgift betales selvsagt ikke ved reklamasjon. Varen importers og eksporteres som reparasjonsobjekt eller erstatning)

 

Denne paragrafen kan kanskje brukes hvis det er liten ulempe for kjøper å vente med å sende inn varen på reklamasjon til han/hun er tilbake i norge. Liten ulempe kan være hvis varen er f.eks en vanlig genser, eller om kjøper får dekt låneprodukt i mellomtiden.

 

 

 

Angående ansvar for frakt og kostnader:

Forbrukerkjøpsloven §30: Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

Dvs selger må ta alle kostnader for reklamasjonen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...