Gå til innhold

Kjøpe leilighet som ufør


Anbefalte innlegg

Hei. Lurer på om noen her har erfaring med kjøp av bolig som ufør?

Jeg ble ufør for ca 1 år siden. Har jobbet tidligere og klart å spare opp en del penger før jeg ble ufør.

Pga sykdom så har jeg blitt ufør, og jeg føler meg litt fastlåst i forhold til min bosituasjon.

 

Har ikke noe behov for å bo i en stor leilighet eller noe luksusgreier, bare trenger et sted som ligger litt sentralt. Noen som har noen erfaringer de kan dele? Må jeg ta opp lån? Er det bedre for meg å leie enn å kjøpe?

 

Takk.



Anonymous poster hash: d4887...4bd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Minihus kan bli vanskeleg dersom ønsket er meir sentral bustad.

 

Ellers så er det å sjekke om du kan få startlån som er det beste tipset.

 

Som enslig ufør så vil det være vanskeleg å få kjøpt seg noke brukande, då dei fleste som konkurrerer mot deg har betre betalingsemne.

 

Når det gjeld kjøpe eller leige, så er det slik at det lønner seg vanligvis å kjøpe, men ulempen er at det kostar mykje dei fyrste åra og så blir billeg når lånet er nedbetalt.

Det å leige kan fort vere meir praktisk i din situasjon.

Lenke til kommentar

Har ikke noe behov for å bo i en stor leilighet eller noe luksusgreier, bare trenger et sted som ligger litt sentralt. Noen som har noen erfaringer de kan dele? Må jeg ta opp lån? Er det bedre for meg å leie enn å kjøpe?

Anonymous poster hash: d4887...4bd

Du sier litt for lite om din økonomiske situasjon og hvor du holder til rent geografisk. Har du spart opp såpass mye penger at du kan cashe ut en sentral leilighet i området du bor i? Hvis ikke må du jo ta opp lån. Da følger du stegene til Emancipate. Gå til en bank først og søk om lån, hvis det blir vanskelig kan du søke startlån gjennom Husbanken: https://www.husbanken.no/startlaan/kan-jeg-faa-startlaan-og-tilskudd/

 

I tillegg lurer jeg litt på hva som ligger i "ufør". Jeg har flere i min familie som er uføre, men av ulike årsaker. Det er en ganske stor forskjell på å trenge daglig pleie/hjelp pga fysiske ting, om det er mer usynlige forhold som gjør at du er blitt ufør eller om du trenger spesielle tilrettelagte løsninger (f.eks. om du sitter i rullestol?). Ufør er et ganske vidt begrep, så skulle gjerne visst litt mer om hvordan du fungerer i det daglige.

 

Å eie selv krever mer av deg som person da du er ansvarlig for leiligheten/huset. Går oppvaskmaskinen i stykker må du selv sørge for å skaffe deg en ny en med alt det medfører. Du vil også være ansvarlig for løpende vedlikehold. Hvis dette er noe du ordner uten noe problem så går det jo fint, men er det slik at du trenger hjelp eller at slik tynger deg er det mye lettere å leie. Da ringer du utleier og så må han fikse. En fin mellomting kan være borettslag. Da vil som oftest fasade og slike ting gjøres felles og tas fra felleskassa, mens du selv har ansvar for alt inni leiligheten litt grovt sett.

 

Hva som lønner seg er vanskelig å si, men det vi vet historisk sett er at over tid har det vært lønnsomt å eie vs leie. Jeg ville også tenkt litt på det psykologiske. Det er ofte en god følelse å eie sitt eget og vite at man har et hjem man selv kan gjøre det man vil med. Det er en god frihet å ha.

Lenke til kommentar

Fordelen med å være ufør er at du har mer forutsigbar inntekt enn de fleste som jobber, som kan risikere at inntekten plutselig blir redusert med nesten halvparten. Bakdelen er at selv om du har den høyest mulige uføretrygden så vil du ha lavere inntekt enn de fleste andre du konkurrerer mot, spesielt sentralt i Oslo der det er mer konkurranse enn noe annet sted. Personlig ville jeg nok slått fra meg de mest sentrale delene av Oslo og heller satset på områder der man får mer for pengene. Man skal ikke lenger ut enn 20-30 minutter med buss eller bane fra sentrum og hvis man ikke skal pendle til jobb så spiller reisevei mindre rolle.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg ville søkt startlån i første omgang. Les deg opp på kriteriene og forsøk å tilpasse økonomien til dette, feks. formue.

Det å investere i eiendom er som regel en god investering, særlig om man bor der selv.

Som ufør kan det være behov for å være ekstra nøye med beliggenhet i forhold til offentlig transport, gåavstander og sykehus/behandlingssted. Det kan også være at klima vil være av betydning nå eller senere slik at reise/opphold i andre land muligens vil bli et tema med tiden. Uføre kommer visstnok særdeles godt ved å bosette seg i Spania eller Thailand med tilnærmet null skatt, uten at jeg har noen sikre kilder for dette.

Når det gjelder minihus/campingvogn så er det ofte leie for plass som kan være relativt dyrt. Det kan også være seg at boligen taper seg i verdi ettersom tiden går og må erstattes med en ny enhet. En normal leilighet stiger i verdi.

Lenke til kommentar

Uføre kommer visstnok særdeles godt ved å bosette seg i Spania eller Thailand med tilnærmet null skatt, uten at jeg har noen sikre kilder for dette.

At de uføre kommer seg godt helsemessig, eller at de kommer godt ut av det økonomisk? Det er en del regler med tanke på avkorting av ung ufør, eksport ut av eøs, osv...

 

Hvis man trenger dyr helsehjelp, går det fort i minus. Medisiner, operasjoner, etc, kan være svært dyrt i utlandet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

At de uføre kommer seg godt helsemessig, eller at de kommer godt ut av det økonomisk? Det er en del regler med tanke på avkorting av ung ufør, eksport ut av eøs, osv...

 

Hvis man trenger dyr helsehjelp, går det fort i minus. Medisiner, operasjoner, etc, kan være svært dyrt i utlandet.

Tenkte mest økonomisk, men svarer ja på begge ;)

 

Spania er i EU og man kan da enkelt flytte dit man ønsker. Forøvrig sies det at 100% uføre får tilnærmet 0% skatt i Spania (fradrag for uførhet). Ung ufør har avkortning av tillegget. Når det gjelder folketrygd får man det samme som landets egne innbyggere, og det sies både medisiner og behandling er av god kvalitet i Spania. Jeg har null erfaring fra dette selv, så dette stammer fra ting jeg har lest på nett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...