Gå til innhold

Gapet mellom akademia og næringsliv er «dødens dal» for ny teknologi


Anbefalte innlegg

Hva illustrerer bildet, er den en merd med vindmøller på? Et prosjekt til to milliarder, og du har beregnet avkastningen med et Excel-ark? Hvilke miljøer har du hatt med deg for å få oversikt over de viktigste delene av prosjektet? Hvem er det som skal få disse to milliardene?

Bildet illustrerer en havmerd på 780 000 qm volum og 40 MW samlet effekt fra vindturbiner og bølgekraftverk.

Du kan legge inn verdiene i regneark selv:

 

9000 tonn slaktefisk/år(følger fiskeridirektoratet sin norm for fisketetthet)

Utgifter til mat og drift: 35 kr/kg

Salgspris: 50 kr/kg

Byggekost: 2 mrd.

Avdragstid 20 år

Rentefot: 6%

Effekt: 40 MW

Utnyttelsesgrad: 45%

Strømpris: 50 øre/kWh

Drift og vedlikehold for energi: 10 øre/kWh

 

En forutsetter at anlegget plasseres nær DC plattformen på Utsirahøyden, slik at utgifter til kabler ikke er med. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Artikkelen sier lite om økonomi, som egentlig er "dødens dal".

Artikkelen fokuserer på gapet mellom forskningen på universitetene og den daglige innovasjonen i bedriftene, men strengt tatt er det ikke dette som kalles "dødens dal".

 

Har klippet litt i aanundo sitt inlegg: Og tolker det slik at han har ressurs (evne) mangel til å få til sin konstruksjon. Han har ikke nok byttemidler (stor sekk penger) til å skaffe seg det han mangler.

 

Lat meg først påpeke at eg er uenig med artiklens form: “teknologiens «valley of death»” er noe helt annet en hva det ser ut for å bli opfattet som i komentarfeltet.

Det komentarfeltet muliges er opptatt av er den “økonomiske industrialiserings delen”, punkt 9 om om det bare er å kjøre på, eller pkt 4 om det alle rede der er for dyrt for “oppfinneren”

 

Har Du skrevet en bok eller en app så er Du alle reie pkt 9, og apple tar bare 30%.

Mangler Du en vesentlig bit som krev forskning, tja 1-4 vil ta tid og skalering kan ta tid.

Eg selv er ved pkt 7 med “the MOV” og skal fullføre dette punktet, og gir en beng i patenter. “annundo” er vel i pkt 6, da han har et patent, (har påvist at det har økonomisk værdi og skisset/ forklart hvordan det skal være)

Om 5 år er patentet utgått. Hva har patentet kostet Deg “annundo”, hvor meget arbeid er det ?

 

iPhone vart til fordi den nye lab-prototypen til iPad kunne pakkes i det formatet, og Apple gikk da for å lage telefon først fordi dei såg mest penger der.

Joda, en glimrende telefon, men det var også NOKIA sin Comunicator og Sony-Erikson sin P800 men dei sviktet på software siden.

 

Det er snakk om kultur, så her et dikt eg har skrevet om å være oppfinner av “ting”

 

SCHWELLEN

Not...

Gibt Kunst

Kunst...

Gibt Dinge

Dinge...

Geben Leidenschaft

Leidenschaft...

Gibt Not

Not..., Kann man nicht kaufen

 

Vi er jo alle samlere eller “rutinejegere”, litt frem og tilbake nett som i går, og vi blir lykkelige. Dette er kva vi mener med kultur, kultur ER. Vi prøver å påvirke med det vi liker og fornekter alt annet, allierer oss med likesinnede og skyter dei andre om vi kan. Så enkelt er 80% av livet, sitter Du på toppen utgjør det 99%, man må jo ha 1% til å drite og.

 

Her et bilde fra en campingplass der eg bur, selv om det nå var “Sleipner” sitt forlis i 1999 som gjorde at eg kom på ideen der eg sat i en Bobil der ikke kunne synke. En deffekt i markedet kan man si.....

Det er ingen som ser hva dette bildet betyr !

 

 

Om man seier eg er uenig i 51% av det eg finn i t.d. Media, ja så vil det nok være slik at Dei tror Dei har 51% rett. Således kan man si det er simpelt flertall som styrer værdiene.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Mener du ærlig talt at man skal slutte all leting etter olje og gass, og bruke pengene til satsing på bølgekraft? Er det der du mener pengene bør hentes?

Ja, jeg mener faktisk at tiden er inne for å slutte med leting etter olje og gass, og at vi legger en plan for å avvikle oljevirksomheten en gang etter 2050.

Det vi har funnet, og som kan pumpes opp med fortjeneste bør pumpes opp.

Klimatrusselen kan være mer reell enn vi liker å tro, og dersom russerne må vasse i St. Peterburgs gater før vi kommer til 2100 så vil nok også de slutte med oljevirksomhet i Barentshavet.

Jeg mener vi kan erstatte alle jobbene i dagens oljevirksomhet med jobber i det som kalles "Havrommet", og det betyr i praksis at kompetansen blir noe annerledes, men det er antallet arbeidsplasser som er det viktige.

Egentlig burde vi ikke gråte om de som bor i Norge om 200 år får litt penger fra oljevirksomhet, vi som lever i dag har fått vår del.

Lenke til kommentar

Ja, jeg mener faktisk at tiden er inne for å slutte med leting etter olje og gass, og at vi legger en plan for å avvikle oljevirksomheten en gang etter 2050.

Da kan vi kun produsere det som allerede er funnet av olje og gass, det finner vi oversikt over her:

https://www.norskpetroleum.no/fakta/gjenvaerende-reserver/

Gå nederst, så kan vi summere havområdene, jeg får da totale reserver på 3 milliarder kubikkmeter olje ekvivalenter, altså knapt 19 milliarder fat. Dagsproduksjonen på norsk sokkel finner vi her:

https://www.norskpetroleum.no/produksjon-og-eksport/olje-og-gassproduksjon/

Hvis vi ser på neste år, så ligger dagsproduksjonen på ganske nøyaktig 4 millioner fat oljeekvivalenter per dag, altså nesten 1.5 milliarder fat per år. Dvs. at med stabil produksjon vil all olje og gass være produsert på drøyt 12 år. Kort sagt må vi regne med bortfall av oljeinntekter størrelsesorden 10% per år dersom vi avslutter leting nå (kanskje vesentlig mer). Alle industriansatte som driver med letevirksomhet vil bli arbeidsledig på dagen. Husker du at jeg nevnte det oljekorrigerte underskuddet i Norge i fjor lå på 255 milliarder? Hvordan tror du det bildet da vil se ut om fem år? Kanskje du kan sette opp et excel-ark med noen grove anslag på hva dette vil bety for nasjonen og velferden? Jeg vil gjerne se dette regnearket. Hvor mange år vil det gå før oljefondet er tomt?

Lenke til kommentar

Da kan vi kun produsere det som allerede er funnet av olje og gass, det finner vi oversikt over her:

https://www.norskpetroleum.no/fakta/gjenvaerende-reserver/

Gå nederst, så kan vi summere havområdene, jeg får da totale reserver på 3 milliarder kubikkmeter olje ekvivalenter, altså knapt 19 milliarder fat. Dagsproduksjonen på norsk sokkel finner vi her:

https://www.norskpetroleum.no/produksjon-og-eksport/olje-og-gassproduksjon/

Hvis vi ser på neste år, så ligger dagsproduksjonen på ganske nøyaktig 4 millioner fat oljeekvivalenter per dag, altså nesten 1.5 milliarder fat per år. Dvs. at med stabil produksjon vil all olje og gass være produsert på drøyt 12 år. Kort sagt må vi regne med bortfall av oljeinntekter størrelsesorden 10% per år dersom vi avslutter leting nå (kanskje vesentlig mer). Alle industriansatte som driver med letevirksomhet vil bli arbeidsledig på dagen. Husker du at jeg nevnte det oljekorrigerte underskuddet i Norge i fjor lå på 255 milliarder? Hvordan tror du det bildet da vil se ut om fem år? Kanskje du kan sette opp et excel-ark med noen grove anslag på hva dette vil bety for nasjonen og velferden? Jeg vil gjerne se dette regnearket. Hvor mange år vil det gå før oljefondet er tomt?

Jeg laget et regneark for noen år siden, for å få mer konkret oversikt over hva som er viktig for velferden vår.

Regnearket har også med alle skatter og avgifter vi i Norge betaler, og resultatet er at en normal arbeidstaker betaler ca 60% av lønnen sin tilbake til fellesskapet.

Den høye skatteprosenten gjør at vi kan finansiere velferden vår, og motoren er eksportrettet virksomhet.

1 arbeidsplass i eksportrettet næring finansierer 1 på NAV, 1 pensjonist, 1 mellom 0-20 år, 1 i offentlig sektor og 1 i tjenesteytende næringer.

Det er med andre ord helt sentralt at vi får flest mulig ut i jobber som skaffer inntekter til landet, og derfor blir ikke bortfallet av oljejobber så dramatisk dersom jobbene oppstår i en annen næring innen det som kalles "Havrommet", og er eksportrettet.

Hvor stor denne næringen er i 2050 avhenger av om vi satser på dette eller ikke.

Det er også en usikkerhet knyttet til oljevirksomhet, som det ikke snakkes så mye om, og det er hva som skjer dersom transportsektoren går over til å bruke strøm produsert av fornybar energi.

Sett at det blir priskrig mot OPEC før 2050, hva vil det ha å si for norsk økonomi.

Det er med andre ord så mange ukjente og viktige faktorer som bestemmer samfunnsøkonomien i Norge i 2050 at det er umulig å lage et noen lunde pålitelig regneark.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den høye skatteprosenten gjør at vi kan finansiere velferden vår, og motoren er eksportrettet virksomhet.

1 arbeidsplass i eksportrettet næring finansierer 1 på NAV, 1 pensjonist, 1 mellom 0-20 år, 1 i offentlig sektor og 1 i tjenesteytende næringer.

Det er med andre ord helt sentralt at vi får flest mulig ut i jobber som skaffer inntekter til landet,

Dette er helt riktig. I dag er disse jobbene akkurat de jobbene du foreslår å fjerne i løpet av drøyt ti år.

og derfor blir ikke bortfallet av oljejobber så dramatisk dersom jobbene oppstår i en annen næring innen det som kalles "Havrommet", og er eksportrettet.

Så la oss se hvordan dette gikk de siste fem årene. Oljebransjen frigjorde omlag 50 tusen industriarbeidere til å gjøre andre oppgaver. Det gikk slik:

https://www.dagsavisen.no/innenriks/norske-partier-er-oljedopet-alle-sammen-1.1266931

Sjekk oversikt over offentlig pengebruk nederst i artikkelen. De "nye" arbeidsplassene ble skapt i offentlig sektor. Det er den letteste måten å unngå massiv ledighet på. Nevnte jeg at oljekorrigert underskudd nå er 255 milliarder per år? Så nå spør jeg deg igjen, hvordan tror du det går de neste fem år hvis vi slutter all leting etter olje og gass nå? Blir det lettere eller vanskeligere å få finansiert satsing i havrommet tror du?

Endret av Del
Lenke til kommentar

 

Så nå spør jeg deg igjen, hvordan tror du det går de neste fem år hvis vi slutter all leting etter olje og gass nå? Blir det lettere eller vanskeligere å få finansiert satsing i havrommet tror du?

Sett at vi sluttet å lete etter mer olje og gass i dag, så hadde vi 25 mrd. til disposisjon det neste året.

Sett at politikerne vedtok å satse disse pengene på "Havrommet".

Vi kunne da bygget rundt 10 "Multi-use" plattformer av den typen som er på bildet, og jeg for min del tror flere ville kommet i arbeid enn de som i dag er sysselsett med å lete etter olje og gass.

Så ja, jeg tror vi ville kommet ut med pluss i regnskapet.

Lenke til kommentar

Sett at vi sluttet å lete etter mer olje og gass i dag, så hadde vi 25 mrd. til disposisjon det neste året.

Sett at politikerne vedtok å satse disse pengene på "Havrommet".

Tror du disse 25 milliardene faktisk hadde vært tilgjengelige? Hvilke penger skulle dekket trygdeutgifter og bortfall av inntekter til alle som jobber med leting? Du skjønner at de ville mistet jobben over natten? Hvor lenge tror du de store feltene kunne holdt det gående uten leting i nærområdet? Bare første året må du påregne kost på minst 25 milliarder hvis du avslutter all leting. Svarte, bare verditapet på Equinor over natten ville kostet staten over 25 milliarder. Halvparten av avgangsstudentene på Gløs ville ikke hatt jobb å komme til. Det ville blitt en økonomisk katastrofe fra dag en. Ser du virkelig ikke dette etter å ha fått alle tallene dokumentert? Jeg håper du tenker litt over hva du skriver videre, for dine regneark begynner å komme i et grelt lys. Jeg har barn som vokser opp i dette landet, jeg bryr meg mye om hvilket samfunn de skal få.
Lenke til kommentar

 Jeg har barn som vokser opp i dette landet, jeg bryr meg mye om hvilket samfunn de skal få.

I det siste har det vart mange innslag i Dagsrevyen om ungdommer som samler seg i Europeiske byer for å protestere mot at politikerne ikke tar klimatrusselen på alvor.

Det startet med en skolejente fremfor Riksdagen i Sverige, som protesterte i stedet for å gå på skole.

Det er med andre ord de unge som innser at deres fremtid er truet om ikke vi som lever nå tar grep, og vi i Norge har 9000 mrd. på bok og burde være de første til å si "nok er nok".

Vi faser ut oljevirksomheten så fort vi klarer, så kanskje slipper de som er unge i dag å redde stumpene av en verden hvor store områder blir oversvømt og befolkningen må flykte.

Lenke til kommentar

I det siste har det vart mange innslag i Dagsrevyen om ungdommer som samler seg i Europeiske byer for å protestere mot at politikerne ikke tar klimatrusselen på alvor.

Det startet med en skolejente fremfor Riksdagen i Sverige, som protesterte i stedet for å gå på skole.

Det er med andre ord de unge som innser at deres fremtid er truet om ikke vi som lever nå tar grep, og vi i Norge har 9000 mrd. på bok og burde være de første til å si "nok er nok".

Vi faser ut oljevirksomheten så fort vi klarer, så kanskje slipper de som er unge i dag å redde stumpene av en verden hvor store områder blir oversvømt og befolkningen må flykte.

Jeg trodde du var ingeniør? Måten du skriver på her fremstår som alt annet. På hvilken måte vil ensidig nedstengning av norsk sokkel hjelpe klima? Da kan du antagelig glemme fangst og lagring av CO2. Norsk oljeproduksjon slipper dessuten ut kun halvparten av klimagassene til snittet i verden. Burde vi ikke heller vise vei, og sikre mest mulig klimanøytral oljeproduksjon så lenge verden likevel vil bruke olje? Jeg håper at norsk sokkel kan bli et CO2 lager for Europa, men veien dit tror jeg er tung. Hvilken effekt tror du det vil ha på klima om Norge avvikler oljenæringen nå? Hva tror du vil skje med Norge, og vår evne til å være en del av klimaløsningen?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg trodde du var ingeniør? Måten du skriver på her fremstår som alt annet. På hvilken måte vil ensidig nedstengning av norsk sokkel hjelpe klima? Da kan du antagelig glemme fangst og lagring av CO2. Norsk oljeproduksjon slipper dessuten ut kun halvparten av klimagassene til snittet i verden. Burde vi ikke heller vise vei, og sikre mest mulig klimanøytral oljeproduksjon så lenge verden likevel vil bruke olje? Jeg håper at norsk sokkel kan bli et CO2 lager for Europa, men veien dit tror jeg er tung. Hvilken effekt tror du det vil ha på klima om Norge avvikler oljenæringen nå? Hva tror du vil skje med Norge, og vår evne til å være en del av klimaløsningen?

Sant nok så vil ikke utfasingen av norsk olje og gass bety allverden, men vi har teknologi, kompetanse og penger som kan vise vei over i en fornybar fremtid, dersom vi skifter fokus.

Industriarbeidsplasser i "Havrommet" er derfor en løsning som kan vise vei og få verden inn på rett spor, men er vi realistiske så har majoriteten samme holdningen som deg, og vi taper tid.

Det du skriver er som å høre dagens politikere, som har rotet bort mye penger på vyene om en utslippsfri olje- og gassektor.

Et tapsprosjekt i Tyskland for Statkraft, hvor en trodde gass skulle erstatte kull, men så viste det seg at vind og sol er både billigere og bedre enn gasskraft. En lærepenge til 14 mrd. dersom en skal tro en annen på kommentarfeltet.

Dansen rundt gullkalven har fått oss til å tro at olje og gass er er like bra for klima som fornybar energi, bare vi fanger og lagrer CO2.

Vi kjøper klimakvoter og gir penger til regnskogfondet, som en form for avlat, i håp om å fortsette med olje og gass til vannet flommer inn over Aker Brygge. 

Lenke til kommentar

I det siste har det vart mange innslag i Dagsrevyen om ungdommer som samler seg i Europeiske byer for å protestere mot at politikerne ikke tar klimatrusselen på alvor.

Det startet med en skolejente fremfor Riksdagen i Sverige, som protesterte i stedet for å gå på skole.

Det er med andre ord de unge som innser at deres fremtid er truet om ikke vi som lever nå tar grep, og vi i Norge har 9000 mrd. på bok og burde være de første til å si "nok er nok".

Du er klar over at krisemaksimering og Indoktrinering er mye av grunnen for at meget unge nå begynner og markere seg, det følger et naturlig mønster der de som styrer "klimafanatikere" finner hele tiden nye veier for og fremme sin sak og etterhvert som tiltakene mister sine betydninger går de mer ekstreme veier og tar barn som "gisler" for og fremme sine synspunkter.

 

Eller som en sa "å dytte barn og unge foran seg i et uimotståelig propaganda-føleri. La barna opprettholde de voksnes løgner, for de er naive, lettpåvirkelige, entusiastiske og stoler på det voksne sier"

 

Siden du nevner "skolejente fremfor Riksdagen" som er Greta Thunberg, hun er påvirket av sin mor som er ganske fanatiske angående miljøet og selve protesten var et stunt for og skaffe investorer til Rentzhog, det var et avtalt stunt og Greta fikk i etterkant et verv i styret til Rentzhog selskap "We Don’t Have Time" de fikk inn ca. 10 millioner svenske kroner på det stuntet.

 

Missforstå meg rett, Greta er helt sikker en aktivist og tror på det hun gjør og hun ble sikkert lurt inn i dette stuntet uforskyldt, og i etterkant har hun sagt opp styrevervet "We Don’t Have Time". Men og bruke uttrykk som "jeg vil at dere skal bli redde, jeg ønsker at dere skal få panikk" lager bare mer ekstremisme.

 

Når ca. 97% av alle publikasjoner angående global oppvarming er positivt er det enkelt og la seg påvirke hvis man ikke er kritisk til det man leser.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Sant nok så vil ikke utfasingen av norsk olje og gass bety allverden, men vi har teknologi, kompetanse og penger som kan vise vei over i en fornybar fremtid, dersom vi skifter fokus.

Beklager, men her viser du total kunnskapsløshet. Dersom vi avvikler oljenæringen i full fart, så vil all denne kompetansen og teknologien forsvinne før vi rekker å bygge noe nytt. Vindmøller er fortsatt avhengig av politisk vilje. Det er en av hovedgrunnene til at den fiendtlige holdningen til oljebransjen er så farlig. Selv ditt eget drømmeprosjekt er basert på å utnytte infrastruktur fra oljebransjen, og så vil du bare fjerne denne infrastrukturen så raskt som mulig. Det er selvdestruktivt, og hjelper ingen.

Industriarbeidsplasser i "Havrommet" er derfor en løsning som kan vise vei og få verden inn på rett spor, men er vi realistiske så har majoriteten samme holdningen som deg, og vi taper tid.

Nå må du hjelpe meg, hvilken holdning snakker du om? Jeg forsøker å fortelle at ved å la være å avvikle oljenæringen nå, så har vi større handlingsrom. Jeg forsøker å si at de 25 milliardene bør du ta en annen plass. Jeg er sterkt for satsing på nye eksportrettede arbeidsplasser i Norge. Jeg er dypt frustrert over at vi kun har maktet å ese ut offentlig sektor de siste fem årene. Derimot blir jeg vettskremt av alle idiotene som tror at vi automatisk får masse ny industri bare vi raserer den industrien vi har.

Et tapsprosjekt i Tyskland for Statkraft, hvor en trodde gass skulle erstatte kull, men så viste det seg at vind og sol er både billigere og bedre enn gasskraft. En lærepenge til 14 mrd. dersom en skal tro en annen på kommentarfeltet.

Sist jeg sjekket hadde Statkraft tapt enda mer på vindmøller. Tapet på gass i Tyskland skyldes hovedsaklig at Tyskland ikke har faset ut kull. Her må du ta en liten faktasjekk. Jeg har vel aldri sagt at Statkraft bør bygge gasskraftverk i Tyskland. Slutt å tillegge meg meninger jeg ikke har. Det kalles stråmannargumentasjon og er særdeles ufint.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har vel aldri sagt at Statkraft bør bygge gasskraftverk i Tyskland. Slutt å tillegge meg meninger jeg ikke har. Det kalles stråmannargumentasjon og er særdeles ufint.

Det var en som kaller seg Sturle S som kom med tallet 14 mrd., som norske myndigheter måtte dekke inn for gasskrafteventyret til Statkraft i Tyskland.

Hadde ingen ting med deg å gjøre, så her har du missforstått.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...