Gå til innhold

Mistanke om vold i hjemmet


Anbefalte innlegg

Det mest riktige du gjør er å snakke med barna selv. Det er der du får et ærlig svar.

Det er ikke sikkert. Barn kan være utrolig lojale, selv mot foreldre som mishandler dem.

 

Det er utfordrende nok for de som jobber med å snakke med/avhøre barn, og så tror du at en tilfeldig person på gata skal ha kompetanse til å bedømme dette?

 

Et barn er ærlig mer enn du tror. Det er mye bedre å spørre barna fremfor å ta kontakt med Barnevernet som er mer kjent for å manipulere frem et svar som de ønsker seg. Barna er den sikreste kilde for å få frem sannheten og de ønsker seg mer av alt et trygt liv. Ikke tillegg barna automatisk en egenskap som de ikke har. Barna fortjener vår respekt og omtanke like mye som andre voksne mennesker.

Barn er ærlige, men er også veldig lojale overfor foreldrene.

 

Du ønsker ikke respekt og omtanke overfor barna, for du har en agenda som er destruktiv for barn.

 

For barnets del er det best å bli spurt. I norsk lov har de også krav på å bli hørt. Og dette her er snakk om respekt for dem verdige mennesker. Et barn er mer sårbart enn oss voksne. Og da skal de ivaretas mer enn oss. Om de ikke er utsatt for vold hjemme og likevel blir fjernet fra sine foreldre på et sånt grunnlag er det det styggeste svik de kan oppleve. Da vil barnet miste all tillit til voksne og myndigheter. Jeg foreslår at ts ignorerer innlegget over meg på det sterkeste og ivaretar barnets interesser i denne saken. Det er til det beste på lang sikt. Det beste for barnet er å unngå Barnevernet. Vennlig hilsen en som har erfaring med dette.

Barn har rett til å bli hørt, når de snakker med de som faktisk har kompetanse til å gjennomføre slike samtaler med barn. Tilfeldige personer på gata uten kompetanse på dette vil bare lage trøbbel hvis de begynner å grave for mye.

 

Du er farlig for barn, og alt du skriver bør ignoreres.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er min erfaring også. Hvis man er ærlig, direkte og uten baktanker med barn, så er de i 99% av tilfeller ærlige tilbake. Jeg føler det ødelegger utrolig mye når voksne, som du skriver, manipulerer frem svar fra barn. De skal få være ærlige på sine premisser. Manipulasjon er virkelig drepen for psyken.

Problemet er at barn samtidig er veldig enkle å manipulere. Bare ved å formulere deg litt feil, så kan du få barnet til å si ting som ikke stemmer.

 

Se f.eks. Bjugn-saken.

 

Derfor er det i dag en stor fokus blant de som faktisk jobber med dette å gjennomføre samtaler på en riktig måte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke sikkert. Barn kan være utrolig lojale, selv mot foreldre som mishandler dem.

 

Det er utfordrende nok for de som jobber med å snakke med/avhøre barn, og så tror du at en tilfeldig person på gata skal ha kompetanse til å bedømme dette?

 

 

Barn er ærlige, men er også veldig lojale overfor foreldrene.

 

Du ønsker ikke respekt og omtanke overfor barna, for du har en agenda som er destruktiv for barn.

 

 

Barn har rett til å bli hørt, når de snakker med de som faktisk har kompetanse til å gjennomføre slike samtaler med barn. Tilfeldige personer på gata uten kompetanse på dette vil bare lage trøbbel hvis de begynner å grave for mye.

 

Du er farlig for barn, og alt du skriver bør ignoreres.

Barn er ikke så lojale mot foreldre selv om du påstår det. Mener du at mennesker som meg har en destruktiv agenda for barn når de faktisk har erfaring? Jeg har alltid stått på barnas side. Og jeg kan Barnevernet. Jeg vet at Barnevernet forsøker å manipulere barn til å si det Barnevernet ønsker for å fremme sin egen agenda. Mener du at jeg er farlig for barn når jeg sier sannheten om hvordan de blir behandlet? Er det bedre for barn å bli tatt vekk fra trygge og kjærlige foreldre for så å bli plassert i fremmede fosterhjem og institusjoner hvor de gjerne blir eksponert for vold, rus og alkoholproblemer? 

 

Jeg kommer alltid til å stå på barnas side.  Minner også om at ditt forsøk på hersketeknikk og tillegge meg meninger jeg ikke har ikke kommer til å fungere :). Jeg har for mye erfaring til å la meg skremme av slikt :). Ha en fin dag. 

 

 

Endret av slagelsedt
Lenke til kommentar

Trådstarter, jeg anbefaler at du ignorerer enkelte av de siste innleggene her og forholder deg til Statens barnehus' veiledning: https://www.statensbarnehus.no/mistanke/

 

Mer om avhør her: https://www.overgrep.no/hva-er-statens-barnehus/

https://www.bufdir.no/vold/Krisesenterveileder/Oppfolging_av_barn_pa_krisesenter_1/Samtaler_med_barn/Barn_som_skal_til_avhor_pa_barnehus/

 

Det er ikke tilrådelig at du utspør barnet selv. Det er sensitive og potensielt svært traumatiske opplevelser du i så fall spør om, som fort kan bli unødvendig ubehagelig for barnet. Hvis foreldrene finner ut eller tror at du eller noen andre har snakket med barnet om dette, gjør du også eventuelle senere avhør og etterforskning vanskeligere for politi og fagpersoner.

 

Se også lenken til bufdir:

"Det er viktig at ikke alle instanser (barnevern, politi, krisesenter, BUP, etc.) spør barnet om hva det har opplevd. Barnet skal slippe å fortelle flere ganger. Å bli spurt, om og om igjen, kan føre til at barnet opplever seg «ferdigsnakket» før avhør og ikke ønsker å fortelle om hva det har opplevd."

 

Trådstarter, jeg anbefaler at du ignorerer folk som prøver å lære deg lynkurs om avhøring av barn over internett. Et menneske med empati og stor sans for medmenneskelighet, kan ha bedre evner til å nå inn hos barn enn en statlig ansatt med departementets oppklaringsprosent i sterkest interesse. Man må ta en totalvurdering.

 

 

Problemet er at barn samtidig er veldig enkle å manipulere. Bare ved å formulere deg litt feil, så kan du få barnet til å si ting som ikke stemmer.

 

Se f.eks. Bjugn-saken.

 

Derfor er det i dag en stor fokus blant de som faktisk jobber med dette å gjennomføre samtaler på en riktig måte.

 

Muligens, og jeg mener ikke man skal innlede lange og dype samtaler med barn, og man skal selvfølgelig ha et åpent sinn, være åpen for mange tolkninger. Men jeg står fremdeles ved det jeg skriver, og det er ikke noe noen og enhver bør ignorere: Er man direkte og ærlig med barn, så får man svært ofte ærlighet tilbake. Så da gjelder det å være åpen og ærlig, og uten skjulte motiver, for de plukker dette opp veldig lett.

 

Hva neste steg er, om det er å involvere andre instanser, er opp til den aktuelle borger å avgjøre. Som samfunn har vi plikt til å ta vare på barn i tilsynelatende nød. Når det kommer til foreldre og barn, så er vel det noe av det sterkeste bånd man kommer, og foreldre kan manipulere og lyve i lange baner for å snakke andre rundt. Så man må være veldig sensitiv og ærlig.

 

Å gjøre seg venn med den aktuelle forelderen er ofte det beste, men krever naturligvis en masse involvering og personlig innsats, noe som ikke er så enkelt for alle å få til. Så blir det lettere å involvere statlig ressurs. Og der har man runddansen gående.

 

Vi burde lære om psykologi, og dermed barnepsykologi, i skolen (kanskje ungdomsskolen), sånn at flere ville vært kapable til å forstå barna sine og dermed unngått pressede situasjoner, så de unngikk å føle trang til å bruke psykisk og fysisk vold for å innprente respekt. Respekt er tosidig, og man må gi respekt for å få respekt. Barn plukker opp dette veldig raskt også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Trådstarter, jeg anbefaler at du ignorerer folk som prøver å lære deg lynkurs om avhøring av barn over internett. Et menneske med empati og stor sans for medmenneskelighet, kan ha bedre evner til å nå inn hos barn enn en statlig ansatt med departementets oppklaringsprosent i sterkest interesse. Man må ta en totalvurdering.

 

Du oppfattet mitt råd om å la være å spørre ut barnet som et lynkurs i avhøring?

 

Som slagelsedt, burde du kanskje holdt deg til å foreslå at trådstarter ignorerer innlegget mitt - holdt deg til å "speile meg", som enkelte kaller det.

 

Vi burde lære om psykologi, og dermed barnepsykologi, i skolen (kanskje ungdomsskolen), sånn at flere ville vært kapable til å forstå barna sine og dermed unngått pressede situasjoner, så de unngikk å føle trang til å bruke psykisk og fysisk vold for å innprente respekt. Respekt er tosidig, og man må gi respekt for å få respekt. Barn plukker opp dette veldig raskt også.

Akkurat det er kanskje ikke et dumt forslag. Men hadde psykologi vært pensum da du gikk på skolen, hadde du antakelig valgt en annen tilnærming til denne tråden.

Lenke til kommentar

Derfor er det i dag en stor fokus blant de som faktisk jobber med dette å gjennomføre samtaler på en riktig måte.

Egentlig er fokuset til purken utelukkende å monopoliserer avhørene - for det er det det er, det er IKKE SAMTALER - slik at skikkelige fagfolk innen barnevern IKKE 'blander seg'.

 

Det er en grunn til at det er åtte saker som for tiden skal gjennomgåes av menneskerettighetsdomstolen i Strasburg, hvor norsk barnevern har lagt brune små egg i trusa si.

 

Og har du lest om Monica-saken så veit du hvor jævla fuckings inkompetente psykopatene som jobber som purker, er.

 

Norsk lov forbyr meg å uttale meg om hva som burde gjøres med disse vandrende ekskrementene.

 

Trådstarter, jeg anbefaler at du ignorerer folk som prøver å lære deg lynkurs om avhøring av barn over internett. Et menneske med empati og stor sans for medmenneskelighet, kan ha bedre evner til å nå inn hos barn enn en statlig ansatt med departementets oppklaringsprosent i sterkest interesse. Man må ta en totalvurdering.

Dette.

Det er ingen som blir lek-(lol)dommer fordi de ønsker å frikjenne folk, og ingen som blir purkesvin fordi de vil hjelpe andre.

Endret av slemskurk
Lenke til kommentar

Mener du at mennesker som meg har en destruktiv agenda for barn når de faktisk har erfaring?

Jeg mener du har en destruktiv agenda fordi du sprer falske påstander om den etaten som faktisk er der for å ta vare på barn og beskytte dem. Du angriper den eneste beskyttelsen et barn i realiteten har mot uegnede foreldre.

 

Resultatet er at du jobber for at barn skal ha dårligere rettssikkerhet og at det skal være umulig å redde barn fra mishandling og omsorgssvikt.

Endret av hekomo
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Trådstarter, jeg anbefaler at du ignorerer folk som prøver å lære deg lynkurs om avhøring av barn over internett. Et menneske med empati og stor sans for medmenneskelighet, kan ha bedre evner til å nå inn hos barn enn en statlig ansatt med departementets oppklaringsprosent i sterkest interesse. Man må ta en totalvurdering.

Nei. De som faktisk jobber med dette har barnets beste i tankene. De har også trening og erfaring i slike saker.

 

Hva neste steg er, om det er å involvere andre instanser, er opp til den aktuelle borger å avgjøre.

Nei, det kan faktisk være straffbart å la være å melde fra til myndighetene hvis et barn er i nød.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Egentlig er fokuset til purken utelukkende å monopoliserer avhørene - for det er det det er, det er IKKE SAMTALER - slik at skikkelige fagfolk innen barnevern IKKE 'blander seg'.

Barnevernet er direkte involvert i saker der barn avhøres av politiet. De har samtaler med barna.

 

Det er en grunn til at det er åtte saker som for tiden skal gjennomgåes av menneskerettighetsdomstolen i Strasburg, hvor norsk barnevern har lagt brune små egg i trusa si.

Omtrent samtlige av de av disse sakene som er avgjort var jo i Norge/barnevernets favør, så her tabber du deg ut igjen.

 

I den ene saken der de ikke fikk fullt medhold, fikk BV kritikk fordi de ga moren for lite samvær med barnet, men menneskerettsdomstolens stilte seg 100% bak omsorgsovertakelsen.

 

Oops.

 

Og har du lest om Monica-saken så veit du hvor jævla fuckings inkompetente psykopatene som jobber som purker, er.

Du kan ikke konkludere med at politiet som helhet er udugelige på grunn av en enkeltsak. Tvert imot, det viser seg at det var enkeltpersoner som ikke gjorde jobben sin og hindret andre fra å gjøre jobben sin.

 

Men løfter man blikket litt så ser man at omtrent samtlige drapssaker i Norge blir oppklart. Så det står åpenbart ikke dårlig til.

 

Men for noen med et irrasjonelt hat så er det ikke så nøye med fakta.

 

Det er ingen som blir lek-(lol)dommer fordi de ønsker å frikjenne folk, og ingen som blir purkesvin fordi de vil hjelpe andre.

Nå driver du med projisering. At du er opptatt av å dømme folk og ikke ønsker å hjelpe andre betyr ikke at alle er som deg. De fleste mennesker er anstendige personer som faktisk ønsker å hjelpe.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener du har en destruktiv agenda fordi du sprer falske påstander om den etaten som faktisk er der for å ta vare på barn og beskytte dem. Du angriper den eneste beskyttelsen et barn i realiteten har mot uegnede foreldre.

 

Resultatet er at du jobber for at barn skal ha dårligere rettssikkerhet og at det skal være umulig å redde barn fra mishandling og omsorgssvikt.

 

Her kommer du selv med falske anklager mot en person som kan Barnevernet og har personlig erfaring med dem :). Her er en artikkel om en advokat som har gått ut med alvorlig kritikk mot Barnevernet. https://www.avisa-st.no/nyheter/article6604389.ece  Dokumentforfalskning er en kriminell handling og har en strafferamme på fengsel opp til to år.  https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-14#%C2%A7361

 

Og det er ikke slik at det er bare uegnede foreldre i Norge. I de fleste saker er det foreldrene som må være barnas stemme når de blir ignorert og oversett med overlegg av barneverntjenesten. Det å flytte barn fra egnede foreldre med begrunnelse omsorgssvikt for så å plassere dem i fosterhjem hvor de faktisk blir utsatt for omsorggsvikt er ikke greit. Det er ikke å beskytte barn. Det er ikke rettssikkerhet. 

 

 

Endret av slagelsedt
Lenke til kommentar

Problemet er at barn samtidig er veldig enkle å manipulere. Bare ved å formulere deg litt feil, så kan du få barnet til å si ting som ikke stemmer.

 

Se f.eks. Bjugn-saken.

 

Derfor er det i dag en stor fokus blant de som faktisk jobber med dette å gjennomføre samtaler på en riktig måte.

 

Det er derfor Barnevernet ikke skal samtale med barn. Det er som oftest et avhør det de foretar seg og barn blir behandlet som kriminelle og blir lagt ord i munnen. Og hva som står i rapporten etterpå får ikke barna lese. Det er derfor barna trenger trygge voksenpersoner de kan stole på. Slik det har vært i mange år, så er ikke Barnevernet den rette instansen. Desverre. 

Lenke til kommentar

Her kommer du selv med falske anklager mot en person som kan Barnevernet og har personlig erfaring med dem :). Her er en artikkel om en advokat som har gått ut med alvorlig kritikk mot Barnevernet. https://www.avisa-st.no/nyheter/article6604389.ece  Dokumentforfalskning er en kriminell handling og har en strafferamme på fengsel opp til to år.  https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-14#§361

En ensidig artikkel uten verifiserbare fakta. Gjesp.

 

Og det er ikke slik at det er bare uegnede foreldre i Norge.

Nei, men så er det også ekstremt få omsorgsovertakelser her i landet også.

 

I de fleste saker er det foreldrene som må være barnas stemme når de blir ignorert og oversett med overlegg av barneverntjenesten. Det å flytte barn fra egnede foreldre med begrunnelse omsorgssvikt for så å plassere dem i fosterhjem hvor de faktisk blir utsatt for omsorggsvikt er ikke greit. Det er ikke å beskytte barn. Det er ikke rettssikkerhet.

Foreldre er bare barnas stemme når de egner seg som det. Når de ikke egner seg så må noen andre redde barna. Og det er BV.

 

Det er derfor Barnevernet ikke skal samtale med barn. Det er som oftest et avhør det de foretar seg og barn blir behandlet som kriminelle og blir lagt ord i munnen. Og hva som står i rapporten etterpå får ikke barna lese. Det er derfor barna trenger trygge voksenpersoner de kan stole på. Slik det har vært i mange år, så er ikke Barnevernet den rette instansen. Desverre.

Det er politiet som foretar avhør. Jeg tror du skal prøve å sette deg litt bedre inn i dette, jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, men så er det også ekstremt få omsorgsovertakelser her i landet også.

Jaha. Sammenlignet med... ?

 

Foreldre er bare barnas stemme når de egner seg som det. Når de ikke egner seg så må noen andre redde barna. Og det er BV.

'Heldigvis' så døde moren til Anders Behring Breivik noen år etterpå, slik at det var mulig å få presset ihvertfall igjennom EN artikkel, med poenget: 'Kanskje Breivik er prisen vi betaler for å ha et Barnevern som IKKE fungerer'.

 

Det er åtte saker som skal opp for menneskerettighetsdomstolen i Strasburg nå, og sosionom-utdannelsen som danner grunnlaget for saksbehandlerne i barne-'vernet' er den aller dårligst faglig forankrede utdannelsen i landet.

 

Det er politiet som foretar avhør. Jeg tror du skal prøve å sette deg litt bedre inn i dette, jeg.

Og politiet er enda dummere i hodene sine enn sosiognomene i barnevernet, under en måned etter at de kom på døra mi, seks stykker med maskingevær og ambulanse, så leverer de tilbake denne godsaken som ble beslaglagt for to år siden:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ensidig artikkel uten verifiserbare fakta. Gjesp.

 

 

Nei, men så er det også ekstremt få omsorgsovertakelser her i landet også.

 

 

Foreldre er bare barnas stemme når de egner seg som det. Når de ikke egner seg så må noen andre redde barna. Og det er BV.

 

 

Det er politiet som foretar avhør. Jeg tror du skal prøve å sette deg litt bedre inn i dette, jeg.

 

Der viser du at du ikke liker at noen sier sannheten om Barnevernet og hvordan Barnevernet behandler barna. Du gjesper når det er snakk om at barna blir utsatt for omsorgssvikt og deretter er du en av dem som snakker høyest når foreldre blir beskyldt for det. Det betyr vel at du ønsker at barn skal utsettes for omsorgssvikt av Barnevernet? Hva syns du om vold og overgrep? Hva syns du om rus og alkoholmisbruk? Skal barn utsettes for det innenfor Barnevernet? Eller er det "gjesp"? 

 

Jeg syns unødvendig omsorgsovertakelser er for mange. Barn skal ikke tas fra foreldre på falske grunnlag. 

 

Foreldre er barnas stemme når barna blir ignorert og oversett av Barnevernet med vilje. Når Barnevernet viser en ovenfra og ned holdning mot barna og nekter å høre på de, så må foreldre og familien tale barnas sak. Minner om at barna skal bli hørt og at det ikke er noen nedre aldersgrense for dette. Likevel vil jeg fraråde at barn skal være alene med Barnevernets ansatte. For når Barnevernet snakker med barna, så er dette noe blir mer et avhør enn en samtale som inngir tillit og respekt. Som en annen bruker sa her inne i tråden, så går tillit og respekt to veier. Når Barnevernet nekter å invitere til tillit og respekt, så viser ikke barna det til dem :). Det er barna som er den største garantist til å få sannheten på bordet. Når barna ikke får muligheten, så kan Barnevernet i realiteten gjøre det de ønsker selv. Sånn skal det ikke være. Det er barnas beste som skal være første prioritet. Ikke Barnevernets vilje. 

Og det du sier om at jeg skal sette meg bedre inn i hvordan dette fungerer tror jeg du bør tenke bedre over selv. Jeg har inngående kjennskap og kunnskap til systemet gjennom hele mitt liv. Og jeg kommer alltid til å stå på barnas side i barnevernsakene. Så et godt råd til deg er at du bør tenke over hvem du diskuterer med sånn sett :). Ingen trussel, bare en vennlig informasjon :). Ha en fin kveld. 

Endret av slagelsedt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det mest riktige du gjør er å snakke med barna selv. Det er der du får et ærlig svar. 

 

Barna vil vanligvis beskytte foreldrene nesten uansett hvor mye de blir mishandlet, spesielt ovenfor fremmede. Det skal mye til at barna vil åpne seg og fortelle sannheten til en ukjent nabo slik OP virker å være. 

 

De må stole veldig på den de skal fortelle slikt til, om de i det hele tatt tør. 

 

Her er det nok det beste å sende en bekymringsmelding til barnevernet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Barna vil vanligvis beskytte foreldrene nesten uansett hvor mye de blir mishandlet, spesielt ovenfor fremmede. Det skal mye til at barna vil åpne seg og fortelle sannheten til en ukjent nabo slik OP virker å være. 

 

De må stole veldig på den de skal fortelle slikt til, om de i det hele tatt tør. 

 

Her er det nok det beste å sende en bekymringsmelding til barnevernet.

 

Barn beskytter ikke overgripere :). De er mer ærlige enn du tror. Overfor Barnevernet vil nok ikke et barn være spesielt tillitsfull, for der blir de satt i en avhørssituasjon hvor de blir mestenkeliggjort. Det er noe du bør tenke over før du råder til å sende bekymring til etaten. 

Lenke til kommentar

Barn beskytter ikke overgripere :). De er mer ærlige enn du tror. 

 

Nei barn er mye mer påvirket av foreldrene sine enn du tror. Barn kan være direkte og ærlige om ting de ikke helt har forstått de ikke bør si, som feks at du er stygg på håret. Men de åpner seg ikke om vold eller liknende i hjemmet til fremmede. Det er en av grunnene til at mange slike saker aldri blir oppdaget før barna er voksne og selv tar et oppgjør med familien.

Endret av Reg2000
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Barn beskytter ikke overgripere :). De er mer ærlige enn du tror. Overfor Barnevernet vil nok ikke et barn være spesielt tillitsfull, for der blir de satt i en avhørssituasjon hvor de blir mestenkeliggjort. Det er noe du bør tenke over før du råder til å sende bekymring til etaten.

Man ser jo hvordan f.eks Christoffer varslet barnevern og politiet helt selv og var åpen og ærlig til alle som spurte om skadene..

Eller hvordan var det igjen egentlig? Anonymous poster hash: 48648...271

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man ser jo hvordan f.eks Christoffer varslet barnevern og politiet helt selv og var åpen og ærlig til alle som spurte om skadene..

Eller hvordan var det igjen egentlig? Anonymous poster hash: 48648...271

Hvis vi skiller mellom seksuelle overgrep og mishandling, så er det faktisk slik at for det førstnevnte så sier ikke barn ifra før de blir gamle nok til å forstå hva sex er. Sånn rundt elleve års alderen.

 

For mishandling, så sier de ifra mye tidligere, rundt syv år.

 

Har litt med utviklingspsykologi å gjøre, og dette med å kunne sette seg inn i forskjellen på rett og galt.

 

Det er enklere for en person å forstå 'man påfører ikke andre smerte og skade', enn, vel.

 

Jeg ville rådet til å kontaktet barnevernet hvis man mente det var grunnlag for mistanke. Det verste som kan skje er bare at de tar en prat med foreldrene, og om barnet selv har andre typer vansker så kan det bli kartlagt tidlig og det kan gis oppfølging i skole-sammenheng.

Endret av slemskurk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...