Gå til innhold

Slik blir Mercedes' elektriske minibuss


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott bil, absolutt interessant for litt større familier med allsidige behov. Det nærmeste jeg kommer en sammenligning i dag er Nissan e-NV200, men Mercedesen er selvsagt i et helt annet kvalitetssegment og vil sikkert koste 2-3 ganger så mye. Premium-setene bak ser veldig bra ut. De andre variantene har sikkert 3 seter per rad og dermed smalere seter og neppe armlener.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det bare meg som lenge har ventet på en real wide body versjon av slike biler. Totalbredde innvendig på minst to meter ville jo gjort veldig mye for konseptet flerbruksbil. Og selv de som evt. ønsker camping innredning kan få til det uten at det spiser opp all plass i kupeen. Tyskerne har jo vært veldig gode på å levere ymse lengder på disse bilene. Når får man muligheten til å også velge bredde? Standard. wide og ultra wide feks?

 

Vil jo også gjøre plasseringen av batteripakker ennå enklere, 4wd ville ikke spist noe særlig av plassen og kanskje også med valgfri lengde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er helt noe annet en de stakkars 35kwh (eller der omkring) i dagens E-Vito. I tillegg mangler vitoen hurtiglading. Omm dette her kommer til vito så bli den den beste elektriske arbeidsbilen på markedet.

Mangler bare firehjulstrekk så kann snart hele arbeidsbilparken bli elektrisk uten større problemer.

 

/Edit: formulering

Endret av martin91
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det bare meg som lenge har ventet på en real wide body versjon av slike biler. Totalbredde innvendig på minst to meter ville jo gjort veldig mye for konseptet flerbruksbil. Og selv de som evt. ønsker camping innredning kan få til det uten at det spiser opp all plass i kupeen. Tyskerne har jo vært veldig gode på å levere ymse lengder på disse bilene. Når får man muligheten til å også velge bredde? Standard. wide og ultra wide feks?

 

Vil jo også gjøre plasseringen av batteripakker ennå enklere, 4wd ville ikke spist noe særlig av plassen og kanskje også med valgfri lengde.

 

Er med på tankegangen din, og det ville absolutt være interessant. For egen del er jeg fornøyd om jeg kan få denne eller tilsvarende som 5-seter der de fremre setene kan snurres og baksetet legges flatt og brukes som seng. Også kan man få på plass en et avtagbart og/eller sammenleggbart bord. Og med hevetak for etpar ekstra soveplasser, er man godt skodd for ferieturer for flere enn to.

 

Kjøkkenløsninger får man eventuelt som ettermonterbare eller løse moduler, eller man kan klare seg med en løs grill. Og en portapotti fungerer som nødløsning når man ikke har tilgang til offentlige toaletter, eller de på campingplssen/hos vertene manbesøker.

Lenke til kommentar

Er med på tankegangen din, og det ville absolutt være interessant. For egen del er jeg fornøyd om jeg kan få denne eller tilsvarende som 5-seter der de fremre setene kan snurres og baksetet legges flatt og brukes som seng. Også kan man få på plass en et avtagbart og/eller sammenleggbart bord. Og med hevetak for etpar ekstra soveplasser, er man godt skodd for ferieturer for flere enn to.

 

Kjøkkenløsninger får man eventuelt som ettermonterbare eller løse moduler, eller man kan klare seg med en løs grill. Og en portapotti fungerer som nødløsning når man ikke har tilgang til offentlige toaletter, eller de på campingplssen/hos vertene manbesøker.

Er vel fortsatt mulig å få ettermontert de hevetakene tror jeg? Et annet alternativ er jo å velge en størrelse større som utgangpunkt, slik som Crafter el Mercedes Sprinter. Men selv ikke de modellene er egentlig brede nok ifht max fleksibilitet. 2m innvendig bredde på smaleste punkt ville vært et fantastisk bra utgangspunkt for an allround bil. Perfekt til feriebruk, helgeturer, og kjøring av mine og dine til og fra aktiviteter og med god plass til hockeybagger, sykler etc.

Og med elmotor ville det jo også vært mulig å bruke en slik doning i det daglige samt på ferie uten å få gullkort hos alle bensinstasjoner. 2 elmotorer ville sikret svært god fremkommelighet og meget gode kjøreegenskaper. Og en batteripakke i Tesla størrelse +20-30 % ish ville gitt veldig lavt tyngdepunkt og sikret lang nok rekkevidde.

Lenke til kommentar

Er vel fortsatt mulig å få ettermontert de hevetakene tror jeg? Et annet alternativ er jo å velge en størrelse større som utgangpunkt, slik som Crafter el Mercedes Sprinter. Men selv ikke de modellene er egentlig brede nok ifht max fleksibilitet. 2m innvendig bredde på smaleste punkt ville vært et fantastisk bra utgangspunkt for an allround bil. Perfekt til feriebruk, helgeturer, og kjøring av mine og dine til og fra aktiviteter og med god plass til hockeybagger, sykler etc.

Og med elmotor ville det jo også vært mulig å bruke en slik doning i det daglige samt på ferie uten å få gullkort hos alle bensinstasjoner. 2 elmotorer ville sikret svært god fremkommelighet og meget gode kjøreegenskaper. Og en batteripakke i Tesla størrelse +20-30 % ish ville gitt veldig lavt tyngdepunkt og sikret lang nok rekkevidde.

 

Hevetak får man kjøpt (og montert) utenlands, men Norge er en særnasjon i avgiftskåthet, så det er litt vanskelig å se om det er mulig uten å omklassifisere som bobil, men da krever det fast innredning etter bestemte mål.

 

Dette inkluderer kjøkkenbenk på 80x40 cm, krav til sengestørrelse (minst 180 cm lengde (husker ikke bredde på hovedsengene, men senger ut over de to første skal være minst 50 cm brede)) og ståhøyde på minst 170 cm, noe jeg ikke finner nødvendig for eget behov.

 

Det vil si at man enten må finne en høy bil eller få ettermontert høyt tak om det er lovlig. Det gir riktignok mulighet for seng i 2 etasjer. Er også et særkrav om minst like mange sengeplasser som sitteplasser, noe som vanskeliggjør 5-seter som campingbil, om man ikke har mulighet til en femte sengeplass over setene.

 

Ser det bygges om biler i relativt stort monn i flere av våre naboland sørover i hvert fall. Også Danmark har strenge regler på dette, Sverige har jeg ikke fått store inntrykket av. Da er Sprinter absolutt et alternativ. Har så vidt sett noen eksempler på biler ombygd fra skapbiler basert på Sprinter, og fremdeles under 3500 kg.

 

Da får du ikke bare bredden du etterspør, men og et kubisk rom som er langt lettere å jobbe med. Bl.a. er det da fort gjort å skaffe seg kjøkkenskap/innredning fra Ikea, eller noe man får billig på finn.no. 

 

Men da har vi dessverre bygget oss vekk fra elektrisk versjon, med de fordelene et slikt bygg ville blitt. Med solcelledekket tak og ekstrabatterier fra for eksempel en vraket elbil, kan man gå off grid med det meste basert på elektrisk utstyr, og mindre fare for å tappe ned driftsbatteriet fullstendig.

 

Samtidig kan det bygges inn smartness som sørger for at solcellene også er med å lader driftsbatteriet. Med god overvåkning og breakerswitcher, så kan man unngå at batteriene overlades og heller ikke tømmes helt. Og med elektrisk fyring har man redusert faren for kullosforgiftning som man har med gassdrevet eller oljefyrt oppvarming.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...