Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sperring av pasientjournal


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Noen som har erfaring med å sperre, rette eller slette innhold i egen pasientjournal?

 

Vurderer å be om å sperre den da min journal inneholder hovedsakelig ukorrekte og irrelevante opplysninger. Dessverre. Tenkte ikke å gå inn på det her. Mine tidligere diagnoser og unormale prøvesvar har derimot ikke kommet med i journalen.

 

Er bekymret for legers fordommer ovenfor folk som har sperret journalen. Vet dere noe om hva som skjer når en lege søker deg opp på personnummer og du har sperret journalen? Får de opp en beskjed om at du har sperret journalen eller får de vite det på andre måter?

 

Har forstått at det ved retting og sletting av journalinnhold blir beskrevet at innholdet er rettet på eller slettet i journalen, men forsto ikke helt hva som skjedde ved sperring av journal.

 

Takk for eventuelle svar!

 

 

 

 



Anonymous poster hash: 2a847...efa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen opplysninger kan virke irrelevante, men de kan være relevante å ha i journal. Det "folk i gata" kanskje opplever som normalt, kan i helsepersonell sine øyne, være "røde flagg" på personlighetsforstyrrelser, for eksempel. En del bakgrunnsinformasjon kan være viktig, å vite bosituasjon, hvordan det sosiale er, utdanning og arbeidsrelaterte ting, som kan spille inn direkte på helse og sykdom, og faktorer man evt. bør tilrettelegge ved sykdom. 

 

Nå aner jeg ingenting om deg, så jeg antar ingenting om deg, dette er kun generelt: Det finnes mange pasienter, både unge og gamle som enten ikke har oversikt (flere sykdommer, vanskelig å holde styr på) selvinnsikt  eller kunnskap nok til å vite hva man har. Det finnes pasienter med Munchausen syndrom, som gjerne ikke vil at andre skal vite om at de har den diagnosen, fordi de vil gjerne få oppmerksomhet, medlidenhet og vanedannede medisin for påstått somatisk sykdom. 

 

Det kan absolutt være riktig at opplysningene er feil, irrelevante eller feilaktige . Det har skjedd meg, så jeg vet det skjer. For meg sto det feil oppført medisin på cave (mens det sto at jeg tålte en jeg ikke gjorde), og det manglet i journalen min som at jeg ble angrepet av hund og derfor har arr på kroppen pga dette, samt tatt stivkrampe, noe som visstnok ikke har blitt overført til vaksinekortet mitt heller. Dette har jeg fått rettet opp i etterkant, uten problem. 

 

Prøvesvar er som regel ikke så viktig å ha lagret i langt perspektiv, da disse uansett vil endre seg over tid (pga kostholdsendringer, endring i fysisk aktivitet/inaktivitet, evt. graviditet, sykdom og ved aldring. Blodprøver er et mer øyeblikksbilde på helsa. 

 

Hvis du er helt sikker på, at det er feil (gjør dette i samråd med lege er min anbefaling), ville jeg prøvd å få endret/slettet enn å sperre. Jeg tror kanskje det er mer "mistenkelig" å sperre, enn å slette/endre til det som er riktig. 

Lenke til kommentar

Vet dere noe om hva som skjer når en lege søker deg opp på personnummer og du har sperret journalen?

Får de opp en beskjed om at du har sperret journalen eller får de vite det på andre måter?

...men forsto ikke helt hva som skjedde ved sperring av journal.

 

Det avhenger litt av hvilket journalsystem som brukes. I de fleste journalsystem kommer det opp en dato/klokkeslett for at det eksisterer et notat, men at dette er sperret og at det kreves særskilt tilgang for å åpne det. I noen journalsystemer er det mulig å se hvem som har skrevet det sperrede notatet og fra hvilket tjenestested.

 

 

Helsetilsynet sier:

"Retten til å motsette seg innsyn/sperre opplysninger i journal mot innsyn, følger både av helsepersonelloven §§ 25 og 45, og av pasient- og brukerrettighetsloven § 5-3. Det følger av bestemmelsene at pasienten har rett til å nekte informasjonsutveksling mellom helsepersonell, selv om opplysningene er nødvendige for å yte helsehjelp. Kun dersom tungtveiende grunner taler for det kan utlevering allikevel skje.

Direktoratet er av den oppfatning at bestemmelsene innebærer at pasienten både gis rett til å sperre enkelte opplysninger, og til å sperre hele eller deler av journalen mot at enkelte helsepersonell gis innsyn. Vi er videre av den oppfatning at pasienten både i den konkrete situasjon kan motsette seg at helsepersonell gis innsyn, og at pasienten på forhånd har rett til å sperre hele eller deler av journalen for innsyn for enkelte helsepersonell eller grupper av helsepersonell. Videre mener vi at pasientens rett til å sperre også omfatter opplysninger som nedtegnes i journal fremover i tid. Dersom pasienten på et gitt tidspunkt sperrer journalen mot at for eksempel enkelte helsepersonell gis innsyn, vil sperringen også omfatte opplysninger som nedtegnes etter dette tidspunkt. Sperringen vil gjelde inntil pasienten gir beskjed om at den skal opphøre."

 

Kilde: https://www.helsetilsynet.no/regelverk/tolkningsuttalelser/pasient-og-brukerrettigheter/Sperring-av-journal-fremover-i-tid-lovtolkning/

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

 

Hei!

 

Noen som har erfaring med å sperre, rette eller slette innhold i egen pasientjournal?

 

Vurderer å be om å sperre den da min journal inneholder hovedsakelig ukorrekte og irrelevante opplysninger. Dessverre. Tenkte ikke å gå inn på det her. Mine tidligere diagnoser og unormale prøvesvar har derimot ikke kommet med i journalen.

 

Er bekymret for legers fordommer ovenfor folk som har sperret journalen. Vet dere noe om hva som skjer når en lege søker deg opp på personnummer og du har sperret journalen? Får de opp en beskjed om at du har sperret journalen eller får de vite det på andre måter?

 

Har forstått at det ved retting og sletting av journalinnhold blir beskrevet at innholdet er rettet på eller slettet i journalen, men forsto ikke helt hva som skjedde ved sperring av journal.

 

Takk for eventuelle svar!

 

Anonymous poster hash: 2a847...efa

 

 

Først en liten kommentar til dette med journalinnsyn - siden pasienter i Norge enda ikke har et felles journalsystem er det ikke sånn at lege A kan søke opp pasient-iden og se hva lege B har skrevet om deg.

 

For at to behandlere kunne se hva som er skrevet om en pasient må disse enten jobbe ved samme helseforetak (sykehus) eller samme legekontor. Eller så må informasjonen ha blitt utvekslet i en henvisning eller epikrise.

 

Oppsummert vil altså ikke en fastlege ved ett legekontor kunne se hva en annen fastlege har skrevet. Og en fastlege vil ikke se hva en sykehuslege har skrevet om pasienten med mindre kontakten ved sykehuset skjer fordi fastlegen har henvist til en spesialist og fått en epikrise (resultatet av kontakten/henvisningen) tilbake fra sykehuset.

 

Når det gjelder innsyn i journalen er det riktig som det blir beskrevet tidligere i tråden at man kan nekte enkeltpersoner eller grupper innsyn i journalen sin.

 

  Det som ikke har blitt beskrevet er retting av pasientjournaler. Lov om pasient- og brukerrettigheter, § 5-2.Retting og sletting av journal

  gir pasienter rett til å kreve å få retter eller slettet uriktig informasjon i hht  helsepersonelloven § 42 til § 44.

 

§ 42.Retting av journal

Helsepersonell som nevnt i § 39 skal etter krav fra den opplysningen gjelder, eller av eget tiltak, rette uriktige eller ufullstendige opplysninger, jf. personvernforordningen artikkel 16. Opplysningene skal etter krav fra den opplysningen gjelder, eller av eget tiltak, også rettes dersom de er utilbørlige. Retting skal skje ved at journalen føres på nytt, eller ved at en datert rettelse tilføyes i journalen. Retting skal ikke skje ved at opplysninger eller utsagn slettes.

 

§ 43.Sletting av journalopplysninger

Etter krav fra den journalopplysningene gjelder, eller av eget tiltak, skal helsepersonell som nevnt i § 39 slette opplysninger eller utsagn i journalen, dersom dette er ubetenkelig ut fra allmenne hensyn, ikke strider mot bestemmelsene i eller i medhold av arkivloven §§ 9 eller 18 og:

1. opplysningene er feilaktige eller misvisende og føles belastende for den de gjelder eller

2. opplysningene åpenbart ikke er nødvendige for å gi pasienten helsehjelp.

 

Hvis ikke de følger opp kravet fra pasienten kan avgjørelsen ankes til fylkesmannen.

Endret av MartinGM
Lenke til kommentar

Merk at du må argumentere for det du ønsker, enten det er retting eller sletting, og helsepersonell (som regel journalansvarlig lege eller behandlingsansvarlig lege) kan motstride dine argumenter og ønsker dersom de er av en annen oppfatning. 

 

Vi har nok sett altfor mange ønsker om pasienter som f.eks ønsker å fjerne/slette opplysninger om tidligere rusmisbruk, med begrunnelsen at det ikke lenger synes relevant. Legene er derimot veldig klare på at dette misbruket og skadene av det vil følge deg resten av livet og vil påvirke både din generelle helsetilstand og kommende behandling.

 

Det er nok slik at de fleste rettigheter i denne delen av lovverket har en "med mindre tungtveiende grunner taler for/imot....".

Lenke til kommentar

Vi har nok sett altfor mange ønsker om pasienter som f.eks ønsker å fjerne/slette opplysninger om tidligere rusmisbruk, med begrunnelsen at det ikke lenger synes relevant. Legene er derimot veldig klare på at dette misbruket og skadene av det vil følge deg resten av livet og vil påvirke både din generelle helsetilstand og kommende behandling.

Og de lurer på hvorfor folk ikke søker hjelp. :roll:

Du kan ha vært nykter i tiår, men legene vil alltid se på deg som en rusmisbruker. Eller du kan la være å søke hjelp og kanskje klare å bli bedre på egenhånd.

Lenke til kommentar

Og de lurer på hvorfor folk ikke søker hjelp. :roll:

Du kan ha vært nykter i tiår, men legene vil alltid se på deg som en rusmisbruker. Eller du kan la være å søke hjelp og kanskje klare å bli bedre på egenhånd.

Veldig mange (antakelig 98 av 100) av ruspasientene kommer ikke til spesialisthelsetjenesten av eget ønske, men er innbrakt/overført av politi. Så de har ikke noe valg og det har for så vidt ikke legen heller, som har plikt til å føre journal. 

Men ja, du vil nok alltid bli sett på som en, i det minste forhenværende, rusmisbruker. Har ikke sett ett eneste tilfelle hvor den historikken er blitt innvilget strøket. 

 

De tilfellene som er innvilget strøket i journal er der den som skrev det i utgangspunktet har tatt en revurdering og vært enig i at det ikke var helt blink å skrive det slik det ble. Gjerne fastlegens notat som er importert til sykehusjournal. Noe oftere enn spesialistenes egne notat.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I utgangspunktet; nei. Dette er hjemlet i pasient- og brukerrettighetsloven § 5-1:

 

"Nærmeste pårørende har rett til innsyn i journal etter en pasients eller brukers død, om ikke særlige grunner taler mot dette."

 

Særlige grunner kan f. eks være pågående etterforskning av myndighetene.

 

Som nærmeste pårørende er det bare å be om innsyn fra det sted der det er ført journal. Men merk at man med nærmeste pårørende mener den som pasienten har oppgitt som nærmeste pårørende, eller den som har hatt lengst og varig kontakt med den avdøde (mens vedkommende levde). Derfor er det mulig som pasient/bruker, å regulere hvem som skal få innsyn når man er død.

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-63

Lenke til kommentar

Men merk at man med nærmeste pårørende mener den som pasienten har oppgitt som nærmeste pårørende, eller den som har hatt lengst og varig kontakt med den avdøde (mens vedkommende levde). Derfor er det mulig som pasient/bruker, å regulere hvem som skal få innsyn når man er død.

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-63

 

Du kan selv definere hvem som er dine nærmeste pårørende ved å logge deg inn på helsenorge.no og legge inn pårørende i din kjernejournal, her: https://minhelse.helsenorge.no/personopplysninger

 

Pårørende, enten de er nærmeste eller ikke, trenger ikke være familie eller slekt. Det kan like gjerne være venner, naboer, verger, prest, lærer, lensmann, eller hvem som helst andre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Så om man vil verne om sitt ettermele bør man passe på å få slettet journalene før man dør.

Jeg tipper mange legekontorer og sykehus vil sette seg på bakbena om man retter en slik forespørsel i luken, det vil kanskje trolig fastlegen også, fordi alt hans grunnlag forsvinner for videre behandling?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...